ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU
Yıl: 2014 Cilt: 50 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 195 - 212 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU
Öz: Bu makalede İbn Sînâ gibi İslam felsefesinin mümtaz şahsiyetle- rinden birinin günümüzde nasıl anlaşılması gerektiğine yönelik ortayakonulan arayışlara ve değerlendirmelere ışık tutmaya çalışacağız. Buminvalde çağımızda farklı meşreplere ve ilgilere sahip İslam felsefesiüzerine çalışan araştırmacıların birbirinden farklı İbn Sînâ tasavvurlarına yönelik bir resim sunulmaya çalışılacaktır. Ortaya koymaya çalışacağımız bu resimde İbn Sînâ ile ilgili en çok tartışılan noktalar vebu tartışmaların neden olduğu söylem farklılıkları tespit edilecektir. Busayede çağımızda hem düşünce geleneğimizi hem de bu geleneğin çığıraçan şahsiyetlerinden olan İbn Sînâyı nasıl anlamamız gerektiği noktasında geleneğimizin terminolojik ve metodolojik bütünlüğü içinde birtasavvur geliştirmeye çalışacağız.
Anahtar Kelime: Konular:
Contemporary Trouble of Understanding Avicenna
Öz: In this article, we will try to shed light on to contemporary questsand assetments regarding how Avicenna who is one of the distinguishedperson of Islamic Philosophy should be understood. Regarding this, wetry to give a general picture of various thoughts about Avicenna whichwere made by different Islamic philosophy researcher shaving differenttendencies and interests. In this picture, we will try to determine themost diccussed points related with Avicenna and the discourse variations resulting from these discussions. There fore-with in our tradition s entirety of the terminology and metodology- we will end eavour to make a concept for under standing Avicenna who is one of theground breaking person in our philosophy tradition.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- A. M. Goichon, İbn Sînâ Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri, (Çev. İsmail Yakıt), Ötüken Yayın- ları, İstanbul 1986.
- Abdülmaksud Abdülganî, et-Tevfik beyned-din vel-felsefe inde felasifetil-İslâm fîl-Endelüs, Mektebetüz- Zehra, Kahire 1993.
- Adamson, Peter, Taylor, Richard C. Giriş, İslam Felsefesine Giriş, Ed. Peter Adamson, Richard C. Taylor, (Çev. M. Cüneyt Kaya), İstanbul 2007.
- Alper, Ömer Mahir, İbn Sînâ ve İbn Sînâ Okulu, İslam Felsefesi: Tarih ve Problemler, İsam Yay. İstanbul 2013.
- Alpyağıl, Recep, El-İşârât vet-Tenbîhâtın Dekonstrüksiyoncu Okunuşu: Dekonstrüksiyoncu Bir İbn Sînâcılığa Doğru, Uluslararası İbn Sinâ Sempozyumu Bildiriler, Cilt: 2. İstanbul 2009.
- Anke von Kugelgen, A Call for Rationalism: Arab Averroists in the Twentieth Century, Alif: Journal of Comparative Poetics, Sayı: 16, 1996.
- Arnaldez, Roger, Averroes: A Rationalist in Islam, University of Notre Dame Press, Notre Dame 2000.
- Azmeh, , (Çev. Elçin Gen), İletişim Yay. İstanbul 2003.
- Bâlî, İzzet, İtticâhül-İşrâkî fî Felsefeti İbn Sînâ, Dârul-Cil, Beyrut 1994.
- Bashier, Salman, The Long Shadow of Max Weber: The Notion of Transcendence and the Spirit of Mysti- cal Islam, Journal of Levantine Studies Summer, No. 1. 2011.
- Belkaziz, Abdülilah, el-İslam vel-hâdase vel-ictimaul-siyâsî Hivârât fikriyye, Merkezu Dirasatil- Vahdetil-Arabiyye, Beyrut 2003.
- Câbirî, Muhammed Âbid, Limâzâ Ketebe el-Gazzâlî Tehâfütül-felâsife, Tehâfütüt Tehâfüt, İbn Rüşd, Merkez Dirâsâti‟l-Vahdetil Arabiyye, (Thk. Muhammet Âbid Câbirî), Beyrut 1998.
- Câbirî, Muhammed Âbid, Arap-İslam Aklının Oluşumu,(Çev. İbrahim Akbaba), Kitabevi Yay. İstanbul 2001.
- Câbirî, Muhammed Âbid, Felsefî Mirasımız ve Biz, (Çev. Said Aykut), Kitabevi Yay. İstanbul 2003;
- Corbin, Henry, Avicenna and the Visionary Recital, (Trans. Willard. R. Trask), Bollingen, Patheon Books, New York, 1960.
