Yıl: 2014 Cilt: 5 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 47 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS

Öz:
İletişim, türümüzün birbiriyle mesaj alıp vermekle yaptığı alışveriştir. Görsel sanatlarda estetik iletişim deneyimi sanat eseri ve izleyici arasındaki alma verme rolleri üzerine kuruludur. sanat yapıtlarındaki mesajları alabilmek için elbette belirli alımlayıcıya estetik nesneye, kodlara ve filtrelere ihtiyaç vardır. Estetik nesneyi duyumsayanın algıları ne kadar açıksa alımlayıcının deneyimlemesi estetikleşir. Yapıtlar kendileri estetik niteliklere sahiptirler. Estetik iletişimle belli bir şekilde duyularımız aracılığıyla alımlanan yapıtlar değerlendirilir. Ancak en öz estetik değer onlarla yapılan iletişimle ortaya çıkar, Bundan dolayı bu değerde yalnızca sanat yapıtı değil kendimiz ve çevremizle arasındaki etkile- şimle ilgilidir. Genel olarak estetik iletişim, estetik deneyimin gerçekleşmesi için bir amaçtır. Görsel sanatlarda estetik iletişim; estetik deneyimlerde, sanatçı, sanat ürünü ve sanat izleyicisi arasındaki ilişki olarak tanımlanabilir. Estetik iletişim deneyimi, bilişim ve teknoloji çağının etkileriyle evrensel bir paylaşım içerisindedir. Uluslararası estetik iletişim de bu kapsamda sınırları bulunmayan bir alanda ulaşılabilirlik hızını kat kat artırmıştır. Estetik iletişim deneyiminde belli bir şekilde duyularımız aracılığıyla bu nesneleri alıp duygu ve akılla değerlendiririz. Sanatçı ve izleyici arasındaki kodlanmış iletişim yüksek bir estetik deneyim olarak karşımıza çıkar. Yapıtların kendileri estetik niteliklere sahip olsa da, estetik yapıt olarak varlıkları, onların temel estetik değerlerinin estetik iletişim deneyimlemelerinde değerlendiririz. Görsel sanatlarda izleyici birçok değerlendirme sürecinden geçirdiği sanat yapıtlarını kendi yorumlamalarına tabi tutarak yapıt üzerinde yargıda bulunur. Estetik iletişim deneyiminde iletişim kuran alıcı ve nesne kendi aralarında özel bir dille iletişim kurar. Kurulan bu iletişimle ortak kaygıların, trajedilerin, evrensel problemlerin, estetik güzelliklerin anlaşılması ve paylaşmasını gerçekleşir. Bu araştırmanın amacı görsel sanatlarda estetik iletişim deneyimini derinlemesine incelemek ve yorumlamaktır. bu amaca ulaşabilmek için araştırma yöntemi olarak ilgili literaturü tarama yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma problemi olan estetik iletişim deneyimi ile ilgili bilgi içeren dokümanların sistematik biçimde betimlenmiş tasnifl edilmiş ve analizi hakkında kavramsal bir literatür oluşturulmuştur. Araştırma sırasında Estetik iletişimle ilgili araştırılan ve ulaşılan bulgular literatürle ilişkilendirilerek inceleme yapılmıştır. Araştırma sorusu, hipotez bulgular ve yorumlar ise problem karşılaştırılmalı olarak çalışılmıştır. Araştırma sonucunda varılan sonuca göre, Estetik iletişim deneyimi sanat yapıtı ve alımlayıcı olduğu sürece kaçınılmaz olarak çeşitliliklerde var olmaya devam edecektir. Bu süreçte anlamlı ve tutarlı bir yargı oluşturma ise estetik amaçlardan birisi olacaktır. Estetik iletişim deneyimleme estetik olan -olmayan biçimler yanında doğanın imitasyonlarından ayrılan (sanatçının kavramsalda dönük taklit olmayan) yapıtların tutarlılığı- tutarsızlığının anlaşılmasını sağlarken yapıtın estetik niteliğini de ortaya koyacaktır. Yapıtlardaki kavramların dillerini anlamada kültürel çözümlemeler (coğrafya, tarih, kültürel ortam ve sanatçı kimliği) gibi çözümlemeci bilgilerin analitik yollarla değerlendirme kriterlerine eklemlenmesi ve plastik biçimlerin duygusal duyumu, çağın sanatsal duruşu estetik iletişimi önyargı ve yanlış değerlendirmelerden uzak tarafsız eşsiz bir deneyimleme haline getirecektir. Çevremiz ve içinde yaşayan insan sürekli değişime uğramaktadır. Bugünün sanat yapıtını anlamada kullandığımız estetik iletişim deneyimlememizin tutarlılığı için gereklilikler şu şekilde özetlenebilir, estetik sezgi, estetik duyumsama ve sanat yapıtı- nın gösterdiği bütün kodları tarihselliği, sanatçının özelliği gibi açılardan plastik olarak çözümlemek ve yaratma evrenin alımlayıcı da yorumlanması yolundan geçer. Estetik iletişimle belli bir şekilde duyularımız aracılığıyla alımlanan yapıtlar değerlendirilir. Ancak en öz estetik değer onlarla yapılan iletişimle ortaya çıkar, Bundan dolayı bu değerde yalnızca sanat yapıtı değil kendimiz ve çevremizle arasındaki etkileşimle ilgilidir. Estetik iletişim deneyiminin amacı, insanlığın ortak olduğu evrensel kültür mirasının duyumsanması, insani estetik duyarlılığın ve güzelliğin çevre, sanatçı, izleyici boyutunda ortaya çıkarılmasıdır. Sonuç olarak, estetik iletişim deneyiminin somutlaşabilmesi için kapsamlı bütünlüğe sahip duyular eğitimi, uygun çevre, örgütlülüğe sahip sanat eserleri gereklidir
