Yıl: 2014 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 307 - 326 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması

Öz:
Bu çalışmanı amacı, Türk üniversitelerinde çalışmakta olan öğretim elemanlarının örgütsel değişime uyumlarını ölçmek için kullanılabilecek ve yabancı dilde geliştirilmiş bir ölçeğin Türkçeye uyarlama çalışmalarını gerçekleştirmektir. Bu doğrultuda Kearney ve Smith (2008) tarafından geliştirilmiş olan Faculty Change Orientation Scalein çevirisi yapılarak geçerlik ve güvenilirlik çalışmalarına yer verilmiştir. Orijinalinde 3 alt boyut ve 19 madde bulunan ölçeğin açımlayıcı ve tanımlayıcı faktör analizleri ile birlikte güvenilirlik çalışmaları 106 akademisyene uygulanarak yapılmıştır. Bu çalışmalar sonucunda elde edilen Türkçe ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Faculty change orientation scale: Adaptation to Turkish language, validity and reliability

Öz:
The purpose of this study is to adopt an English scale, which measures faculty members change orientation, to Turkish language. Accordingly, translation, reliability and validity studies of Faculty Change Orientation Scale, which was developed by Kearney and Smith (2008), were carried out. The original scale consists of 3 subscales and 19 items. Turkish form of the scale was applied to 106 university instructors and exploratory, confirmatory factor analysis, along with reliability studies, were executed. As a result, Turkish form of the scale was found to be reliable and valid to measure faculty members change orientation.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Argon, T. ve Özçelik, N. (2008). İlköğretim okulu yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 70-89.
  • Aydın, E. M. ve Aşan, Ö. (2006). Örgütsel davranış. İstanbul: Arıkan.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, M. (2010). Okul gelişiminde temel dinamik olarak değişim ve yenileşme: okul yöneticileri ve öğretmenlerin rolleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 153-173.
  • Bollen, K. A., & Long, J. S. (1993). Testing structural equation models. California: Sage.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods and Research, 21(2), 230-258.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002a). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002b). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Byrne, B. M., Shavelson, R. J., & Muthen, B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: the issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105(3), 456-466.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS uygulamaları. Ankara: Pegem.
  • Eisinga, R., Grotenhuis, M., & Pelzer, B. (2013). The relaibility of a two item scale: pearson, cronbach or spearman-brown?. International Journal of Public Health, 58, 637-642.
  • Elrod, P. D., & Tippett, D. D. (2002). The “death valley” of change. Journal of Organizational Change Management, 15(3), 273-291.
  • Ford, J. D., Ford, L. W., & D’Amelio, A. (2008), Resistance to change: the rest of the story. Academy of Management Review, 33(2), 362-377.
  • Friedman, H. H., Friedman L. W., & Pollack, S. (2005). Transforming university from a teaching organization to a learning organization. Review of Business, 26(3), 31-35.
  • Godkin, L., & Allcorn, S. (2008). Overcoming organizational inertia: A tripartite model for achieving strategic organizational change. Journal of Applie Businnes and Economic, 8(1), 82-95.
  • Hair, J. F., Anderson, R., Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall International.
  • Hanson, E. M. (1996). Educational administration and organizational behaviour. Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Kalaycı, Ş. (2005). Faktör analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik (ss. 321-331). Ankara: Asil.
  • Kearney, S., & Smith P. A. (2008). A theoretical and empirical analysis of change orientations in schools. In Wayne K. Hoy and Michael DiPaola (Eds.), Studies in school improvement (pp. 23-43). Greenwich, CN: Information Age.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). NewYork: Guildford.
  • Kotter, J., & Schlesinger, L. (1979). Choosing strategies for change. Harvard Business Review, 57(2), 106-114.
  • Kozak, M., A. ve Güçlü, H. (2003). Turizm işletmelerinde değişim yönetimi üzerine kavramsal bir inceleme. İş, Güç Endistriyel İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 5(1). Retrieved from http://www.isguc.org/?p=article&id=29&cilt=5&sayi=1&yil=2003
  • Kyle, N. (1993). Staying with the flow of change. Journal for Quality and Participation, 16(4), 34-42.
