Yıl: 2014 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma

Öz:
Bu çalışmanın temel amacı normal ve indirimli fyatlandırılmış ürünbroşürlerinin tüketicilerin tasarruf algısına etkisini ortaya çıkarmaktır.Bu temel amacın yanı sıra ön ve son testte algılanan tasarruf değişkenineait elde edilen bulguların cinsiyete, ilgilenim düzeyine ve fyat duyarlılığına göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırma95 geçerli denek ile yürütülmüştür. Araştırmanın ön test kısmında normal fyatlı ürün broşürü, son test kısmında ise indirimli fyat broşürükullanılmıştır. Araştırmada deney yöntemi kullanılmış ve veriler tekrarlıölçümlere göre ANOVA ile test edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre çerçeve etkisi, indirimli fyatların yer aldığı fyat broşüründe görülmemiştir.İndirimli fyatların olduğu fyat broşüründe denekler daha fazla tasarrufedebileceklerini algılamışlardır. Bunun yanı sıra farklı cinsiyet, ilgi düzeyi ve fyat duyarlılığına sahip deneklere göre algılanan tasarruf, farklılıkgöstermemektedir. Algılanan tasarruf eğilimi ve fyat duyarlılığı hediyesatın alma davranışında kendini göstermemiştir. İşletmelerin ürünlerininormal etiketleri ve broşürleri ile değil, indirimli halleri ile tüketicileresunmaları daha etkilidir. Yapılan çalışmanın fyat algısı literatürüne veuygulamacılara katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

An experimental research on the effect of price promotion on the perceived saving

