Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları
Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 37 - 57 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları
Öz: Bu araştırmanın temel amacı öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirmeyeilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelemesidir. Ayrıca, öğretmenadaylarının ölçme değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanma açısından kendilerini nedüzeyde yeterli algıladıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 2011 -2012eğitim-öğretim yılında İnönü Ün iversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik, FenBilgisi, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği programlarının son sınıflarındaöğrenim gören 712 öğretmen adayından ölçüt örnekleme yoluyla ulaşılan 250 öğretmenadayına araştırmacılar tarafından geliştirilenAlternatif Ölçme Değerlendirme TutumÖlçeğive Ölçme Değerlendirme Yeterlilik Anketiuygulanmıştır. Alternatif ÖlçmeDeğerlendirme Tutum Ölçeğinin güvenirliğine ilişkin yapılan analizde ölçeğin geneli içinCronbach Alpha iç tutarlılık gü venirlik kat sayısı 0.81 olarak bulunmuştur. Araştırmasonucunda öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarının bazısınırlılıklara sahip olmalarına rağmen öğrenme ve öğretme sürecini olumlu yöndedesteklediklerini düşündükleri anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının alternatif ölçmedeğerlendirme araç ve yöntemlerini kullanma konusundaki algılanan yeterlilikdüzeylerinin yeterli ile kısmen yeterli arasında değiştiği görülmüştür .
Anahtar Kelime: Konular:
Prospective teachers views and perceived efficacy regarding alternative measurement and evaluation
Öz: The main purpose of this study is to investigate the prospective teachersvie ws aboutalternative measuremen t and evaluation in terms of some variables . It was also aimed tounderstand their perceived efficacy to use measurement and evaluation tools in particular.For this purpose theAttitude Scale for Alternative Measurement and Evaluationandthe Measureme nt and Evaluation Efficacy Questionnairedeveloped by re searcherswere administered on 250 undergraduate teachers who were selected based on criterionsampling method from among 712 seniors studying at Elementary Mathematics, Science,Turkish Language, So cial Studies and Classroom teaching programs at İnönü UniversityFaculty of Education during 2011 -2012 academic year. The Cronbach Alpha internalconsistency coefficient for the Attitude Scale for Alternative Measurement andEvaluation was estimated to be 0.81. Research results showed that undergraduateteachers believe that despite some of its limitations alternative measurement andevaluation approach es positively contribute to learning and teaching process . Also, it wasfound that prospective teacherslevels of perceived competency to use measurement andevaluation tools and method ranged between competent and slightly competent.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, T. (2008). Yen i ilköğretim matematik programında yer alan alternatif değerlendirme yaklaşımlarının uygulamadaki etkililiği. Yayınlanmamış y üksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Van.
- Acar, M. ve Anıl, D. (2009). Sınıf öğretmenlerinin perfo rmans değerlendirme sürecindeki değerlendirme yöntemlerini kulla nabilme yeterlikleri, karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerile ri. TUBAV Bilim Dergisi, 2 (3), 354 -363.
- Adanalı, K. (2008). Sosyal bilgiler eğitiminde alternatif değerlendirme: 5. sınıf sosya l bilgiler eğitiminin alternatif değerlendirme etkinlikleri açısından değerlendirilmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Adana.
- Anderson, R. (1998). Why talk about different ways to grade? The shift from traditional assessment to alternative assessment. New Directions for Teaching and Learning, 74, 5 15.
- Aşkar, P., Paykoç, F., Korkut, F., Olkun, S., Yangın, B., ve Çakıroğlu, J. (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu . Nisan, 12 , 2012 tarihinde http://ilkogretim -online.org.tr/vol5say1/yenimufredat_raporu[1].pdf adresinden alınmıştır.
- Atta-Alla, M. (2013). Investigating alternative assessment practices in pre -service English teacher education programs. International Journal of Eng lish Language Education , 1 (1), 68 -81.
- Bal, P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, Yayımlanmamış d oktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Banoğlu, C. (2009). Bilişim teknolojiler i ö ğretmenler in in alternati f de ğerlendirme yöntemlerine yönelik yeterlilik düzeyler i. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstan bul.
- Bay, E., Küçükoğlu, A., Kaya, H. İ., Gündoğdu, K., Köse, E., Ozan, C. ve diğerleri. (2010). Öğretim elemanı ve öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirmeye ilişkin görüşleri (Kazım Ka rabekir eğitim fakültesi örneği). Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II. 16 18 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Bayrak, B. ve Erden, A.M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 137 -154.
- Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyası uygulaması, V. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 -18 Eylül, Ankara.
- Birgin, O. ve Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 , 163 -179.
- Buldur, S. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik okuryazarlık ve öz yeterlik düzeylerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz , Ş. ve Demirel, F. (2010 ) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Ankara: PegemA Yayınevi.
- Çoklar, N., Vural, L. ve Şahin, L. (2009). Öğretmen adaylarının uygulayabilecekleri ölçme -değerlendirme yaklaşımları ile ölçme değerlendirme amaçlı teknoloji kullanım özyeterlikleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 35 -54.
