Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller
Yıl: 2015 Cilt: 13 Sayı: 49 Sayfa Aralığı: 100 - 126 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller
Öz: Hâkim kültür karşısındaki farklılıklarından dolayı ötekileştirilen, üzerlerinde kurulmayaçalışılan tahakkümle yeni bir kimliğe büründürülmeye çalışılan, kendi hayatlarını keşfetmeve dönüştürebilme noktasında güçsüz olan, var olan egemenlik ilişkilerine tabi kılınaraksuskunlaştırılan yerel bir topluluk olarak Abdalların Eğitim Hakkına Erişimlerinde karşılaştıklarısorunlar bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın, çeşitli özellikleri ile baskın,egemen topluluktan ayrılan grupların üyelerinin eğitim hakkına erişimlerinde, eğitim süreciiçinde ve dışında yaşadıklarının anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Taramamodelinde gerçekleştirilen çalışmanın veri toplama sürecinde doküman analizi, anket vegörüşme metodları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Abdal topluluğu farklı topluluklarla yeterli düzeyde,aileler arası ve bireysel ilişkiler geliştirememektedir. İçinde yaşadıkları hâkim kültür tarafından;mahalle ve çarşıda, kamusal alanda kurdukları ilişkilerde kendileri, okul ve sınıf ortamında iseöğrenci ve öğretmenler tarafından çocukları, farklı düzeylerde de olsa dışlanma, horlanma gibiayrımcı ve ötekileştirici davranışlara maruz kalmaktadırlar. Horlama ve dışlama yetişkinlerdegenellikle; Abdal denilerek, cahil zannedilerek, kılık ve kıyafetine bakılarak, iş ve gelirinebakılarak, ten renginden kaynaklı yapılmaktadır. Öğrencilere, okul ve sınıf ortamında; alayedilip lakap takma, aynı sıralarda oturmak istememe, okulda bir sorunla karşılaşıldığındaöncelikle kendilerinin sorumlu tutulması gibi olumsuz ön yargı ve suçlamalar geliştirilmektedir.Durumdan etkilenen çocuklar arasında okula gitmek istememe, ağlayarak eve gelme, evdehırçınlaşma, içe kapanma, arkadaşlarıyla okulda kavga etme, kendinden ve kimliğinden utanmadavranışları gözlenmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Barriers related with Kırşehir abdals access to education right
Öz: The main topic of the study is the problems of Kırşehir Abdals as a local community regardingtheir acces to education right. This community has been othered because of; their differencesin terms of hegemonic culture, weakness on explore and transform of their life, and has beenforced to have a new identity by the domination constructed against them. It has been thoughtthat this study will help to understand what kind of problems are living this kind communitieswhich othered from communities have dominant, sovereign culture, regarding acces to right foreducation. In the study, data were collected by document analysis, interview and questionnaire.According to fndings, Abdals community have not effciently develop interpersonal andinterfamilies relations with other communities. The dominant culture they live in, they havebeen exposed to the exclusive, depreciatory behaviours at the diferent levels. The study havedefned the type of the these behaviors in detail related with the school, public space and publicservices.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Apple, M. W. (2004) Neoliberalizm ve Eğitim Politikaları Üzerine Eleştirel Yazılar . Ankara. Eğitim Sen Yayınları
- Eğitim Sen. (2004). 4. Demokratik Eğitim Kurultayı Eğitim Hakkı. Ankara. Eğitim Sen Yayınları.
- ERG. (2009). Eğitim Hakkı ve Eğitimde Haklar Uluslararası İnsan Hakları Belgeleri Işığında Ulusal Mevzuatın Değerlendirilmesi. İstanbul,
- Gençtan, E. (1994). Varoluş ve Psikiyatri. İstanbul. Remzi Kitabevi. Genelge 20134.(2013)Web:http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/mevzuat/ yururlukteki mevzuat/genelgeler/ Erişim: 01 Mart 2013
- Gorz, A. (2001). Yaşadığımız Sefalet Kurtuluş Çareleri . İstanbul. Ayrıntı Yayınları.
- Gürsoy, Ş. (2006). Sosyal ve Dini Yaşam Açısından Günümüz Orta Anadolu Abdalları -Kırşehir Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
- Parlak, E. (2012). Anadolu Türkmen Müzik Sanatında Bir Abdal Deha: Neşet Ertaş Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Araştırma Dergisi. http://www. hbvdergisi.gazi.edu.tr/index.php/TKHBVD/article/view/196/189 Erişim: 03 Mart 2013
- Polat, S. (2012). Okul Müdürlerinin Çok Kültürlülüğe İlişkin Tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Hacettepe University Journal of Education) 42: 334-343.
- Resmî Gazete, (1992/21314).http://mevzuat.başbakanlık.gov.tr/ Erişim: 01 Mart 2013
- Resmî Gazete, (20.08.1999/23792) Millî Eğitim Bakanlığı Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Yönetmeliği.
- Şentürk, İ. (2010). Pierre Bourdieunun Neoliberalizm Eleştirisi Bağlamında Eğitim Yönetimini Yeniden Düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,11(2). ss: 73-98
- Yalçınkaya, A. (2005). Pas: Foucaultdan Agambene Sıvılaşmış İktidar ve Gelenek. Ankara. Phoenix Yayınları.
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen Adaylarının Eleştirel Pedagoji ile İlgili Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, ss:195-213
APA | YILDIZ R, NAZENİN Ü, Özcan O, ALTAŞ M, DOĞAN A, ÇÖL H, GÜNEY G, ÖZKAN Ü (2015). Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. , 100 - 126. |
Chicago | YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. (2015): 100 - 126. |
MLA | YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. , 2015, ss.100 - 126. |
AMA | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. . 2015; 100 - 126. |
Vancouver | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. . 2015; 100 - 126. |
IEEE | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller." , ss.100 - 126, 2015. |
ISNAD | YILDIZ, Ramazan vd. "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller". (2015), 100-126. |
APA | YILDIZ R, NAZENİN Ü, Özcan O, ALTAŞ M, DOĞAN A, ÇÖL H, GÜNEY G, ÖZKAN Ü (2015). Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum, 13(49), 100 - 126. |
Chicago | YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum 13, no.49 (2015): 100 - 126. |
MLA | YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum, vol.13, no.49, 2015, ss.100 - 126. |
AMA | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum. 2015; 13(49): 100 - 126. |
Vancouver | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum. 2015; 13(49): 100 - 126. |
IEEE | YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller." Eğitim Bilim Toplum, 13, ss.100 - 126, 2015. |
ISNAD | YILDIZ, Ramazan vd. "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller". Eğitim Bilim Toplum 13/49 (2015), 100-126. |