Yıl: 2012 Cilt: 3 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 60 - 70 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES

Öz:
Günümüzde bireylerin ortaya koyacağı psikolojik becerilere, elde edeceği başarı ve performans değerlerine etki eden birçok kavram bulunmaktadır. Kaygı düzeyi, bu kavramların arasında önemli bir yer almaktadır. Özellikle yarışma öncesi ve sonrası, sporcuların kaygı düzeylerinin ve kaygı nedenlerinin bilinmesi bununla başa çıkacak olan sporcu ve eğitimciler açısından oldukça önemlidir. Duygusal zeka, gerek kendi duygularımızı gerekse başkalarının duygularını tanımayı ve değerlendirmeyi öğrenmemizde etkili olan bir kavram olarak bilinmektedir. Daha önce duygusal zeka ve kaygı ile ilgili birçok çalışma yapılmasına rağmen, bu iki değişkenin bir arada bulunduğu bir çalışma literatürde bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu özel yetenek sınavına giren adayların sürekli kaygı düzeyleri ile duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmaya 19.33±2.31 yaş ortalamasına sahip 255 erkek ve 111 kadın toplam 366 gönüllü kişi katılmıştır. Kişilere Shutte ve arkadaşları tarafından (1998) yapılan duygusal zeka ölçeği (Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS)) ve Spielberger ve arkadaşları tarafından (1964) yapılan sürekli kaygı ölçeği (State Trait Anxiety Inventory) uygulanmıştır. Verilerin İstatistiksel analizinde SPSS 18 paket programından yararlanılmıştır (p<0,05). Araştırma sonucunda bu örneklemde; sürekli kaygı ile toplam duygusal zeka, iyimserlik alt boyutu ve ifade alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (sürekli kaygı ile iyimserlik alt boyutu arasında (r=,244 p<0,05); sürekli kaygı ile ifade alt boyutu arasında (r= ,245 p<0,05); sürekli kaygı ile toplam duygusal zeka arasında (r=,330 p<0,05). Ancak kaygı ile duygusal zeka alt boyutları arasında korelasyon katsayısı düşüktür. Sınavı kazanan adaylarda sürekli kaygı ile iyimserlik alt boyutu ve sürekli kaygı ile toplam duygusal zeka arasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Sürekli kaygı ile iyimserlik alt boyutu arasında (r=,205 p<0,05); sürekli kaygı ile toplam duygusal zeka arasında (r= ,248 p<0,05). Ayrıca sınavı kazanan erkeklerin duygusal zeka ortalama puanlarının kadınlardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05 ). Sınav sonucu değişkeninde sürekli kaygı düzeyine bakıldığında kazananların sürekli kaygı düzeyi ortalamaları kazanamayanlara göre daha düşük bulunmuştur(p=.02 p<0.05)(Tablo 2). Sürekli kaygı durumları düşük olan kişilerin durumları daha iyi değerlendirip, zorluklarla daha iyi başa çıkabildiklerini söyleyebiliriz. Sürekli kaygıları daha düşük olan bireylerin sınavı kazanma olasılıkları daha yüksekse, sürekli kaygısı yüksek olan bireylere bu kaygıyla baş edebilmeleri için eğitim verilmesi önemli gözükebilir. Sınavı kazanan öğrencilerin, 4. sınıftayken tekrar sürekli kaygı ve duygusal zeka düzeyleri incelenip aradaki fark bir kez daha gözden geçirilebilir. Farklı üniversitelerde bu farklılıklar ve ilişkiler araştırabilir. Duygusal zekanın gelişimine ilişkin eğitimler önerilebilir.
Anahtar Kelime:

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖZEL YETENEK SINAVINA GİREN ADAYLARIN SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİ İLE DUYGUSAL ZEKA DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
The aim of this study is to evaluate the trait anxiety and emotional intelligence levels of Ege University, Physical Education and Sport School Special Ability Test participants according to certain variables. The study administered Spielberger s (1964) State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS) to 255 males and 111 females, a total of 366 objects who voluntarily participated in the special ability test to attend the School of Physical Education and Sport. In the study, SPSS 18 software was used for statistical analysis. The results indicate that there is a significant correlation between the trait anxiety levels and total emotional intelligence. However, correlation coefficient of anxiety and subscales of emotional intelligence is low. In addition, there are significant differences between trait anxiety and optimism subscale (r=,205 p<0,05); trait anxiety and total emotional intelligence (r= ,248 p<0,05). Also, It was determined that in objects who passed the test, the emotional intelligence average scores of man is higher than women (p<0,05 ).
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ARAL, N. (1997). Fiziksel İstismar ve Çocuk. Ankara: Tekısık Web Ofset Yayıncılık.
  • AUSTİN, E. J., EVANS, P., GOLDWATER, R. & POTTER, V. (2005). A preliminary study of emotional intelligence, empathy and exam performance in first year medical students. Personality and Individual Differences, 39, 1395-1405.
  • BALTAŞ, A. (1999). “Duygusal Zekâ Yeterlilikleri”,http:// duygusalzeka.8m.com/06.06.1999.
