Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 191 - 206 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinibelirlemektir. Ayrıca çevrimiçi bilgi arama stratejileri cinsiyet, internette bilgi aramasıklığı ve internette bilgi arama düzeyi açısından incelenmiştir. Bu amaç doğrultusundaTsai (2009) tarafından geliştirilen Aşkar ve Mazman (2013) tarafından Türkçeyeuyarlanan çevrimiçi bilgi arama strateji envanteri kullanılmıştır. Araştırmanınkatılımcılarını 2013 -2014 öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 139öğretmen adayı oluşturmaktadır. V erilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız ikiörneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA analizinde n yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarınagöre, öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejile rinin kaybolma stratejilerinedüşük, değerlendirme ve problem çözme stratejilerine orta, deneme yanılma, temelfikirleri ayırt etme, kontrol ve amaçlı düşünme stratejilerine orta düzeyin üzerinde sahipoldukları görülmüştür. Cinsiyet açısından sahip olunan strateji düzeylerinde anlamlı birfarklılık bulunmamıştır. Bilgi arama sıklığı ve bilgi arama düzeyi yüksek olan öğretmenadaylarının strateji düzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öneri olarakyapılacak çalışmalarda stratejilere sahip o lma düzeyleri internet öz-yeterliliği açısındanincelenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Eğitim, Özel

Determination of teacher candidates online searching strategies

Öz:
The purpose of this study is to determine teacher candidates online information searchingstrategies. Also , online information searching strategies was examined in terms of gender,frequency of searching information on internet and skill of searching info rmation oninternet. For this purpose, Online Information Searching Strategy Inventory was used. Thestudy group consisted of 139 teacher candidates. In data analysis , descriptive statistics, t-test and ANOVA were used. According to research results, it was found that mean ofevaluation and problem solving strategies scores are middle level, disorientation,purposeful thinking, select main ideas, trial and error and control strategies score are overthe middle level. There is no significant difference on owned strategy levels in terms ofgender. It was concluded that teacher candidates with high levels of information searchand information search frequency have higher strategy levels. O wned strategy levels canbe examined in terms of internet self-efficacy in future researchs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aşkar, P., Mazman, S. G. (2013). Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri’nin Türkçeye Uyarlama Çalışması, Eğitim ve Bilim, 38 (168), 167 -182.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Debowski, S. (20 01). Wrong way: Go back! An exploration of novice search behaviours while conducting an information search. The Electronic Library, 19, 371 –382.
  • Dias, P, Gomes, M J and Correia, A P (1999) Disorientation in hypermedia environments: mechanisms to support na vigation , Journal of Educational Computing Research, 20, 2 , 93 –117
  • Graff, M. (2005). Individual differences in hypertext browsing strategies. Behaviour and Information Technology, 24(2), 93 –99.
  • Hill, J R and Hannafin, M J (1997) Cognitive strategies and le arning from the World Wide Web, Educational Technology Research & Development, 45, 4 , 37 –64.
  • Ho,L., Kuo, T., ve Lin, B. (2012). The mediating effect of website quality on Internet searching behavior, Computers in Human Behavior, 28 .
  • Jansen, B. J., & McNee se, M. D. (2005). Evaluating the effectiveness of and patterns of interactions with automated searching assistance. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(14), 1480 –1503
  • Kalaycı, Ş. (2010) SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, PegemA Yayınları, Ankara.
  • Kim, K. S. (2001). Information -seeking on the Web: Effects of user and task variables, Library & Information Science Research, 23(3 ). 233 -255.
  • Kuiper, E., Volman, M., & Terwel, J. (2005). The Web as an information resource in K - 12 education: Strategies for supporting students in searching and processing information. Review of Educational Research,75(3), 285 –328.
  • Kurulgan, M. ve Argan, M. (2007). “Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Internet Üzerinden Bilgi Ar ama Davranışları”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1). 291 -304
  • Lorenzen, M. (2002). The land of confusion? High school students and their use of the World Wide Web for research. Research Strategies, 18(2), 151 –163
  • Nazim, M. (2008 ). Information searching behavior in the Internet age: A users’ study of Aligarh Muslim University, The International Information & Library Review, 40.
  • Olcay, N. E. (2003). Türkçe Internet Tarama Motoru Kullanıcılarının Arama Stratejilerinin Analizi: Arabu l Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Tekinarslan, E. (2008). Blogs: A qualitative investigation into an instructor and undergraduate students' experiences. Australasian Journal of Educational Techn ology, 21(4), 402 -412
  • Tsai, M.J. Liang, J -C., Hou, H -T. & Tsai, C-C. (2012). University students’ online information searching strategies in different search contexts. Australasian Journal of Educational Technology. 28(5), 881 -895.
  • Tsai, M.J. (2009). Online Information Searching Strategy Inventory (OISSI): A quick version and a complete version. Computers & Education, 53 . 473 –483.
  • Tsai, M.-J., & Tsai, C. C. (2003). Information searching strategies in web -based science learning: The role of Internet self-efficacy . Innovations in Education and Teaching International, 40(1), 43 –50.
  • Walraven, A., Brand -Gruwel, A. & Boshuizen, P. A. H. (2009). How students evaluate information and sources when searching the World Wide Web for information. Computers & Education. 52(1), 234 -246.
  • Zhu, Y -Q., Chen L., Chen H, Chern, C. (2011) How does Internet information seeking help academic performance? – The moderating and mediating roles of academic self- efficacy. Computers & Education. 57. 2476 –2484.
APA SIRAKAYA M, Cakir H (2014). Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. , 191 - 206.
Chicago SIRAKAYA Mustafa,Cakir Hasan Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. (2014): 191 - 206.
MLA SIRAKAYA Mustafa,Cakir Hasan Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. , 2014, ss.191 - 206.
AMA SIRAKAYA M,Cakir H Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. . 2014; 191 - 206.
Vancouver SIRAKAYA M,Cakir H Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. . 2014; 191 - 206.
IEEE SIRAKAYA M,Cakir H "Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi." , ss.191 - 206, 2014.
ISNAD SIRAKAYA, Mustafa - Cakir, Hasan. "Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi". (2014), 191-206.
APA SIRAKAYA M, Cakir H (2014). Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 191 - 206.
Chicago SIRAKAYA Mustafa,Cakir Hasan Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.2 (2014): 191 - 206.
MLA SIRAKAYA Mustafa,Cakir Hasan Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.2, 2014, ss.191 - 206.
AMA SIRAKAYA M,Cakir H Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 191 - 206.
Vancouver SIRAKAYA M,Cakir H Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 191 - 206.
IEEE SIRAKAYA M,Cakir H "Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.191 - 206, 2014.
ISNAD SIRAKAYA, Mustafa - Cakir, Hasan. "Öğretmen adaylarının çevrimiçi bilgi arama stratejilerinin belirlenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/2 (2014), 191-206.