Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 69 - 85 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili

Öz:
Toplumlar, içinde bulundukları alan ve yapılarına göre kendine has kültürleroluşturmuştur. Nesne ve varlıkları tanımlamada, insanların iç dünyasını ifadesindekullanılan renkler de kültürlerin bir bileşenidir . İnsanların duygu ve düşüncelerinetercüman olan renkler zaman içerisinde değişik anlamlar kazanmıştır. Renklerinkazandıkları anlamlar bireyin içinde bulunduğu kültüre göre farklılıklar göstermekte vegünlük yaş amda etkisini değişik şekillerde göstermektedir. Ayrıca renkler, bireylerifizyolojik ve psikolojik olarak da etkilemektedir. Bu çalışmada renklerin genel olarakçağrış tırdıkları ve kültürlere göre kazandıkları anlamlar, bunun yanında renklerin eğitselsüreçteki etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Söz konus çalışma, tarama modeliele alınarak hazırlanmıştır. Renklerin kültürlere göre hemen hemen aynı şeyleri ifadeedebileceği gibi çok farklı şeyleri de sembolize edebileceği ve renklerin eğitsel sü reçlerdede etkili olabileceği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Language of the colors in different cultures and educational process

Öz:
Societies form their own cultures according to the place lived and th e social structures.Colors used in identifying objects and possessions; and in expressions of the feelingsinner world are also an element of the cultures. Colors articulating feelings and ideas havemany associations . The associations that colors have ch ange from one culture to another .Also, colors affect daily life in different ways. In addition, c olors have power to affectpeople physiologically and psychologically . In the current study, it is aimed to find outcolors general associations and semantic associations changing from culture to anotherculture as well as their effects on educational process. The study is conducted indescriptive survey model. It is concluded that colors may refer almost the sameassosications as well as different ones. Besides, it is found out that colors may be affectivein educational processes.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • A kkın , C., Eğrilmez, S. ve Afrashi, F. (2004). Renklerin insan davranış ve fizyolojisine etkileri. Türk Oftalmoloji Derneği XXXVI. Kongresi, 33, 274 - 282.
  • A ltıntaş, E. ve Çamur, D. (2013). Beden dili sözsüz iletişim . Mentis.
  • A ndrews , T. (1995). Renklerle tedavi. İstanbul: Arıtan Yayıncılık.
  • Çabuk, G. (2006). İlköğretim binalarının renk açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisa ns tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çabuk, G. ve Yeğin, M. (2013). İlköğretim binalarının renk açısından değerlendirilmesi. Ç.Ü Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. 29 -3.
  • Çalışkan, N., .Karadağ, E. ve Çalışkan, F. (2010). Eğitim, iletişim ve öğretmenin beden dili. Ankara : Kök Yayıncılık.
  • Çekinmez, V . (2010). Farklı k ültürlerde tenklerin a nlamları. 09. 06. 2014 tarihinde http://www.een.kso.org.tr/up/download/dokculturandcolor02082010.pdf adresinden alınmıştır.
  • Çelik, M. (2000). Reklamda tüketicinin yönlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi.
  • H alse , A. O . (1968). The use of color interiors. Mc Graw Hill.
  • İnan , A. (1987). Makaleler ve incelemeler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • İzgören , A . Ş. (2000). Dikkat vücudunuz konuşuyor. Ankara: Academyplus Yayınevi.
  • Karaçalı, A. (2006). Sınıf yönetimini etkileyen fiziksel değişkenlerin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir eğitim Fakültesi, 7, 145 -155.
  • Karataş, S. (2003). Öğretim amaçlı web sayfası tasarımında renk kullanımı. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 139 -148 .
  • Kılınçarslan, F. ve Fidan , M. (2012). G iresun üniversitesindeki çalışan kadın personelin renklere bakışı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4, 38 - 54 .
  • K ıncal, R. Y. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Küçükoğlu, A. ve Özerbaş, M. A. (2004). Eğitim ergonomisi ve sınıf içi fiziksel de ğişkenlerin organizasyonu . Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4, 121 -134.
  • Mazlum, Ö . (2011). Ren gin kültürel çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 , 125 - 138.
  • Ö zer, D. (2012). Toplumsal düzenin oluşmasında renk ve iletişim. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6, 265 - 281.
  • Ö ztuna, H. Y. (2007). Temel tasarım öğeleri-renk. Grafik Tasarım - Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 8 , 88 - 91.
  • S harma, R.(2007). Renklerle tedavi. İstanbul: Nokta Yayınları.
  • S özen, M. ve Tanyeli, U .(2011). Sanat k avram ve terimleri s özlüğü . İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TDK, 10. 06. 2014 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5 396a550a1d3c8.53576498 adresinden alınmıştır.
  • Tuncer, M., Bal, S., Özüt A. ve Köse, N.(2012). Ortaöğretim kurumları öğrenme o rtamlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 85 -101.
  • U çar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve grafik tasarım . İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Uludağ, Z. vee Odacı, H. (2002). Eğitim öğretim faaliyetlerinde fiziksel mekan. Milli Eğitim Dergisi, 153 - 154.
  • Y ıldırım, A . (2006). Renk simgeciliği ve şeyh galib'in üç rengi. Milli Folklor, 72, 129 - 140.
  • Zıllıoğlu , M.(2007). İletişim nedir? (3. Baskı). İstan bul: Cem Yayınevi.
APA ÇALIŞKAN N, KILIÇ E (2014). Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. , 69 - 85.
Chicago ÇALIŞKAN NİHAT,KILIÇ Elif Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. (2014): 69 - 85.
MLA ÇALIŞKAN NİHAT,KILIÇ Elif Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. , 2014, ss.69 - 85.
AMA ÇALIŞKAN N,KILIÇ E Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. . 2014; 69 - 85.
Vancouver ÇALIŞKAN N,KILIÇ E Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. . 2014; 69 - 85.
IEEE ÇALIŞKAN N,KILIÇ E "Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili." , ss.69 - 85, 2014.
ISNAD ÇALIŞKAN, NİHAT - KILIÇ, Elif. "Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili". (2014), 69-85.
APA ÇALIŞKAN N, KILIÇ E (2014). Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 69 - 85.
Chicago ÇALIŞKAN NİHAT,KILIÇ Elif Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.3 (2014): 69 - 85.
MLA ÇALIŞKAN NİHAT,KILIÇ Elif Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.3, 2014, ss.69 - 85.
AMA ÇALIŞKAN N,KILIÇ E Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(3): 69 - 85.
Vancouver ÇALIŞKAN N,KILIÇ E Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(3): 69 - 85.
IEEE ÇALIŞKAN N,KILIÇ E "Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.69 - 85, 2014.
ISNAD ÇALIŞKAN, NİHAT - KILIÇ, Elif. "Farklı kültürlerde ve eğitimsel süreçte renklerin dili". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/3 (2014), 69-85.