Yıl: 2015 Cilt: 48 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 97 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H

Öz:
Yeni kamu yönetim anlayışı ile birlikte öncelikle özel sektörde uygulanan ve daha sonra kamu sektörüne transfer olan modellerden biri de performans yönetimidir. Etkin, verimli, ekonomik hizmet sunumunun yanı sıra vatandaşların beklenti ve taleplerinin karşılanmasında, kalite, şeffaflık, hesap verebilirlik ve adalet ilkelerinin hâkim kılınmasında performans yönetiminin önemi ve etkisi kabul edilmektedir. Performans yönetimi uygulamalarının etkilediği alanlardan biri de sağlık sektörüdür. Bu araştırma sağlık personelinin performans yönetimine ilişkin görüşleri üzerinde kişisel faktörlerin etkisini incelemek amacıyla Sağlık Bakanlığına bağlı 6 hastanede gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler tanımlayıcı analizlerin yanı sıra, tek yönlü ANOVA analizi ile değerlendirilmiştir. İstatistiki analizler sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında sağlık personelinin performans yönetimine ilişkin görüşlerinin olumsuz olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri

The Effects of Personal Factors on Health Staff s views of Performance Management

Öz:
One of the models, which has long been applied in private sector later to be borrowed by the public sector with the notion of New Public Management is performance management. In addition to efficient, effective, and economic service provision, performance management has a major role in meeting the expectations and demands of citizens as well as putting the principles of quality, openness, accountability and equity into practice. Health sector is a field affected by performance management practices. This research was conducted in six hospitals affiliated to the Ministry of Health in order to explore the effects of individual factors on views of health staffs about performance management. The data collected in the course of the research were evaluated by the one-way ANOVA analysis, along with descriptive analyses. The findings show that health employees have mostly negative views about performance management.
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akdağ, Recep (2007), “Sağlık Hizmetleri Anlayışında Değişim: Sağlık Bakanlığı Performans Yönetimi Modeli”, Ateş, Hamza, Harun Kırılmaz ve Sabahattin Aydın, (Ed.) Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi: Türkiye Örneği, Asil Yayınları, Ankara, s. 246-250.
  • Aydın, Sabahattin (2009), “T.C. Sağlık Bakanlığı Performans ve Kalite Stratejisi - Yeni Yaklaşımlar”, Kırılmaz, Harun, (Ed.)Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Cilt 1, Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 21-32.
  • Aydın, Sabahattin (2007), “Sağlıkta Dönüşüm Programı ve Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Anlayışına Geçiş”, Ateş, Hamza, Harun Kırılmaz ve Sabahattin Aydın, (Ed.) Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi: Türkiye Örneği, Asil Yayınları, Ankara, s. 252-277.
  • Bilgin, Kamil Ufuk (2008), “Kamu Performans Yönetimi: Vali ve Kaymakamlar Performans Ölçümü Araştırması”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 41, Sayı 2, s. 59-80.
  • Bilgin, Kamil Ufuk (2004a), Kamu Performans Yönetimi Memur Hak ve Yükümlülüklerinin Performansa Etkisi, TODAİE Yayınları, Ankara.
  • Bilgin, Kamil Ufuk (2004b), “Performans Yönetiminde İnsan Kaynağı Planlaması”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 37, Sayı 2, s. 123-147.
  • Boyne, George A. ve Kenneth J. Meier (2009), “Environmental Turbulence, Organizational Stability, and Public Service Performance”, Administration & Society, Vol. 40, No. 8, s. 799-824.
  • Caldwell, Chip (1998), Sağlık Kuruluşlarında Stratejik Yönetim, Çev., Osman Akınhay, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Demir, Mehmet (2009), “T.C. Sağlık Bakanlığı Performans ve Kalite Stratejisi - Yeni Yaklaşımlar”, Editör: Kırılmaz, Harun, Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Cilt 1, Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 33-39.
