Yıl: 2015 Cilt: 44 Sayı: 205 Sayfa Aralığı: 5 - 24 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ

Öz:
17. yüzyılın sonlarından itibaren Avrupanın iç dinamikleri ve çevre şartlarıyla ortaya çıkan modernizm ile toplumsal hayatın hemen her kesimi standardize ve senkronize edilmiş, merkezileştirilmiş, çalışma hayatı uzmanlaş- ma ve yoğunlaşma biçiminde düzenlemiştir. Bu ilkeler doğrultusunda, modern toplumun gereği ve sonucu olarak ortaya çıkan modern eğitim ve okul, toplumun kontrolü, dönüştürülmesi ve devletin ideoloji aktarım aracı olarak tasarlanmıştır. Ana-akım eğitim olarak adlandırılabilecek sistemde, çoğunluk- la tek-tip bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Özellikle II. Dünya savaşı sonrasında bu okulların karşısında birey, demokrasi, farklılık, değer dünyası, çok kültürlülük, vb. kavramlarla, gündeme gelmeye başlayan alternatif eğitim ve okul, çoğunlukla modern eğitimin herkes için belirlenmiş ilkelerine karşı, bireysel ve toplumsal farklılıkları ön plana alan, ihtiyaçlara göre eğitim verme- yi hedefleyen bir yaklaşımdır. Böylece eğitimle toplumsal değişme arasındaki korelasyonda farklılık ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı alterna- tif eğitimin gelişimiyle ilgili temel ilkeleri ortaya koymak ve alanın en özgün ve yaygın kabul gören örneklerinden biri olan Waldorf Okullarını incelemektir. Çalışmada literatür tarama ve katılımcı gözlem tekniği kullanılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji

