Yıl: 2013 Cilt: 4 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 7 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri

Öz:
Günümüzde gerçeklik imgesi ile s anallık imgesi sık tartışılan kavramlar olmuştur. Gerçeğinyansıması ya da gerçekmiş gibi yapılarak çeşitli uygulamalar gerçekleştirilmesi çoğu alandagözlemlenmektedir. Gerçeğin göstergeleri ile gerçekmiş gibi aktarılan şeylerin göstergelerifarklı mıdır? Bu göstergelerin algılanmaları ve gerçekmiş gibi aktarılan dünyaların gerçekdünya göstergeleri ile bütünleşmesi ise gözlenen bir olgudur. Bu bağlamda, yeni medyateknolojileri ile yaratılan sanal ortamlarda yaşanan deneyimler, oluşturulan sanal dünyalargerçek-gerçek olmayan karşıtlığını gözler önüne serse de, bu tür sanal dünyalar kimialanlardaki uygulamalarla yaşamı da kolaylaştırmaktadır. Çalışmada örneğin; robot göz yada simülasyon uygulamaları aracılığıyla teknolojik gelişmelerle yaratılan ve gerçek -sanalsınırını çizen, kimi zaman da sınırı aşan ortamlar, spor etkinlikleri bağlamında elealınacaktır. Sporcuların performansları ve teknik özellikleri ile ilgili göstergeler, sanal ortamanasıl aktarıldığı; bu göstergeler anlamlandırıldıktan sonra, gerçekte nasıl bir iyileştirmeortamı yaratıldığı sorusunun yanıtı sorgulanmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelime:

Virtual reality environments and practices: Sports and virtual environment indicators

