İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları

Yıl: 2013 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 71 - 87 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi mesleki yeterliklerine hangi düzeyde uygun olduğunu eğitim denetçisi algılarına göre belirlemektir. İlköğretim uygulamalarına ilişkin var olan durumun saptanmaya çalışıldığı bu araştırma, karşılaştırmalı türden tarama modeli niteliğinde yordayıcı bir çalışmadır. Araştırma evreni 2011-2012 öğretim yılında Türkiye genelinde, valiliklere bağlı olarak görev yapan 2833 eğitim denetçisinden oluşmaktadır. Araştırma örneklemine ise bölgeler ve illere göre denetçi sayıları esas alınarak basit tesadüfî küme örnekleme yöntemiyle seçilen 338 denetçi alınmıştır. Araştırmada kullanılan İlköğretim Okulları Yönetim Zorunlulukları Ölçeği araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliliği açısından incelenmesi amacıyla akademisyen değerlendirmelerine başvurulmuş; yapı geçerliliği için ise faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizine esas veriler, ön uygulamaya katılan 84 denetçiden elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucu ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik açısından gerekli koşulları taşıdığı ve çok faktörlü olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularına göre, ilköğretim okullarında, öğrenci kişisel gelişim hizmetleri ile öğretim hizmetleri faktörlerinde öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek yönetsel etkililik sergilenememektedir. Eğitim yönetimi alanında akademik öğrenim görmüş denetçiler, ilköğretim okulu yönetimlerini, eğitim yönetimi bilim alanı mesleki kriterlerinin uygulanması konusunda oldukça yetersiz bulmaktadır. Araştırma sonuçları ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretim liderliği rollerini gerçekleştiremediklerini göstermektedir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, okul yöneticiliğinin öğretmenlik mesleği için sahip olunan yeterliklerle yerine getirilemeyecek bir meslek alanı olduğunun kabul edilmesi gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

-

Öz:
The aim of this study is to determine on which level the elementary schools practices are compliant to the educational administration professional competence according to the perceptions of educational supervisors. This research in which current situation related to the elementary education implementations has been tried to be determined has been a comparative and predictive study in screening model quality. The population of this study is consisted of 2833 education supervisors who were working under Governors in 2011-2012 instruction year throughout Turkey. There are 338 supervisors in the sample of the study who are determined by taking into account the number of the supervisors according to regions and provinces with the simple random clustering method. The Scale of the Elementary Schools Administration Obligations is developed by the researchers. In order to investigate the study for scope validity academicians evaluations are requested; factor analysis is performed for structural validity. The fundamental data used in the factor analysis is obtained from the 84 supervisors who attended the pre-application. The results of the analyses showed that the study has required validity and reliability conditions and is multi factored. According to the research findings, no administrative effectiveness that could meet students needs can be exhibited instudent individual development services and education services factors. Supervisors, who received education academically in education administration area, indicate that elementary school administrations are quite insufficient with respect to applying the education administration science area professional criteria. The results of the research show that the administrators of elementary schools cannot realize their instruction
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları. Bakar, A.; Tüzün, H.; Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanımına İlişkin Görüşleri: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27-37
  • Bakar-Corez, A.; Tüzün, H.; Çağıltay, K. (2010). Use of Educational Games in Classroom: Challenges and Barriers. IODL & ICEM International Joint Conference and Media Days. Anadolu Üniversitesi – Eskişehir, 6-8 Ekim.
  • Barnes, P. (2004). Personal, Social and Emotional Development of Children. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Benjamin, H. (1932). Age and sex differences in the toy preferences of young children. Journal of Genetic Psychology, 41, 417-429.
  • Bundy, A. C. (1997). Play and playfulness: what to look for. In Parham, L. D. & Fazio, L. S. (Eds.), Play in occupational therapy for children (pp. 52-66). St Louis: Mosby.
