Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 97 - 117 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play

Öz:
Bu araştırmanın amacı; erken çocukluk dönemindeki 6 yaş çocuklarının ve okul öncesi öğretmenlerinin oyunhakkındaki görüş ve beklentilerinin ortaya koyulmasıdır. Bu amaçla araştırmanın öğretmen boyutunda;öğretmenlerin oyun hakkındaki görüşleri, oyunu tanımlayıcı bilgileri, öğrenme sürecinde oyunu bir yöntemolarak kullanma tercihleri, bu konudaki uygulamaları ile çocuklara sağladıkları oyun fırsatları ve çocuklarınoyun gereksinimi karşısındaki engeller araştırılmıştır. Araştırmanın çocuk boyutunda ise çocukların oyunhakkındaki görüşleri, oyun davranışları, oyun fırsatları ile ilgili memnuniyet ve beklentileri incelenmiştir. Veritoplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; çocukların veöğretmenlerin oyun tanımlarına ilişkin benzer özellikler üzerinde durdukları görülmüştür. Öğretmenlerinçoğunun eğitim programı içinde oyunun önemini fark etmedikleri ve aktif bir öğretim yöntemi olarak oyundanfaydalanmadıkları, bazı öğretmenlerin ise bu konudaki eksikliklerinin farkında oldukları ve desteklenmeyeihtiyaç duydukları belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Anaokuluna Devam Eden Altı Yaşındaki Çocuklar İle Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyun Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
The purpose of this study is to reveal the opinions and the expectations of preschool teacher and six years oldchildren about play. For this purpose, in teachers aspect; it was investigated the views of the teachers aboutplay, defination of play, preferences of using play as a method of learning and with in this practice,opportunities of play provided for children and the barries to children's play needs. Also in children aspect, itwas examine to the views of child about play, play behavior and satisfaction and expactations regardingopportunities of play. A semi-structured interview questions was used as data collection tool. As a result, it isfound that children and teachers focus on similar properties concerning the description of play, the perceptionof children about play was affected by teachers attitudes and behaviors. In addition, most of teachers do notrealize the importance of play in the curriculum and that they do not benefit play as an active teachingmethod. Some of teacher are aware of deficiency on this situation and it is determined that teacher are neededto be supported.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Broadhead, Pat (2006), Developing an understanding of young children's learning through play: the place of observation, interaction and reflection. British Educational Research Journal. 32 (2), 191–207.
  • Brosterman, Norman (1997) Inventing kindergarten. New York: Abrams/Times Mirror.
  • Ceglowski, Deborah (1997). Understandıng and building upon chıldren's perceptions of play activities in early childhood programs. Early Childhood Education Journal 25 (2), 107- 112, Doi: 10.1023/A:1025624520956.
  • Fischer, W. Kurt ve Hencke, W. Rebecca (1996). Infants' construction of actions in context:piaget's contribution to research on early development. American Psychological Society. 7 (4), 204- 210.
  • Fleer, Marilyn (2009). Play and learning in early childhood settings: International p ersp ectives. Springer. www.books.google.com adresinden ulaşılmıştır.
  • Güneş, Gökhan ve Tuğrul Belma (2012). A play, tens of teachers and hundreds of their ideas about child who doesn’t play. Cyp rus International Conf erence on Education Research (CY-ICER 2012), Sözlü Bildiri, Cyprus.
  • Hoorn V. Judith, Nourot, M. Patricia, Scales, B. ve Alward,.R. Keith (2007). Play at the center of curriculum, 4th Edition, Pearson Merrill Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Howard, Justine. Jenvey, Vickii. ve Hill, Carly (2006). Children’s categorisation of play and learning based on social context. Early Child Develop ment And Care . 176 (3-4), 379- 393. ISSN: 03004430 DOI: 10.1080/03004430500063804
  • Karasar, Niyazi (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. (8. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kortesluoma R.-L., Hentinen M. ve Nikkonen M. (2003). Conducting a qualitative child interview: methodological considerations. Journal of Advanced Nursing. 42(5), 434– 441
  • King, Nancy. (1982). Work and play in the classroom. Social Education,46(2), 110-113.
