Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 180 Sayfa Aralığı: 343 - 362 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *

Öz:
Öğrencilerin fizik problemlerini çözme becerilerini geliştirmek için öncelikle problem çözme sürecinde yaşadıkları zorlukların bilinmesi gereklidir. Bu araştırmada klinik mülakat yöntemi, ipucu kartları ile birlikte kullanılarak öğrencilerin problem çözme sürecinde güçlük çektikleri noktaların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bunun için 10. sınıf Kuvvet ve Hareket ünitesiyle ilgili 17 problem ve her bir problem için aynı başlıklara sahip farklı 9-11 tane ipucu kartı hazırlanmıştır. 17 problem Trabzondaki 2 farklı okulda öğrenim görmekte olan 21 öğrenci tarafından çözülmüştür. Öğrencilerden problemi sesli düşünerek çözmeleri, çözdükten sonra problem çözmede başarılı olan öğrencilerden süreci açıkça anlatmaları; problem çözmede başarısız olan öğrencilerden ise ipucu kartlarını kullanarak problemi tekrar çözmeye çalışmaları istenmiştir. Öğrenciler bazı problemlerde hiçbir ipucu kartını kullanmadan, bazı problemlerde ise ipucu kartlarını kullanarak doğru çözüme ulaşmışlardır. Öğrenciler bazı problemlerde ise ipucu kullanmalarına rağmen doğru çözüme ulaşamamışlardır. Öğrenciler problem çözme sürecinde en çok çözümde kullanılabilecek formülleri ve çözüm adımlarına yönelik ipuçlarını içeren kartları kullanmışlardır. Birim dönüşümleri ile ilgili bir ipucunun olması ve örnek çözüm ipucu kartının başlığının daha anlaşılır şekilde ifade edilmesi gerektiği belirlenmiştir. Çalışma sonucunda bazı öğrencilerin yüzeysel problem çözme yaklaşımına sahip oldukları ve problem çözmenin önemli bir aşaması olan plan yapmada zorlandıkları; bazı öğrencilerin kendi problem çözme süreçleri hakkındaki farkındalıklarının düşük olduğu; ipucu sunmanın problem çözmeye belli bir yere kadar yardımcı olabildiği tespit edilmiştir. Öğretmenlere sınıfta problemleri çözerken en basit noktaları bile çok açık şekilde sunmaları, öğrencilere kendilerinin problemi çözmeye çalışmaları için yeterince süre vermeleri, yanlış çözen öğrencilerinnerelerdehatayaptıklarınıbelirlemelerini sağlamaları; araştırmacılara ise farklı seviyedeki öğrencilerin, farklı konularla ilgili problemleri çözme süreçlerinde güçlük çektikleri noktaların belirlenmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, M. (2000). İlköğretimde problem çözme öğretimi. Milli Eğitim Dergisi. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/147/altun.htm adresinden erişildi.
  • Altun, M. ve Arslan, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme stratejilerini öğrenmeleri üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-21.
  • Bağcı, N., Gülçiçek, Ç. ve Moğol, S. (2004). Fizik konularının öğretiminde alternatif çözümlerin öğrenci başarısına etkisi. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16(1), 49-59.
  • Baker, E.L. ve Mayer, R. E. (1999). Computer based assessment of problem solving. Computers in Human Behavior, 15, 269-282. doi:10.1016/S0747-5632(99)00023-0 Bozan, M., Küçüközer, H. ve Işıldak, R. S. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin basınç ünitesi hakkında tutumları ve onların üst bilişsel problem çözme becerileri. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(2), 161-174.
  • Brad, A. (2011). A study of the problem solving activity in high school students: strategies and self regulated learning. Acta Didactica Napocensia, 4(1), 21-31.
  • Byun, T., Ha, S. ve Lee, G. (2008, 23-24 July). Identifying student difficulty in problem solving process via the framework of the House Model (HM), Proceedings of the Physics Education Research Conference, Edmonton CA.