  • BAŞARAN, H., TAŞĞIN, Ö., SANİOĞLU, A., TAŞKIN, A.(2009). Sporcularda Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi • 21 / 2009.
  • BECEREN, E., TUYAN, S. (2004). “Kişisel Bütünlük ve Duygusal Zeka”, Personal Excellence, Temmuz, İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım.
  • ÇOBAN, B., KARADEMİR, T., DÖŞYILMAZ, E., KAFKAS, E., (2010). Beden Eğitimi Ve Spor Bölümü Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerde Benlik Saygısı ve Duygusal Zeka, Kastamonu Eğitim Dergisi Mayıs 2010 Cilt:18 No:2 653-674.
  • GALLAWAY, S.M, GROVES M., DEVONPORT T. (2006). Emotional İntelligence And Friendship Patterns Among Sport Studi Es Students. Learning and Teaching Project, Universıty Of Wolverhampton.
  • GÖÇET, E.(2006). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Stresle Başa Çıkma Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi,Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Sakarya.
  • GOLEMAN, D.(2011). Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir (Çev: B.Seçkin Yüksel). 34.Baskı, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • GÜLER, A. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • HALIÇINARLI , E., TEKİN B.M. (2006). “Emotional Quotient (Eq) On Woman And A Field Study (Kadında Duygusal Zeka (EQ) ve Bir Saha Çalışması)”, II. Uluslararası Kadın Araştırmaları Konferansı, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Gazi Magusa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • HARROD, N.S., SCHEER, S.D. (2005). An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to demographic characteristics.http://www.findarticles.com/p/article/ mi-m2248 /is_159_40 /ai_nl5950403/pg_9 (21 Ocak, 2006).
  • KILIÇARSLAN, F.(2010). 10 Adımda Duygusal Zeka, Nobel Yayın Dağıtım.
  • KÖKSAL, A.(2003). Ergenlerde Duygusal Zekâ İle Karar Verme Stratejileri Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • LÖK,S., İNCE, A., LÖK, N.(2008). Beden Eğitimi Spor Yüksekokulu Özel Yetenek Sınavına Girecek Adayların Kaygı Durumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 2, Sayı 2.
  • MALAK, K.(2011). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Toparlama Gücü İle Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bil. Ens. PDR. ABD., Konya.
  • ÖĞÜT, F.(2000). Sosyal Uyum İle Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • ÖNDER, M.(2010). Liderlerde Duygusal Zekâ ve Motivasyon İlişkisi ve Bir Uygulama” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler ABD. ,İşletme Bölümü, Ankara.
  • ÖNER N., LE COMPTE A., (1983). (Süreksiz) Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, 1. Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1-26, İstanbul.
  • ÖZGÜL, F.(2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinde Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bil. Enstitüsü, Sivas.
  • TEKİNDAL, M. (2010).İlköğretim Okullarındaki Öğrencilerin Sürekli Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Üni. Endüstriyel Sanatlar Eğt. Fak. Dergisi S:26, S.79-93.
  • YÜCEL, E.O.(2003).Taekwondocuların Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeyleri ve Müsabakalardaki Başarılarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üni. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD., Ankara.
APA DORAK R, VURGUN N, ULUDAĞ UYANIKER S, YILDIZ ÇAKIR L (2012). EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. , 60 - 70.
Chicago DORAK REMZİ FERUDUN,VURGUN NILGÜN,ULUDAĞ UYANIKER SAADET SEVİL,YILDIZ ÇAKIR LALE EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. (2012): 60 - 70.
MLA DORAK REMZİ FERUDUN,VURGUN NILGÜN,ULUDAĞ UYANIKER SAADET SEVİL,YILDIZ ÇAKIR LALE EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. , 2012, ss.60 - 70.
AMA DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. . 2012; 60 - 70.
Vancouver DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. . 2012; 60 - 70.
IEEE DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L "EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES." , ss.60 - 70, 2012.
ISNAD DORAK, REMZİ FERUDUN vd. "EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES". (2012), 60-70.
APA DORAK R, VURGUN N, ULUDAĞ UYANIKER S, YILDIZ ÇAKIR L (2012). EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 3(8), 60 - 70.
Chicago DORAK REMZİ FERUDUN,VURGUN NILGÜN,ULUDAĞ UYANIKER SAADET SEVİL,YILDIZ ÇAKIR LALE EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 3, no.8 (2012): 60 - 70.
MLA DORAK REMZİ FERUDUN,VURGUN NILGÜN,ULUDAĞ UYANIKER SAADET SEVİL,YILDIZ ÇAKIR LALE EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, vol.3, no.8, 2012, ss.60 - 70.
AMA DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2012; 3(8): 60 - 70.
Vancouver DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal. 2012; 3(8): 60 - 70.
IEEE DORAK R,VURGUN N,ULUDAĞ UYANIKER S,YILDIZ ÇAKIR L "EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES." IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, 3, ss.60 - 70, 2012.
ISNAD DORAK, REMZİ FERUDUN vd. "EVALUATION OF TRAIT ANXIETY AND EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT SCHOOL SPECIAL ABILITY TEST PARTICIPANTS ACCORDING TO DIFFERENT VARIABLES". IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal 3/8 (2012), 60-70.