Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 127 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama

Öz:
Tüketici davranışları yazınında tat algısı ile ilgili yete- rince araştırma bulunmamaktadır. Gıda ve içecek işlet- meleri ürünlerine yönelik tüketici tepkilerini anlamayave kontrol etmeye çalışmaktadır. Bunun yanında işlet- meler yeni tatlar geliştirme veya mevcut ürünlerinintatlarını değiştirme seçeneklerini kullanarak rekabetavantajı elde etmeye çalışmaktadırlar. Araştırmanınamacı kör testler ile denekler beğendikleri markayıayırt edip edemedikleri tespit edilmeye çıkarılmayaçalışılmıştır. Araştırma 57 geçerli denekle ön ve son öl- çümlü olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilenbulgular a) istatistiksel olarak denekler beğendiklerinii fade ettikleri markayı ön ve son ölçümde doğru olarakeşleştirememiştirler. b) daha önce kullandığını i fadeettiği markayı ön ve son testte eşleştiremeyen deneklerkullandıklarını i fade ettikleri markayı kullanmayı ter- cih edeceklerini i fade etmişlerdir. Yapılan araştırmadahem teorik hem de uygulama yönünden tek bir duyuorganının değerlendirme açısından yeterli olmadığınıdiğer duyu organlarının da tat algısına destek olmasıgerektiği ortaya çıkarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Is More Than Tongue for the Taste Perception Required? A Study of Taste Test

Öz:
Taste perception has not been sufficiently investigatedin the consumer behavior literature. Food and beve- rage companies are trying to understand and controlthe consumer response for their products. Moreover,companies try to gain a competitive advantage by de- veloping new flavors or modi fying the taste of theirproducts. Aım of this study, it was tried to be revea- led whether the participants discriminate theirfavoritebrand by using blind tests. This research was carriedout on 57 eligible participants with pre and post testsexperiment design. The findings from the study are a)The participants who expressed that they like the branddid not match it correctly in pre and post measures sta- tistically; b) The participants who could not match thebrand in pre and post measures stated that they wouldprefer to consume the brand they previously used. Inthis study, it has been revealed that assessment withonly a single sensory organ is not sufficient to supporttaste perception, other sensory organs should also sup- port in terms of both theory and practice.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allison, R. I., Uhl, K. P. (1964). Influence of beer brand identification on taste perception. Journal of Mar- keting Research, 1 (3), 36–39. Barrett, K. E., Barman, S. M., Boitano, S., Brooks, H. L. (2011). Ganong’un tıbbi fizyolojisi. (Çeviri editörü: Hakkı Gökbel), 23. Baskıdan çeviri, İstanbul, No- bel Tıp Kitabevleri. Bellizzi, J. A., Martin, W. S. (1982). The influence of national versus generic branding on taste percep- tions. Journal of Business Research, 10(3), 385–396. Buchanan, B., Givon, M., Goldman, A. (1987). Measu- rement of discrimination ability in taste tests: An empirical investigation. Journal of Marketing Rese- arch, 24(2), 154-163. Deloitte, (2013). Perakende sektörü değerlendirme- si 2013. http://www.deloitte.com/view/tr_TR/ tr/endustriler/tuketim/308b5b7389c5f310V gnVCM1000003256f70aRCRD.htm# Erişim Tari- hi 20.02.2014. DuBose, C. N., Cardello, A. V., Maller, O. (1980). Ef- fects of colorants and flavorants on identification, perceived flavor intensity, and hedonic quality of fruit-flavored beverages and cake. Journal of Food Science, 45(5), 1393–1399. Dubow, J. S., Childs, N. M. (1998). New coke, mixture p erception, and the flavor balance hypothesis. Jo- urnal of Business Research, 43(3), 147–155. Elder, R., Krishna, A. (2010). The effect of advertising copy on sensory thoughts and perceived taste. Jo- urnal of Consumer Research, 36(5), 748–756. Guyton, A. C., Hall, J. E. (2007). Tıbbi fizyoloji (Ed. Hayrünnisa Çavuşoğlu, Berrak Çağlayan Yeğen), 11. Baskıdan çeviri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri. Hoegg, T. J., Alba, J. W. (2007). Taste perception: More than meets the tongue. Journal of Consumer Rese- arch, 33(4), 490-498. Ikeda, K. (2002). New seasonings. Chemical Senses, 2 7(9), 847–849. Johnson, S. L., Sommer, R., Martino, V. (1985). Consu- m er behavior at bulk food bins. Journal of Consu- mer Research, 12(1), 114–117. Keast, R. S. J., Breslin, P. A. S. (2003). An overview of b inary taste–taste interactions. Food Quality and Preference, 14(2). 