Yıl: 2015 Cilt: 0 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 47 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER

Öz:
Teknolojideki hızlı gelişmeler, bilginin yayılımını kolaylaştırmış, hayatınher alanına bilgi ve iletişim teknolojileri hâkim olmuştur. Bu gelişmelerin sonucuolarak ortaya çıkan ve Bilgi Toplumu adı verilen toplumsal yapı içerisinde enönemli değer bilgidir. Bilgi toplumunda gerçek yatırım, bilgiye ve insanayapılmaktadır. Geçmişte pasif bireyler konumunda olan yurttaşlar bilgitoplumunda bu durumdan sıyrılmış, kamuyu denetleyebilmek ve demokratikkatılım için kamu yönetimine ilişkin bilgiye erişmek gereksinimini duymuşlardır.Başlangıçta dilekçe hakkı kapsamında kısmen tanımlanan bilgiye erişim hakkı,4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında daha ayrıntılıtanımlanmış ve şeffaf yönetimin sağlanması amacıyla yürürlüğe girmiştir. Buhakkın etkin kullanımını sağlamak amacında olan bilgi edinme birimleri dekanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde tüm kamu kurumlarında zorunlu olarakoluşturulmuştur. Halkla ilişkiler faaliyeti yürüten bu birimler, geçen on yıllıksüreçte önemli düzeyde gelişme göstermiş olsa da uygulamada bazı sorunlarolduğu göze çarpmaktadır. Bu çalışmada bilgi edinme hakkının kullanımı vebilgi edinme birimlerinin etkililiğine ilişkin durumun saptanmasıamaçlanmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Information Units and Public Relations of Public Corporation in Information Society

Öz:
Rapid progress in technology enabled the spread of the informationavailable and information and communication technology has started todominate in every aspect of life. In the social structure called InformationCommunity which emerged as a result of this progress the most valuableconcept is information. In an information society the main investment is ininformation and person. The people considered passive citizens in the past havestarted to be more active to audit the government and for democraticparticipation in information community. In the past the right to get informationwas relatively defined in the petition right. However; The Freedom ofInformation was defined in a more detailed way in the law no. 4982. Inaccordance with the law and legislation all the public institutions were made tofound the information units. Information units, which help form a goodreputation serve as a bridge between the organization and the community. Thisstudy to evaluate the use of the right to get information and the present efficiencyof the information units.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdeniz, Y. (2004). Türkiye'de Bilge Edinme Hakkı Kanununun Bakanlıklar Taraf ından Uygulanması 21 Nisan 2013 tarihinde http://www.bilgiedinme hakki.org/doc/tr_uygulama_rapor_upd2.pdf adresinden erişildi.
  • Alkibay, S. ve Ayar, C. Ö. (2013). Kurumsal İmaj Yönetimi: Türkiye İş Kurumu Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 46(1), 29-55.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Broom, G. M. (2009). Cutlip and Center ’s Eff ective Public Relations (10th Ed.). NJ: Pearson.
  • Canöz, K. (2008). Kamuda Halkla İlişkilerin Yeni Yüzü: Bilgi Edinme Yasası. Selçuk İletişim, 5(3), 141-152.
  • Canöz, K. (2011). Bilgi Toplumu ve Halkla İlişkiler. (A. Kalender, M. Fidan, Ed.), Halkla İlişkiler içinde (ss. 341-372). Konya: Tablet Yayınları.
  • Diken, A. (2006). Bilgi Toplumunun Üretici ve Tüketici İlişkilerindeki Etkileşimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı.
  • Erkan, H. (1998). Bilgi Toplumu ve Ekonomik Gelişme. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gökçe, O. (1993). Halkla İlişkiler: Modern Yönetim Fonksiyonu. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 99-112.
  • İyimaya, A. (2003). Bilgi Edinme ve Verilere Ulaşma Özgürlüğü. Ankara Barosu Dergisi, 1(61), 41-47.
  • Kurulgan, M. (2006). Bilgi Top lumunun Kütüphaneler Üzerine Etkisi. 24 Kasım 2012 tarihinde http://kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak05/u05-19.pdf adresinden erişildi.
  • Meech, P. (2002). Kurumsal Kimlik ve Kurumsal İmaj. J.L’Etang ve M. Pieczka (Der.). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar içinde (ss. 127-151). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mutula, S. M. (2008). Evolving Paradigms in the Networked World and Their Implications for Information Management in African Libraries. Af rican Journal of Library, Archieves and Inf ormation Science, 4(11), 437-442.