Öz:
These days, the image of reality and the image of virtuality are often being discussed. Reflectionof the reality or carrying out various practices by pretending that they are real can be observedin many areas. Are the signs of reality different from the signs of the things which are shownas if they are real? Comprehension of these signs and integration of real world signs with theworld which is shown as real is also an observed case. Within this context, although theexperiences and virtual worlds created with new media technologies in virtual environmentreveal the contrast between reality and unreality, these kinds of virtual worlds make life easierwith practices in some areas. In the study, the environment which is created with technologicaladvances like robot eye or simulation and the environment which draws a line or sometimescrosses the line between reality and virtuality will be discussed in the context of sportsactivities . The signs about performances ofsports people and technological features, how theyare transferred to virtual environment; after being given meaning what kind of enhancementenvironment will be created in reality are the questions that will be examined and answered.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altıngül, O, Devecioğlu, S. (2011). “Spor Teknolojilerinde İnovasyon ”,6.International Advanced Technologies Symposium (IATS’11),16 - 18 May, 2011, Elazığ, Türkiye.
  • Altuntuğ. Meltem. (2013). “Türk Halk Oyunları’nda Dansçı Ve Oyun Etkileşiminin Ürünü Olan Naraların Göstergebilimsel Yaklaşımla İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013 Kış (6/1).
  • Berger, John. (2004). “ Görme Biçimleri ”, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Deely, John. (1990). “Basics of Semiotics” , Indiana UniversityPress, Bloomington,theU.S.A.
  • Dervişcemaloğlu, Bahar. “Temel Göstergebilim (Semiyo tik) Kavramları Üzerine Bir İnceleme” , Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Fiske, John.(2003 ). “İletişim Çalışmalarına Giriş” , Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Günay, V. Doğan, Parsa, Alev F. (2012). “Görsel Göstergebilim – İmgenin Anlamlandırılması”, Es Yayınları, İstanbul.
  • Klinkenberg.J. Marie “Dijitalden Analoğa Gidip Gelmek”, Visualist2012, Uluslararası Görsel Kültür Kongresi – İletişimde, Sanatta ve Tasarımda Yeni Yaklaşımlar “Dijitalleşme”, 07- 09 Mart 2012, İstanbul, CİLT I, s. xvi.
  • Kurbanoğlu,S.Serap. (1996). “ Sanal Gerçeklik: Gerçek Mi, Değil Mi?” , Türk Kütüphaneciliği 10,1(1996),s.21- 31.
  • Kuruüzümcü, Rıza. (2010). “Bir Dijital Ortam ve Sanat Formu Olarak Sanal Gerçeklik” , Sanat Dergisi, İstanbul.
  • Küçükerdoğan, Rengin. (2012). “Görsel İletişim, Göstergeler ve Anlam Aktarımı: Görsel İletide”Pencere” İmgesi”, Der.V. Doğan Günay, Alev Parsa. “Görsel Göstergebilim – İmgelerin Anlamlandırılması, Es Yayınları, İstanbul.
  • Oppenheim, Charles. (1993). “Virtual realityandthevirtuallibrary”, Information Services andUse (13):215- 227.
  • Parsa, Seyide, & Parsa, Alev Fatoş (2004). “Göstergebilim Çözümlemeleri”, 2. Baskı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Rifat, Mehmet. (1990). “Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları”,Düzlem Yayınları, İstanbul.
  • Rifat, Mehmet. “Göstergebilimin ABC’si”, Simavi Yay., 1992,İstanbul.
  • Stone, Robert J. (1991). “Virtual realityandcyberspace: Fromscience fiction toscience Fact” , Information Services andUse (11).
  • Vardar, Berke. (1998). “Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri”, Multilingual Yayınları, İstanbul, s.86- 87.
  • Yengin, Deniz. (2012). “Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum”, DERİN Yayınları, 1.Baskı, İstanbul.
  • İnternet kaynakları
  • Dervişcemaloğlu, Bahar.Göstergebilim.www.ege- edebiyat.org.(01.10.2013). Özgür, Ahmet http://www.ahmetozgur.com/akademik/gostergebilim(01.10.2013).
  • http://ekonomiturk.blogspot.com/2010/03/inovasyon - nedir - inovasyon- ne- demek.html (01.10.2013).
  • http://www.takvim.com.tr/Spor/2013/09/12/ersun -yanal- sahayi- robot -gozuyle- izliyor
  • http://gelisenbeyin.net/inovasyon.html (01.10.2013).
  • http://mebcn.com/what- we -do/theory/documentation/roboticeye- football(01.10.2013) .
  • http://www.ligtv.com.tr/haber/kadikoye- guardiola- sistemi (01.10.2013).
  • http://www.fanatik.com.tr/antrenmanda- robotic- eye_3_Detail_34_319626.htm (01.10.2013). http://skorer.milliyet.com.tr/sow - gps - e-yakalandi- /fenerbahce/detay/1758720/default.htm (01.10.2013).
  • Diğer kaynaklar
  • Sözcü Gazetesi, Spor sayfası, 10 Temmuz, 2013.
APA EKİN V (2013). Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. , 7 - 21.
Chicago EKİN Volkan Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. (2013): 7 - 21.
MLA EKİN Volkan Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. , 2013, ss.7 - 21.
AMA EKİN V Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. . 2013; 7 - 21.
Vancouver EKİN V Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. . 2013; 7 - 21.
IEEE EKİN V "Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri." , ss.7 - 21, 2013.
ISNAD EKİN, Volkan. "Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri". (2013), 7-21.
APA EKİN V (2013). Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 4(13), 7 - 21.
Chicago EKİN Volkan Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 4, no.13 (2013): 7 - 21.
MLA EKİN Volkan Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, vol.4, no.13, 2013, ss.7 - 21.
AMA EKİN V Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2013; 4(13): 7 - 21.
Vancouver EKİN V Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2013; 4(13): 7 - 21.
IEEE EKİN V "Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri." AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 4, ss.7 - 21, 2013.
ISNAD EKİN, Volkan. "Sanal gerçeklik ortamları ve uygulamalar: Spor ve sanal ortam göstergeleri". AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 4/13 (2013), 7-21.