Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi
Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 179 Sayfa Aralığı: 383 - 402 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi
Öz: Dünyada milyonlarca kişi iletişim kurmak, öğrenmek, bir bilgiveya konuyu araştırmak üzere interneti kullanmaktadır. İnternetteherhangi bir konuya ait birçok kaynak yer almaktadır. Şüpheli veyanıltıcı olanların yanında mükemmel kaynaklar da mevcuttur. Fakat bu konudaki temel sorun elektronik ortamda erişilenbilgilerin ne kadar güvenilir, objektif, doğru ve kaliteli olupolmadığına karar vermektir. Bu araştırmanın amacı üniversiteöğrencilerinin Web Ortamında Bilgi Arama-YorumlamaStratejilerinin demografik değişkenlere göre farklılık gösteripgöstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmada nicel yöntemkullanılmış olup, tarama modellerinden ilişkisel tarama modelibenimsenmiştir. Araştırmaya Kocaeli Üniversitesinde Eğitim, Fen- Edebiyat, Mühendislik fakültesinde okuyan 370 öğrencikatılmıştır. Wu ve Tsai(2005) tarafından geliştirilen web or tamındabilgi arama- yorumlama stratejileri ölçeği kullanılmıştır. Araştırmasonucunda web ortamında üniversite öğrencilerinin gelişmiş bilgiarama ve yorumlama stratejilerini daha çok kullandıklarıgörülmüştür. Öğrencilerin web ortamında bilgi arama- yorumlamastratejileri ile ilgili en yüksek değer alan maddenin İnternette birbilgi araştırmaya ihtiyaç duyduğum zaman değişik websitelerinden elde ettiğim bilgileri bütünleştirebilirim maddesiolduğu görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin doğru vegüvenilir bilgiye ulaşabilmek için çeşitli sitelerden elde ettikleribilgileri karşılaştırıp bütünleştirebilme yeterliklerine sahipoldukları ifade edilebilir. Öğrencilerin web ortamında bilgi arama- yorumlama stratejilerinin günlük internet kullanma sıklıklarınagöre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için anovauygulanmıştır. Alt faktörlerde anlamlı bir farklılığarastlanamamıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Examining information in web environment searching and commitment strategies of University students according to demographic variables
Öz: Millions of people all over the world use the internet so as tocommunicate or search a topic to get information today. There areseveral sources about any topic on the internet. Even though thereare some misleading ones, there are perfect ones, as well.Therefore, what is important about this issue is to determinewhether this electronically acquired information is reliable, trueand of high quality or not. If it is, to what extent it is reliable? Thepurpose of this research is to determine whether informationsearching and commitment strategies of university students varyaccording to demographic variables. Quantity method was used inthe research, and relational scanning model was preferred amongall scanning models. 370 students at Education Faculty, Science andLiterature faculty and Engineering faculty of Kocaeli Univer sitywere included in this research. The questionnaire of informationsearching and commitment strategies on the internet developed byWu and Tsai (2005) was used in the research. At the end of theresearch, it was observed that university students use developedstrategies more than others. The highest grade about the strategiesof information searching and commitment goes to the statement: I can combine the information that I collect from various web sites,whenever I need to get information. It can be expressed thatuniversity students have the necessary ability to compare theinformation from different web sites and combine it so as to reachthe accurate and reliable information. Anova was used todetermine whether the strategies of searching and commi tment ofinformation vary according to the frequency of daily internet use.No significant difference was observed, though.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, F. ( 2013). Öğretmen Adaylar ının Web Pedagojik İ ç erik Bilgileri ve Öğretmen Öz- Yeterlik Algıları ile İlişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fak ü ltesi Dergisi, 3 (1), 48- 58.
- Asemi, A. (2005). Information Searching Habits of Internet Users: A Case Study on the Medic al Sciences University of Isfahan, Iran. Webology, 2 (1) , 213- 218. 6 Aralık 2014 tarihinde http://www.webology.org/2005/v2n1/a10.html adresinden erişildi.
- Aşkar, P. ve Mazman, S. G. ( 2013). Çevrimiç i Bilgi Arama Stratejileri Envanterinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim , 38( 168), 167-182
- Balcı, Ş. Gölcü, A.A. ve Öcalan, E. M. ( 2013). Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Kullanım Örüntüleri. Selçuk İletişim , 7(4), 5- 22
- Baran, B. ve At a, F. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumları, Beceri Düzeyleri ve Eğitsel Olarak Faydalanma Durumları. Eğitim ve Bilim , 38(168), 192- 208
- Beaufils, A. (2000) Tools andstrategiesforsearching in hypermediaenvironments. Journ al of Computer Assisted Learning, 16, 114- 124.