- Çoruhlu,T., Nas, S. ve Çepni , S. (2008). Fen ve teknoloji öğretmenleri için alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir hizmet içi eğitim programından yansımalar: Trabzon örneği, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 2 , Sayı 2, Aralık 2008, sayfa 1 22.
- DiMartino, J., Castaneda, A., Brownstein, M., & Miles, S. (2007). Authentic Assessment. Principals Research Review, 2 (4), 1 -8.
- Duban, N. ve Küçükyılmaz, E. A. (2008). Sınıf öğretmeni aday larının alternatif ölçme - değerlendirme yöntem ve tekniklerinin uygulama okullarında kullanımına ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 769 -784.
- Ekinci, H. ve Köksal, E., (2011). İlkö ğretim fen ve matematik öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme yeterlikleri ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 167 -184.
- Graue, M. E. (1993). Integrating theory and practice through instructional assessment. Educational Assessment, 1 (4), 293 309.
- Gelbal, S. ve Kelecioğlu H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33 , 135 -145.
- Gömleksiz, M.N., ve Kan, A.Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının alternatif ölçme - değerlendirme yaklaşımlarını tanıma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 9 (1), 21 -27.
- Hamayan, E.-V. (1995). Approaches to Alternative assess ment. Annual Rewiew of Applied Linguistics. 15, 212 - 226.
- Kanatlı, F. (2008). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri konusunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
- Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A., ve Meşeci, B. (2012). Alternatif ölçme de ğ erlendirme araçlarına iliş kin s ın ıf ö ğ retmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 167 -179.
- Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2005). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4 (1), 101 -106.
- Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme ve değerlendirme metodlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritalarının biyoloji öğretiminde uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Lock, C. & Munby, H. (2000). Changing assesment practices in the classroom: a study of one teachers challenge. Alberta Journal of Educational Research , 46(3), 267 - 279.
- McAlister, B. (2000). The authenticity of authentic assessment: What the research says and doesn't say. R. Custer (Ed.), Using authentic assessment in vocational education (ss. 19 -31). Columbus, OH: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education.
- Mintah, J.- K. (1993). Authentic assessment in physical education: prevalence of use and perceived impact on students self-concept, motivation, and skill achievement. Me asurement in Physical Education and Exercise Science , 7(3), 161 174.
- Nazlıçiçek, N. ve Akarsu, F. (2008). Fizik, kimya ve matematik öğretmenlerinin değerlendirme araçlarıyla ilgili yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 18 -29.
- Okur, M. (20 08). 4. ve 5. Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
- Özdamar, K. (1999). Pa ket programlar ile istatistiksel veri analizi. (2. baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
- Özdemir, S. M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değerlendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 55 -79.
- Rennert-Ariev, P. (2005). A theoretical model for the authentic assessment of teaching. Practical Assessment Research & Evaluation , 10 (2), 1 -11.
- Sağlam- Arslan, A., Avcı, A., ve İyibil, Ü. (2008). Fizik öğ retmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 , 115 -128.
- Sağlam- Arslan, A., Devecioğlu -Kaymakçı, D. ve Arslan, S. (2009). Alternatif ölçme - değerlendirme etkinliklerinde karşılaşılan problemler: Fen ve teknoloji öğretmenleri örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 , 1 - 12.
- Şaşmaz-Ören, F., Ormancı, Ü., ve Evrekli, E., (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme -değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri ve görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Educational Sciences: Theory & Practice, 11 (3), 1675 -1698.
- Tan, Kelvin H.K. (2012). How teachers understand and use power in alternative assessment. Education Research International, doi:10.1155/2012/382465
- Tay, B., Tokcan, H., ve Oruç, Ş. (2009). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alternatif ölçme -değerlendirme yaklaşımları hakkındaki bilişsel farkındalık düzeyleri. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1 - 3 Mayıs, Çanakkale.
- Yayla, G.R. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications . 27 -29 April, 2011 Antalya -Turkey.
APA | İZCİ E, Göktaş Ö, Şad S (2014). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. , 37 - 57. |
Chicago | İZCİ EYUP,Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. (2014): 37 - 57. |
MLA | İZCİ EYUP,Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. , 2014, ss.37 - 57. |
AMA | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. . 2014; 37 - 57. |
Vancouver | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. . 2014; 37 - 57. |
IEEE | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S "Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları." , ss.37 - 57, 2014. |
ISNAD | İZCİ, EYUP vd. "Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları". (2014), 37-57. |
APA | İZCİ E, Göktaş Ö, Şad S (2014). Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 37 - 57. |
Chicago | İZCİ EYUP,Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.2 (2014): 37 - 57. |
MLA | İZCİ EYUP,Göktaş Özlem,Şad Süleyman Nihat Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.2, 2014, ss.37 - 57. |
AMA | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 37 - 57. |
Vancouver | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 37 - 57. |
IEEE | İZCİ E,Göktaş Ö,Şad S "Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.37 - 57, 2014. |
ISNAD | İZCİ, EYUP vd. "Öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirmeye ilişkin görüşleri ve yeterlilik algıları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/2 (2014), 37-57. |