Yıl: 2015 Cilt: 26 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 8 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
B u çalışmanın amacı, Stanis, Schneider, Cha- vez ve Shinew (2009) tarafından geliştirilmiş,Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği(FAMDÖ)nin geçerlik ve güvenirliğinin Türkiye içinsınanmasıdır. Ölçme aracı, Ankarada bulunan 6farklı park ve rekreasyon alanı kullanıcılarına uy- gulanmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılan,rastgele örneklem yoluyla seçilmiş 16 yaş üstü 603kişiden elde edilen verilerin 412 tanesi [16-63 yaş(x=26.80, ss=7.609), %59.5 (245)i erkek, %40.5(167)si kadın] araştırma kapsamına alınmıştır.Araştırmada kullanılan ölçme aracının Türkiyeyeuyarlanması sürecinde, ölçekten elde edilen veri- lerin faktörleşmeye uygun olup olmadığını sınamakiçin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve evrenden alınanörneklem sayısının faktör analizi için yeterli olupolmadığını sınamak için de Bartlett testi yapılmışır. Ölçek için görünürlük geçerliği (face-validity)süreci sonrası, ölçeğin yapı geçerliği ve güvenirliğisınamak için Temel Bileşenler Faktör Analizi (Princi- pial Component Analysis) yapılmıştır. Madde yükleri.40 ve üzeri olan maddeler değerlendirmeye alınmış- tır. Analiz sonuçları, FAMDÖnün iki alt boyutlu ve 26maddeden oluştuğunu sergilemiştir. Bu iki alt boyut,varyansın %42.2sini açıklamaktadır. Ölçme aracının,ölçmeyi hedeflediği özelliği ne kadar doğru ölçtüğünüve ölçeklerde bulunan boyutların güvenirliğini sına- mak için, iç tutarlılık cronbach alfa değerine bakılmış- tır. Ölçeğin cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise .85olarak saptanmıştır. Bulgulara göre, Fiziksel AktiviteMekânı Değerlendirme Ölçeğinin Türkiyedeki parkve rekreasyon alanı kullanıcılarının, fiziksel aktivitemekânı seçimi ve fiziksel aktiviteye katılımlarını en- gelleyen unsurlar hususlarında değerlendirmek içingeçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri

Physical Activity Venue Evaluation Scale (PAVES): A Validity and Reliability Study

Öz:
T he current study aimed at testing validity and re- liability of the Physical Activity Venue EvaluationScale (PAVES) designed by Stanis, Schneider, Chavezand Shinew (2009) for Turkish population. The scalewas administered to those using six different parksand recreational sites located in Ankara. Among the603 subjects who were over 16, voluntarily partici- pated in the study and were selected using randomsampling; 412 [16-63 age (x=26.80, sd=7.609), %59.5(245) males, %40.5 (167) females] were included inthe study. During the adaptation process of the sca- le used in the study; Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) wasused in order to test whether or not the data obtai- ned from the scale were suitable for factor analysesand Bartlett test was employed in order to test whet- her or not the number of the sample taken out of thepopulation was enough for factor analyses. Principal Component Analysis was conducted in order to teststructure validity and reliability of the scale after face- validity process of the scale. Those items demonstrat- ing item load values over .40 were assessed. Results ofthe analyses demonstrated that PAVES had two sub- scales and 26 items. These two subscales explained42.2% of the variance. In order to test how accuratelythe scale measured the target groups and to test relia- bility of the subscales; Cronbach alpha internal consist- ency coefficient were examined and Cronbach alphainternal consistency coefficient of the scale was foundas .85. In light of these findings; it may be argued thatPhysical Activity Venue Evaluation Scale (PAVES) canbe used as a valid and reliable measurement scale bythose using parks and recreational sites in Turkey inorder to assess their choices for physical activity sitesand the elements that may hinder their participation inphysical activities.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Alpar R. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik- Güvenirlik, Ankara: Detay Yayıncılık. 2. Bakır M. (1990). Rekreasyon ve Turizm İlişkisinin Turizm Politikalarının Oluşturulmasındaki Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 3. Bayram N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, Bursa: Ezgi Kitapevi. 