  • Ceglowsky, D. (1997) Understanding and Building upon Children’s Perceptions of Play Activities in Early Childhood Programs. Early Childhood Education Journal, 25(2), 107-112.
  • Cliff, J. M. (1990). Navajo games. American Indian Culture and Research Journal, 14, 1-81.
  • Cole, L., & Morgan J. (1968). Çocukluk ve Gençlik Psikolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Connolly, J.A. (1983). A review of sociometric procedures in the assessment of social competencies in children. Applied Research in Mental Retardation, 4, 315-327.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage Publications Inc.
  • Culp, K. M., & Honey, M. (2002). Imagining less-gendered game worlds. In N. Yelland, A. Rubin & E. McWilliam (Eds.), Ghosts in the machine: Women's voices in research with technology (pp. 33-53). New York: Peter Lang Publishing.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dönmez, N. B. (1999). Oyun Kitabı. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Driscoll, A., & Nagel, N. G. (2002). Early Childhood Education, Birth-8: The World of Children, Families, and Educators. Boston: Allyn & Bacon
  • Eifermann, R. R. (1971). Social play in childhood. In R. E. Herron & B. Sutton-Smith (Eds.). Child’s play (pp.270-297). New York: Wiley.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Fein, G. G. (1981). Pretend play in childhood an integrative review. Child Development, 52, 1095- 1118.
  • Flavell, J. H., Miller, P. H., & Miller, S. A. (2002). Cognitive development. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Harper, L., & Huie, K. (1998). Free play use of space by preschoolers from diverse backgrounds: Factors influencing activity choices. Merrill-Palmer Quarterly, 44, 423–446.
  • Hazar, M. (2000). Beden Eğitimi ve Sporda Oyunla Eğitim. Ankara: Tutibay Yayınları.
  • Ihn, H. (1998). Preschool children’s play behaviors and equipment choices in an outdoor environment. Unpublished research report, University of Texas at Austin.
  • Isenberg, J. P., & Jalongo, M. R. (2001). Creative expression and play in early childhood. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • İnal, Y., Çağıltay, K., Sancar, H. (2005). Factors Effecting on Game Preferences of Children. TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, s.145-149.
  • Karakuş, T., İnal, Y., Çağıltay, K. (2008). A descriptive study of Turkish high school students’ game-playing characteristics and their considerations concerning the effect of games. Computers in Human Behavior, 24, 2520-2529. Cilt 9, No 2, Ağustos 2013 29 Okul Çağı Çocuklarının Oyun Kavramına İlişkin Algılarının ve Oyun Tercihlerinin Değerlendirilmesi
  • Kirazoğlu, E. (2000). Ünitelere göre hazırlanmış oyunlar: eğitim fakülteleri, okul öncesi ve sınıf öğretmenleri için. İstanbul: Ezgi Yayınları
  • Martin, C. L., & Halverson, C.F. (1981). A schematic processing model of sex typing and stereotyping in children. Child Development, 52, 1119-1134. Matthews, W. (1977). Modes of transformation in the initiation of fantasy play. Developmental Psychology, 13, 212-216.
  • McLoyd, V. (1980). Modes of transformation in the pretend play of black, low-income children. Child development, 51, 1133-1139.
  • Miller, E., & Kuhaneck, H. (2008). Children’s perceptions of play experiences and the development of play preferences: A qualitative study. American Journal of Occupational Therapy, 62, 407– 415.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.) Thousan Oaks, CA: Sage.
  • Morrison, G.S. (1998). Early Childhood Education Today. Upper Saddle River, New Jersey
  • Morrison, J. & Anders, T. F. (2001). Interviewing Children and Adolescents. New York: The Guilford Pres.
  • O’Brien, M., & Huston, A. C. (1985). Development of sex-typed play behavior in toddlers. Developmental Psychology, 21, 866-871.
  • Ormalıoğlu, M. (1999). Niçin Oyun? Çocuğun Gelişiminde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi. İstanbul: Özne Yayınları.