- Brandt, D. S. ( 1996). Evaluating information on the Internet. Computers in Libraries , 16( 5), 44-46
- Büyüköztürk, Ş. ( 2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygula maları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz (32), 470-483.
- Chou, C. ve Tsai, C. C. (2002). Developing Web- based curricula: Issues and challenges. Journal of Curriculum Studies , 34, 623-636.
- Debowski, S. (2001). Wrong way: Go back! An exploration of novice search behaviours while conducting an information search. The Electronic Library, 19(6), 371 - 382.
- Deniz, Z. K. ( 2007). Psikolojik Öl çme Aracı Uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1) 1 -16
- Duyan, V. ve Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeğini Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim , 33 (148), 40- 48
- Ebel, R. L. (1972). Essentials of educational measurement . New Jersey: Prentice -Hall.
- Ellis, D. (1989). A behavioural approach to information retrieval design. Journal of Documentation, 46(3), 318-338.
- Ersun, A., Köze , B. Ş., Muslu, G ., Beytut , D . , Başbakkal Z. ve Conk Z. (2012). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde İnternet Kullanımı ile Sosyal Destek Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 86- 92
- Flanagin A. J. ve Metzger M. J. (2000). Perceptions of Internet information credibil ity. Journalism and Mass Communication Quarterly, 77, 515-540.
- Geçer, A. (2014) Öğretmen Adaylarının Web Ortamında Bilgi Arama-Yorumlama Stratejilerinin Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama , 4( 2), 1 -20
- Gülbahar, Y. ve Büyüköztürk, Ş. ( 2008). Değerlendirme Tercihleri Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 148-161
- Gündüz, Ş. ve Özdinç, F.( 2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Internet öz yeterlikleri. 8th International Educational Technology Conference, 6- 9 May 2008, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Türkiye
- Günüç, S., Odabaşı, H. F. ve Kuzu, A. ( 2013). 21. Yüzyıl Öğrenci Özelliklerinin Öğretmen Adayları Tarafından Tanımlanması: Bir Twitter Uygulaması. Eğitimde Kura m ve Uygulama , 9(4), 436- 455
- Hair, J., Anderson, R., Babin, B., Black, W. ve Tahtam R. (2006). Multi variety data analysis . New Jersey, Prentice Hall
- Järvelin, K. ve Wilson, T. D. (2003). On conceptual models for information seeking and retrieval research. Information Research, 9(1).
- Jean-Francois R. (2003) What was I looking for? The influence of task specificity and prior knowledge on students search strategies in hypertext. Interacting with Computers , 15, 409-428.
- Hill J. R. (1999) A conceptual framework for understanding information seeking in open-ende d Information systems. Educational Technology Research& Development , 47, 5-27
- Hsieh, H.Y. and Tsai, C.C. (2011). The relationships among science - related major students information commitment, mental load and mental effort. Proceedings of the 19th Internat ional Conference on Computers in Education. 28 November- 2 December 2011. Thailand: Chiang Mai
- Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. ( 2010). Bireysel yenilikçilik ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 150- 164.
- Kline, R.B. (2000). Principles and practice of structural equation modelling. New York: The Guilford Press.
- Kuechler, M. (1999). Using the Web in the Classroom. Social Science Computer Review, 17, 144-161. 17 Şubat 2014 tarihinde http://rsw.sagepub.com/content/17/2/144 adresinden erişildi.
- Kurulgan, M. ve Argan, M. (2007). Anadolu Üniversitesi Öğrencilerinin Internet Üzerinden B ilgi Arama Davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 291 - 304.
- Liang, J. C. ve Tsai, C. -C. (2009). The information commitments toward web information among Medical students in Taiwan. Educational Technology and Society, 12 (1), 162-172.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2009). Hayat Boyu Öğrenme Strateji Belgesi. 10 Ekim 2013 tarihinde http://mesbil.meb.gov.tr/genel/hayat boyu.dokuman.pdf adresinden erişildi.
