Yıl: 2015 Cilt: 44 Sayı: 206 Sayfa Aralığı: 5 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*

Öz:
Bu araştırmada, ilköğretim Türkçe dersinde bilişsel farkındalık okuma stratejileri öğretiminin, öğrencilerin okuma stratejisi bilişsel farkındalık okuma stratejileri kullanma düzeylerine, okuduğunu anlama başarısına etkisi araştırıl- mıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modeli kullanılmış, deney grubunda 7 hafta boyunca bilişsel farkındalık okuma strate- jileri öğretimi yapılmıştır. Kontrol grubunda ise program materyallerinde tasar- lanan öğretim uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ortaokulda öğre- nim gören 43 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları ola- rak Okuduğunu Anlama Testi, Sosyal Bilgiler Testi ve Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları deney ve kontrol gru- bundaki öğrenciler arasında bilişsel farkındalık okuma stratejileri ve okuduğu- nu anlama başarıları arasında anlamlı farklılıklar olduğu ortaya koymuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

THE EFFECTIVENESS OF TEACHING METACOGNITIVE READING STRATEGIES*

Öz:
In this study, the effect of teaching metacognitive reading strategies on the students metacognitive reading strategies and academic achievement on reading was investigated. Pre-test and post-test experimental design was used in the study. Teaching activities on metacognitive reading strategies were used in the experimental group for 7 weeks. In the control group, teaching designed in the program materials was used. The participants of study were 43 elemen- tary school students. Reading Strategies Cognitive Awareness Scale and Reading Achievement Test were used for data collection instruments. The results indicated that there were significant differences between experimental and control group students in terms of metacognitive reading strategies and academic achievement on reading.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKIN, A. ve ABACI, R. (2011). Biliş ötesi, Nobel Yayınları. İstanbul. AKYOL, H. VE KIRKKILIÇ, A. (2007). İlköğretimde Türkçe Öğretimi, Pegem Akademi. Ankara. ALCI, B. VE ÖZYILMAZ, G. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerine okuduğunu anlama strateji- lerinin öğretiminin okuduğunu anlama başarısı üzerine etkisi. Eğitim Bilim, 4 (1), 71-94. AYÇİN A. A. (2009). İsoteg tekniğinin beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başa- rısı ve okumaya yönelik tutumları üzerine etkisi: YİBO örneği. Çukurova Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana. BELET, D. Ş. (2006). Öğrenme Stratejilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerileri ile Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına Etkisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (11.Baskı), Pegem Akademi, Ankara: COŞKUN, S. (2011). Bilişsel farkındalık stratejilerine dayalı okuma eğitimi etkinlikleri- nin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi, Abant İzzet Baysal Üniversi- tesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu. ÇAKIROĞLU, A. (2007). Üstbilişsel strateji kullanımının okuduğunu anlama düzeyi düşük öğrencilerde erişi artırımına etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara. DEMİREL, Ö. ve EPÇAÇAN, C. (2012). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (1), 71- 106. DOĞAN, B. (2002). Okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi ile ilgili alan yazın taraması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(15), 97-107. FLAVELL, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive develop- mental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911. GELEN, İ. (2003). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğu- nu anlama ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Lisans Tezi, Adana. KARATAY, H., COŞKUN, S. ve KARTALLIOĞLU, N. (2011). Bilişsel farkındalık stratejilerinin okuduğunu anlama becerisini geliştirmeye etkisi. 4. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu, (16-18 Aralık, Muğla, ss.749-760). KARATAY, H. (2011). Okuma eğitimi kuram ve uygulama, Berikan Yayınevi, Ankara. MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı, Devlet Kitapları Genel Müdürlüğü, Ankara. MUHTAR, S. (2006). Üst bilişsel strateji eğitiminin okuma becerisinde öğrenci başarısına olan etkisi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. NAS, R. (2003). Türkçe Öğretimi, Ezgi Kitabevi, Bursa. Millî Eğitim Sayı 206 Bahar/2015 13 Türkçe Dersinde Bilişsel Farkındalık Okuma Stratejileri Öğretiminin Etkililiği SARAÇ, S. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin üstbiliş düzeyleri, genel zekâ ve okuduğunu anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Marmara Üniver- sitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. SCHRAW, G. ve DENNİSON, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness, Contemporary Educational Psychology, 19,460-475. SENEMOĞLU, N. (2010). Gelişim, öğrenme ve öğretim, Pegem Akademi, Ankara. SÖNMEZ, V. (2008). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (14. Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara. ŞAHİN, A. (2011). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin Türkçe başarı durumlarının çeşitli değiş- kenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 311-326. TEMİZKAN, M. (2008). Bilişsel okuma stratejilerinin Türkçe derslerinde bilgiye dayalı metinleri okuduğunu anlama üzerindeki etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 129-148. TOPUZKANAMIŞ, E. (2009). Öğretmen adaylarının okuduğunu anlama ve okuma stratejile- rini kullanma düzeyleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir. ÜNALAN, Ş. (2006). Türkçe öğretimi (3. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
APA DUMAN M, ARSAL Z (2015). TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. , 5 - 15.
Chicago DUMAN Merve,ARSAL Zeki TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. (2015): 5 - 15.
MLA DUMAN Merve,ARSAL Zeki TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. , 2015, ss.5 - 15.
AMA DUMAN M,ARSAL Z TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. . 2015; 5 - 15.
Vancouver DUMAN M,ARSAL Z TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. . 2015; 5 - 15.
IEEE DUMAN M,ARSAL Z "TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*." , ss.5 - 15, 2015.
ISNAD DUMAN, Merve - ARSAL, Zeki. "TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*". (2015), 5-15.
APA DUMAN M, ARSAL Z (2015). TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. Milli Eğitim, 44(206), 5 - 15.
Chicago DUMAN Merve,ARSAL Zeki TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. Milli Eğitim 44, no.206 (2015): 5 - 15.
MLA DUMAN Merve,ARSAL Zeki TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. Milli Eğitim, vol.44, no.206, 2015, ss.5 - 15.
AMA DUMAN M,ARSAL Z TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. Milli Eğitim. 2015; 44(206): 5 - 15.
Vancouver DUMAN M,ARSAL Z TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*. Milli Eğitim. 2015; 44(206): 5 - 15.
IEEE DUMAN M,ARSAL Z "TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*." Milli Eğitim, 44, ss.5 - 15, 2015.
ISNAD DUMAN, Merve - ARSAL, Zeki. "TÜRKÇE DERSİNDE BİLİŞSEL FARKINDALIK OKUMA STRATEJİLERİ ÖĞRETİMİNİN ETKİLİLİĞİ*". Milli Eğitim 44/206 (2015), 5-15.