  • Nair, G. (2001). Bilgi’nin Değişen Anlamı ve Kavram Tartışmaları. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 329-337.
  • Öğüt, A. (2007). Bilgi Çağında Yönetim. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Peltekoğlu, F. B. (2012). Halkla İlişkiler Nedir? (7. Bsk). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tokol, T. (2003). İşletme. Bursa: Furkan Ofset.
  • Selvi, Ö. (2012). Bilgi Toplumu, Bilgi Yönetimi ve Halkla İlişkiler. Gümüşhane Üniversitesi Elektronik Dergisi, 3, 191-214.
  • Soykan, C. (2007). Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İçtihatlarında Bilgi Edinme Hakkı. A ÜHFD, 56(2), 63-74.
  • Tayfun, R. (2007). Bilgi Edinme Hakkı Perspektifinden Devlet Vatandaş İlişkileri. EÜHFD, XI, 3–4.
  • TESEV (2006). Vatandaşın Bilgi Edinme Hakkı Uluslararası Konf eransı Konf erans Tutanakları. 2 Mart 2015 tarihinde http://www.tesev.org.tr/assets/ publications/file/Vatanda%C5%9F%C4%B1n%20Bilgi%20Edinme%20Hakk %C4%B1%20Konferans%20Tutanaklar%C4%B1_01.03.2006.pdf adresinden erişildi.
  • Toffler, A. (2008). Üçüncü Dalga (A. Seden, Çev.). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Tonta, Y. ve Küçük, M. E. (2005). Sanayi Toplumundan Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Temel Dinamikler. 5 Nisan 2012 tarihinde http: //yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/yayinlar/tonta-kucuk-bilgi-toplumu-tk-icin.pdf adresinden erişildi.
  • Uzun, T. (2005). Kamu Yönetiminde Değişim ve Bilgi Edinme Hakkı. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9, 229-256.
  • Yağmurlu, A. (2007). Bilgi Edinme Kanunu ve Halkla İlişkiler. Amme İdaresi Dergisi, 40(4), 63-79.
  • 25 Eylül 2013 tarihinde http://www.bimer.gov.tr/Forms/pgFaq.aspx adresinden erişildi.
  • 26 Eylül 2013 tarihinde http://www.bimer.gov.tr/Forms/Docs/20063.pdf adresinden erişildi.
  • 26 Eylül 2013 tarihinde http://bimer.gov.tr/Forms/Docs/SayilarlaBimer.pdf adresinden erişildi.
  • 11 Aralık 2012 tarihinde http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2004/04/20040427.htm adresinden erişildi.
  • 06 Mayıs 2013 tarihinde http://www.tbmm.gov.tr adresinden erişildi.
  • 16 Temmuz 2013 tarihinde http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2003/10/20031024. htm#1 adresinden erişildi.
APA BULDUKLU Y, TÜRKMENOĞLU A (2015). BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. , 47 - 64.
Chicago BULDUKLU YASİN,TÜRKMENOĞLU AHMET TARIK BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. (2015): 47 - 64.
MLA BULDUKLU YASİN,TÜRKMENOĞLU AHMET TARIK BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. , 2015, ss.47 - 64.
AMA BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. . 2015; 47 - 64.
Vancouver BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. . 2015; 47 - 64.
IEEE BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A "BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER." , ss.47 - 64, 2015.
ISNAD BULDUKLU, YASİN - TÜRKMENOĞLU, AHMET TARIK. "BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER". (2015), 47-64.
APA BULDUKLU Y, TÜRKMENOĞLU A (2015). BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(22), 47 - 64.
Chicago BULDUKLU YASİN,TÜRKMENOĞLU AHMET TARIK BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 0, no.22 (2015): 47 - 64.
MLA BULDUKLU YASİN,TÜRKMENOĞLU AHMET TARIK BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.22, 2015, ss.47 - 64.
AMA BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2015; 0(22): 47 - 64.
Vancouver BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2015; 0(22): 47 - 64.
IEEE BULDUKLU Y,TÜRKMENOĞLU A "BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER." Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0, ss.47 - 64, 2015.
ISNAD BULDUKLU, YASİN - TÜRKMENOĞLU, AHMET TARIK. "BİLGİ TOPLUMUNDA KAMU KURUMLARININBİLGİ EDİNME BİRİMLERİ VE HALKLA İLİŞKİLER". Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 22 (2015), 47-64.