ALTERNATIVE EDUCATION AND THE EFFECT OF ON THE SOCIAL CHANGE:THE CASE OF WALDORF SCHOOLS

Öz:
Modernism emerged in the late 17th century from the internal dyna- mics and social factors of Europe. With this new movement almost all aspects of social life is standardized, synchronized and centralized. Work, on the other hand, organized around the principles of concentration and specialization. Modern education was also shaped by those principles. In this process, educa- tion is instrumentalised as the most effective factor for social change. Both a necessity and a result of modern society, modern education and its prominent institutions schools are formulated as instruments for social change and social control. Education and school are also utilized as vehicles for the transfer of state s ideology. This new system of modern education can be named as main- stream education . Along with the concepts of individual, democracy, differen- ce, moral values and multiculturalism, alternative education, came to the fore- front as an opponent view to mainstream education. In contrast to modern edu- cation s unified principles, alternative education values individual and societal differences and intends to provide education based on different needs. With this alternative approach of education the relation between education and social change moved to a different level. In this vein, purpose of the study is both to discuss alternative education s development and main principles and to analy- ze one of the most unique and widely accepted examples of alternative educa- tion, Waldorf Schools . This paper is based on literature review and partici- pant observation technique.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ackoff, R. L., & Greenberg, D. (2008). Turning Learning Right Side Up: Putting Education Back On Track, Pearson Prentice Hall, Boston.
  • Ashley, M. (2009). Education for freedom: The goal of Steiner/Waldorf schools. P.A.Woods & G.J.Woods (Ed.), Alternative education for the 21st century (ss.209-226), Palgrave Macmillan, New York. Association of Waldorf Schools of North America. (tarihi belirsiz). Waldorf Education: An Introduction: What Is Waldorf Education?. 01.02.2014 tarihinde .
  • Barnes, H. (1991). “Learning that grows with the learner: An introduction to Waldorf educati- on“, Educational Leadership, 49(2), 52-54.
  • Biesta, G. J. (1998). “Say you want a revolution... Suggestions for the impossible future of criti- cal pedagogy“ , Educational Theory, 48(4), 499-510.
  • Bridgeland, J. M., DiIulio Jr, J. J., & Morison, K. B. (2006). The silent epidemic. Civic Enterprises. https://docs.gatesfoundation.org/Documents/TheSilentEpidemic3- 06FINAL.pdf(27.12.2013).
  • Dahlin, B. (2007). The Waldorf School-Cultivating Humanity?: A report from an evaluation of Waldorf schools in Sweden. .( 01.02.2014)
  • Doğan, İ. (2012). Sosyoloji: Kavramlar ve Sorunlar (12.Baskı), Pegem Akademi, Ankara.
  • Dore, R. (1976). The Diploma Disease: Education, Qualification and Development, University of California Press, Berkeley.
  • Freire, P. (2005). Pedagogy of the oppressed (30th anniversary edition), Continuum New York.
  • Gündüz, M. (2013). Osmanlı Eğitim Mirası: Klasik ve Modern Dönem Üzerine Makaleler, Doğubatı Yayınları, Ankara.
  • Gündüz, M. (2013). “Modern eğitimin doğuşu ve alternatif eğitim paradigmaları“, Bayburt Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Eğitim Felsefesi Özel Sayı-1, 66-80.
  • Gündüz, M. (2013). “Pozitivizmden radikal sekülarizme uzanan felsefi süreçte Cumhuriyet’in yeni nesli ve eğitim“, Eğitime Bakış, 26, 57-65.
  • Gviritz, S. , & Minvielle, L. (2009). Democratic schools in Latin America? Lessons learned from the experiences in Nicaragua and Brazil.
  • P.A.Woods & G.J.Woods (Eds.), Alternative education for the 21st century (ss.31-48). Palgrave Macmillan, New York Hemmer, L., Madsen, J., & Torres Jr, M. S. (2013). “Critical Analysis of Accountability Policy in Alternative Schools: Implications for School Leaders“, Journal of Educational Administration, 51(5), 655-679.
  • Hern, M. (2008). Alternatif Eğitim: Hayatımızın Okulsuzlaştırılmak (Çev.Eylem Çağdaş Baboğlu), Kalkedon, İstanbul
  • Johnson, H. (2009). Quaker schools in England: Offering a vision of an alternative society. P.A.Woods & G.J.Woods (Ed.), Alternative education for the 21st century (ss.65-82). Palgrave Macmillan, New York. McGregor, G. (2009). “Educating for (whose) success? Schooling in an age of neo‐liberalism“, British Journal of Sociology of Education, 30(3), 345-358.
  • Millî Eğitim Sayı 205 Kış/2015 23 Alternatif Eğitim ve Toplumsal Değişim Üzerindeki Etkisi: “Waldorf Okulları Örneği” Mills, M., Renshaw, P., & Zipin, L. (2013). “Alternative education provision: a dumping ground for’wasted lives’ or a challenge to the mainstream? “ Social Alternatives, 32 (2), 13-18.
  • Miller, R. (2007), A Brief History of Alternative Education, www.educationrevolution.org/history Murray, B.L. (2013). Alternative education completers:A phenomenological study. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Arkansas Üniversitesi, ABD.
  • McLaren, P. (1995). Critical Pedagogy and Predatory Culture.Routledge, London O’Hair, M.J., Williams, L.A., & Applegate, P.J. (2009). The K20 model for systematic educational change and sustainability: Adressing social justice in rural schools and implications for educators in all contexts. P.A.Woods & G.J.Woods (Ed.), Alternative education for the 21st century (ss.15-30). Palgrave Macmillan, New York Rathunde, K. (2009).
  • Montessori and embodied education. P.A.Woods & G.J.Woods (Ed.), Alternative education for the 21st century (ss.189-208). Palgrave Macmillan, New York Ricci, C., Gauthier, K., Baxter, J., & Neault, L. (2009). “Voices: The need for alternative schooling“, Journal of Unschooling and Alternative Learning, 3(6), 54-66
  • Riddle, S., & Cleaver, D. (2012). “One school principal’s journey from the mainstream to the alternati- ve“, International Journal of Leadership in Education, 16 (3), 367-378.
  • Rogers, A. (2004). Non-formal education: flexible schooling or participatory education? (Vol. 15). Comparative Education Research Centre, Hong Kong.
  • Sliwka, A. (2008). The Contribution of Alternative Education. Innovating to Learn, Learning to Innovate. OECD Publishing. .
  • Smith, P. (1998). Update: Essentials of Waldorf Education Study. Research Bulletin, 3(1). 26.12.2013 tarihinde Tobin, T., & Sprague, J. (2000). “Alternative Education Strategies Reducing Violence in School and the Community“, Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8 (3), 177-186.
  • Toffler, A. (1980). The Third Wave. Bantam Books, ABD. Tolstoy, L. (2008). Eğitim üzerine. M.Hern (Ed.), Alternatif Eğitim: Hayatımızın Okulsuzlaştırılmak (ss 27-34).
  • Kalkedon, İstanbul. Trickett, E.J, McConahay, J.B., Phillips, D. & Ginter, M.A. (1985). “Natural experiments and educa- tional context: the environment and effects of an alternative inner city public school on adoles- cents“, American Journal of Community Psychology, 13, 617-643.
  • Woods, P., Ashley, M., & Woods, G. (2005). Steiner Schools in England. Department for Education and Skills, London.
  • Woods, P.A., & Woods, G.J. (2009). Pathways to learning: Deepening reflective practice to expo- re democracy, connectedness and spirituality. P.A.Woods & G.J.Woods (Eds.), Alternative education for the 21st century (s.227-248). Palgrave Macmillan, New York.
  • Yuginovich, T., & O’Brien, P. (2009). “Staff perceptions of an alternative educational model for at risk adolescents in Queensland“, International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 3 (12), 15-26.
APA Gündüz M, KAYA D (2015). ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. , 5 - 24.
Chicago Gündüz Mustafa,KAYA Derya ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. (2015): 5 - 24.
MLA Gündüz Mustafa,KAYA Derya ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. , 2015, ss.5 - 24.
AMA Gündüz M,KAYA D ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. . 2015; 5 - 24.
Vancouver Gündüz M,KAYA D ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. . 2015; 5 - 24.
IEEE Gündüz M,KAYA D "ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ." , ss.5 - 24, 2015.
ISNAD Gündüz, Mustafa - KAYA, Derya. "ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ". (2015), 5-24.
APA Gündüz M, KAYA D (2015). ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. Milli Eğitim, 44(205), 5 - 24.
Chicago Gündüz Mustafa,KAYA Derya ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. Milli Eğitim 44, no.205 (2015): 5 - 24.
MLA Gündüz Mustafa,KAYA Derya ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. Milli Eğitim, vol.44, no.205, 2015, ss.5 - 24.
AMA Gündüz M,KAYA D ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. Milli Eğitim. 2015; 44(205): 5 - 24.
Vancouver Gündüz M,KAYA D ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ. Milli Eğitim. 2015; 44(205): 5 - 24.
IEEE Gündüz M,KAYA D "ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ." Milli Eğitim, 44, ss.5 - 24, 2015.
ISNAD Gündüz, Mustafa - KAYA, Derya. "ALTERNATİF EĞİTİM VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: WALDORF OKULLARI ÖRNEĞİ". Milli Eğitim 44/205 (2015), 5-24.