- Corbin, Henry, İslam Felsefesi Tarihi, (Çev. Hüseyin Hatemi), İletişim Yay. İstanbul 1986.
- Corbin, Henry, Avicenna and the Visionary Recital, (Trans W. R. Trask), Irving Texas 1980.
- Daftary, Farhad, İsmaililer: Tarih ve Kuram, (Çev. Ercüment Özkaya), Rastlantı Yay. Ankara 2001.
- Davutoğlu, Ahmet, İslam Düşünce Geleneğinin Temelleri, Oluşum Süreci ve Yeniden Yorumlanması, Divan İlmî Araştırmalar Dergisi, 1996/1, s. 12.
- Dimitri Gutas, Sınırları Olmayan Akıl: İbn Sînâda Misizmin Mevcut Olmayışı Üzerine, (Çev. M. Cüneyt Kaya), İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, sayı: 15, s. 315-338.
- Doru, Nesim, İbn Sînâ Felsefesinde Meşrikî ve Mağribî Ayırımı Üzerine Bir Değerlendirme, İstem Dergisi, Yıl 7, sayı 14, 2009.
- Eşlik, Ali, İbn Sînâda Hikmetül-Meşrîkıyye Kavramı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2008.
- Fahri, Macit, İslam Felsefesi Tarihi, (Çev. Kasım Turhan), İstanbul 1998.
- Fârâbî, Ebû Nasr, Kitâbü Ârâi Ehlil-Medînetil-Fâdila, (Tah. Elbîr Nasrî Nâdir), Dârül-Meşrık, Beyrut 1986.
- Fârâbî, Ebû Nasr, Kitâbüs-Siyâsetil-Medeniyye, (Haz. Ali İbn Mülham), Dârü ve Mektebetü Hilâl, Beyrut t.y.
- Fazlur Rahman, İbn Sînâ, (Çev. Osman Bilen), İslam Düşüncesi Tarihi, Ed. M. M. Şerif, İnsan Yay. İstanbul 1996.
- Gazzâlî, Ebû Hâmid, Tehâfutul Felâsife Filozofların Tutarsızlığı, (Çev. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu), Klasik Yay. İstanbul 2005.
- George F. Hourani, Endülüste Aklî Bilimlerin İlk Gelişimi, (Çev. Mustafa Özdemir), Dinî Araştırmalar Dergisi, 2/6, Ankara 2000.
- Gutas, Dimitri, Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicennas Philosophycal Works, Leiden & New York: E.J.Brill, 1988.
- Gutas, Dimitri, İbn Sînânın Meşrıkî Felsefesi: Mâhiyeti, İçeriği ve Günümüze İntikali, (Çev. M. Cüneyt Kaya), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 19, 2000.
- Gutas, Dimitri, İbn Sinânın Mirası, (Der-Çev. M. Cüneyt Kaya), Klasik Yay. İstanbul 2010.
- İbn Ebi Usaybia, Uyûnul-Enbâ fî Tabakâtil-Etibbâ, Beyrut 1965.
- İbn Sînâ, İşaretler ve Tembihler, (Çev. Ali Durusoy-M. Macit-Ekrem Demirli), Litera Yay. İstanbul 2005.
- İbn Sînâ, Kitâbüş-Şifâ Metafizik II, (Çev. Ekrem Demirli, Ömer Türker), Litera Yay. İstanbul 2005.
- Kara, İsmail, Modernleşme Dönemi İbn Sinâ Tasavvurlarına Dair Birkaç Not, Uluslararası İbn Sinâ Sempozyumu Bildiriler, Cilt: 2. İstanbul 2009.
- Khan, M.S, Ibn Sina and Rationalism, Reason and Tradition in Islam, (Ed. Mahmut Haq), Institute of Islamic Studies, Aligarh 1992.
- Kıllıoğlu, İsmail, Aydınlanma Çağı, Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, Risale Yay. İstanbul 1990.
- Kutluer, İlhan, Makâmâtül-Ârifîn: İbn Sînâ Felsefesinde Mistik Terminoloji Sorunu, Cilt: 2. Uluslara- rası İbn Sînâ Sempozyumu, Bildiriler, Kültür A.Ş. İstanbul 2008.
- Kutluer, İlhan, İslamı Klasik Çağında Felsefe Tasavvuru, İz Yay. İstanbul 1996.
- Kutluer, İlhan, Yitirilmiş Hikmeti Ararken, İz Yay, İstanbul 2011.
- Lütfi, Cuma, Tarih Felsefetil İslâm fi l Maşrik vel Mağrib, Kahire 1927.
