Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 207 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının bilişimteknolojileri (BT) kullanımında öğretmen adaylarına rol model olma farkındalıklarınıaraştırmaktır. Veri toplama aracı, öğretim elemanlarının demografik bilgileri ve altı farklıbölümden oluşmaktadır. Çalışma grubunda 130 öğretim elemanı bulunmaktadır. Taramamodelinde gerçekleştirilmiştir. Betimsel analiz, t-testi ve ANOVA analizi yapılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre öğretim elemanları derslerinde çoğunlukla bilgisayarkullanmaktadırlar. BT ara çlarını çoğunlukla araştırma yapmak için kullanmaktadırlar. BTkullanmayı çoğunlukla bireysel çalışmaları ile öğrenmektedirler. BT kullanımındakendilerini oldukça yeterli görmektedirler. BT kullanmalarını engelleyen etmenlerden enfazla teknik eleman desteği eksikliği görmektedirler. Öğretim elemanlarının öğretmenadaylarına BT kullanımında model olma farkındalıkları puanının ortanın üzerinde olduğugörülmüştür. Model olma farkındalıkları puanları cinsiyet, bölüm ve kıdem açısındananlamlı bir farklılık göstermemiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An investigation of instructors awareness being a role model to pre- service teachers for utilizing information and communication technologies

Öz:
The aim of this study is to investigate awareness of faculty members being a role model totheir pre-service teachers for utilizing Information and Communication Technologies(ICT) in teaching activities .The data were collected with a survey from 130 ins tructorsfrom two education faculties . In order to analyze data t-test and ANOVA test wereconducted. According to the results , instructors have mostly used computer in classes.They have mostly used ICT for research purposes . They have mostly learn ed how to useICT with the help of studying on their own. They consider themselves as quite adequate inthe use of ICT. Instructors' use of ICT was mostly hindered by lack of technical supportteam which provides technical support in maintaining the technical infrastructure. Nosignificant differences were found in terms of gender, department and seniority in theawareness of being a role model.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adamy, P., and Boulmetis, J. (2005). The impact of modeling technology integration on pre -service teachers technology confidence. Journal of Computing in Higher Education, 17(2), 100 -120.
  • Albee, J. J. (2003). A study of pre-service elementary teachers’ technology skill preparedness and examples of how it can be increased. Journal of Technology and Teacher Education , 11 (1), 53 -71.
  • Alev, N., ve Yiğit, Y. (2009). Öğretim elemanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretmen eğitim programlarına uyarlamasında ilgi-endişe ve benimseme seviyeleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi D ergisi, 3(37), 82 -91.
  • Azer, S. A. (2005). The qualities of a good teacher: How can they be acquired and sustained? Journal of the Royal Society of Medicine, 98 , 67 -69.
  • Bandura, A. (1971). Psychological modeling: Conflicting theories. Chicago: Aldine - Athe rton.
  • Bayır, E. A. ve Ertaş, H. (2010). Aksaray Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Özyeterlilik Algıları. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı. Uluslarası Kıbrıs Üniversitesi. 16 -18 Eylül.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlson, R. D., and Gooden, J. S. (1999). Mentoring pre -service teachers for technology skills acquisition. In J. Price et al. (Eds.), Proceedings of Society For Information Technology & Teacher Education International Conference. (pp. 1313 -1318). Chesapeake, VA: AACE.
  • Collier, S., Weingburgh, M. H., and Rivera, M. (2004). Infusing technology skills into a teacher education program: Change in students knowledge about and use of technology. Journal of Technology and Teacher Education, 12 (3), 447 -468 .
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., Saltan, F., Uzun, E., Ülgen, E., ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim’07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Demiraslan, Y., ve Koçak Usluel, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonun da öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology , 4 (3), 109 -113.
  • Georgina, D.A. ve Olson, M.R. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self-perceptions, The Internet and Higher Education , 11, 1 -8.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, S., ve Yıldırım, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICTs integration into pre -service teacher education programs. Educational Technology & Society, 12 (1), 193 –204.
  • Ertürk, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojilerini Eğitimde Kullanmada Öğretim Elemanlarını Model Alma Durumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 5. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 (2) ,60 -66.
