Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 483 - 505 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Öz:
Öz: Bu çalışmada, analitik geometri kavramlarının öğretiminde GeoGebra nın potansiyeli incelenmiştir. Özel durum çalışması yöntemiyle yürütülen bu araştırmanın katılımcılarını, ilköğretim matematik öğretmenliğisınıfa devam eden 6 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar kendini ifade etme becerisi yüksek, mülakata gönüllü ve farklı başarı düzeyinde (yüksek, orta, düşük) olan ikişer öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada analitik geometri dersleri, araştırmacılar tarafından geliştirilen çalışma yaprakları kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın verileri derslerin sonunda yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlarla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının analitik geometri kavramlarını öğrenmede yazılımı kullanmalarının onlara kolaylık sağladığını, yazılımı kullandıkları öğrenme ortamında kendilerini daha aktif hissettiklerini göstermiştir. 3.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Potential of GeoGebra Dynamic Mathematics Software in Teaching Analytic Geometry: The Opinion of Pre-service Mathematics Teachers

Öz:
Abstract: The potential of GeoGebra in teaching analytic geometry concepts was investigated in this paper. The study carried out with case study methodology and the participants were 6 pre-service mathematics teachers3rd grade of elementary mathematics education. All of the participants had the skill of well self-expression and they were volunteers for interview. Two participants were at high achievement levels, two participants weremedium achievement levels and two participants were low achievement levels. While carrying out each lesson, participants used worksheets which were prepared by the researchers. The data were obtained by semi-structured interviews which were carried out at the end of the courses and the data were analyzed with content analysis method. Research results showed that using dynamic mathematics software while studying on analytic geometry provides convenience for the participants and they felt more active while they were using software in the learning environment. at at
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgül, K. (2012). Öğretmen adaylarının dinamik geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözüm süreçlerinin ve bu süreçlere ilişkin görüşlerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Akkaya, A., Tatar, E. ve Kağızmanlı, T. B. (2011). Using dynamic software in teaching of the symmetry in analytic geometry: The case of GeoGebra. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2540–2544.
  • Altun, M. (2004). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa Yayıncılık.
  • Baki, A. (2002). Öğrenen ve öğretenler için bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayınları.
  • Baki, A., Yıldız, A., & Baltacı, S. (2012). Mathematical thinking skills shown by gifted students while solving problems in a computer-aided environment. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, SpecialIssue, 993-995.
  • Bakar, K. A., Ayub, A. F., Luan, W. S., & Tarmizi, R. A. (2010). Exploring secondary school students' motivation using technologies in teaching and learning mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (pp. 4650-4654). İstanbul: World Conference on Educational Sciences (WCES-2010).
  • Baltacı, S. (2014). Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baltacı, S. ve Yıldız, A. (2014, Eylül). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının düzlem denklemlerini GeoGebra dinamik yazılımı ile öğrenme süreçlerinin incelenmesi. XI. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Adana.
  • Baltacı, S., & Yıldız, A. (2015). GeoGebra 3D from the perspectives of elementary preservice mathematics teachers who are familiar with a number of software, Cypriot Journal of Education Sciences, 10(1). 12-17.
  • Baydaş, Ö. (2010). Öğretim elemanlarının ve öğretmen adaylarının görüşleri ışığında matematik öğretiminde Geogebra kullanımı (Yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Campoy, R. (1992). The role of technology in the school reform movement. Educational Technology, 32(8), 17-22.
  • Chrysanthou, I. (2008). Theuse of ICT in primarymathematics in Cyprus: Thecase of GeoGebra (Master' s thesis). University of Cambridge, Uk.
  • Clements, D. H., & Mcmillen, S. (1996). Rethinking “concrete” manipulatives. Teaching Children Mathematics,2(5), 270-279.
  • Cuoco, A. A., & Goldenberg, E. P. (1996). A role for technology in mathematics education. Journal of Education, 178(2), 14–32.
