Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 99 - 117 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi

Öz:
Bu araştırma, modern çözümleme yöntemleri ile şiir çözümlemenin, öğrencilerin eleştireldüşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisini incelemeye yönelikdeneysel bir çalışmadır. Araştırmanın amacı, öğrencilerin bahsedilen becerileri üzerindemodern çözümleme yöntemleri ile geleneksel şiir çözümleme yöntemi arasında birfarklılık olup olmadığını belirlemektir. Çalışmada, ön test ve son teste dayalı deneyseldesen araştırması kullanılmıştır. Çalışma 2011 -2012 öğretim yılında Ahi EvranÜniversitesinde gerçekleştirilmiş ve şiir çözümlemelerinin yapıldığı iki sınıftayürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen EleştirelDüşünme, Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerisi Ölçekleri kullanılmıştır. Buölçekler deney ve kontrol gruplarına ön test olarak araştırma başlamadan ve son testolarak deneysel çalışmanın bitiminde uygulanmıştır. Bulgular, hem modern çözümlemeyöntemlerinin hem de geleneksel yöntemin, öğrencilerin eleştirel düşünme, yaratıcıdüşünme ve problem çözme becerileri üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu ortayakoymuştur. Deney ve kontrol gruplarının söz konusu becerileri karşılaştırıldığındaeleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerinde deney grubu lehine anlamlı birfarklılık bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effects o f modern analysis methods in poetry students critical thinking, creative thinking and problem solving skills

Öz:
This study is an experimental study for examining poetry analysis with modern methodsof analysis in effect the students' critical thinking, creative thinking and problem solvingskills. The purpose of study is to determine on the students' skills said modern betweenmethods of analysis and traditional method of analysis whether there is a difference. Inthe study experimental design based on pre-test, post-test and a mixed method researchhas been used. The research was conducted at the University of Ahi Evran in 2011 -2012academic year and was conducted in two classes where was carried analysis of poetry. Asdata c ollecting instrument developed by the researcher Critical Thinking, CreativeThinking and Problem Solving Skill S cales was used. These scales were carried out toexperimental and control groups as pre -test and post-test in beginning and end ofexperimental study. Findings reveal that both modern analysis methods and traditionalmethod have a positive effect on students' critical thinking, creative thinking and problemsolving skills. In comparing the Experimental and Control groups' skills mentioned astatistically significant difference has been observed to the skills of critical thinking andcreative thinking in the experimental group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akerson, F. E. (2010). Edebiyat ve kuramlar. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Aksan, D. (2004). Cumhuriyet döneminden bugüne örneklerle şiir çözümlemeleri. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Aktaş, Ş. (2009). Şiir tahlilleri –teori ve u ygulama –. Ankara: Akç ağ Yayınları.
  • Aktulum, K. (1999). Metinlerarası ilişkiler . Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Aydemir, Y. (2006). Divan edebiyatı öğretiminde karşılaşılan sıkıntılar ve z ihn iyet p roblemi. Milli Eğitim, 169, 134 -141.
  • Aytaç, G. (2003). Genel edebiyat bilimi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Aytaş, G. (2008). Çağdaş gelişmeler ışığında şiir tahlilleri. Ankara: Akçağ.
  • Başusta, K. C. (2009). Okuma Eğitiminde Metin Dil Bilimin Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon .
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel desenler . Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, a raştırma deseni spss uygulamaları ve yorum . Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve K öklü, N. (2010). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk dili ve e debiyatı ö ğretimi. İstanbul: Alfa.
  • Çetin, N. (2004). Şiir çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetin, N. (2010). Şiir tahlilleri 1. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetişli, İ. (2006). Metin tahlillerine giriş / 1 şiir . Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Çetişli, İ. (2006). Edebiyat eğitiminde edebî metnin yeri ve a nlamı. Milli Eğitim, 169, 75 - 84.
  • Çetişli, İ. (2008). Edebiyat sanatı ve b ilimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eagleton, T. (2011). Şiir nasıl okunur. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Günay, V. D. (2006). Liselerde yazın eğitimine yeni bir y aklaşım. Milli Eğitim, 169, 8 - 17.
  • Güzel, A. (2006). Edebiyat eğitiminde amaçlar ve bu amaçlara yönelik yöntem teknik ve örnek u ygula malar. Millî Eğitim, 169, 1 -25.
  • Halliday, M. A. K.; Hassan, R. (1976). Cohesion in e nglish. New York: Longman Group UK Limited.
  • Issı, A. C. (1997). Turgut u yar’ın “ göğe bakma durağı” başlıklı şiirinde bir matrise ulaşma serüveninin ontolojik analiz metoduy la takibi. Yedi İklim 90, Eylül, 43–49.
  • Kalaycı, Ş. (2009). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayınevi.
  • Kaplan, M. (2002). Şiir tahlilleri 1. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaplan, M. (2009). Şiir tahlilleri 2 . Ankara: Akçağ Yayınları.
  • MEB. (2005). Orta öğretim türk edebiyatı dersi 9, 10, 11, 12. sınıflar öğretim programı . Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B.; Huberman, A. M. (1994). Qualitive data analysis . Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moran , B. (1994). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Neuman, W. Lawrence. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayın Odası.
  • Orr, Marry. (2003). Intertextuality: debates and context. Cambridge & Oxford: Balckwell.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation m ethods . (3rd. Edition). International Education and Professional Publisher. CA: Thousand Oaks, Sage Publications.
  • Polat, T. (2006). Okur odaklı yaklaşımla yazın eğitimi. Milli Eğitim, 169, 18 -24.
  • Saxe, L. ve Michelle F. (1981). Social experiments: methods for design and e valuation. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Saussure, F. (1998). Genel dilbilim dersleri. İstanbul: Multilingual.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu . Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
APA KARADENİZ A, GÜRSOY Ü (2014). Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. , 99 - 117.
Chicago KARADENİZ Abdulkerim,GÜRSOY ÜLKÜ Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. (2014): 99 - 117.
MLA KARADENİZ Abdulkerim,GÜRSOY ÜLKÜ Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. , 2014, ss.99 - 117.
AMA KARADENİZ A,GÜRSOY Ü Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. . 2014; 99 - 117.
Vancouver KARADENİZ A,GÜRSOY Ü Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. . 2014; 99 - 117.
IEEE KARADENİZ A,GÜRSOY Ü "Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi." , ss.99 - 117, 2014.
ISNAD KARADENİZ, Abdulkerim - GÜRSOY, ÜLKÜ. "Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi". (2014), 99-117.
APA KARADENİZ A, GÜRSOY Ü (2014). Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 99 - 117.
Chicago KARADENİZ Abdulkerim,GÜRSOY ÜLKÜ Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.2 (2014): 99 - 117.
MLA KARADENİZ Abdulkerim,GÜRSOY ÜLKÜ Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.2, 2014, ss.99 - 117.
AMA KARADENİZ A,GÜRSOY Ü Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 99 - 117.
Vancouver KARADENİZ A,GÜRSOY Ü Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 99 - 117.
IEEE KARADENİZ A,GÜRSOY Ü "Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.99 - 117, 2014.
ISNAD KARADENİZ, Abdulkerim - GÜRSOY, ÜLKÜ. "Modern metin çözümleme yöntemlerinin eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/2 (2014), 99-117.