  • Miller, Elissa. ve Kuhaneck, Heather (2008). Children's perceptions of play experiences and play preferences: a qualitative study. AJOT: American Journal Of Occup ational Therapy, 62 (4), 407-415.
  • Özdemir, A. ve Ramazan, O. (2012). Oyuncağa çocuk, anne ve öğretmen bakış açısı. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 2 (1), 2-16.
  • Pilten, P. ve Pilten, G. (2013). Okul çağı çocuklarının oyun kavramına ilişkin algılarının ve oyun tercihlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 15-31.
  • Rothlein, Liz. ve Brett, Ariene. (1987). Children's, teachers' and parents' perceptions of play. Early Childhood Research Quarterly, 2 (1) , 45-53 Doi: 10.1016/0885- 2006(87)90012-3
  • Russo, H. Lindsey (2009). Play, p eer relationships, and academic learning: Exp loring the views of teachers and children. Unpublished Doctoral Dissertation, Teachers College
  • Sherwood A.S. Sara. (2009). Play : a study of p reservice teachers ’ belief s about a comp lex element of early childhood education, Doctor of Philosophy, Unpublished doctoral dissertation. The University of Texas at Austin, May
  • Shelley, Smith (2006). The p ercep tions of p lay among educators in kindergarten and garade one classrooms. Brock University (Canada). ISBN:0494180102, 9780494180105. 13. 05. 2009 tarihinde www.books.google.com adresinden ulaşılmıştır.
  • B. TUĞRUL, Ö. M. ASLAN, G. ERTÜRK, Ş. Ö. ALTINKAYNAK / Anaokuluna Devam Eden Altı Yaşındaki Çocuklar ile Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyun Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi
  • Sluss, J. Dorothy (2005). Supp orting p lay : birth through age eight, Thomson Delmar Learning, Canada.
  • Tuğrul, Belma (2010). Okul Öncesinde Özel Öğretim Yöntemleri. In Zembat R. (Ed) Oyun Temelli Öğrenme (pp. 187-216), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA TUĞRUL B, Metin Aslan Ö, ERTÜRK H, ALTINKAYNAK ÖZEN Ş (2014). Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. , 97 - 117.
Chicago TUĞRUL Belma,Metin Aslan Özge,ERTÜRK H. Gözde,ALTINKAYNAK ÖZEN Şenay Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. (2014): 97 - 117.
MLA TUĞRUL Belma,Metin Aslan Özge,ERTÜRK H. Gözde,ALTINKAYNAK ÖZEN Şenay Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. , 2014, ss.97 - 117.
AMA TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. . 2014; 97 - 117.
Vancouver TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. . 2014; 97 - 117.
IEEE TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş "Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play." , ss.97 - 117, 2014.
ISNAD TUĞRUL, Belma vd. "Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play". (2014), 97-117.
APA TUĞRUL B, Metin Aslan Ö, ERTÜRK H, ALTINKAYNAK ÖZEN Ş (2014). Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97 - 117.
Chicago TUĞRUL Belma,Metin Aslan Özge,ERTÜRK H. Gözde,ALTINKAYNAK ÖZEN Şenay Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2014): 97 - 117.
MLA TUĞRUL Belma,Metin Aslan Özge,ERTÜRK H. Gözde,ALTINKAYNAK ÖZEN Şenay Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2014, ss.97 - 117.
AMA TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 97 - 117.
Vancouver TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 97 - 117.
IEEE TUĞRUL B,Metin Aslan Ö,ERTÜRK H,ALTINKAYNAK ÖZEN Ş "Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.97 - 117, 2014.
ISNAD TUĞRUL, Belma vd. "Analysis of Preschool Teachers' and Six Years Old Children's Views On Play". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2014), 97-117.