  • Chang, C. Y. (2010). Does problem solving = prior knowledge + reasoning skills in earth science? an exploratory study. Research in Science Education, 40,103-116.
  • Clement, J. (2000). Analysis of clinical interviews: Foundations and model viability. Lesh, R. , Kelly, A. (Ed.) Handbook of research methodologies for science and mathematics education, içinde (s. 341-385).
  • Crisostomo, A. (2010). Students’ conceptual understanding and problem solving difficulties in physics using a concept based problem solving strategy. The International Journal of Learning, 17(6),165- 174.
  • Çakıcı, Y. (2012). Fen ve teknoloji öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. Ö. Taşkın (Ed.). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar içinde (s. 1-22), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çalışkan, S. (2007). Problem Çözme Stratejileri Öğretiminin Fizik Başarısı, Tutumu, Özyeterliği Üzerindeki Etkileri ve Strateji Kullanımı (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 3. Baskı), Trabzon: Celepler matbaacılık. Eryılmaz, S., Akdeniz, A. R. ve Kaya, Ö. (2011, 5-8 Ekim). Problem çözmede yazılı yönergelerin kullanılması: sabit ivmeli hareket. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulan bildiri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Friege, G. ve Lind, G. (2006). Types and qualities of knowledge and their relations to problem solving in physics. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(3), 437-465.
  • Gerace, W. J. ve Beatty, I. D. (2005). Teaching vs. Learning: changing perspectives on problem solving in physics instruction. http://arXiv:physics/0508131 adresinden erişilmiştir.
  • Gündüz, Ş. (2008). Fizik problemlerini çözme performansının teşhise yönelik değerlendirilmesinde bir model geliştirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara üniversitesi, İstanbul.
  • Gürcan Töre, C. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Sürecini Bilme ve Uygulama Düzeylerinin Araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013). Öğrencilerin problem çözme sürecinde anlam bilgisini kullanma düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 469-488.
  • Harskamp, E. ve Suhre, C. (2007). Schoenfeld’s problem solving theory in a student controlled learning environment. Computers&Education, 49, 822-839. doi:10.1016/j. compedu.2005.11.024 Harper, K. A. (2004). Expert-Novice Comparisons to Illuminate Differences in Perceptions of Problem Solutions, AIP Conference’nda sunulan bildiri. (s. 129-133). doi:10.1063/1.1807271
  • Hoffman, B. (2010). “I think I can, but I'm afraid to try”: The role of self efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem solving efficiency. Learning and Individual Differences, 20, 276-283. doi:10.1016/j.lindif.2010.02.001 İnce, E., Çağırgan Gülten, D. ve Kırbaşlar, F.G. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematik öz yeterlikleri ve fizik problemlerine yönelik görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 58-71.
  • Jonassen, D.H. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology: Research& Development, 48(4), 63-85.
  • Karal, H., Çebi, A. ve Pekşen, M. (2010). The web based simulation proposal to 8th grade primary school students’ difficulties in problem solving. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4540- 4545.
  • Karataş, İ. ve Güven, B.(2003). Problem çözme davranışlarının değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler: klinik mülakatın potansiyeli. İlköğretim Online, 2(2), 2-9.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2004). 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 163, 1-10.
  • Leonard, W.J., Gerace, W.J. ve Dufresne, R.J. (1999). Concept-based problem solving- making concepts the language of physics. University of massachusetts physics education research group technical report. 3-18.
  • Mayer, R.E. (1982). The Psychology of Mathematical problem solving. E. L. Thorndike (ed.) The Mathematics teacher içinde (s. 212-227).
  • Mayer, R. E. (1982). Different problem solving categories for algebra word and equation problems. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 8, 448- 462.
  • McDermott, L., Rosenquist, M. ve Van Zee, E. (1987) Student difficulties in connecting graphs and physics: examples from kinematics. The American Journal of Physics, 55, 503-513.