  • Çatlıoğlu, H. (2010). Matematik öğretmeni adaylarıyla bağlamsal öğrenme ve öğretme deneyiminin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3.baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dikovich Lj. (2009). Applications GeoGebra into teaching some topics of mathematics at the college level, Computer Science and Information Systems, 6(2), 191-203.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erüs, E. E. (2007). Analitik geometri dersinde eleştirel düşünme becerilerine dayalı öğretimin öğrenci erişi düzeyi ve kalıcılığına etkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gallou-Dumiel, E. (1989). Reflection, point symmetry and logo. In C. A. Maher, G. A.Goldin & R. B. Davis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Annual Meeting,North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 149-157). New Brunswick: Rutgers University.
  • González, G., & Herbst P. G. (2009). Students’ conceptions of congruency through the use of dynamic geometry software. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 14, 153-182.
  • Gorghiu, G., Puana, N. and Gorghiu L. M. (2009). Solving geometrical locus problems using dynamic ınteractive geometry applications. Retrieved January 20, 2015, from http://www.formatex.org/micte2009/book/814818.pdf.
  • Gözen, Ş. (2001). Matematik ve öğretimi. Ankara: Evrim Yayınevi.
  • Gros, B. (2001). Instructional design for computer-supported collaborative learning in primary and secondary school. Computers in Human Behavior, 17, 439–451.
  • Gülkılık, H. (2008). Öğretmen adaylarının bazı geometrik kavramlarla ilgili sahip oldukları kavram imajlarının ve imaj gelişiminin incelenmesi üzerine fenomenografik bir çalışma (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Güven, B. (2002). Dinamik geometri yazılımı Cabri ile keşfederek geometri öğrenme (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, Y. (2006). Farklı geometrik çizim yöntemleri kullanımının öğrencilerin başarı, tutum ve Van Hiele geometri anlama düzeylerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2009). Dinamik geometri yazılımı Cabri’nin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik yer problemlerindeki başarılarına etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-31.
  • Güzel, İ., Karataş, İ. ve Çetinkaya, B. (2010). Ortaöğretim matematik öğretim programlarının karşılaştırılması: Türkiye, Almanya ve Kanada, Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(3), 309-327.
  • Hohenwarter, M., Preiner, J., & Yi, T. (2007). Incorporating GeoGebra into teaching mathematics at the college level. Paper presented at Proceedings of the International Conference for Technology in Collegiate Mathematics. Boston, USA: ICTCM.
  • Hohenwarter, M., & Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra: The case of GeoGebra, Proceedings of British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 126-131.
  • Hoyles, C., & Healy, L. (1997). Unfolding meanings for reflective symmetry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 2, 27-59.
  • Iordan, A., Savıı, G., Pânoıu, M., & Pânoıu,G. (2008, July). Development of dynamical software for teaching plane analytical geometry. Paper presented at International Conference on Engineering Education, Heraklion, Crete Island, Greece.
  • Işıksal, M., & Aşkar, P. (2005). The effects of spreadsheet and dynamic geometry software on the achievement and self-efficacy of 7th grade students, Educational Research, 47(3), 333–350.
  • Jonassen, D. H. (1996).Computers in the clasroom: Mind tools for critical thinking. New Jersey: Prentice- Hall Press.
  • Karataş, İ. (2011). Experıences of student mathematıcs-teachers ın computer based mathematıcs learnıng envıronment. International Journal for Mathematics Teaching and Learning, 235-262. Retrieved October 10, 2012 from http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/
  • Kanselaar, G., Erkens, G., Jaspers, J., & Schijf, H., T. (1999). Computer supported collaborative learning: Cognitive and computational approaches. In P. Dillenbourg (Ed.), Pergamon, 123-129. Oxford: Elsevier Science Ltd.
  • Kutluca, T. ve Zengin, Y. (2011). Matematik öğretiminde GeoGebra kullanımı hakkında öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 160-172.
  • Kösa, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Kösa, T., & Karakuş, F. (2010). Using dynamic geometry software Cabri 3D for teaching analytic geometry, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1385-1389.
  • Kabaca, T., Aktümen, M., Aksoy, Y. ve Bulut, M. (2010). Matematik öğretmenlerinin Avrasya GeoGebra toplantısı kapsamında dinamik matematik yazılımı GeoGebra ile tanıştırılması ve GeoGebra hakkındaki görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(2),148-165.