  • Eren, Veysel (2009), “Kamu Performans Yönetiminde Ölçüt Sorunu: İdari Faaliyetlerde Başarı Ölçütleri”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 42, Sayı 2, s. 1-21.
  • Eren, Veysel ve Ufuk Durna (2007), “Kamu Sektöründe Performansın Anlaşılması ve Geliştirilmesi”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 40, Sayı 1, s. 107-134. Eryılmaz, Bilâl (2010), Kamu Yönetimi, 3. Baskı, Okutman Yayıncılık, Ankara. Göküş, Mehmet, Erdal Bayrakçı ve Yasin Taşpınar (2014), “Kamu Performans Yönetiminin Memurlar Tarafından Değerlendirilmesi: Bir Alan Çalışması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet YILDIZ Özel Sayısı, s. 57-73.
  • Halis, Muhsin ve Mehmet Tekinkuş (2003), “Kamuda Performans Yönetimi”, Balcı, Asım, Ahmet Nohutçu, Namık Kemal Öztürk ve Bayram Coşkun, (Ed.) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar: Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Dünya ve Türkiye Yansımaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, s. 169-201.
  • Handler, Arden, Michele Issel ve Bernard Turnock (2001), “A Conceptual Framework to Measure Performance of the Public Health System”, American Journal of Public Health, Vol. 91, No. 8, s. 1235-1239.
  • Hatry, Harry P. (2010), “Looking into the Crystal Ball: Performance Management over the Next Decade”, Public Administration Review, Vol. 70, Issue Supplement s1, s. 208-211.
  • Heinrich, Carolyn J. (2011), “The Performance of Performance Standards” Employment Research, Vol. 18, No. 2, s. 4-5.
  • Karahan, Atila ve Ersan Özgür (2011), Hastanelerde Performans Yönetimi ve Veri Zarflama Analizi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Karasoy, H. Alpay (2014), “Türk Kamu Yönetiminde Performans Yönetimine Bir Bakış”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 10, Sayı 22, s. 257-274.
  • Köseoğlu, Özer ve Mustafa Lütfi Şen (2014), “Kamu Sektöründe Performans Yönetimi: Politikalar, Uygulamalar ve Sorunlar”, Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, s. 113-136.
  • Lee, Geon ve Benedict S. Jimenez (2011), “Does Performance Management Affect Job Turnover Intention in the Federal Government?”, The American Review of Public Administration, Vol. 41, No. 2, s. 168-184.
  • Luecke, Richard (2010), Performans Yönetimi, 2. Baskı, Çeviren: Aslı Özer, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Micheli, Pietro ve Andy Neely (2010), “Performance Measurement in the Public Sector in England: Searching for the Golden Thread”, Public Administration Review, Vol. 70, Issue 4, s. 591-600.
  • Moore, Mark (1995), Creating Public Value: Strategic Management in Government, Harvard Universtiy Press, Cambridge.
  • Moynihan, Donald P. (2008), Dynamics of Performance Management: Constructing Information and Reform, Georgetown University Press, Washington. OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü), (2008), OECD Sağlık Sistemi İncelemeleri: Türkiye, OECD Yayınları.
  • Özcan, Yaşar A. (2008), Health Care Benchmarking and Performance Evaluation, Springer Science + Business Media, New York.
  • Öztürk, Namık Kemal (2006), “Kamu Sektöründe Performans Ölçümü ve Karşılaşılan Sorunlar”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 39, Sayı 1, s. 81-99.
  • Öztürk, Ümit (2009), Performans Yönetimi, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Palmer, Anna J. (1991), Performance Measurement in the Public Sector: In Theory and Practice, University of Leicester, Thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy at the University of Leicester.
