Yıl: 2014 Cilt: 47 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 171 - 186 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin yüksek lisans programına yerleştirilmesine ilişkin geçerlik ve güvenirliğini ortaya koymak; yüksek lisans programına öğrenci seçiminde YÖK ve üniversiteler tarafından belirlenen puan ağırlıklarının gerçekleşip gerçekleşmediğini, gerçekleşti ise ne ölçüde gerçekleştiğini belirlemektir. Bu doğrultuda 2011-2012 Güz Döneminde Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü ve Eğitim Bilimleri Enstitüsü bölümlerindeki yüksek lisans programlarına yerleştirilen ve yerleştirilemeyen 2577 öğrencinin doğru yerleştirme ve doğru yerleştirmeme oranları ve yerleştirme puanına kaynaklık eden puanlara dayalı yapılan sınıflamanın geçerliği incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin yüksek lisans programlarına yerleştirmelerinde hesaplanan yerleşme puanına etki eden ALES, lisans mezuniyet puanı, yabancı dil puanı ve mülakat puanı arasında anlamlı bulunan ilişkilerin düşük düzeyde olduğu ve yerleştirme puanına kaynaklık eden alt puanlar arasında öğrencilerin yüksek lisansa yerleştirilmesine en çok etki eden puanın ALES puanı olması beklenirken mülakat puanı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin yüksek lisans programına yerleşmelerine ilişkin sınıflama kararları incelendiğinde yüksek lisans programına başvuran öğrencilerin %82sinin doğru sınıflandırıldığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Analysis in the Accuracy of Classification in Students Graduate School Entrance

Öz:
The purpose of this study is to determine the validity and reliability of students graduate school placement results. Another purpose of this study is to determine whether the rate weights which have been decided by The Council of Higher Education and the universities come true; if it happens, to determine in which degree it has occurred. A total of 2577 students who have been registered and who have not been registered to Gazi University Institute of Social Sciences, Institute of Health Sciences, and Institute of Educational Sciences in 20112012 Fall Term participated in the study. Results of the study demonstrated that there is low-level relationship between Academic Postgraduate Education Exam which affected on accept an scores when it was counted, the average of undergraduate graduation, foreign language score and interview score. It was expected that ALES score is the most effective one while accepting a student to graduate school, but it was detected that the interview score affected more on accepting. Furthermore, when classification decisions were reviewed, it was detected 82% of students who applied to a graduate school were classified correctly.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Egitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, H. (1997). Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim ve Sorunları – Sosyal Bilimler Alanında. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri 7: Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim: 53 – 64, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün,Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cohen, L.,Manion, L. ve Morrison, K. (2005). Research Methods in Education (5th Ed.), London: RoutledgeFalmer.
  • Çakar, Ö. (1997), Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, 65–75.
  • Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2002). Lisansüstü Eğitim Programlarına Girişte Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (LES) Sonucunun ve Diğer Ölçütlerin Kullanımına İlişkin Bir Tarama, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2).
  • Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2004). Nitelikli Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitime Öğrenci Seçme Ölçütleri ile İlgili Öğretim Üyelerinin Görüşlerinin Saptanması, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17.
  • Gazi Üniversitesi. (2005). Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği. [Online]: http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-3243 adresinden 20 Mayıs 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Frankel, J.R. &Wallen, N.E. (2009). How To Design AndEvaluateResearchInEducation(7th Ed.), New York: McGrawHillİnternational Edition.
  • İşcan, C. D. ve Bıkmaz, F. H. (2012). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Lisanüstü Eğitim Programlarının Analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45 (1).
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (2),94 – 114.
  • Örnek, E. (2002). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne Bağlı Yüksek Lisans Programlarındaki Öğrencilerin Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı Puanları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkiler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Allyn and Bacon.
  • Tokat, E. (2004). Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ve Diğer Kabul Ölçülerinin Yordama Geçerliğine İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türker, K. (1997). Bilim İnsanı Yetiştirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. Türkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantı Serileri 7: Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim: 21-34 Ankara.
  • Vanderstoep, S. W. &Johnston, D. D. (2009). Research Methods for Everyday Life. USA: Jossey-Bass.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (1996). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, [Online]: http://www.yok.gov.tr/content/view/417/183/lang,tr/ adresinden 20 Mayıs 2012 tarihinde indirilmiştir.
APA Koğar H, SAYIN A (2014). Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. , 171 - 186.
Chicago Koğar Hakan,SAYIN Ayfer Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. (2014): 171 - 186.
MLA Koğar Hakan,SAYIN Ayfer Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. , 2014, ss.171 - 186.
AMA Koğar H,SAYIN A Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. . 2014; 171 - 186.
Vancouver Koğar H,SAYIN A Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. . 2014; 171 - 186.
IEEE Koğar H,SAYIN A "Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği." , ss.171 - 186, 2014.
ISNAD Koğar, Hakan - SAYIN, Ayfer. "Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği". (2014), 171-186.
APA Koğar H, SAYIN A (2014). Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 171 - 186.
Chicago Koğar Hakan,SAYIN Ayfer Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47, no.1 (2014): 171 - 186.
MLA Koğar Hakan,SAYIN Ayfer Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.47, no.1, 2014, ss.171 - 186.
AMA Koğar H,SAYIN A Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(1): 171 - 186.
Vancouver Koğar H,SAYIN A Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(1): 171 - 186.
IEEE Koğar H,SAYIN A "Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47, ss.171 - 186, 2014.
ISNAD Koğar, Hakan - SAYIN, Ayfer. "Yüksek Lisans Programına Girişte Öğrencilerin Sınıflandırılma Doğruluğunun İncelenmesi: Gazi Üniversitesi Örneği". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47/1 (2014), 171-186.