Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 10 Sayfa Aralığı: 131 - 149 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA

Öz:
Bu çalışmada, ortaokuldaki Türkçe derslerinde temeli atılan yazın eğitiminde yazın kuramlarından yararlanılması gerektiğine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Türkçe derslerinde yazın metinlerinden sıklıkla yararlanılmaktadır. Yazınsal metinleri okuma ve anlamlandırma özel bir çaba gerektiren bir alandır. Öğrencilerde okuma alışkanlığı ve zevkinin gelişmesi, seçilen metinlerin niteliği kadar, metinlerin nasıl işlendiği ile de ilgilidir. Yazın metinlerinin içerdiği zenginliklerin ortaya konulmasında en büyük görev öğretmene düşmektedir. Bu çerçevede yazın eğitiminin Türkçe eğitimi süreci içerisindeki yeri ve önemi ile kuramsal boyutu hakkındaki düşüncelerin aktarılmasının ardından yazın kuramlarına ilişkin temel bilgilere yer verilmiş ve yazın kuramlarının yazın eğitimine katkılarına değinilmeye çalışılmıştır. Temel amaç, Türkçe öğretiminin amaçları doğrultusunda ve kuramsal bilgilere dayandırılarak yapılacak bir yazın eğitiminin öğretim sürecine katacağı zenginliklerin betimlenmesidir. Bu çalışma ile Türkçe öğretmenlerinin lisans öğrenimleri süresince yazın kuramlarına ilişkin yeterli bir donanımla yetiştirilmeleri gerektiği düşüncesi ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat

USING THEORIES IN LITERARY EDUCATION PROCESS IN TURKISH LANGUAGE LESSONS

Öz:
The present study aims to draw attention to the necessity of literary theory application in literary education which is constituted in Turkish language classes in middle schools. Turkish language classes frequently benefit from literary texts. Reading and interpreting literary texts are fields requiring special effort. Developing reading habits in students and enhancing their entertainment in this habit are related not only with the quality of the chosen texts but also how these texts are examined. The biggest task on revealing the wealth of literary texts relies on the teacher. In this aspect, after indicating the place and importance of literary education in Turkish language education process and its theoretical dimension, the present study stated the basic information regarding literary theories and the contributions of these theories to literary education. The main goal is to define the prosperity that a literary education in line with the aims of Turkish Language education and which is based on theoretical knowledge will contribute to learning process. The present study determines the requirement that Turkish language teachers should be educated with sufficient literary theoretical knowledge during their education process.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aristoteles, Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 2010.
  • Göktürk, Akşit, Sözün Ötesi, 3. bs., İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002.
  • Göktürk, Akşit, Okuma Uğraşı, 3.bs., İstanbul, İnkılap Kitabevi, 1988.
  • Günay, Doğan, Metin Bilgisi, İstanbul, Multilingual Yayınevi, 2006.
  • Iser, Wolfgang, “Metinlerin Çağrısal Yapısı”, Çev. Şârâ Sayın, Bağlam, Sayı 1, İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Almanca Bölümü Dergisi, 1979, s.139-162.
  • İpşiroğlu, Zehra, Eleştirinin Eleştirisi, İstanbul, Cem Yayınevi, 1992.
  • Kavcar, Cahit, Edebiyat ve Eğitim, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1994.
  • Kuçuradi, İoanna, Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara, Ayraç Yayınevi, 1997.
  • MEB, İlköğretim Okulları Türkçe Programı ve Kılavuzu, Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, 2004.
  • Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul, Cem Yayınevi, 1994.
  • Özbek, Yılmaz, Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Konya, Çizgi Kitabevi, 2005.
  • Özdemir, Emin, Eleştirel Okuma, 2. bs., Ankara, Ümit Yayıncılık, 1997.
  • Platon, Devlet I-II, Çev. Azra Erhat, Samim Sinanoğlu, Suat Sinanoğlu, Cumhuriyet Gazetesi Dünya Klasikleri Dizisi, 1998.
  • Sever, Sedat, Çocuk ve Edebiyat, Ankara, Kök Yayıncılık, 2003.
  • Silahsızoğlu, Emel, İstanbul İli Örneğinde Türkçe Öğretmenlerinin Yazın Kuramlarına İlişkin Görüşleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2011.
  • Uçan, Hilmi, “Edebiyat Eğitimi, Estetik Bir Hazzın Edinimi, Okumanın Alışkanlığa Dönüştürülmesi ve Yazınsal Kuramlar”, Milli Eğitim Dergisi, Edebiyat Eğitimi ve Öğretimi Özel Sayısı, Sayı 169, Ankara, 2006, s. 25-41.
APA SİLAHSIZOĞLU E (2015). TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. , 131 - 149.
Chicago SİLAHSIZOĞLU Emel TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. (2015): 131 - 149.
MLA SİLAHSIZOĞLU Emel TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. , 2015, ss.131 - 149.
AMA SİLAHSIZOĞLU E TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. . 2015; 131 - 149.
Vancouver SİLAHSIZOĞLU E TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. . 2015; 131 - 149.
IEEE SİLAHSIZOĞLU E "TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA." , ss.131 - 149, 2015.
ISNAD SİLAHSIZOĞLU, Emel. "TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA". (2015), 131-149.
APA SİLAHSIZOĞLU E (2015). TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(10), 131 - 149.
Chicago SİLAHSIZOĞLU Emel TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5, no.10 (2015): 131 - 149.
MLA SİLAHSIZOĞLU Emel TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol.5, no.10, 2015, ss.131 - 149.
AMA SİLAHSIZOĞLU E TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 5(10): 131 - 149.
Vancouver SİLAHSIZOĞLU E TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 5(10): 131 - 149.
IEEE SİLAHSIZOĞLU E "TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA." Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5, ss.131 - 149, 2015.
ISNAD SİLAHSIZOĞLU, Emel. "TÜRKÇE DERSİNDE YAZIN EĞİTİMİ SÜRECİNDE KURAMLARDAN YARARLANMA". Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5/10 (2015), 131-149.