  • Radin, Berly A. (2006), Challenging the Performance Movement: Accountability, Complexity and Democratic Values, Georgetown University Press, Washington. Roberts, Marc J., William Hsiao, Peter Berman ve Michael R. Reich (2010), Sağlık Reformunun Doğru Yapılması: Performans ve Hakkaniyetin Geliştirilmesi İçin Bir Kılavuz, Çev., Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Saran, Ulvi (2007), “Türk Sağlık Sisteminde Değişim, Yeniden Yapılanma Gereği ve Sağlıkta Dönüşüm Programı”, Aktan, Coşkun Can ve Ulvi Saran (Ed.), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları, İstanbul, s. 647-681.
  • Sözen, Süleyman (2005), Teori ve Uygulamada Yeni Kamu Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Talbot, Colin (2007), “Performance Management”, Ferlie, Ewan, Laurence E. Lynn ve Christopher Pollit (Ed.), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford University Press, New York, s. 491-517.
  • Tatar, Mehtap (2007), “Sağlık Sisteminin Performansını Ölçme Süreci”, Ateş, Hamza, Harun Kırılmaz ve Sabahattin Aydın, (Ed.) Sağlık Sektöründe Performans Yönetimi: Türkiye Örneği, Asil Yayınları, Ankara, s. 151-172.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı (2003), Sağlıkta Dönüşüm, Sağlık Bakanlığı Yayını, Ankara. Usta, Aydın (2012), “Kamu Örgütlerinde Kurumsal Karne Modeli ile Performans Yönetimi: Boyutlar ve Göstergeler”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 45, Sayı 1, s. 99- 120.
  • Walker, Richard M. ve Gene A. Brewer (2009), “Can Management Strategy Minimize the Impact of Red Tape on Organizational Performance?”, Administration & Society, Vol. 41, No. 4, s. 423-448.
  • WHO (World Health Organization) (2000), The World Health Report, Health Systems: Improving Performance, World Health Organization Publishing, Geneva. Yıldırım Kaptanoğlu, Ayşegül (2011), “Birinci Basamak ve Yataklı Kamu Sağlık Kurumlarının Gelirlerinden Yapılan Ödemelerde Performans Yönetimi Kavramı”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 1, Sayı 3, s. 142-151.
APA ATEŞ H, KIRILMAZ H (2015). Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. , 97 - 128.
Chicago ATEŞ HAMZA,KIRILMAZ Harun Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. (2015): 97 - 128.
MLA ATEŞ HAMZA,KIRILMAZ Harun Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. , 2015, ss.97 - 128.
AMA ATEŞ H,KIRILMAZ H Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. . 2015; 97 - 128.
Vancouver ATEŞ H,KIRILMAZ H Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. . 2015; 97 - 128.
IEEE ATEŞ H,KIRILMAZ H "Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H." , ss.97 - 128, 2015.
ISNAD ATEŞ, HAMZA - KIRILMAZ, Harun. "Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H". (2015), 97-128.
APA ATEŞ H, KIRILMAZ H (2015). Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. Amme İdaresi Dergisi, 48(4), 97 - 128.
Chicago ATEŞ HAMZA,KIRILMAZ Harun Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. Amme İdaresi Dergisi 48, no.4 (2015): 97 - 128.
MLA ATEŞ HAMZA,KIRILMAZ Harun Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. Amme İdaresi Dergisi, vol.48, no.4, 2015, ss.97 - 128.
AMA ATEŞ H,KIRILMAZ H Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. Amme İdaresi Dergisi. 2015; 48(4): 97 - 128.
Vancouver ATEŞ H,KIRILMAZ H Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H. Amme İdaresi Dergisi. 2015; 48(4): 97 - 128.
IEEE ATEŞ H,KIRILMAZ H "Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H." Amme İdaresi Dergisi, 48, ss.97 - 128, 2015.
ISNAD ATEŞ, HAMZA - KIRILMAZ, Harun. "Sağlık Personelinin Performans Yönetimine İlişkin Görüşleri Üzerinde Kişisel Faktörlerin Etkileri H". Amme İdaresi Dergisi 48/4 (2015), 97-128.