- Moon B. J. (2004). Consumer adoption of the internet as an information search and product purchase channel: some research hypotheses. Int. J. Internet Marketing and Advertising, 1 (1), 104-118
- McDowell L. (2002). Electronic information resources in undergraduate education: an exploratory study of opportunities for student learning and independence. British Journal of Educational Technology, 33 , 255-266.
- Peng, H., Tsai, C. C. ve Wu, Y. T. (2006). University students self -efficacy and their attitudes toward the Internet: the role of students perceptions of the Internet. Educational Studies , 32 (1), 73- 86.
- Relan, A., ve Gillani, B. B. (1997). Web- based instruction and the traditional classroom: Similarities and differences. B. H. Khan (Ed.), Web - based instruction içinde ( s. 41 -46). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology.
- Schermelleh-Engel, K. ve Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness - of- fit measures. Methods of Psychological Research Online , 8(2), 23-74.
- Savasır, I. (1994). Ölçek Uyarlamasındaki Sorunlar ve Bazı Çözüm Yolları. Türk Psikoloji Dergisi, 9(33), 27- 32.
- Sırakaya, M. ve Çakır, H. (2014). Öğretmen Adaylarının Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejilerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Ünive rsitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2),191 -206
- Schumacker, R. E. ve Lomax, R. G. (2004). A beginners guide to structural equation modelling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 ( 6) 49-74.
- Wu, Y. T. ve Tsai, C. C. (2005). Information commitments: eval uative standard and information Searching strategies in web-based learning environments. Journal of Computer Assisted Learning, 21 , 374-385.
- Wu, Y. T. ve Tsai, C. C. (2007). Developing an information commitment survey for assessing students Web information searching strategies and evaluative standards for web materials. Educational Technology & Society, 10, 120-132.
- Wu Y. T. ve Tsai C. C. (2007). Developing the Information Commitment Survey for assessing college and graduate students evaluative standards for Web information and their searching strategies in Web-based learning environments. 2005 World Conference on E- Learning in Corporate, Government , Healthcare, & Higher Education. October 24- 28. Canada: Vancouver .
- Tabachnick, B. G. ve Fidell L. S. (2007). Using multivariate statistics . USA: Pearson Education.
- Tsai, C. C. (2001). A review and discussion of epistemological commitments, metacognition, and Critical thinking with suggestions on their enhancement in Internet -assisted chemistry classrooms. Journal of Chemical Education , 78, 970-974.
- Tsai, M. J ve Tsai C. C. (2003). Information searching strategies in web- based science learning: The role of Internet self- efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 40, 43- 50.
- Tsai, M. J., Liang, J. C., Hou, H. T. ve Tsai, C. C. (2012). University students online information searching strategies in different search contexts. Australasian Journal of Educational Technology, 28(5), 881 -895.
- Usluel, Y. K. ve Vural, F. K. (2009). Bilişsel kapılma ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42 (2), 77-92.
- Yapıcı, Ü., Hevedanlı, M. ve Akbayın, H. ( 2010). Biyoloji öğretmen adaylarının Internet öz yeterlik İnançlarının incelenmesi ( Dicle Üniversitesi örneği). IETC - Inte rnational EducationalTechnology Conference, April 26-28, Istanbul - Turkey, 237- 241.
- Yenilmez, K.,Turğut, M., Anapa, P. ve Er soy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium , 22 - 24 Eylül, Türkiye, Elazığ: Fırat Üniversitesi.
APA | GEÇER A, İRA N (2015). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. , 383 - 402. |
Chicago | GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. (2015): 383 - 402. |
MLA | GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. , 2015, ss.383 - 402. |
AMA | GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. . 2015; 383 - 402. |
Vancouver | GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. . 2015; 383 - 402. |
IEEE | GEÇER A,İRA N "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi." , ss.383 - 402, 2015. |
ISNAD | GEÇER, AYNUR - İRA, Nejat. "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi". (2015), 383-402. |
APA | GEÇER A, İRA N (2015). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 383 - 402. |
Chicago | GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 40, no.179 (2015): 383 - 402. |
MLA | GEÇER AYNUR,İRA Nejat Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.179, 2015, ss.383 - 402. |
AMA | GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(179): 383 - 402. |
Vancouver | GEÇER A,İRA N Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(179): 383 - 402. |
IEEE | GEÇER A,İRA N "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.383 - 402, 2015. |
ISNAD | GEÇER, AYNUR - İRA, Nejat. "Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama-yorumlama stratejilerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi". Eğitim ve Bilim 40/179 (2015), 383-402. |