Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 178 Sayfa Aralığı: 163 - 182 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler

Öz:
Hizmet içi eğitim (HİE) öğretmenlere yeniliklerin, reformların vegelişmelerin tanıştırılması, süreç içinde gereken eğitimlerinverilmesi ve değişimin kolaylaştırılmasında önemli bir yeresahiptir. Bu çalışmada Bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT)konusunda verilen HİEler ile ilgili yapılmış bilimsel çalışmalar(tez ve makale) incelenerek bu eğitimlerin niteliğini etkileyentemel faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada içerikanalizi yöntemlerinden biri olan meta-sentez yöntemikullanılmıştır. K onu ile ilgili bilimsel çalışmalara sosyal ve eğitimbilimleri alanlarındaki akademik yayınları içeren veri tabanlarıyoluyla ulaşılmıştır. İncelenen veri tabanlarında konuyla ilgilitespit edilen 51 adet yayının sonuç ve öneriler bölümü buçalışmanın bulgularını oluşturmuştur. Elde edilen veriler HİEleriplanlama, uygulama ve değerlendirme modeli kullanılarak analizedilmiştir. Teknik alt yapı ve ortamın uygun ve hazır olması,HİElerin kursiyerlerin uygun zamanına göre ayarlanması,uzaktan eğitim uygulamalarının kullanılması ve kurs bitimindekursiyerlerin değerlendirilmesi bilişim teknolojileri kapsamındakiHİElerin niteliği konusunda öne çıkan faktörlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi İşletme Endüstri Mühendisliği Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka

The factors affecting the quality of in- service training on information and communication technologies

Öz:
In-service training (IST) has an important role in order to provideinnovations, reforms and improvements as well as necessarytraining programs to the teachers and facilitate the changes. Theaim of this study is to identify the underlying factors that affectthe quality of the training by examining the scientific studies( theses and articles) conducted on IST related to information andcommunication technologies (ICT). In the study, meta-synthesismethod (thematic content analysis), which is one of the co ntentanalysis methods has been employed. The scientific studiesrelated to the subject have been reached by the databases thatinclude academic publications in the fields of social science andeducation. The results and suggestions parts of 51 publications,which are identified as related to the subject from the databases,have been formed the findings of this study. The data obtainedhave been analyzed by using the PIE model which stands forplanning, implementation and evaluation. The technicalinfrastructure, proper and ready environment, scheduling ISTs atavailable times of trainees, using distance education methods andevaluation of the trainees at the end of the course are the mainfactors that present the quality of IST within the scope of ICT.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgi, Belge Yönetimi İşletme Endüstri Mühendisliği Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abuhmaid, A. (2011). Ict training courses for teacher professional development in Jordan. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 10(4), 195- 210.
  • Aduwa-Qgiegbaen, S. E. O. (2008). In- service teachers' attitude to computers and their perception of obstacles to their use in primary and secondary schools in nigeria, European Journal of Scientific Research, 21 (1), 175.
  • Akahori, K., Horiguschi, H., Suzuki, K. ve Nambu, M. (2001). Development and evaluation of web- based in-service training system for improving the ict leadership of schoolteachers. Journal of Universal Computer Science , 7(3), 211 - 225.
  • Akcaoğlu, M. (2008). Exploring technology integration approaches and practices of preservice and in- service English language teachers. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2010). Bilişim Şuraları, Teknoloji Politikaları ve Eğitim, Akademik Bilişim 2010 Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational t echnology in Turkey: Past, present and f uture . Educational Media International, 39(2), 165- 174.
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile internet kullanım sıklıkları ve internet kullanım amaçları. Eğitim Araştırmaları, 19, 1 - 14
  • Ayas, A., Akdeniz, A. R., Çepni, S., Baki, A., Çimer, A. ve Çimer, S. O. (2006). Hizmetiçi Eğitimin Etkililiği Temel Araştırması Sonuç Raporu. Ankara: PKMB.
  • Bayrak, G. (2012). Öğretmenlerin lcd panelli etkileşimli tahtalar hakkındaki HİE sonrası görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Baran, F. (2008). Milli Eğitim Bakanlığı’nın uzaktan HİE yöntemiyle bilgisayar eğitimi uygulamasına ilişkin öğretmen görüş ve önerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İst anbul.
  • Bayır, G. O. (2005). HİEde kurumsal ağ kullanımında izlenen yöntem ve öğretim dili bilgisinin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Beşoluk, Ş., Kurbanoğlu, N. İ. ve Önder, İ. (2010). Educational technology usage of pre -service and in- service science and technology teachers. Elementary Education Online , 9(1), 389-395.
  • Brito, C., Duarte, J. ve Baía, M. (2010). Ict and in-service teahcers' training: numbers and trends. Digital Education Review, 11 , 67-76.
