Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi

Yıl: 2011 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 12 Metin Dili: Diğer İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, sınıf öğretmenliği eğitimi lisans programındaki alan eğitimi derslerinin, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen yeterlikleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 öğretim yılında programın ikinci yılında, 2010-2011 öğretim yılında ise programın üçüncü yılında öğrenim gören toplam 73 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde veri toplama amacıyla, Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen ve Diken (2004) tarafından Türkçeye uyarlanarak geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılan Öğretmen Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Daha sonra araştırmacı, ilgili ölçeğin geçerlik güvenirlik çalışmalarını tekrar yapmış ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen yeterliklerini belirlemede kullanılabileceği sonucuna ulaşmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenliği eğitimi lisans programındaki alan eğitimi derslerinin alınmasının ve başarıyla tamamlanmasının, adayların öğretmen yeterlik algılarını yükselttiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca yine bu derslerle ilgili yeterliliklerin sağlanması, aynı zamanda adayların öğretim süreci içerisinde yer alan kendi kişisel yeterliliklerine ve yine öğrenci başarısını etkileyen sınıf dışı diğer dış etkenlere dair algılarında da anlamlı bir değişime neden olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

-

Öz:
Teacher Undergraduate Program on Teacher Efficacy. In this study, the impact of the domain education courses in the classroom teacher undergraduate program on teacher efficacies of elementary teacher candidates. The study group of the research consisted of a total of 73 teacher candidates who attended the second year of the program in 2009-2010 and the third year in 2010-2011 academic years. In the research, in order to collect data, theTeacher Efficacy Scale developed by Gibson and Dembo (1984) and adapted to Turkish by Diken (2004) was employed. In the research, it was concluded that taking and successfully completing domain education courses in the elementary teacher undergraduate program increases candidates teacher efficacy beliefs. Moreover, it was found that establishing efficacy related to these courses also creates significant differences in candidates self-efficacies in the teaching process and their perceptions about other factors outside the teaching process that influence student success.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allinder, R. M. (1994). The relationship between efficacy and the instructional practices of special education teachers and consultants. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 17 (2), 86-95.
  • Altun, T. & Şahin, M. (2009). Değişen ilköğretim programının sınıf öğretmenleri üzerindeki psikolojik etkilerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 15-32.
  • Ashton, P. T. & Webb, R. B. (1986). Making a difference: teachers’ sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191-215.
  • Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44 (9), 1175-1184.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bıkmaz, F. H. (2006). Yeni ilköğretim programları ve öğretmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39 (1), 99-116.
  • Brouwers, A. & Tomic, W. (2001). The factorial validity of scores on the teacher ınterpersonal self- efficacy scale. Educational and Psychological Measurement, 61 (3), 433-445.
  • Çoban, A. (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 28-45.
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen yeterlik ölçeği türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, 16, 102-112.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Emmer, E. T. & Hickman, J. (1991). Teacher Efficacy in Classroom Management and Discipline. Educational and Psychological Measurement, 51 (3), 755-765.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher Efficacy: A Construct Validation. Journal of Educational Psychology, 76 (4), 569-582.
  • Guskey, T.R. & Passaro, P.D. (1994). Teacher efficacy: a study of construct dimensions. American Educational Research Journal, 31(3), 627-643.
  • Jeong, J. (2004). Analysis of the factors and the roles of hrd in organizational learning stylesas ıdentified by key ınformants at selected corporations in the republic of korea. Unpublished Master Dissertation, Texas A & M University.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı) Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: yüksek öğretmen okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 197-214.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich (Eds.), Advances in Motivation and Achievement, 10, 1-49. Greenwich, CT: JAI Press. İnternetten 01 Ekim 2011’de elde edilmiştir. _____http://www.des.emory.edu/mfp/effchapter.html>.
  • Sezgin, İ. (2002). Öğretmen eğitiminde gelişmeler ve sorunlar. Çağdaş Eğitim, 293, 6-8.
  • Sönmez, V. (2001). Öğretmen el kitabı. (9. Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Stein, M. K. & Wang, M. C. (1988). Teacher development and school ımprovement: the process of teacher change. Teaching and Teacher Education, 4 (2), 171-187.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Woolfolk, A.E. & Hoy, W.K. (1990). Prospective teachers’ sense of efficacy and beliefs about control. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 81-91. ÇAYCI
  • Yılmaz, M., Köseoğlu, P., Gerçek, C. & Soran, H. (2004). Öğretmen öz yeterlik inancı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58. İnternetten 15 Ekim 2011’de elde edilmiştir. _____http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi58/yilmaz-koseoglu.htm>. YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını, 2007-5. İnternetten 15 Ekim 2011’de elde edilmiştir. _____http://www.yok.gov.tr/content/view/16/52/>.
APA ÇAYCI B (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. , 1 - 12.
Chicago ÇAYCI BARIŞ Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. (2011): 1 - 12.
MLA ÇAYCI BARIŞ Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. , 2011, ss.1 - 12.
AMA ÇAYCI B Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. . 2011; 1 - 12.
Vancouver ÇAYCI B Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. . 2011; 1 - 12.
IEEE ÇAYCI B "Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi." , ss.1 - 12, 2011.
ISNAD ÇAYCI, BARIŞ. "Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi". (2011), 1-12.
APA ÇAYCI B (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1 - 12.
Chicago ÇAYCI BARIŞ Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no.2 (2011): 1 - 12.
MLA ÇAYCI BARIŞ Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.7, no.2, 2011, ss.1 - 12.
AMA ÇAYCI B Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 7(2): 1 - 12.
Vancouver ÇAYCI B Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 7(2): 1 - 12.
IEEE ÇAYCI B "Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss.1 - 12, 2011.
ISNAD ÇAYCI, BARIŞ. "Sınıf öğretmenliği lisans programındaki alan eğitimi derslerinin öğretmen yeterliği üzerindeki etkisinin incelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2011), 1-12.