Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları
Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 180 Sayfa Aralığı: 197 - 215 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları
Öz: Sınırlandırılmamış (açık uçlu) materyaller herhangi bir özel yönerge seti içermeyen, sadece tek başlarına kullanılabileceği gibi diğer materyallerle de kullanılabilen materyallerdir. Bunlar hareket edebilen, birleştirilebilen, yeniden desenlenebilen, dizilebilen, demonte edilebilen ve yeniden eski haline getirilebilen materyallerdir. Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarına sınırlandırılmamış materyallerle uygulanan oyun temelli bir çalıştaya ilişkin öğretmen adaylarının bireysel ve eşli çalışma sonucunda elde ettiği kişisel ve mesleki deneyimlerini ve kazanımlarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma deseni ve eylem araştırması (özgürleştirici/ geliştirici/ eleştirel tür eylem araştırması) yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmaya 2013-2014 yılında bahar döneminde AİBÜ Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 2. sınıfta öğrenim görmekte olan 16 öğrenci (10 kadın, 6 erkek) katılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmeni adayları, sınırlandırılmamış materyalleri yaratıcılığı geliştirici, kullanışlı ve kolay bulunur, güvenli/zararsız ve kafa karıştırıcı materyaller olarak nitelemişlerdir. Gerçekleştirilen bu çalıştay ile sınıf öğretmeni adaylarına, kendi deneyimlerinden yola çıkarak oyun ve fiziksel etkinliklere yeni bir bakış açısı kazandırılması sağlanmıştır. Katılımcı öğrenciler çalıştay aracılığı ile yaratıcılık, eğlenceli eğitim ortamları oluşturma, işbirliği yapma, etkili iletişim becerileri, yansıtıcı düşünme, hedef belirleme, problem çözme, atık materyalleri dersin amaçlarına göre kullanma vb. kişisel ve mesleki kazanımlar elde ettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin görüşlerine göre gerçekleştirilen çalıştayın başarılı olduğu, bu ve benzeri çalışmaların tüm sınıf öğretmeni adaylarına verilmesi gerektiği konusunda fikir birliğine vardıkları belirlenmiştir. Ayrıca, çalıştayın öğretmen adaylarında ilerideki mesleklerinde uygulayıcısı olacakları Oyun ve Fiziki Etkinliklerdersi öğretim programına ilişkin farkındalık kazandırdığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abels, K. W. ve Bridges, J. M. (2010). Teaching movement education: foundations for active lifestyles. Human Kinetics, USA. Airasian, P. W. ve Walsh, M. E. (1997). Cautions for classroom constructivist, Educational Digest, 62, 62- 69.
- Aral, N., Gürsoy, F. ve Köksal, A. (2001). Okul öncesi eğitimde oyun. Ankara: Ya-pa Yayınları. Beisser, S. R., Gillespie, C. W. ve Thacker, V. M. (2013). An investigation of play: from the voices of fifth and sixth grade talended and gifted students. Gifted Child Quarterly, 57(1), 25-38.
- Bekker, T., Sturm, J., Wesselink, R., Groenendaal, B. ve Eggen, B. (2008, 3-5 Aralık). Interactive play objects and the effects of open-ended play on social interaction and fun, ACE08 Proceedings of the 2008 International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology içinde (s. 389- 392), Japonya.
- Brooks, J. G. ve Brooks, M. G. (1993). In search of understanding: the case for constructive classroom. Association for Supervision & Curriculum Deve.
- Demirhan, G. (2006). Spor eğitiminin temelleri. Ankara: Bağırgan Yayımevi. Drew, F. W. ve Rankin, B. (2004). Promoting creativity for life using open-ended materials. YC Young Children, 59(4), 38-45.
- Gülüm, V. ve Bilir, P. (2011). Beden eğitimi öğretim programının uygulanabilme koşulları ile ilgili beden eğitimi öğretmenlerinin görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, IX(2), 57-64.