  • Calik, M. ve Sozbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174) , 33- 38. doi: 10.15390/EB.2014.3412
  • Can, E. (2011). Türkiye’de kamu personelinin HİEinde bilişim teknolojilerinin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Cesur, E. (2010). Intel öğretmen programı karma modeli HİEi hakkındaki öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Chen, H. R. ve Tseng, H. F. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e -learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and Program Planning, 35(3), 398-406.
  • Chio, K. S. (2012). Effective practices in providing online, in ‐service training to health professionals in low‐ resource settings. International Journal of Training and Development , 16(3), 228- 234.
  • Cüre, F. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulanan web taban lı uzaktan hizmet içi bilgisayar eğitimi programının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çalımfidan, M. (2007). İnternete dayalı uzaktan eğitim ve uzaktan HİE yöntemleri ile bilgisayar eğitimi hakkında öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Day, C. (1999). Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning. London: Falmer Press.
  • Daymon, C. ve Holloway, I. (2003). Qualitative Research Methods in Public Relations and Marketing Communications. London: Rout ledge.
  • Delil, Y. (2005). Yönetici asistanları ve büro çalışanlarının HİEleri için bir web tabanlı uzaktan eğitim programı önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergin, İ., Akseki, B. ve Deniz, E. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin HİE ihtiyaçları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 55-66.
  • Ensaroğlu, A. (2010). Havaalanlarında çalışan meteoroloji personeline uzaktan eğitim yöntemi ile HİE verilmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education.(4th ed.)United States of America: The McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Gökbulut, B. (2006). Web tabanlı HİE planlaması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Sayfa: 37.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimler üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 37- 44.
  • Halvurt, İ. (2010). Avrupa Birliği’nde HİE politikaları: Geleneksel ve uzaktan eğitim yaklaşımına göre Trakya Birlik HİE modelinin oluşumu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Hayes, D. (1995). In-service teacher development: some basic principles. ELT journal, 49(3), 252-261.
  • Jung, I. (2001). Issues and challenges of providing online inservice teacher training: Korea's experience. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 2 (1) , 1 - 18.
  • Karagiorgi, Y. ve Charalambous, K. (2006). ICT in‐service training and school practices: In search for the impact. Journal of Education for Teaching, 32 (4), 395- 411.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin hizmet içi e ğitimde yetiştirilmesinin önemi ve e sasları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (2), 9-32.
  • Keleş, E. ve Çelik, D. (2013). 2000- 2010 yılları arasında bilgisayar teknolojileri ve eğitimde kullanımlarına yönelik yürütülen HİE kursların incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 1 (2), 164-194.
  • Kselsey, T. W. ve Mincemoyer, C. C. (2001). Exploring the potential of in-service training through distance education. Journal of Extension, 39(2), 1 - 7.
  • Kılıçoğlu, O. (2007). HİEde kullanımı artan web tabanlı eğitim yöntemi ve bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kim, J. H., Jung, S. Y. ve Lee, W. G. (2008). Design of contents for ICT literacy in-service training of teachers in Korea. Computers & Education , 51 (4), 1683-1706.
  • Kiper, A. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin bilgi teknolojilerini derslerde kullanım durumları ve bilgi teknolojileri ile ilgili almış oldukları HİEler hakkındaki görüşleri (Sakarya ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kiper, A. ve Tercan, S. S. (2012). The usage of information technologies in classroom environment among primary school teachers and their perception on in- service training programs on it (Sample of Sakarya). TOJET, 11 (3), 386- 392.
  • Kozma R. B. (1991). Learning with Media. Review of Educational Research, 61 (2) , 179- 211 .
  • Liu, M. H. (2012). Discussing teaching videocases online: Perspectives of preservice and inservice EFL teachers in Taiwan. Computers & Education, 59(1), 120-133.
  • Lutonsky, R. R. ve Adviser - Rice, M. L. (2009). Pre -service and in- service training, gender, and years of teaching experience: Influences on teachers' basic technology competencies . University of Alabama.
  • MEB Mevzuat ( 20 Mart 2013) . Milli Eğitim Sitesi. 20 Mart 2013 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2551_0.html adresinden erişildi.
  • Meletiou- Mavrotheris, M. ve Bayés, A. S. (2012). Distance training of mathematics teachers: The early statistics experience. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento , 9(1), 150-165.
  • Morrison, J. W., Raya- Carlton, P., Henk, J. K. ve Thornburg, K. R. (2008). Satellite - based distance courses for in-service training. Quarterly Review of Distance Education: Research That Guides Practice , 8(1), 35- 46.
  • Mouzakis, C. (2008). Teachers’ perceptions of the effectiveness of a blended learning approach for ICT teacher training. Journal of Technology and Teacher Education, 16(4), 461 -482.
  • Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman, J. D. ve Russell, J. D. (2000). Educational Technology for Teaching and Learning (2nd ed.) Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice -Hall.