  • Mertoğlu, H. ve Öztuna, A. (2004). Bireylerin Teknoloji Kullanımı Problem Çözme Yetenekleri ile ilişkili Midir? TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 83-92.
  • Nakiboğlu, C. ve Kalın, Ş. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin kimyada problem çözme basamaklarının kullanımı ile ilgili düşünceleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 715-725.
  • Naser, T. (2008). Problem çözme becerilerini değerlendirmede alternatif yöntemler ve ilköğretim matematikte örnek uygulama (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Nguyen, D. H. ve Rebello, N. S. (2009). Students’ difficulties in transfer of problem solving across representations. American Institute of Pliysics, içinde (s.221-225). doi: 10.1063/1.3266720.
  • Ogunleye, A.O. (2009). Teachers' and students' perceptions of students' problem solving difficulties in physics: implications for remediation. Journal of College Teaching & Learning, 6(7), 85-90.
  • Özcan, Ö. (2011). Fizik öğretmen adaylarının özel görelilik kuramı ile ilgili problem çözme yaklaşımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 310-320.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve öğretme (11. bs). Ankara: PegemA Yayıcılık.
  • Öztürk, A. (2009). Fizik problemlerini çözmede yüksek ve düşük başarılı fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fizik problem çözme süreçlerinin bilişsel farkındalık açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özyalçın Oskay, Ö. (2007). Kimya eğitiminde teknoloji destekli, probleme dayalı öğrenme etkinlikleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Park, J. ve Lee, L. (2004). Analysing cognitive or non‐cognitive factors involved in the process of physics problem‐solving in an everyday context. International Journal of Science Education, 26(13), 1577-1595.
  • Pimta, S., Tayruakham, S. ve Nuangchalerm, P. (2009). Factors influencing mathematic problem- solving ability of sixth grade students. Journal of Social Sciences, 5(4), 381-385.
  • Pol, H. J. (2009). Computer based instructional support during physics problem solving: A case study for student control (Yayınlanmamış doktora tezi). Rıjksuniversiteit Groningen, Netherlands. Pol, H. J., Harskamp, E. G. ve Suhre, C. J. (2008). The effect of the timing of instructional support in a computer supported problem solving program for students in secondary physics education. Computers in Human Behavior, 24, 1156-1178. doi:10.1016/j.chb.2007.04.002.
  • Pol, H. J., Harskamp, E. G., Suhre, C .J. ve Goedheart, M. J. (2009). How indirect supportive digital help during and after solving physics problems can improve problem solving abilities. Computers & Education, 53, 34-50.
  • Quilici, J. L. ve Mayer, R. E. (2002). Teaching students to recognize structural similarities between statistics word problems. Applied Cognitive Psychology, 16, 325-342. doi:10.1002/acp.796
  • Redish, E. F., Saul, J. M. ve Steinberg, R. N. (1998). Student expectations in introductory physics. American Journal of Physics, 66, 212-224.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. D. Grouws (ed.), Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning içinde (s. 334-370). New York: MacMillan.
  • Sezgin Selçuk G., Çalışkan, S. ve Erol, M. (2007). The Effects of Gender and Grade Levels on Turkish Physics Teacher Candidates’ Problem Solving Strategies, TÜFED-TUSED, 4(1) , 59-67.
  • Soong, B., Mercer, N. ve Er, S. S. (2009). Students’ Difficulties When Solving Physics Problems: Results from an ICT-infused Revision Intervention,(s. 361-365).
  • Soong, J., İbrahim, N. H. ve Mokhtar, M. (2012). Conceptual and procedural knowledge in problem solving. Procedia Social and Behavioral Sciences, 56, 416-425.