Anahtar Kelime:

GÖRSEL SANATLARDA ESTETİK İLETİŞİM DENEYİMİ

Öz:
Communication is an exchange which is done by our species giving and receiving messages to each other. In visual arts, the experience of aesthetic communication is based on the roles of exchange between works of art and the viewer. In general, aesthetic communication is a goal for the realization of an aesthetic experience. The aesthetic communication in visual arts can be described as the relationship between the artist, work of art and viewers aesthetic experiences. The experience of aesthetic communication is in a universal sharing with the effects of the age of informatics and technology. So, in this context, international aesthetic communication has increased its speed of accessibility many times in an area without borders. In the experience of aesthetic communication, we evaluate these objects with our emotions and intellect by taking them through our senses in a certain way. Coded communication between the artist and the viewer is seen as a high aesthetic experience. Even if the works have their own aesthetic qualities, we evaluate the objects as they are aesthetic works in aesthetic communication experiencing of their basic aesthetic values . In visual arts, the viewer makes judgement on works of art which he/she passes them through many evaluating processes by putting them into his/her own interpretation. In the experience of aesthetic communication, receiver and the object communicate between each other with a special language. With the help of this communication, understanding and sharing of common concerns, tragedies, global problems and aesthetic beauties occur. The purpose of the experience of aesthetic communication is the sensing of universal cultural heritage in which humanity participate and show the aesthetic sensibility and beauty of human within the concern of environment, artist and viewer. As a result, education of sense that has a comprehensive coherence, the appropriate environment and works of art which have organisation are necessary for concretizing of the experience of aesthetic communication.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ATALAYER, F., (1994). Görsel Sanatlarda Estetik İletişim, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BOLLA, B. D., (2006). Sanat ve Estetik, (Çev: K. Koş). Ayrıntı Yayınevi: İstanbul.
  • BOURRİAD, N., (2005). İlişkisel Estetik, Çev: S. Özen, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • ECO, U., (1999). Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik, Çev: K. Atakay, Can yayınları: İstanbul.
  • ERZEN, J. N., (2011). Çogul Estetik, Metis Yayınları: İstanbul.
  • FERRY, L., (2012). Demokrasi Çağında Beğeninin İcadı (Çev: D. Çetinkasap). Pinhan Yay: İstanbul
  • FİSKE, J., (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev: S. İrvan. Bilim ve sanat yayıncılık: Ankara
  • FOREST, F., (1988). “Communication Esthetics, Interactive Participation and Artistic Systems of Communication and Expression”, in Designing the Immaterial Society, Design Issues special issue, Marco Diani, ed., Vol. IV, Ns. 1 & 2, University of Illinois, Chicago
  • GÖKBERK, M., (1979). Felsefenin Evrimi, Meb İstanbul.
  • HEGEL, G. W. F., ( 1994). Estetik Güzel sanat Üzerine Dersler, Çev: T. Altug, F. Hegel, Payel Yayınları: İstanbul
  • İLKYAZ, A., (2004). Popüler Kültür, Kitsch (kiç) ve Sanat Eğitimine Etkileri. 2. Sanat Eğitimi Sempozyumu. Gündüz Eğitim ve Yayın: Ankara
  • İNCEOĞLU, M., (2004). Tutum- Algı İletişim, Cantekin matbaası: Ankara
  • KAGAN, M., ( 1993 ). Estetik ve Sanat Dersleri, İmge kitabevi. İstanbul
  • KİM, J., (2009). John Dewey’s Concept Of Aesthetic Experıence: Benefıts And Applıcatıon For Moral Education, Doctor of Philosophy, Purdue University, İndiana. USA
  • KUHN, S. T., (1962). The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press: Chicago.
