The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts
Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 47 - 72 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts
Öz: Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkinalgılarının belirlenmesidir. Çalışma Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, SınıfÖğretmenliği p rogramı 1.sınıf ta öğrenim gören 168 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarınınbelirlenen kavramlarla ilgili algılarının ortaya koyulması amacıyla veri top lama aracı olarak, 2 adet açıkuçlu sorudan oluşan f orm kullanılmıştır. Ankette yer alan Öğretmengibidir, çünküveÖğretmenlik mesleğigibidir, çünkü if adelerinin katılımcılar tarafından tamamlanmasıistenmiştir. Anket sorularında yer alan veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Analiz sonucundabelirlenen metaf orlar ile bunlara bağlı oluşturulan kategorilerin doğruluğunun belirlenebilmesi amacıylametaf or ve kategori listeleri çalışma alanında uzman 3 öğretim üyesi ile p aylaşılmıştır. Uzman görüşlerisonrasında, örtüşmeyen metaf orlar üzerinde tartışılarak çalışmada kullanılan metaf or ve kategorilere sonşekli verilmiştir. Buna göre, öğretmen adaylarının öğretmen kavramıyla ilgili olarak 53, öğretmenlik mesleğiile ilgili olarak ise 62 geçerli metaf or ürettikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının öğretmenkavramına ilişkin algılarının olumlu olduğu ancak öğretmenlik mesleğine ilişkin birtakım olumsuz metaf orlarürettikleri ortaya koyulmuştur. Söz konusu olumsuz metaf orların öğretmenlik mesleğinin katılımcılartarafından zorlu, belirsizlikleri olan ve kurallı bir meslek olarak görüldüğü için if ade edildiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen ve Öğretmenlik Mesleği Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları
Öz: The purpose of this study was to determine the metaphorical perceptions of classroom teacher candidatesregarding teacher and teaching prof ession concepts. Study was conducted with 169 teacher candidates atKastamonu University, Faculty of Education. A survey f orm, consisted of 2 open-ended questions, was used asdata collection tool to set the teacher candidatesperceptions, The participants were asked to f ulf il theTeacher is likebecause ..and Teaching prof ession is likebecause .. expressions f eatured inthe survey f orm. Gathered data was analyzed according to the content analysis technique. To modify theintegrity of the metaphors and the categories of them, the lists were shared with 3 f ield specialist academics.According to the contentions of the specialists, non-meshing metaphors were deliberated and the metaphorsand categories used in the study were f inalized. Accordingly it was f ound out that teacher candidates created53 metaphors about teacher and 62 metaphors about teaching prof ession. As a result, it was stated thatteacher candidates had positive perceptions regarding teacher concept on the other hand they created somenegative metaphors about teaching prof ession. The reason f or this was the thought that the teacher candidatesperceived teaching as a hard, inappreciable and rigid prof ession.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akdağ, M. Apak, Ö. Ve Polat, S. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademisyen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 57-78.
- Aksan,D. (1998). Dilbilim Seçkisi: Günümüz Dilbilimiyle İlgili Yazılardan Çeviriler, Türk Dil Kurumu, Ankara.
- Aydın,İ,S. ve Pehlivan,A. 2010. Türkçe öğretmen adaylarının öğretmen ve öğrenci kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar, Turkish Studies, 5(3), 812-842.
- Cerit,Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693-712.
- Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 269-283.
- Ekiz, D. ve KOÇYİĞİT, Z. Sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının belirlenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 2013.
- Gür, H. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği ile ilgili metaforları: Kosova örneği, e-Journal of New World Sciences Academy (N WSA), 7(3), 885-897.
- LAKOFF, G., JOHNSON M. (2005). Metaf orlar Hayat Anlam ve Dil. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
- Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metaf or. (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
- Oğuzkan, F. (1998). Öğretmenliğin üç yönü, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Ocak, Gürbüz ve Gündüz, M.(2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması, Afyon Kocatep e Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,8(2), 293-311.
- Pipen, T. (2001). Metaphors and organizational identity in the Italian puplic services Scandinavian Journal of Management, 16, 391-409.
- Saban, A, Koçkeber,B.N ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2),461-522.
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
- Saban,A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 55, 459-496.
- Sticht, T. G. (1993). Educational uses of metaphor, in A. Ortony (Ed.), Metap hor and Thought, (pp. 621-632), Cambridge: Cambridge University Press.
- Spafford, C.S.ve digerleri.(1998). The Cyclopedic Education Dictionary. London:Delmar Publishers.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yalçın, M.O. ve Eren, A. (2011). Lise öğrencilerinin matematik dersine ilişkin metaforları, tutumları ve başarıları: ilişkisel bir analiz, 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
APA | KOÇ E (2014). The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. , 47 - 72. |
Chicago | KOÇ E. Seda The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. (2014): 47 - 72. |
MLA | KOÇ E. Seda The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. , 2014, ss.47 - 72. |
AMA | KOÇ E The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. . 2014; 47 - 72. |
Vancouver | KOÇ E The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. . 2014; 47 - 72. |
IEEE | KOÇ E "The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts." , ss.47 - 72, 2014. |
ISNAD | KOÇ, E. Seda. "The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts". (2014), 47-72. |
APA | KOÇ E (2014). The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47 - 72. |
Chicago | KOÇ E. Seda The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2014): 47 - 72. |
MLA | KOÇ E. Seda The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2014, ss.47 - 72. |
AMA | KOÇ E The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 47 - 72. |
Vancouver | KOÇ E The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 47 - 72. |
IEEE | KOÇ E "The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.47 - 72, 2014. |
ISNAD | KOÇ, E. Seda. "The Metaphorical Perceptions of Classroom Teacher Candidates Regarding Teacher and Teaching Profession Concepts". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2014), 47-72. |