Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 179 Sayfa Aralığı: 383 - 402 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi

Öz:
Dünyada milyonlarca kişi iletişim kurmak, öğrenmek, bir bilgiveya konuyu araştırmak üzere interneti kullanmaktadır. İnternetteherhangi bir konuya ait birçok kaynak yer almaktadır. Şüpheli veyanıltıcı olanların yanında mükemmel kaynaklar da mevcuttur. Fakat bu konudaki temel sorun elektronik ortamda erişilenbilgilerin ne kadar güvenilir, objektif, doğru ve kaliteli olupolmadığına karar vermektir. Bu araştırmanın amacı üniversiteöğrencilerinin Web Ortamında Bilgi Arama-YorumlamaStratejilerinin demografik değişkenlere göre farklılık gösteripgöstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmada nicel yöntemkullanılmış olup, tarama modellerinden ilişkisel tarama modelibenimsenmiştir. Araştırmaya Kocaeli Üniversitesinde Eğitim, Fen- Edebiyat, Mühendislik fakültesinde okuyan 370 öğrencikatılmıştır. Wu ve Tsai(2005) tarafından geliştirilen web or tamındabilgi arama- yorumlama stratejileri ölçeği kullanılmıştır. Araştırmasonucunda web ortamında üniversite öğrencilerinin gelişmiş bilgiarama ve yorumlama stratejilerini daha çok kullandıklarıgörülmüştür. Öğrencilerin web ortamında bilgi arama- yorumlamastratejileri ile ilgili en yüksek değer alan maddenin İnternette birbilgi araştırmaya ihtiyaç duyduğum zaman değişik websitelerinden elde ettiğim bilgileri bütünleştirebilirim maddesiolduğu görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin doğru vegüvenilir bilgiye ulaşabilmek için çeşitli sitelerden elde ettikleribilgileri karşılaştırıp bütünleştirebilme yeterliklerine sahipoldukları ifade edilebilir. Öğrencilerin web ortamında bilgi arama- yorumlama stratejilerinin günlük internet kullanma sıklıklarınagöre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için anovauygulanmıştır. Alt faktörlerde anlamlı bir farklılığarastlanamamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Examining information in web environment searching and commitment strategies of University students according to demographic variables

Öz:
Millions of people all over the world use the internet so as tocommunicate or search a topic to get information today. There areseveral sources about any topic on the internet. Even though thereare some misleading ones, there are perfect ones, as well.Therefore, what is important about this issue is to determinewhether this electronically acquired information is reliable, trueand of high quality or not. If it is, to what extent it is reliable? Thepurpose of this research is to determine whether informationsearching and commitment strategies of university students varyaccording to demographic variables. Quantity method was used inthe research, and relational scanning model was preferred amongall scanning models. 370 students at Education Faculty, Science andLiterature faculty and Engineering faculty of Kocaeli Univer sitywere included in this research. The questionnaire of informationsearching and commitment strategies on the internet developed byWu and Tsai (2005) was used in the research. At the end of theresearch, it was observed that university students use developedstrategies more than others. The highest grade about the strategiesof information searching and commitment goes to the statement: I can combine the information that I collect from various web sites,whenever I need to get information. It can be expressed thatuniversity students have the necessary ability to compare theinformation from different web sites and combine it so as to reachthe accurate and reliable information. Anova was used todetermine whether the strategies of searching and commi tment ofinformation vary according to the frequency of daily internet use.No significant difference was observed, though.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GEÇER A, İRA N (2015). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. , 383 - 402.
Chicago GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. (2015): 383 - 402.
MLA GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. , 2015, ss.383 - 402.
AMA GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. . 2015; 383 - 402.
Vancouver GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. . 2015; 383 - 402.
IEEE GEÇER A,İRA N "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi." , ss.383 - 402, 2015.
ISNAD GEÇER, AYNUR - İRA, Nejat. "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi". (2015), 383-402.
APA GEÇER A, İRA N (2015). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 383 - 402.
Chicago GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 40, no.179 (2015): 383 - 402.
MLA GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.179, 2015, ss.383 - 402.
AMA GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(179): 383 - 402.
Vancouver GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(179): 383 - 402.
IEEE GEÇER A,İRA N "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.383 - 402, 2015.
ISNAD GEÇER, AYNUR - İRA, Nejat. "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi". Eğitim ve Bilim 40/179 (2015), 383-402.