  • Laborde, C., Kynigos, C., Hollebrands, K., & Strasser, R. (2006). Teaching and learning geometry with technoloy. In A. Gutierrez & P. Boero (Ed.), Handbook of Research on The Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future (pp. 275- 304). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Lachmy, R., & Koichu, B. (2014). The interplay of empirical and deductive reasoning in proving “if” and “only if” statements in a dynamic geometry environment. The Journal of Mathematical Behavior, 36, 150-165.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: TTK Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2011). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar)dersi öğretim programı & Ortaöğretim seçmeli matematik (10, 11 ve 12. Sınıflar) dersi öğretim programı. Ankara.
  • Olive, J. (2002). Implications of using dynamic geometry technology for teaching and learning. In M. Saraiva, J. Matos & I. Coelho (Eds.), Ensino e Aprendizagem de Geometria (pp. 300-321). Lisbon: SPCE.
  • Özerdem, E. (2007). Lisans düzeyinde analitik geometri dersindeki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve giderilmesine yönelik bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Reis, Z. A., & Özdemir, Ş. (2010). Using Geogebra as an information technology tool: Parabola teaching. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 565-572.
  • Schumann, H. (2003). Computer aided treatment of 3D problems in analytic geometry. The International Journal on MathematicsEducation, 35(1), 7-13.
  • Sowell, E. J. (1989). Effects of manipulative materials in mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 20, 498-505.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tezer, M., & Kanbul, S. (2009). Opinions of teachers about computer aided mathematics education who work at special education centers. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (pp.390-394). North Cyprus: World Conference on Educational Sciences (WCES 2009).
  • Tatar, E., Kağızmanlı, T. B. ve Akkaya, A. (2014). Dinamik bir yazılımın çemberin analitik incelenmesinde başarıya etkisi ve matematik öğretmeni adaylarının görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 153-177.
  • Tubin, D., Miodiser, D., Nachwias, R., & Baruch, F. A. (2003). Domains and levels of pedagogical innovation in schools using BT: Ten innovative schools in Israel. Education and Information Technologies, 8(2), 127-145.
  • Van Voorst, C. (1999). Technology in mathematics teacher education. Retrieved February 4, 2015 from http://www.icte.org/T99 Library/T99 54.PDF.
  • Yemen, S. (2009). İlköğretim 8.sınıf analitik geometri öğretiminde teknoloji destekli öğretimin öğrencilerin başarısına ve tutumuna etkisi (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız, A. Baltacı, S. ve Aktümen, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının dinamik matematik yazılımı ile üç boyutlu cisim problemlerini çözme süreçleri. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 591-604.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA baltaci s, Yildiz A, KÖSA T (2015). Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. , 483 - 505.
Chicago baltaci serdal,Yildiz Avni,KÖSA TEMEL Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. (2015): 483 - 505.
MLA baltaci serdal,Yildiz Avni,KÖSA TEMEL Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. , 2015, ss.483 - 505.
AMA baltaci s,Yildiz A,KÖSA T Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. . 2015; 483 - 505.
Vancouver baltaci s,Yildiz A,KÖSA T Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. . 2015; 483 - 505.
IEEE baltaci s,Yildiz A,KÖSA T "Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri." , ss.483 - 505, 2015.
ISNAD baltaci, serdal vd. "Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri". (2015), 483-505.
APA baltaci s, Yildiz A, KÖSA T (2015). Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(3), 483 - 505.
Chicago baltaci serdal,Yildiz Avni,KÖSA TEMEL Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 6, no.3 (2015): 483 - 505.
MLA baltaci serdal,Yildiz Avni,KÖSA TEMEL Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.6, no.3, 2015, ss.483 - 505.
AMA baltaci s,Yildiz A,KÖSA T Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2015; 6(3): 483 - 505.
Vancouver baltaci s,Yildiz A,KÖSA T Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2015; 6(3): 483 - 505.
IEEE baltaci s,Yildiz A,KÖSA T "Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6, ss.483 - 505, 2015.
ISNAD baltaci, serdal vd. "Analitik Geometri Öğretiminde GeoGebra Yazılımının Potansiyeli: Öğretmen Adaylarının Görüşleri". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 6/3 (2015), 483-505.