- Macit, Muhittin, Fârâbîye Nispet Edilen İki Risale, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 26 2004/1.
- Mahdi, Muhsin, Orientalism and the Study of Islamic Philosophy, Journal of Islamic Studies, 1 1990.
- Mourad Wahba and Mona Abousenna, Eds. Averroes and the Enlightenment, NY: Prometheus Books, Am- herst 1996.
- Nallino, Carlo Alfanso, Muhâvetul-müslimin îcâde felsefetiş-şarkııyye, (Çev. Abdurrahman Bedevî), et-Türâsül-Yûnânî fi l-hadâretil-İslamiyye, Kahire 1965.
- Nasr, Seyyid Hüseyin, Üç Müslüman Bilge, (Çev. Ali Ünal), İstanbul, İnsan Yay. ty.
- Nooruddin, Ubai, Orientalism and Islamic Philosophy, in E. Craig (Ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy, Routledge, London 1998.
- Önal, Mehmet, Endülüste Felsefe, Felsefe Ansiklopedisi, (Ed. Ahmet Cevizci), Cilt: V, E-Babil Yay, Ankara 2007.
- Özalp, Hasan, Endülüste Aklî Düşünce, İslam Felsefesi Tarihi, (Ed. Bayram Ali Çetinkaya), Grafiker Yay, Ankara 2012.
- Özdemir, Muhammet, Gazzâlînin Tehâfütül-Felâsife Adlı Eserinde Üç Meselenin Ele Alınışı ve İbn
- Sinâın Görüşleriyle Mukayesesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, İstanbul 2012.
- Parviz, Morewedge, The Mystical Philosophy of Avicenna, New York 2001; S.J.J.Houben, Avicenna and Mysticism, Avicenna Commomeration Volume, Calcutta 1956.
- Renan, Ernest, Averroès et lAverroïsme A. Durand, Paris 1852. Robert Wisnovsky, İbn Sînâ ve İbn Sînâcı Gelenek, İslam Felsefesine Giriş, (Çev. M. Cüneyt Kaya), Küre Yay. İstanbul 2008.
- S. Pines, La Philosophie Orientale DAvicenne et sa Polemique Contre Les Bagdadiens, Archives dhistoire doctrinale et littéraire du moyen âge, XXVII, Paris 1953.
- Sâbir Tuayme, el-Akâidul-Batıniyye ve hükmül-İslâm fihâ, Beyrut 1406/1986. Tatar, Burhanettin, Nostalji ve Ütopya Arasında Gelenek Sorunu, Bilimname Düşünce Platformu, Sayı: 6, 2003/4.
- Tekin, Mustafa, Gazzâlî: Soyut Okumalar ve Kalıp Yargıların Ötesinde, Türkiye Yazarlar Birliği Akademi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 2011.
- Türker, Mübahat Küyel, İbn Sînâ ve Mistik Denen Görüşler, İbn Sînâ Doğumunun Bininci Yılı Arma- ğanı, Haz. A. Sayılı, Türk Tarih Kurumu Yay, Ankara 1984.
APA | ULUKTÜRK M (2014). ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. , 195 - 212. |
Chicago | ULUKTÜRK Mehmet ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. (2014): 195 - 212. |
MLA | ULUKTÜRK Mehmet ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. , 2014, ss.195 - 212. |
AMA | ULUKTÜRK M ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. . 2014; 195 - 212. |
Vancouver | ULUKTÜRK M ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. . 2014; 195 - 212. |
IEEE | ULUKTÜRK M "ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU." , ss.195 - 212, 2014. |
ISNAD | ULUKTÜRK, Mehmet. "ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU". (2014), 195-212. |
APA | ULUKTÜRK M (2014). ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. Diyanet İlmi Dergi, 50(1), 195 - 212. |
Chicago | ULUKTÜRK Mehmet ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. Diyanet İlmi Dergi 50, no.1 (2014): 195 - 212. |
MLA | ULUKTÜRK Mehmet ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. Diyanet İlmi Dergi, vol.50, no.1, 2014, ss.195 - 212. |
AMA | ULUKTÜRK M ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. Diyanet İlmi Dergi. 2014; 50(1): 195 - 212. |
Vancouver | ULUKTÜRK M ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU. Diyanet İlmi Dergi. 2014; 50(1): 195 - 212. |
IEEE | ULUKTÜRK M "ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU." Diyanet İlmi Dergi, 50, ss.195 - 212, 2014. |
ISNAD | ULUKTÜRK, Mehmet. "ÇAĞIMIZDA İBN SÎNÂ'YI ANLAMA SORUNU". Diyanet İlmi Dergi 50/1 (2014), 195-212. |