  • KUNDERA, M., (2011). Ayrılık Valsi, Çev: A. Emeç, Can yayınları: İstanbul.
  • LEDDY, T., (2013). “Dewey’s Aesthetics”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2013. Edition)., Edward N. Zalta (ed. )., (http: //plato. Stanford edu/archives/spr2013/entries/dewey -aesthetic)
  • LHOTE, A., (2000). Sanatta Değişmeyen Plastik Değerler, Çev: K. Özsezgin, imge kitabevi: Ankara
  • MAGEE, B., (1993). Kari Popper’In Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, Çev: M.Tuncay, Remzi Kitabevi: İstanbul
  • PARSONS, G., (2008). Aesthetıcs And Nature, Continuum International Publishing Group, London SE1 7NX
  • ROGER. F. Y., (1966). Cézanne: A Study of his Development, The Noonday Press: New York
  • SAN, İ., (2003). Sanat Eğitimi Kuramları. Ütopya Yayınları: Ankara.
  • SARTE, J. P., (1999). Estetik Üstüne denemeler, 2.baskı, doruk yayınları: Ankara
  • SCHİLLER, F., (2012). On The Necessary Limitations İn The Use O F Beauty o f Form, Collected Works cilt IV. s. 234-5. : New York, n. d.
  • SHUSTERMAN, R., (2000). Pragmatic Aesthetics: Living Beauty, Rethinking Art, 2 nd Ed.New York: Rowan & Littlefield Publishers, Inc
  • STİCH, C., (2005). Development of Scales For Aesthetic Research. (Yayınlanmamış Doktora tezi), Berlin University: Almanya
  • TİMUÇİN, A., (2006). Estetik, Bulut Yayınevi: İstanbul
  • TOWNSEND, D., (2002). Estetiğe Giriş, (Çev: S. Büyükdüvenci). İmge Yayınevi: İstanbul
  • TUNALI, İ., (1996). Estetik. Remzi Kitabevi: İstanbul
  • TUNALI, İ., (2006). Grek Estetik’i, 6. basım remzi kitabevi: İstanbul.
  • TURANİ, A., (1995). Sanat Terimleri Sözlüğü. (6. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • YAYINOĞLU, P., E., VE SUSAR, F., (2008). Kent, Görsel Kimlik ve İletişim, İzmit: Umuttepe yayınları
  • ZEMMELS, D., (2003). Aesthetics Communacatinon, Privacy and Trust Among Young People. Under review.
  • Web
  • www.tdk.gov.tr. Erişim:2.10. 2013
  • www.paul-cezanne.org/, 10. 10. 2013
APA ATALAY M, YILMAZ M (2014). AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. , 47 - 54.
Chicago ATALAY MUSTAFA CEVAT,YILMAZ MELİHA AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. (2014): 47 - 54.
MLA ATALAY MUSTAFA CEVAT,YILMAZ MELİHA AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. , 2014, ss.47 - 54.
AMA ATALAY M,YILMAZ M AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. . 2014; 47 - 54.
Vancouver ATALAY M,YILMAZ M AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. . 2014; 47 - 54.
IEEE ATALAY M,YILMAZ M "AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS." , ss.47 - 54, 2014.
ISNAD ATALAY, MUSTAFA CEVAT - YILMAZ, MELİHA. "AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS". (2014), 47-54.
APA ATALAY M, YILMAZ M (2014). AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 5(13), 47 - 54.
Chicago ATALAY MUSTAFA CEVAT,YILMAZ MELİHA AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 5, no.13 (2014): 47 - 54.
MLA ATALAY MUSTAFA CEVAT,YILMAZ MELİHA AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, vol.5, no.13, 2014, ss.47 - 54.
AMA ATALAY M,YILMAZ M AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2014; 5(13): 47 - 54.
Vancouver ATALAY M,YILMAZ M AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2014; 5(13): 47 - 54.
IEEE ATALAY M,YILMAZ M "AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS." IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 5, ss.47 - 54, 2014.
ISNAD ATALAY, MUSTAFA CEVAT - YILMAZ, MELİHA. "AESTHETIC COMMUNICATION EXPERIENCE IN VISUAL ARTS". IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 5/13 (2014), 47-54.