Yıl: 2012 Cilt: 45 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 297 - 324 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students

Öz:
Bu çalışmanın amacı bir biliminsanı olarak Prof. Dr. CevatAlkanı tanıtmak ve Türkiyede eğitim teknolojisi alanının gelişiminesağladığı katkıları, öğrencilerinin izlenimlerinden hareketle ortayakoymaktır. Prof. Dr. Alkan lisans öğrenimini Ankara TeknikÖğretmen Okulunda, yüksek lisans öğrenimini Amerika BirleşikDevletlerinde Stout State Üniversitesinde Eğitimde ProgramGeliştirme alanında, doktora öğrenimini ise Ohio StateÜniversitesinde Eğitim Felsefesi, Yükseköğretimde Yönetim,Öğretmen Yetiştirme ve Teknik Eğitim alanlarında tamamlamıştır.1972 yılında Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesindeöğretim üyesi olarak ders vermeye başlamış; 1975 yılında EğitimTeknolojisi adlı tezle üniversite doçenti ve 1983 yılında AçıkÜniversite adlı tezle profesör ünvanını almıştır. Yine A. Ü. EğitimBilimleri Fakültesinde 1996 yılına kadar Eğitim Teknolojisi AnabilimDalı Başkanlığını yürütmüş ve bu dönemde gerek AnkaraÜniversitesi gerekse diğer üniversitelerde devam eden programlardaeğitim teknolojisi alanında lisans ve lisansüstü düzeyde onlarcaöğrenci yetiştirmiştir. Araştırmada Prof. Dr. Alkanın ailesi veyakınlarıyla görüşmeler gerçekleştirilmiş, yanı sıra araştırmacılartarafından geliştirilen nitel bir anket formu, amaçlı örnekleme yöntemiile belirlenen katılımcı gruba çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Eldeedilen veriler üzerinden Prof. Dr. Alkanı çeşitli yönleriyle tanıtantemalar belirlenmiştir. Böylece ülkemizde eğitim teknolojisi alanınınkurucusu Prof. Dr. Alkanın kısa yaşam öyküsü, bilimsel kişiliği vekatkıları, yakın çevresi ve yetiştirdiği bilim insanlarının izlenimleriaracılığıyla betimlenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Öğrencilerinin gözüyle Prof. Dr. Cevat ALKAN

Öz:
The aim of this study is to describe Prof. Dr.Cevat Alkan and his contributions to the development of the field ofeducational technology in Turkey, via his students' views. Prof. Dr.Alkan is the founder of the field of educational technology in Turkey.In 1975, he became an associate professor with the thesis entitled"Eğitim Teknolojisi (Educational Technology)", and in 1983 with thethesis entitled "Açık Üniversite (Open University)" owned the title ofprofessor. Besides, until 1996 he performed as a head of educationaltechnology department at Faculty of Educational Sciences in AnkaraUniversity. And during this period, he provided fundamentalcontributions for training dozens of students of undergraduate andgraduate level in the field of educational technology both in AnkaraUniversity and other universities in Turkey. In this study, historymethod was used. In this process, an interview was carried out withProf. Dr. Alkan s family about his daily and academic life. And anonline qualitative questionnaire developed by the researchers wasadministered to Prof. Dr. Alkan's students determined by thepurposive sampling method about his academic characteristics. Basedon the data, firstly we described Prof. Alkan s short life story andacademic activities. Afterwards, his academic characteristics whichhave an important place in today s educational technology fieldculture in Turkey were identified. As a conclusion, Prof. Dr. Alkan sprofessional qualifications are grouped under three themes: scientific,instructor and personality characteristics.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, C. (1974). Eğitim teknolojisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 339-345.
  • Alkan, C. (1977). Eğitim teknolojisi kuramlar ve yöntemler. Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Alkan, C. (1984). Eğitim teknolojisi: kavram kapsam süreç ortam işgören uygulama (2. baskı). Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Alkan, C. (1987). Açıköğretim: uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 157.
  • Alkan, C., Deryakulu, D., ve Şimşek, N. (1995). Eğitim teknolojisine giriş: disiplin süreç ürün. Ankara: Neva Kitabevi.
  • Alkan, C., ve Kurt, M. (1998). Özel öğretim yöntemleri: disiplinlerin öğretim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkan, C., ve Teker, N. (1992). Programlı öğretim: değişik teknolojiler ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 169.
  • Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. (2011). Prof. Dr. Cevat Alkan’a ait fakülte personel dosyası. A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Personel Đşleri Şefliği (Bu inceleme Eğitim Bilimleri Fakültesi Dekanlığı’nın izni ile gerçekleştirilmiştir).
  • Borg, W. R. (1963). Educational research: an introduction. London: Longman.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Reseacrh methods in education (6th Edition). London, New York: Routledge .
  • Frankel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Müsteşarlarımız. http://mub.meb.gov.tr/mustesarlarimiz.php adresinden 6 Nisan 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Reiser, A. R., & Dempsey, J. V. (Eds.) ( 2002). Trends and issues in instructional design and technology. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA TEKER N, BARDAKCI S, NUMANOĞLU G, Kurt M (2012). Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. , 297 - 324.
Chicago TEKER Necmettin,BARDAKCI Salih,NUMANOĞLU GÜLCAN,Kurt Mehmet Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. (2012): 297 - 324.
MLA TEKER Necmettin,BARDAKCI Salih,NUMANOĞLU GÜLCAN,Kurt Mehmet Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. , 2012, ss.297 - 324.
AMA TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. . 2012; 297 - 324.
Vancouver TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. . 2012; 297 - 324.
IEEE TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M "Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students." , ss.297 - 324, 2012.
ISNAD TEKER, Necmettin vd. "Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students". (2012), 297-324.
APA TEKER N, BARDAKCI S, NUMANOĞLU G, Kurt M (2012). Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 297 - 324.
Chicago TEKER Necmettin,BARDAKCI Salih,NUMANOĞLU GÜLCAN,Kurt Mehmet Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 45, no.2 (2012): 297 - 324.
MLA TEKER Necmettin,BARDAKCI Salih,NUMANOĞLU GÜLCAN,Kurt Mehmet Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.45, no.2, 2012, ss.297 - 324.
AMA TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2012; 45(2): 297 - 324.
Vancouver TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2012; 45(2): 297 - 324.
IEEE TEKER N,BARDAKCI S,NUMANOĞLU G,Kurt M "Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45, ss.297 - 324, 2012.
ISNAD TEKER, Necmettin vd. "Prof. Dr. Cevat ALKAN through the eyes of his students". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 45/2 (2012), 297-324.