111–124. Koppel, N. B., Berenson, M. L. (2007). Bowker proce- dure. İçinde N. J. Salkind ve K. Rasmussen (Edi- tör), Encyclopedia of Measurement and Statistics, Sage Publications. Krishna, A. (2012). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect percepti- on, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 332–351. Leclerc, F., Schmitt, B. H., Dubé, L. (1994). Foreign branding and its effects on product perceptions and attitudes. Journal of Marketing Research, 31(2), 263–270. McDaniel, C., Baker, R. C. (1977). Convenience food packaging and the perception of product quality. Journal of Marketing, 41(4), 57-58. Morrison, D. G. (1981). Triangle taste tests: Are the subjects who respond correctly lucky or good? Jo- urnal of Marketing, 45 (3), 111–118. Moskowitz, H. R., Jacobs, B., Firtle, N. (1980). Discri- mination testing and product decisions. Journal of Marketing Research, 17(1), 84–90. Peck, J., Childers, T. L. (2008). Effects of sensory fac- tors on consumer behaviors. İçinde C. P. Haugt- vedt, P. M. Herr ve F. R. Kardes (Editör), Handbook of consumer psychology (pp. 193–219). Florence, KY: Psychology Press. Roth, H. A., Radle, L. J., Gifford, S. R., Clydesdale, F.M. (1988). Psychophysical relationships between percei- ved sweetness and color in lemon - and lime-flavored drinks. Journal of Food Science, 53(4), 1116–1119. Schiffman, G. L., Kanuk, L. L. (2010). Consumer beha- vior, Pearson ed. 10th ed. Prentice Hall, New Jersey. Solomon, R. M. (2006). Consumer behavior: Buying, selling, and being, Pearson ed. 7th ed. Stillman, J. A. (1993). Color influences flavor identifi- cation in fruit-flavored beverages, Journal of Food Science, 58(4), 810–812. Villani, K. E. A., Morrison D. G. (1976). A Method for analyzing new formulation decisions. Journal of Marketing Research, 13(3), 284-288. Wright, S. A., Hernandez, J., Sundar A., Dinsmore J., Kardes, F. R. (2013). If it tastes bad it must be good: Consumer naïve theories and the marketing place- bo effect. International Journal of Research in Mar- keting, 30(2), 197–198.
APA USTAAHMEYOPLU E (2015). Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. , 127 - 134.
Chicago USTAAHMEYOPLU Erol Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. (2015): 127 - 134.
MLA USTAAHMEYOPLU Erol Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. , 2015, ss.127 - 134.
AMA USTAAHMEYOPLU E Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. . 2015; 127 - 134.
Vancouver USTAAHMEYOPLU E Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. . 2015; 127 - 134.
IEEE USTAAHMEYOPLU E "Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama." , ss.127 - 134, 2015.
ISNAD USTAAHMEYOPLU, Erol. "Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama". (2015), 127-134.
APA USTAAHMEYOPLU E (2015). Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(3), 127 - 134.
Chicago USTAAHMEYOPLU Erol Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15, no.3 (2015): 127 - 134.
MLA USTAAHMEYOPLU Erol Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.15, no.3, 2015, ss.127 - 134.
AMA USTAAHMEYOPLU E Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 15(3): 127 - 134.
Vancouver USTAAHMEYOPLU E Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 15(3): 127 - 134.
IEEE USTAAHMEYOPLU E "Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, ss.127 - 134, 2015.
ISNAD USTAAHMEYOPLU, Erol. "Tat Algısı için Dilden Daha Fazlası mı Gerekli? Tat Testi Üzerine Bir Uygulama". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15/3 (2015), 127-134.