Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları
Yıl: 2014 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 327 - 358 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları
Öz: Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının okula, okul yöneticisine ve Türk Eğitim Sistemi'ne ilişkin algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Okul, okul yöneticisi ve eğitim sistemi kavramlarının iç içe geçmiş birbirini etkileyen kavramlar olduğu düşüncesinden yola çıkarak her biri için üretilen mecazların karşılaştırılabilirliği ve örtüşebilmeleri ölçüsünde sisteme dönük bütüncül değerlendirmeler yapmak amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi, Ankara ilinde biri devlet, biri özel olan iki farklı üniversitenin Eğitim Fakültelerinde farklı bölümlerde öğrenim gören son sınıftaki öğretmen adaylarıdır. Tarama modelinde desenlenen çalışmada nitel araştırma geleneği çerçevesinde veri analizi gerçekleştirilmiştir. Yarı- yapılandırılmış bir metafor formu ile veriler toplanarak içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Bulgular, aday öğretmenlerin okula ilişkin daha olumlu bir algıya sahip oldukları, ancak okul yöneticisi ve sistemi olumsuz algıladıklarını göstermekte ve sistemin sorunları çözüldüğünde okul ve okul yöneticisine ilişkin sorunların da çözüleceğini yansıtmaktadır.
Anahtar Kelime: Konular:
Pre-service teachers metaphors towards school, school administrators and Turkish education system
Öz: The aim of this study is to determine the perceptions of pre-service teachers on school, school administrators and Turkish Education System through metaphors. Based on the idea that schools, school administrators and the system itself are inter-related and interacting concepts, the intention is to bring forward a holistic analysis about the Turkish Education System through the extent that the produced metaphors might allow comparison and correspondence. The sample of the study comprises of senior students from different departments at Faculty of Education in two different universities (one public and one private) in Ankara. Survey design was used to conduct the study. The data collected through semi-structured metaphor form was subjected to content analysis. The findings demonstrated that while pre-service teachers perceive the school as a more positive concept, they hold negative perceptions towards school administrators and the education system. Moreover, it is reflected that once the problems in the system are resolved, problems related with schools and school administrators will be resolved as well.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaba-Altun, S. ve Apaydın, C. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının eğitim kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(3), 331-354.
- Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram araştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
- Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162), 196-208.
- Beck, L. G. (1999). Metaphors of educational community: An analysis of the images that reflect and influence scholarship and practice. Educational Administration Quarterly, 35(1), 13-45.
- Bolman, L. G., & Deal, T. E. (1991). Reframing organizations: Artistry, choice and leadership (4th ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
- Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Cambridge: Polity Press.
- Bodycott, P., Walker, A., & Chi Kin, J. L. (2001). More than heroes and villains: pre-service teacher beliefs about principals. Educational Research, 43(1), 15-31.
- Bredeson, P. V. (1985). An analysis of the metaphorical perspectives of school principals. Educational Administration Quarterly, 21(1), 29-50.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. USA: Harvard University Press.
- Derrida, J. (1998). Of grammatology. Maryland: The John Hopkins University Press.
- Erginer, E. (2011). A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education,131(3), 653-663.
- Foucault, M. (1980). Two lectures. In C. Gordon (Ed.), Power/knowledge: Selected interviews & other writings (pp. 1972-1977). Pantheon Books. New York.
- Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
- Giroux, H. A. (1997). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling (A critical reader). Boulder: Westview Press.
- Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim, 38(169), 126-141.
- Günbayı, İ. (2011). Principals' perceptions on school management: A case study with metaphorical analysis. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 541-561.
- Illich, I. (1974). Energy and equity. London: Calder & Boyars.
- Jensen, D. F. N. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-17.
- Konaklı, T. ve Göğüş, N. (2013). Metaphorical perceptions of pre-service teachers in related to faculty of education: A sample of Kocaeli University Faculty of Education. International Journal of Human Sciences, 10(2), 67- 93.
- Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
- Leblebici, D. N. (2008). Örgüt kuramında paradigmalar ve metaforlar. Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(15), 345-360.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Morgan, G. (1986). Images of organization. Newbury Park, CA: Sage.
- Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
- Örücü, D. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıfa ve sınıf yönetimine ilişkin metaforik bakışları: Karşılaştırmalı bir durum çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 342-352.
- Özdemir, S. (Ed.). (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. California: Sage Publication.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (55), 459-496.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). An investigation of the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 509-522.
- Silman, F., ve Şimşek, H. (2006). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri okulları ve merkezi eğitim kurumlarına mecazlar yoluyla bir bakış. Eğitim Araştırmaları, (23), 177-187.
- Şimşek, H. (1997). Metaphorical images of an organization: The power of symbolicconstructs in reading change in higher education organizations. Higher Education, 33(3), 283-307.
- Şimşek, H. (2013). Transformational leadership in educational context: A fantasy of education scholars. Eurasian Journal of Educational Research, 51, 1-6.
- Şişman, M. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Townsend, T. (2010). Educating school leaders to think and act both locally and globally. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 335-348.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 8(1), 942-973.
- Zheng, H. B., & Song, W. J. (2010). Metaphor analysis in the educational discourse: A critical review. Online Submission, 8, 42-49.
APA | ÖRÜCÜ D (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. , 327 - 358. |
Chicago | ÖRÜCÜ Deniz Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. (2014): 327 - 358. |
MLA | ÖRÜCÜ Deniz Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. , 2014, ss.327 - 358. |
AMA | ÖRÜCÜ D Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. . 2014; 327 - 358. |
Vancouver | ÖRÜCÜ D Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. . 2014; 327 - 358. |
IEEE | ÖRÜCÜ D "Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları." , ss.327 - 358, 2014. |
ISNAD | ÖRÜCÜ, Deniz. "Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları". (2014), 327-358. |
APA | ÖRÜCÜ D (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327 - 358. |
Chicago | ÖRÜCÜ Deniz Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20, no.3 (2014): 327 - 358. |
MLA | ÖRÜCÜ Deniz Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.20, no.3, 2014, ss.327 - 358. |
AMA | ÖRÜCÜ D Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2014; 20(3): 327 - 358. |
Vancouver | ÖRÜCÜ D Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2014; 20(3): 327 - 358. |
IEEE | ÖRÜCÜ D "Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20, ss.327 - 358, 2014. |
ISNAD | ÖRÜCÜ, Deniz. "Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20/3 (2014), 327-358. |