Yıl: 2015 Cilt: 13 Sayı: 49 Sayfa Aralığı: 100 - 126 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller

Öz:
Hâkim kültür karşısındaki farklılıklarından dolayı ötekileştirilen, üzerlerinde kurulmayaçalışılan tahakkümle yeni bir kimliğe büründürülmeye çalışılan, kendi hayatlarını keşfetmeve dönüştürebilme noktasında güçsüz olan, var olan egemenlik ilişkilerine tabi kılınaraksuskunlaştırılan yerel bir topluluk olarak Abdalların Eğitim Hakkına Erişimlerinde karşılaştıklarısorunlar bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın, çeşitli özellikleri ile baskın,egemen topluluktan ayrılan grupların üyelerinin eğitim hakkına erişimlerinde, eğitim süreciiçinde ve dışında yaşadıklarının anlaşılmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Taramamodelinde gerçekleştirilen çalışmanın veri toplama sürecinde doküman analizi, anket vegörüşme metodları kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Abdal topluluğu farklı topluluklarla yeterli düzeyde,aileler arası ve bireysel ilişkiler geliştirememektedir. İçinde yaşadıkları hâkim kültür tarafından;mahalle ve çarşıda, kamusal alanda kurdukları ilişkilerde kendileri, okul ve sınıf ortamında iseöğrenci ve öğretmenler tarafından çocukları, farklı düzeylerde de olsa dışlanma, horlanma gibiayrımcı ve ötekileştirici davranışlara maruz kalmaktadırlar. Horlama ve dışlama yetişkinlerdegenellikle; Abdal denilerek, cahil zannedilerek, kılık ve kıyafetine bakılarak, iş ve gelirinebakılarak, ten renginden kaynaklı yapılmaktadır. Öğrencilere, okul ve sınıf ortamında; alayedilip lakap takma, aynı sıralarda oturmak istememe, okulda bir sorunla karşılaşıldığındaöncelikle kendilerinin sorumlu tutulması gibi olumsuz ön yargı ve suçlamalar geliştirilmektedir.Durumdan etkilenen çocuklar arasında okula gitmek istememe, ağlayarak eve gelme, evdehırçınlaşma, içe kapanma, arkadaşlarıyla okulda kavga etme, kendinden ve kimliğinden utanmadavranışları gözlenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyoloji

Barriers related with Kırşehir abdals access to education right

Öz:
The main topic of the study is the problems of Kırşehir Abdals as a local community regardingtheir acces to education right. This community has been othered because of; their differencesin terms of hegemonic culture, weakness on explore and transform of their life, and has beenforced to have a new identity by the domination constructed against them. It has been thoughtthat this study will help to understand what kind of problems are living this kind communitieswhich othered from communities have dominant, sovereign culture, regarding acces to right foreducation. In the study, data were collected by document analysis, interview and questionnaire.According to fndings, Abdals community have not effciently develop interpersonal andinterfamilies relations with other communities. The dominant culture they live in, they havebeen exposed to the exclusive, depreciatory behaviours at the diferent levels. The study havedefned the type of the these behaviors in detail related with the school, public space and publicservices.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YILDIZ R, NAZENİN Ü, Özcan O, ALTAŞ M, DOĞAN A, ÇÖL H, GÜNEY G, ÖZKAN Ü (2015). Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. , 100 - 126.
Chicago YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. (2015): 100 - 126.
MLA YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. , 2015, ss.100 - 126.
AMA YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. . 2015; 100 - 126.
Vancouver YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. . 2015; 100 - 126.
IEEE YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller." , ss.100 - 126, 2015.
ISNAD YILDIZ, Ramazan vd. "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller". (2015), 100-126.
APA YILDIZ R, NAZENİN Ü, Özcan O, ALTAŞ M, DOĞAN A, ÇÖL H, GÜNEY G, ÖZKAN Ü (2015). Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum, 13(49), 100 - 126.
Chicago YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum 13, no.49 (2015): 100 - 126.
MLA YILDIZ Ramazan,NAZENİN Ümit,Özcan Orhan,ALTAŞ Murat,DOĞAN Akın,ÇÖL Hacı,GÜNEY Gökçe,ÖZKAN Ümit Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum, vol.13, no.49, 2015, ss.100 - 126.
AMA YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum. 2015; 13(49): 100 - 126.
Vancouver YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller. Eğitim Bilim Toplum. 2015; 13(49): 100 - 126.
IEEE YILDIZ R,NAZENİN Ü,Özcan O,ALTAŞ M,DOĞAN A,ÇÖL H,GÜNEY G,ÖZKAN Ü "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller." Eğitim Bilim Toplum, 13, ss.100 - 126, 2015.
ISNAD YILDIZ, Ramazan vd. "Kırşehir abdallarının eğitim hakkına erişiminin önündeki engeller". Eğitim Bilim Toplum 13/49 (2015), 100-126.