- Harris, J., Cale, L. ve Muson, H. (2011). The effects of a professional development programme on primary school teachers perceptions of physical education. Professional Development in Education, 37(2), 291-305. doi:10.1080/19415257.2010.531973
- Harris, J., Cale, L. ve Muson, H. (2012). The predicament of primary physical education: a consequences of insufficent ITT and ineffective CPD? Physical Education and Sport Pedagogy, 17(4), 367-381. doi:10.1080/17408989.2011.582489
- Koçyiğit, S., Tuğluk, M. N. ve Kök, M. (2007). Çocuğun gelişim sürecinde eğitsel bir etkinlik olarak oyun, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi KKEFD / Journal Of Kazım Karabekir Education Faculty JOKKEF, 16, 324-342.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Temel Eğitim Genel Müdürlüğü. (2012). Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- Motl, W. R., Dishman R. K., Saunders R., Dowda M., Felton G. ve Pate R. R. (2001). Measuring enjoyment of physical activity in adolescent girls, American Journal of Preventive Medicine, 21(2), 110-117.
- Neill, P. (2013). Open-ended materials belong outside too!. Highscope, 27(2), 1-8. Nell, G. L., Drew. W. F., Rankin, B., Merrill, B., Klugman, E. ve Simmons, G. (2011). Building play leadership and advocacy, YC Young Children, 66(1), 64-67.
- Özcan G., Mirzeoğlu A. D. ve Çoknaz D. (2014, 7-9 Kasım). Through the eyes of the students: physical education and sport course and PES teacher. 13. Spor Bilimleri Kongresi, Kongre Kitapçığı içinde (s. 168-169), Konya.
- Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayıncılık, Ankara. Özer, Y. (2010). Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ve karşılaştıkları problemler (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Petersen, E. (2014). Creating with open-ended materials. http://www.earlychildhood.com adresinden erişildi. Sandberg, A. ve Pramling-Samuelsson, I. (2005). An interview study of gender differences in preschool teachers attitudes toward childrens play, Early Childhood Education Journal, 32(5), 297-305.
- Sevinç, M. (2010). Çocukta oyun gelişimi, beden eğitimi ve oyun öğretimi. Ü. Tüfekçioğlu (Ed.). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- Taşmektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O. ve Kılcıgil, E. (2006). İlköğretim okullarında beden eğitimi ders hedeflerinin gerçekleşme düzeyi, SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, IV(4), 139-147.
- Topaloğlu, G. ve Aslan Gördesli, M. (2012). Anne-baba, veli aile eğitimi ve rehberliği: 0-8 yaş grubu gelişim rehberi. F. Gürebal ve G. Çetin Özben (Ed.) T. C. MEB, Kadıköy İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Yayın No: 32, İstanbul.
- Wilson, P. (2009). The playwork primer. Alliance for Childhood: College Park, MD Wininger, S. R. ve Pargman, D. (2003). Assesment of factors associated with exercise enjoyment. Journal of Music Therapy, 40(1), 57-73.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA | MİRZEOĞLU A (2015). Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. , 197 - 215. |
Chicago | MİRZEOĞLU AYŞE DİLŞAD Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. (2015): 197 - 215. |
MLA | MİRZEOĞLU AYŞE DİLŞAD Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. , 2015, ss.197 - 215. |
AMA | MİRZEOĞLU A Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. . 2015; 197 - 215. |
Vancouver | MİRZEOĞLU A Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. . 2015; 197 - 215. |
IEEE | MİRZEOĞLU A "Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları." , ss.197 - 215, 2015. |
ISNAD | MİRZEOĞLU, AYŞE DİLŞAD. "Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları". (2015), 197-215. |
APA | MİRZEOĞLU A (2015). Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. Eğitim ve Bilim, 40(180), 197 - 215. |
Chicago | MİRZEOĞLU AYŞE DİLŞAD Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. Eğitim ve Bilim 40, no.180 (2015): 197 - 215. |
MLA | MİRZEOĞLU AYŞE DİLŞAD Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.180, 2015, ss.197 - 215. |
AMA | MİRZEOĞLU A Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 197 - 215. |
Vancouver | MİRZEOĞLU A Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(180): 197 - 215. |
IEEE | MİRZEOĞLU A "Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları." Eğitim ve Bilim, 40, ss.197 - 215, 2015. |
ISNAD | MİRZEOĞLU, AYŞE DİLŞAD. "Sınırlandırılmamış Materyallerle Yapılan Yansıtıcı Bir Oyun Çalıştayına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deneyimleri ve Kazanımları". Eğitim ve Bilim 40/180 (2015), 197-215. |