100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları

Yıl: 2015 Cilt: 26 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 18 - 25 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları

Öz:
B u çalışmada, II. Meşrutiyet döneminde (1908-1918)Selim Sırrı Beye ait olan kitaplarda yer alan örnekders planlarının incelenmesi, geçmiş ve günümüz ara- sında karşılaştırmalar yapılması ve günümüz bedeneğitimi anlayışına kalan mirasların değerlendirilme- si amaçlanmıştır. İlgili döneme ait ana kaynaklardanyararlanılarak oluşturan bu çalışmada nitel araştırmayaklaşımının bir türü olan doküman incelemesi yön- temi kullanılmıştır. II. Meşrutiyet, eğitim sorunlarınıntartışıldığı ve içinde bulunulan zor koşullara rağmençağdaşlaşma hamlelerinin atıldığı bir dönem olarak bi- linmektedir. Bu dönemde dönemin ihtiyaçlarına uygunolarak beden eğitimi alanı da gürbüz ve üretken birnesil yaratılabilmesi için üzerine düşen sorumluluğualmıştır. Yaklaşık 100 yıl öncesinde uygulanan dersplanları ile günümüz beden öğretimi anlayışı karşılaş- tırıldığında bazı uygulamaların geçerliliğini koruduğubazılarının ise mevcut modern beden eğitimi anlayı- şında yer almadığı görülmektedir. Geçmişte bedeneğitimi derslerinde yararlanılan düzen alıştırmaları,koşu, vücudun farklı bölümlerini çalıştıran alıştırma- lar ve oyunlardan mevcut sistemde de sıklıkta yararla- nılması alanın tarihsel süreklilik bağlamında birikimlibir yapıda evrildiğini göstermektedir. İlgili dönemdeçok fazla yer almayan spor uygulamalarından mevcutanlayışta beden eğitiminin amaçlarına ulaşabilmesiiçin sık sık yer verilmektedir. Varolan dönüşümün enbelirgin yönü öğreten merkezli bir yaklaşımın yeriniöğrenenin öğrenme sürecini yapılandırdığı ve süreceaktif katıldığı bir yapıya doğru oluşudur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Physical Education Teaching in Turkey 100 Years Ago and Its Current Reflections