  • Singh, C. (2009). Problem Solving and Learning. AIP Conf. Proceeding, 1140, 183-197.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. bs). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sutherland, L. (2002). Developing problem solving expertise: the impact of instruction in a question analysis strategy, Learning and Instruction, 12, 155–187.
  • Şen, A. (2008). Aktif öğrenme problem çalışma yapraklarının orta öğretim öğrencilerinin problem çözme süreci üzerine etkileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon. Tambycik, T. ve Meerah, T. S. M. (2010). Students’ difficulties in mathematics problem solving: What do they say? Procedia Social and Behavioral Sciences, 8, 142-151.
  • Teong, S. K. (2003). The effect of metacognitive training on mathematical word-problem solving, Journal of ComputerAssisted Learning, 19(1), 46-55. doi:10.1046/j.0266-4909.2003.00005.x Toluk, Z. ve Olkun, S. (2002). Türkiye'de matematik eğitiminde problem çözme: İlköğretim 1-5 sınıflar matematik ders kitapları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 567-578.
  • Ünsal, Y. ve Ergin, İ. (2011). Fen eğitiminde problem çözme sürecinde kullanılan problem çözme stratejileri ve örnek bir uygulama. Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 72-91.
  • Ünsal, Y. ve Moğol, S. (2007). Fizik eğitiminde problem çözmeyle ilgili yazılı kaynaklar dizini. Dokuz eylül üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 80-88.
  • Ünsal, Y. ve Moğol, S. (2008). Fen eğitiminde problem çözme ile ilgili açıklamalı kaynakça. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 70-81.
  • VanGundy, A. (2005). 101 Activities for teaching creativity and problem solving. http://www.bio nica.info/biblioteca/VanGoundy2005101ActivitiesTeaching.pdf adresinden erişildi.
  • Yaman, S. ve Karamustafaoğlu, S. (2006). Öğretmen Adaylarının Mantıksal Düşünme Becerileri ve Kimya Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 91-106.
  • Yenilmez, K. ve Yılmaz, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin problem çözmedeki kavram yanılgıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 75-97.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. bs). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yıldırım, A. ve İlhan, N. (2007). Lise öğrencilerinin kimya dersinde öğretilen birimler hakkındaki görüşleri ve deneyimleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 211-219.
APA ERYILMAZ TOKSOY S, AKDENİZ A (2015). Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. , 343 - 362.
Chicago ERYILMAZ TOKSOY SEYHAN,AKDENİZ Ali Rıza Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. (2015): 343 - 362.
MLA ERYILMAZ TOKSOY SEYHAN,AKDENİZ Ali Rıza Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. , 2015, ss.343 - 362.
AMA ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. . 2015; 343 - 362.
Vancouver ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. . 2015; 343 - 362.
IEEE ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A "Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *." , ss.343 - 362, 2015.
ISNAD ERYILMAZ TOKSOY, SEYHAN - AKDENİZ, Ali Rıza. "Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *". (2015), 343-362.
APA ERYILMAZ TOKSOY S, AKDENİZ A (2015). Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. Eğitim ve Bilim, 40(180), 343 - 362.
Chicago ERYILMAZ TOKSOY SEYHAN,AKDENİZ Ali Rıza Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. Eğitim ve Bilim 40, no.180 (2015): 343 - 362.
MLA ERYILMAZ TOKSOY SEYHAN,AKDENİZ Ali Rıza Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.180, 2015, ss.343 - 362.
AMA ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 343 - 362.
Vancouver ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 343 - 362.
IEEE ERYILMAZ TOKSOY S,AKDENİZ A "Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *." Eğitim ve Bilim, 40, ss.343 - 362, 2015.
ISNAD ERYILMAZ TOKSOY, SEYHAN - AKDENİZ, Ali Rıza. "Öğrencilerin Kuvvet ve Hareket Ünitesi ile İlgili Problemleri Çözerken Güçlük Çektikleri Noktaların İpucu Kartlarıyla Belirlenmesi *". Eğitim ve Bilim 40/180 (2015), 343-362.