Öz:
The main purpose of this study is to reveal the effect of saving perception of brochures on consumers. Two types of brochures were used, oneincluding regular prices while the other discounted. Moreover, this studyinvestigates perceived saving effect at pre-and post-tests whether it differs by gender, involvement level and price sensitivity. Research was conducted with 95 valid participants. The brochure with regular prices wasemployed at the pre-test while the brochure with discounted prices at thepost-test. The experimental method was carried out in the research andthe data were tested by ANOVA for repeated measures. According to theresults obtained from the survey, the frame effect was emerged from thebrochure with discounted price. The participants perceive more savingsfrom the brochure with discounted price. Perceived savings do not varybetween different genders, level of interest and price sensitivity. Perceivedsaving tendency and price sensitivity were not observed in gift-buyingbehavior. It is more effective for companies to present their products withdiscounted price label and brochure instead of regular ones. The studyis expected to contribute to price perception literature and practitioners.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andrews, J. C., S. D urvasula ve S. H. Akhter (1990). “A framework for conceptualizing and measuring the involvement construct in advertising research”, Journal of Advertising, 19(4), 27-40.
  • Aydinli, A., M. Bertini ve A. Lambrecht (2014). “Price promotion for emotional impact”, Journal of Marketing, 78(4), 80-96.
  • Bolton, L. E., L. Warlop ve J. W. Alba (2003). “Consumer perceptions of price (un) fairness”, Journal of Consumer Research, 29(4), 474-491.
  • Chen, S. S., K. B. Monroe ve Y. Lou (1998). “The effects of framing price promotion messages on consumers’ perceptions and purchase intentions”, Journal of Retailing, 74(3), 353-372.
  • Darke, P. R. ve C. M. Y. Chung (2005). “Effects of pricing and promotion on consumer perceptions: It depends on how you frame it”, Journal of Retailing, 81(1), 35-47.
  • DelVecchio, D., H. S. Krishnan ve D. C. Smith (2007). “Cents or percent? The effects of promotion framing on price expectations and choice”, Journal of Marketing, 71(3), 158-170.
  • Dodds, W. B., K. B. Monroe ve D. Grewal (1991). “Effects of price, brand, and store information on buyers’ product evaluations”, Journal of Marketing Research, 28(3), 307-319.
  • Ehrenberg, A. C., K. Hammond ve G. Goodhrasdt (1994). “The after-effects of price-related consumer promotions”, Journal of Advertising Research, 34(4), 11-21.
  • Gendall, P., J. Hoek, T. Pope, ve K. Young (2006). “Message framing effects on price discounting”, Journal of Product & Brand Management, 15(7), 458- 465.
  • Grewal, D., H. Marmorstein ve A. Sharma (1996). “Communicating price information through semantic cues: The moderating effects of situation and discount size”, Journal of Consumer Research, 23(2), 148-155.
  • Grewal, D., K. B. Monroe ve R. Krishnan (1998). “The effects of price-comparison advertising on buyers’ perceptions of acquisition value, transaction value, and behavioral intentions”, Journal of Marketing, 62(2), 46-59.
  • Hardesty, D. M. ve W. O. Bearden (2003). “Consumer evaluations of different promotion types and price presentations: the moderating role of promotional beneft level”, Journal of Retailing, 79(1), 17-25.
  • Heath, T. B., S. Chatterjee ve K. R. France (1995). “Mental accounting and changes in price: The frame dependence of reference dependence”, Journal of Consumer Research, 22(1), 90-97.
  • Inman, J. J. ve L. McAlister (1993). “A retailer promotion policy model considering promotion signal sensitivity”, Marketing Science , 12(4), 339-356.
  • Kahneman, D. ve A. Tversky (1984). “Choices, values and frames”, American Psychologist, 39(4), 341-350.
  • Kalwani, M. U. ve C. K. Yim (1992). “Consumer price and promotion expectations: An experimental study”, Journal of Marketing Research, 29(1), 90-100.
  • Laurent, G. ve J. Kapferer (1985). “Measuring consumer involvement profles”, Journal of Marketing Research, 22(1), 41-53.
  • Levin, I. P. ve G. J. Gaeth (1988). “How consumers are affected by the framing of attribute information before and after consuming the product”, Journal of Consumer Research, 15(3), 374-378.
  • Lichtenstein, D. R., P. H. Bloch ve W. C. Black (1988). “Correlates of price acceptability”, Journal of Consumer Research, 15(2), 243-252.
  • Lichtenstein, D. R., N. M. Ridgway ve R. G. Netemeyer (1993). “Price perceptions and consumer shopping behavior: A feld study”, Journal of Marketing Research, 30(2), 234-245.
  • McCall, M. ve H. J. Belmont (1996). “Credit card insignia and restaurant tipping: Evidence for an associative link”, Journal of Applied Psychology, 81(5), 609-613.
  • Mulhern, F. J. ve D. T. Padgett (1995). “The relationship between retail price promotions and regular price purchases”, Journal of Marketing, 59(4), 83- 90.
  • O’Neill, R. M. ve D. R. Lambert (2001). “The emotional side of price”, Psychology & Marketing, 18(3), 217-237.
  • Olson, J. C. (1977). Price as an informational cue: Effects on product evaluations . in Arch G. Woodside, Jagdish N. Shethve Peter D. Bennett, eds., Consumer and Industrial Buying Behavior, New York: North Holland, 267-286.
  • Peter, P. J. ve J. C. Olson (2010). Consumer behavior and marketing strategy, McGraw-Hill/Irwin, 9th ed.
  • Puccinelli, N. M., R. Chandrashekaran, D. Grewal ve R. Suri (2013). “Are men seduced by red? The effect of red versus black prices on price perceptions”, Journal of Retailing, 89 (2), 115-125.
  • Rao, A. R. ve K. B. Monroe (1989). “The effect of price, brand name, and store name on buyers’ perceptions of product quality: An integrative review”, Journal of Marketing Research, 26(3), 351-357.
  • Smith, G. H., ve R. Engel (1968). Infuence of a female model on perceived characteristics of an automobile . in Proceedings of the 76th Annual Convention of the APA, 681-682.
  • Weisstein, F. L., K. B. Monroe ve M. Kukar-Kinney (2013). “Effects of price framing on consumers’ perceptions of online dynamic pricing practices”, Journal of the Academy of Marketing Science , 41(5), 501-514.
  • Zaichkowsky, J. L. (1985). “Measuring the involvement construct”, Journal of Consumer Research, 12(3), 341-352.
  • Zeithaml, V. A. (1984). “Issues in conceptualizing and measuring consumer response to price”, Advances in Consumer Research, 11(1), 612-616.
  • Zeithaml, V. A. (1988). “Consumer perceptions of price, quality, and value: A means-end model and synthesis of evidence”, Journal of Marketing, 52(3), 2-22.
APA ustaahmetoğlu e (2014). Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. , 1 - 23.
Chicago ustaahmetoğlu erol Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. (2014): 1 - 23.
MLA ustaahmetoğlu erol Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. , 2014, ss.1 - 23.
AMA ustaahmetoğlu e Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. . 2014; 1 - 23.
Vancouver ustaahmetoğlu e Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. . 2014; 1 - 23.
IEEE ustaahmetoğlu e "Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma." , ss.1 - 23, 2014.
ISNAD ustaahmetoğlu, erol. "Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma". (2014), 1-23.
APA ustaahmetoğlu e (2014). Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1 - 23.
Chicago ustaahmetoğlu erol Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 6, no.2 (2014): 1 - 23.
MLA ustaahmetoğlu erol Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.2, 2014, ss.1 - 23.
AMA ustaahmetoğlu e Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2014; 6(2): 1 - 23.
Vancouver ustaahmetoğlu e Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2014; 6(2): 1 - 23.
IEEE ustaahmetoğlu e "Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma." Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6, ss.1 - 23, 2014.
ISNAD ustaahmetoğlu, erol. "Fiyat promosyonlarının algılanan tasarrufa etkisi üzerine deneysel bir araştırma". Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 6/2 (2014), 1-23.