Öz:
T he aim of this study was to examine sample les- son plans in Selim Sırrı Bey s books, to comparebetween past and present and to assess the heri- tage of physical education which remains from thepast. In this study, document investigation which is akind of qualitative research approach, was used andthe primary sources -especially Selim Sırrı Bey s bo- oks- dating back to subjected years are benefited. InII. Constitutional Period, contrary to many difficultieseducational issues were discussed and modernizationefforts were taken. In this period, physical educationtook over responsibility to create productive and ro- bust generation. Many exercises which are used in thepast still take place (especially order execises, running,exercises which work out different parts of the body,games) in physical education teaching. However, somepractices don t apply in modern physical educationunderstanding. Although sport practices hadn t beenused too much in the past, today sport practices areoften used in order to achieve the objectives of physi- cal education. The most specific feature of physicaleducation transformation is shifted teacher-basedapproach to an active process in which learner attendand learner configure learning process.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Ali Seyfi (1332). Bahriye'de terbiye-i bedeniye. Risale-i Mevkute-i Bahriye, 3(2), 81-87.
  • 2. Atabeyoğlu C. (1985). Spor - Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Spor. Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türkiye Ansiklopedisi. Cilt 6. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • 3. BOA (Başbakanlık Osmanlı Arşivi), Maarif Nezâreti Evrakı Mektubi Kalemi / MF.MKT. 13/M /1332 (Hicrî), 1193-32.
  • 4. BOA, İ râde Katalogları İ râde-i Dâhiliye / İ..DH. 07/C /1280 (Hicri), 518-35255.
  • 5. BOA, Sadaret Evrakı Mühimme Kalemi / A.MKT.MHM. 16/C /1280 (Hicri), 285-42.
  • 6. Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. 11. Baskı. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • 7. Mehmed Esad (1315). Mirat-ı Mekteb-i Harbiye. İstanbul.
  • 8. Mekteb-i Sultânî Nizamnâmesini Havi İlanname. (15 Safer 1290). Düstur I. Tertip Cilt II, 245-248.
  • 9. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (1995a). İlkokul Programı. Ankara.
  • 10. MEB (1995b). Ortaokul Programı (İlköğretim II. Kademe). Ankara.
  • 11. MEB (2009). Ortaöğretim Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programı (9-12. Sınıflar). Bursa.
  • 12. MEB (2012). Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Öğretim Programı (1-4.Sınıflar). Ankara.
  • 13. MEB (2013). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5-8. Sınıflar). Ankara.
  • 14. MEGSB (Milli Eğitim, Gençlik ve Spor Bakanlığı). (1988). Ortaokul Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • 15. Özçakır, S. (2013). II. Meşrutiyet Dönemi Beden Eğitiminde Çağdaş Dönüşümler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 16. Selim Sırrı [Tarcan] (1329/1913). İsveç Usulü Terbiye-i Bedeniye ve Mektep Oyunları. Dersaadet: Matbaa-i Hayriye ve Şürekâsı.
  • 17. Selim Sırrı [Tarcan] (1331/1915). Terbiye-i Bedeniye: İsveç Usulü ve Mektep Oyunları. Dersaadet: Kitabhane-i İslam ve Askerî.
  • 18. Selim Sırrı [Tarcan] (1335/1919). Terbiye-i Bedeniye Nazariyatı ve Usul-i Talim. İstanbul: Matbaa-i Amire.
  • 19. Selim Sırrı [Tarcan] (1922a). Mekatib-i askeriyemizde terbiye-i bedeniye. Terbiye ve Oyun, 12(2), 23-25.
  • 20. Selim Sırrı [Tarcan] (1922b). İdman âleminde kırk sene 4. Terbiye ve Oyun, 12(4), 63-64. 21. Selim Sırrı [Tarcan] (1928). Terbiye-i Bedeniye Tarihi. İstanbul: Devlet Matbaası. 22. Sezgin F. ve Güneş İ.D. (2013). Türkiye’de ortaöğretim ders kitaplarında terör konusunun işlenişi. Polis Bilimleri Dergisi, 15(4), 109-134. 23. Şişman A. (1989). Galatasaray Mekteb-i Sultânîsi’nin Kuruluşu ve İlk Eğitim Yılları (1868-1871). İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi. 24. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ÖZÇAKIR S (2015). 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. , 18 - 25.
Chicago ÖZÇAKIR SABRİ 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. (2015): 18 - 25.
MLA ÖZÇAKIR SABRİ 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. , 2015, ss.18 - 25.
AMA ÖZÇAKIR S 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. . 2015; 18 - 25.
Vancouver ÖZÇAKIR S 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. . 2015; 18 - 25.
IEEE ÖZÇAKIR S "100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları." , ss.18 - 25, 2015.
ISNAD ÖZÇAKIR, SABRİ. "100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları". (2015), 18-25.
APA ÖZÇAKIR S (2015). 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 18 - 25.
Chicago ÖZÇAKIR SABRİ 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. Spor Bilimleri Dergisi 26, no.1 (2015): 18 - 25.
MLA ÖZÇAKIR SABRİ 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. Spor Bilimleri Dergisi, vol.26, no.1, 2015, ss.18 - 25.
AMA ÖZÇAKIR S 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 26(1): 18 - 25.
Vancouver ÖZÇAKIR S 100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları. Spor Bilimleri Dergisi. 2015; 26(1): 18 - 25.
IEEE ÖZÇAKIR S "100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları." Spor Bilimleri Dergisi, 26, ss.18 - 25, 2015.
ISNAD ÖZÇAKIR, SABRİ. "100 Yıl Öncesinde Türkiye'de Beden Eğitimi Öğretimi ve Günümüzdeki Yansımaları". Spor Bilimleri Dergisi 26/1 (2015), 18-25.