  • Koçak Usluel, Y. ve Demiraslan, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme - öğretme sürecine entegrasyonunu incelemede bir çerçeve: etkinlik kuramı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 134 -142.
  • Korkmaz, İ. (2012). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Editör). Eğitim psikolojisi (Gelişim -Öğrenme-Öğretim). Ankara: Pegem Akademi.
  • Matis, G., Birbilis, T., & Kontogianidis, K. (2009). Glasgow coma scale and APACHE II system data -are they normally distributed? Chirurgia , 104.
  • Mazman, S. G. ve Koçak Usluel, Y. (2011). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme - öğretme süreçlerine entegrasyonu: Modeller ve göstergeleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 1(1), 62 -79.
  • Moursund, D., and Bielefeld, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education. A Publication of the Milken Exchange on Education Technology.
  • Quimby, J. L. & DeSantis, A. M. (2006). The influence of role models on women’s career choices. The Career Development Querterly. National Career Development Association, 54 , 297 -307.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008 ). Öğretmen Eğitiminde Teknolojinin Etkin Kullanımı: Öğretim Elemanları ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 1(3), 43 -49.
  • Salentiny, A. M. (2012). Analysis of preservice teacher and instructor technology uses and beliefs. Submitted to the Graduate Faculty of the University of North Dakota. Doctor of Philosophy.
  • Schoepp, K. (2005). Barriers to technology integration in a technology -rich environment. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives , 2, 1 -24.
  • Semiz, K., ve İnce, M. L. (2012). Pre -service physical education teachers’ technological pedagogical content knowledge, technology integration self -efficacy and instructional technology outcome expectations. Australasian Journal of Educational Technology, 28 (7), 1248 -1265.
  • Shein, P. P., and Chiou, W.-B. (2011). Teachers as role models for students’ learnıng styles. Social Behavior and Personality, 39 (8), 1097 -1104.
  • Slate, J. R. ve Rojas -Lebouef, A. (2011). Conducting a parametric independent samples t- test. Web: http://cnx.org/content/m37279/1.5/ adresinden 4 Nisan 2013'te alınmıştır.
  • Suess, P. A. (2007). The experıence of technology integration by teacher educators in higher education. University of Missouri - St. Louıs. Doctor of Philosopy. University of Missouri – Columbia.
  • Şimşek, Ö., Demir, S. Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1 -23.
  • Tondeur, R., Braak, J. V., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., and Ottenbreit -Leftwich, A. (2012) Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59, 134 –144.
  • Usluel, Y. K. ve Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojilerini Kullanmada Karşılaştıkları Engeller, Çözüm Önerileri ve Öz-yeterlik Algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143 -157.
APA ÖZÜDOĞRU G, Cakir H (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. , 207 - 226.
Chicago ÖZÜDOĞRU Gül,Cakir Hasan Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. (2014): 207 - 226.
MLA ÖZÜDOĞRU Gül,Cakir Hasan Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. , 2014, ss.207 - 226.
AMA ÖZÜDOĞRU G,Cakir H Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. . 2014; 207 - 226.
Vancouver ÖZÜDOĞRU G,Cakir H Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. . 2014; 207 - 226.
IEEE ÖZÜDOĞRU G,Cakir H "Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi." , ss.207 - 226, 2014.
ISNAD ÖZÜDOĞRU, Gül - Cakir, Hasan. "Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi". (2014), 207-226.
APA ÖZÜDOĞRU G, Cakir H (2014). Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 207 - 226.
Chicago ÖZÜDOĞRU Gül,Cakir Hasan Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.2 (2014): 207 - 226.
MLA ÖZÜDOĞRU Gül,Cakir Hasan Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.2, 2014, ss.207 - 226.
AMA ÖZÜDOĞRU G,Cakir H Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 207 - 226.
Vancouver ÖZÜDOĞRU G,Cakir H Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(2): 207 - 226.
IEEE ÖZÜDOĞRU G,Cakir H "Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.207 - 226, 2014.
ISNAD ÖZÜDOĞRU, Gül - Cakir, Hasan. "Öğretim elemanlarının bilişim teknolojileri kullanımında öğretmen adaylarına model olma farkındalıklarının incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/2 (2014), 207-226.