  • Özdoğan, B. (1997). Çocuk ve Oyun (Çocuğa Oyunla Yardım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parham, L. D., & Primeau, L. A. (1997). Play and occupational therapy. In L. D. Parham & L. S. Fazio (Eds.), Play in occupational therapy for children (pp.2-21). St. Louis, MO: Mosby. Pellegrini, A. D. (1992). Preference for outdoor play during early adolescence. Journal of Adolescence, 15, 241-254.
  • Piaget, J. (1962). Play, Dreams, and Imitation ın Childhood. New York: Norton. Pierce, D. (2000). Maternal management of the home as a developmental play space for infants and toddlers. American Journal of Occupational Therapy, 54, 290–299.
  • Razon, N. (1985). Okulöncesi Eğitimde Oyunun, Oyunda Yetişkinin İşlevi. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul.
  • Roberts, P., & Priest, H. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20, 41-45.
  • Rothlein, L., & Brett, A. (1987). Children’s teachers’ and parents’ perceptions of play. Early Childhood Quarterly, 5, 495-512.
  • Rogers, C.S., & Sawyers, J.K. (1988). Play in the Lives of Children. USA: NAEYC Publications.
  • Sanders, K. M., & Harper, L. V. (1976). Free-play fantasy behavior in preschool children: Relations among gender, age, season, and location. Child development, 47, 1182-1185.
  • Shigaki, I. (1991). An examination of social interaction and play activities of infants and toddlers in Japanese day care. (ERIC No. ED 338419)
  • Singer, J. L. (1973). The child’s world of make-believe: Experimental studies of imaginative play. New York: Academic Press.
  • Thorne, B. (1993). Gender Play: Girls and Boys in School. New Jersey: Rutgers University Press
  • Twycross, A., & Shields, L. (2005). Validity and reliability-what’s it all about? Paediatric Nursing, 17(1), 36.
  • Vygotsky L. (1967). Play and its Role in the Mental Development of the Child. Soviet Psychology, 5, 6-18.
  • Whitehead, M. (1980). The Book of The Child. Edinburgh: Scottish Healt Education Unit.
  • Wing, L. A. (1995) Play is not the work of the child: young children’s perceptions of work and play. Early Childhood Research Quarterly, 10(2), 223-247.
  • Wood, E., & Attfield, J. (1996). Play, Learning and the Early Childhood Curriculum. London: Paul Chapman Publishing.
  • Yavuzer, H. (2000). Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA Ozbas M, Akbaşlı S (2013). İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. , 71 - 87.
Chicago Ozbas Mehmet,Akbaşlı Sait İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. (2013): 71 - 87.
MLA Ozbas Mehmet,Akbaşlı Sait İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. , 2013, ss.71 - 87.
AMA Ozbas M,Akbaşlı S İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. . 2013; 71 - 87.
Vancouver Ozbas M,Akbaşlı S İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. . 2013; 71 - 87.
IEEE Ozbas M,Akbaşlı S "İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları." , ss.71 - 87, 2013.
ISNAD Ozbas, Mehmet - Akbaşlı, Sait. "İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları". (2013), 71-87.
APA Ozbas M, Akbaşlı S (2013). İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 71 - 87.
Chicago Ozbas Mehmet,Akbaşlı Sait İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9, no.2 (2013): 71 - 87.
MLA Ozbas Mehmet,Akbaşlı Sait İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.9, no.2, 2013, ss.71 - 87.
AMA Ozbas M,Akbaşlı S İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 9(2): 71 - 87.
Vancouver Ozbas M,Akbaşlı S İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 9(2): 71 - 87.
IEEE Ozbas M,Akbaşlı S "İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, ss.71 - 87, 2013.
ISNAD Ozbas, Mehmet - Akbaşlı, Sait. "İlköğretim okulları yönetsel uygulamalarının eğitim yönetimi bilim alanı yeterliklerine uygunluk düzeyine ilişkin eğitim denetçisi algıları". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9/2 (2013), 71-87.