  • Marsh, H. W., & Balla, J. (1994). Goodness of fit confirmatory factor analysis: The effects of sample size and model parsimony. Quality and Quantity, 28(2), 185-217.
  • Maruyama, G. M. (1998). Basic of structural equation modeling. CA: Sage.
  • Mento, A., Jones, R., & Dirndorfer, W. (2010). A change management process: grounded in both theory and practice. Journal of Change Management, 3(1), 45-59.
  • Morris, T. (2007). Internal and external sources of organızatıonal change: Corporate form and the banking industry. The Sociological Quarterly, 48, 119-140.
  • Pieterse, J. H., Caniëls, M. C. J., & Homan, T. (2012). Professional discourses and resistance to change. Journal of Organizational Change Management, 25(6), 798-818.
  • Roberts, J. K. (1999). Basic concepts of confirmatory factor analysis. San Antonio, Texas. Belge NO: ED 313 456.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa. Saylı, H. ve Tüfekçi, A. (2008). Başarılı bir örgüt değişiminin gerçekleştirilmesinde dönüştürücü liderliğin rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 30, 193-210.
  • Schein, E. H. (1989) Management development as a process of influence. In Harold J. Leavitt, Louis R. Pondy & David M. Boje (Eds.), Readings in managerial psychology (pp. 421-438). Chicago: University of Chicago.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). Beginner’s guide to structural equation modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Scott, C. D., & Jaffe, D. T. (1988). Survive and thrive in times of change. Training and Development Journal, 42(4), 25-29.
  • Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar, Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şimşek, M. Ş., Akgemici, T. ve Çelik, A. (1998). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Konya: Nobel.
  • Taub, G. E. (2001). A confirmatory analysis of the wechsler adult intelligence scale-third edition: Is the verbal performance discrepancy justified? Practical Assessment, Research and Evaluation, 7(22). Retrieved from http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=22
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s Alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55.
  • Tearle, P. (2004). A theoretical and instrumental framework for implementing change in ICT in education. Cambridge Journal of Education, 34(3), 331-351.
  • Tezcan, M. (1980). Toplumsal değişimlerin ülkemiz eğitimine etkileri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 5(25), 28-30.
  • Töremen, F. (2002). Eğitim örgütlerinde değişimin engel ve nedenleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 185-202.
  • Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-83.
  • Weiner, B. J. (2009). A theory of organizational readiness for change. Implementation Science, 4(67). Retrieved from http://www.implementationscience.com/content/4/1/67
APA ÖMÜR Y, NARTGÜN Ş (2014). Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. , 307 - 326.
Chicago ÖMÜR Yunus Emre,NARTGÜN Şenay Sezgin Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. (2014): 307 - 326.
MLA ÖMÜR Yunus Emre,NARTGÜN Şenay Sezgin Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. , 2014, ss.307 - 326.
AMA ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. . 2014; 307 - 326.
Vancouver ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. . 2014; 307 - 326.
IEEE ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş "Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması." , ss.307 - 326, 2014.
ISNAD ÖMÜR, Yunus Emre - NARTGÜN, Şenay Sezgin. "Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması". (2014), 307-326.
APA ÖMÜR Y, NARTGÜN Ş (2014). Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 307 - 326.
Chicago ÖMÜR Yunus Emre,NARTGÜN Şenay Sezgin Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20, no.3 (2014): 307 - 326.
MLA ÖMÜR Yunus Emre,NARTGÜN Şenay Sezgin Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.20, no.3, 2014, ss.307 - 326.
AMA ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2014; 20(3): 307 - 326.
Vancouver ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2014; 20(3): 307 - 326.
IEEE ÖMÜR Y,NARTGÜN Ş "Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20, ss.307 - 326, 2014.
ISNAD ÖMÜR, Yunus Emre - NARTGÜN, Şenay Sezgin. "Öğretim elemanlarının değişime uyumu ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20/3 (2014), 307-326.