  • Outen, D. (1994). Increasing the Basic Computer Skills of Junior High School Teachers through Inservice Training. Yayımlanmamış doktora tezi, Nova Güneydoğu Üniversitesi, Florida.
  • Özan, M. B. ve Dikici, A. (2001). HİE programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve TÜBİTAK örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 225- 240.
  • Özdem, C. (2007). Uzaktan HİE yöntemi ile bilgisayar eğitimi uygulamasının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, S. M. (2000). Müfredat laboratuvar okullarında görev yapan öğretmenlerin eğitim araç - gereçlerini etkili kullanma durumlarına ve HİE ihtiyaçlarına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özen, R. (2008). Inservice training (inset) programs vıa distance education: primary school teachers' opinions. TOJDE, 9(1), 217- 232.
  • Özen, R. (2012). Distance education for professional development in ict integraton: A study with primary school teachers in Turkey. International Journal of Business and Social Science, 3 (3) , 185- 195.
  • Saeed, M. (1999). The in- service training of primary school teachers in Greece: Views of directors and vice directors of PEK. International Journal of Educational Management , 13 (4), 180- 187.
  • Santos, A. ve Pedro, N. (2012). The relationship between teachers’ training, personal sense of efficacy and IC T integration: Analysing its strength and stability, International Conference on Information Communication Technologies in Education, 5-7 July, Bildiriler Kitabı, pp. 343.
  • Sercu, L. ve Peters, E. (2002). Learning e - learning-a comprehensive investigation of course developers' and language teacher trainees' views regarding the usefulness and effectiveness of a multimedia self- tuition course. , ReCALL, 14(1), 32-46.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects , Education for Information 22 , 63-75.
  • Taşçı, F. (2003). HİEde interaktif yöntemlerin etkinliğinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tekin, O. (2007). Uzaktan eğitim yöntemi ile verilen hizmet - içi eğitim programının öğretmenlerin öz - yeterlilik algıları ve tutumlarına etkisi- Muğla ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Türkhan, H. (2008). Milli Eğitim Bakanlığının bilgisayar eğitimi uygulamalarında verilen uzaktan HİEin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uşun, S. (2004). HİEde bilgisayar destekli öğretime yönelik persone l ve yönetici görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1), 19-30.
  • Yalın, H. İ. (2001). Hizmetiçi eğitim programlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 150, 58-68.
  • Yıldız, H. ve Arıbaş, S. (2012). Intel öğretmen HİE kursunun değerlendirilmesi, Milli Eğitim, 193 , 55- 66.
  • Yılmaz, H. ve Düğenci, M. (2010). HİE e farklı bir yaklaşım: E- HİE. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 67-74.
  • Yılmaz, H. ve Kocasaraç, H. (2010). Hizmet içi öğretmen eğitiminde yeni bir yaklaşım: Yenilikçi öğretmenler programı ve değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 51 - 64.
  • Yiğit, N. ve Altun, T. (2011). Bir hizmet- içi eğitim kursunun etkililiği: öğretim yöntem ve teknikleri. Milli Eğitim Dergisi, 189, 118- 131.
  • Zengin, S. (2007). E- learning and in -service training: an exploration of the beliefs and practices of trainers and trainees in t he Turkish national police . Yayımlanmamış doktora tezi, Kuzey Texas Üniversitesi, Amerika Birleşik Devletleri.
APA YILDIRIM Ö, Kurşun E, Goktas Y (2015). Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. , 163 - 182.
Chicago YILDIRIM Önder,Kurşun Engin,Goktas Yuksel Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. (2015): 163 - 182.
MLA YILDIRIM Önder,Kurşun Engin,Goktas Yuksel Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. , 2015, ss.163 - 182.
AMA YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. . 2015; 163 - 182.
Vancouver YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. . 2015; 163 - 182.
IEEE YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y "Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler." , ss.163 - 182, 2015.
ISNAD YILDIRIM, Önder vd. "Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler". (2015), 163-182.
APA YILDIRIM Ö, Kurşun E, Goktas Y (2015). Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 40(178), 163 - 182.
Chicago YILDIRIM Önder,Kurşun Engin,Goktas Yuksel Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim 40, no.178 (2015): 163 - 182.
MLA YILDIRIM Önder,Kurşun Engin,Goktas Yuksel Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.178, 2015, ss.163 - 182.
AMA YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(178): 163 - 182.
Vancouver YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(178): 163 - 182.
IEEE YILDIRIM Ö,Kurşun E,Goktas Y "Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler." Eğitim ve Bilim, 40, ss.163 - 182, 2015.
ISNAD YILDIRIM, Önder vd. "Bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda yapılan hizmet İçi eğitimlerin niteliğini etkileyen faktörler". Eğitim ve Bilim 40/178 (2015), 163-182.