Yıl: 2014 Cilt: 0 Sayı: 59 Sayfa Aralığı: 168 - 182 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama

Öz:
Bu çalışmamızda anlamanın nasıl gerçekleştiği ve temel özelliklerinin neler olduğu sorgulanmaktadır. Bu sorgulamanın nedeni ise anlamanın zihinsel, mantıksal, kurgusal temellerin dışında ontolojik bir süreç olarak kavranılması gerektiğini düşünmemizdir. Felsefe tarihindeki bazı filozofların anlamayı sadece özneye indirgeyerek açıklamaya çalışmalarının ötesinde özne-nesne ontolojisini aşan yapısı ele alınmakta, anlamanın kendisinin ortaya çıkış koşulları, niteliği bu varsayımdan hareketle temellendirilmektedir. Burada ortaya çıkmaktadır ki anlama sadece öznenin bir yeteneğine indirgenemeyecek kadar karşılıklı etkileşim sayesinde gerçekleşen, zamansal, mekânsal yönleri bulunan bir süreçtir. Anlamayı bu yönlerini dikkate alarak irdeleyen Heidegger ve Gadamerin, özellikle anlamanın yapısını oluşturan ön anlamalara ait vurguları, anlamanın tarihsel yapısını göz ardı etmemeleri kanaatimizce bize verimli bir felsefi zemin sağlamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi Felsefe

Understanding as basic stance of our existence

Öz:
In this study, how the understanding occurred and what is the basic features of it are questioned. The main reason for this query is that we think of that understanding event must be understood as an ontological process beyond mental, logical, and fictional basis. Except some work of philosophers, in the history of philosophy, who tried to explain the understanding by just reducing it to a subject, in this study, starting from this assumption subject-object structure of it are dealt with in excess of its ontology and the emerging conditions of understan- ding itself and its nature are to be based. Thus, here it arises that understanding is an event occurring through interactions which can not be reduced only to an ability of subject and having the temporal, spatial aspects. In our opinion, the highlights of Heidegger ve Gadamer, who examined the understanding by taking these aspects of it into account, particularly toward pre-understandings that forms the structure of understanding and their not ignoring its historical structure, provide us an efficient philosophical ground.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bernstein, Richard J., Objektivizmin ve Rölativizmin Ötesi, çev. Feridun Yılmaz, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Bilen, Osman, Çağdaş Yorumbilim Kuramları, Şule Yayınları, İstanbul, 2007.
  • Bleicher, J., Contemporary Hermeneutics: Hermeneutics as Method, Philosophy and Critique, Routledge, London, 1993.
  • Cassirer, Ernst, Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi, çev. Doğan Özlem, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1988.
  • Dilthey, Wilhelm, ,Hermeneutik ve Tin Bilimleri, çev. Doğan Özlem, Paradigma Yayınları, İstanbul, 1999.
  • Gadamer, Hans Georg, Philosophical Hermeneutics, University of California Press, Berkeley and Los Angeles, 1977.
  • Gadamer, Hans Georg, “Hermenneutik Refleksiyonun Kapsamı ve Fonksiyonu, Retorik”, Hermeneutik ve Sosyal Bilimler, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Gadamer, Hans Georg, “Dilthey’in Tarihselciliğinin Güçlüklerinde Dolanış”, Hermeneutik Üzerine Yazılar, çev. Doğan Özlem, İnkılap Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Gadamer, Hans Georg, “Hermeneutik”, Hermeneutik Üzerine Yazılar, çev. Doğan Özlem, İnkılap Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Gadamer, Hans Georg, Hakikat ve Yöntem, Birinci Cilt, çev. Hüsamettin Arslan-İsmail Yavuzcan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Gadamer, Hans Georg, Hakikat ve Yöntem, İkinci Cilt, çev. Hüsamettin Arslan- İsmail Yavuzcan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Giddens, Anthony, Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları: Yorumcu Sosyolojilerin Pozitif Eleştirisi, çev. Ümit Tatlıcan, Bekir Balkız, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2008.
  • Heidegger, Martin, Düşünmek Ne Demektir?, çev. Rıdvan Şentürk, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Heidegger, Martin, “Anlama ve Yorum”, İnsan Bilimlerine Prologomena, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Hume, David, İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma, çev. Oruç Aruoba, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1976.
  • Hume, David, İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, 1997.
  • Hume, David, A Treatise of Human Nature, Batoche Books, 1999.
  • Kant, Immanuel, Prolegomena, çev. İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 1995.
  • Kant, Immanuel, Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2002.
  • Locke, John, İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme, İkinci Kitap, çev. Meral Delikara Topçu, Öteki Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Mısch, Georg, “Tin Bilimleri Kuramı İçinde Yaşama Felsefesi Düşüncesi”, Hermeneutik Üzerine Yazılar, çev. Doğan Özlem, İnkılap Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Gayle L.Ormitson-Alan D. Schrift, “Hermeneutiğe Giriş”, Hermeneutik ve Hümaniter Disiplinler, çev. Doğan Özlem, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Özlem, Doğan, “Dilthey’in Tin Bilimlerini Temellendirme Sürecinde Epistemolojide Yaptığı Devrim”, Bilim, Tarih ve Yorum, İnkılap Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Palmer, Richard, Hermenötik, çev. İbrahim Görener, Ağaç Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Rorty, Richard, “Yöntem, Sosyal Bilim ve Sosyal Umut”, Hermeneutik ve Hümaniter Disiplinler, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Wachterhauser, Brice R., “Anlamada Tarih ve Dil”, İnsan Bilimlerine Prologomena, çev. Hüsamettin Arslan, Paradigma Yayınları, İstanbul, 2002.
APA KAHRAMAN Y (2014). Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. , 168 - 182.
Chicago KAHRAMAN Yakup Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. (2014): 168 - 182.
MLA KAHRAMAN Yakup Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. , 2014, ss.168 - 182.
AMA KAHRAMAN Y Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. . 2014; 168 - 182.
Vancouver KAHRAMAN Y Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. . 2014; 168 - 182.
IEEE KAHRAMAN Y "Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama." , ss.168 - 182, 2014.
ISNAD KAHRAMAN, Yakup. "Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama". (2014), 168-182.
APA KAHRAMAN Y (2014). Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. Felsefe Dünyası, 0(59), 168 - 182.
Chicago KAHRAMAN Yakup Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. Felsefe Dünyası 0, no.59 (2014): 168 - 182.
MLA KAHRAMAN Yakup Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. Felsefe Dünyası, vol.0, no.59, 2014, ss.168 - 182.
AMA KAHRAMAN Y Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. Felsefe Dünyası. 2014; 0(59): 168 - 182.
Vancouver KAHRAMAN Y Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama. Felsefe Dünyası. 2014; 0(59): 168 - 182.
IEEE KAHRAMAN Y "Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama." Felsefe Dünyası, 0, ss.168 - 182, 2014.
ISNAD KAHRAMAN, Yakup. "Varoluşumuzun temel tavrı olarak anlama". Felsefe Dünyası 59 (2014), 168-182.