4. Büyüköztürk Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. 5. Demir C, Demir N. (2006). Bireylerin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılmalarını Etkileyen Faktörler İle Cinsiyet Arasındaki İlişki: Lisans Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama, Ege AkademiBakış Dergisi, 6(1), 36-51. 6. Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. 7. Kalaycı Ş. (2006). Faktör Analizi. SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (Ş Kalaycı Ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. 8. Kanbir O. (2001). Sporda Sağlık Bilinci ve İlkyardım. (2. Baskı.) Bursa: Ekin Kitabevi. 9. Karaküçük S. (2008). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme. (6.Baskı) Ankara: Gazi Kitabevi. 10. Kılbaş Ş. (2010). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme. (4.Baskı) Ankara: Gazi Kitabevi. 11. Kılıçlar A, Sarı Y, Seçilmiş C. (2012). “Türk Dünyasından Gelen Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunların Akademik Başarılarına Etkisi: Turizm Öğrencileri Örneği”, Bilig, 61: 157-172. 12. Mengütay S, Demir A. Coşan F. (2002). Olimpiyatlar İçin Sporcu Kaynağı Projesi, Türkiye’de Çocukların Spora Yönlendirilmesinde Uygulama Modeli, Temel Spor Eğitimi. 1. Baskı. İstanbul Olimpiyat Oyunları Hazırlık ve Düzenleme Kurulu, Eğitim Yayınları No:2. 13. Mull RF, Bayless KG, Ross CM, Jamieson LM. (1997). Recreational Sport Management. (3th Edition) USA: Human Kinetics. 14. Özer K. (2010). Fiziksel Uygunluk. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 15. Pehlivan A. (2012). “Öğretmen Adaylarının Anadolu Ağızlarına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bilig 63: 135-158. 16. Ragheb MG, Tate RL. (1993). A Behavioral Model Of Leisure Participation Based On Leisure attitude, Motivation And Satisfaction. Leisure Studies, 12, 61-70. 17. Stanis SAW, Schneider IE, Chavez DJ, Shinew KJ. (2009). Visitor Constraints to Physical Activity in Park and Recreation Areas: Difirences by Race and Ethnicity. Journal Of Park And Recreation Administration 27, 78- 95. 18. Torkildsen G. (2005). Leisure and Recreation Management. 5. Baskı. London: Routledge. 19. Yerlisu Lapa T, Ağyar E. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Katılımlarına Göre Algılanan Özgürlük. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi. 23(1), 24-33. 20. Yerlisu Lapa T, Varol R, Tuncel EF, Ağyar E, Certel Z. (2012). 1 . Rekreasyon Araştırmaları Kongresi: Belediye’ye Ait Park Alanlarını Sportif Amaçlı Kullanan Bireylerin Katılımlarının ve Beklentilerinin İncelenmesi: Bornova Örneği. Antalya 21. Yıldırım İ. (2012). “Developing A Scale For Self-Efficacy Of Physical Education Teachers”. Energy Education Science And Technology Part B-Social And Educational Studies, 4(3):1491-1500.
APA GÜMÜŞ H, ALAY OZGÜL S, KARAKILIÇ M (2015). Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 1 - 8.
Chicago GÜMÜŞ HÜSEYİN,ALAY OZGÜL SEMA,KARAKILIÇ Mehmet Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2015): 1 - 8.
MLA GÜMÜŞ HÜSEYİN,ALAY OZGÜL SEMA,KARAKILIÇ Mehmet Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2015, ss.1 - 8.
AMA GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2015; 1 - 8.
Vancouver GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2015; 1 - 8.
IEEE GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M "Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.1 - 8, 2015.
ISNAD GÜMÜŞ, HÜSEYİN vd. "Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2015), 1-8.
APA GÜMÜŞ H, ALAY OZGÜL S, KARAKILIÇ M (2015). Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 1 - 8.
Chicago GÜMÜŞ HÜSEYİN,ALAY OZGÜL SEMA,KARAKILIÇ Mehmet Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi 26, no.1 (2015): 1 - 8.
MLA GÜMÜŞ HÜSEYİN,ALAY OZGÜL SEMA,KARAKILIÇ Mehmet Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, vol.26, no.1, 2015, ss.1 - 8.
AMA GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 26(1): 1 - 8.
Vancouver GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 26(1): 1 - 8.
IEEE GÜMÜŞ H,ALAY OZGÜL S,KARAKILIÇ M "Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Spor Bilimleri Dergisi, 26, ss.1 - 8, 2015.
ISNAD GÜMÜŞ, HÜSEYİN vd. "Fiziksel Aktivite Mekânı Değerlendirme Ölçeği (FAMDÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Spor Bilimleri Dergisi 26/1 (2015), 1-8.