Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 53 - 65 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI

Öz:
6331 sayılı İş sağlığı ve Güvenliği kanunu gereği Türkiye'de faaliyet gösteren işletmeler ortak sağlık güvenlik birimlerinden (OSGB) iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri satın almak zorundadırlar. Bu durum sektörde istihdam edilen iş sağlığı ve güvenliği (İSG) profesyonellerinin ve işyeri hekimlerinin araç ve hizmet rotalama problemini (AHRP) ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmada birden fazla İSG profesyonelinin işletmelere atanması ve rotalarının belirlenmesi amacıyla müşteri talepleri ve İSG profesyonelinin çalışma saatleri gözönünde bulundurularak önce kümele sonra rotala şeklinde yol ve hizmet sürelerini birlikte optimize eden iki aşamalı bir model oluşturulmuştur. Modelin amprik uygulaması WINQSB programı kullanılarak yapılmış ve optimal rotalama çözümü elde edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme

A NEW MODEL FOR OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY SERVICE: VEHICLE AND SERVICE ROUTING PROBLEM (VSRP) AND EMPIRICAL APPLICATION

Öz:
According to occupational health and safety law of 6331, the businesses in Turkey have to buy occupational health and safety services from joint health and safety units(JHSU). This new state caused vehicle and service routing problems(VSRP) for the businesses that occupational health and safety (OHS) professionals and workplace phsicians employed in this area. In this study, a first clustering then routing format based model optimizing distance with service time was developed, which aims to appoint the OHS professionals to the businesses and to determine the routes that by considering the demands of customers and the working hours of the OHS professionals. Empirical applications of the model was made by using WINQSB software and then optimal routing solution was obtained.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BOZYER, Z., ALKAN, A., FIĞLALI, A. (2014) Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama Probleminin Çözümü İçin Önce Grupla Sonra Rotala Merkezli Sezgisel Algoritma Önerisi, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 7(2), 29- 37.
  • ÇALIŞKAN, K. (2011) Karınca Kolonisi Optimizasyonu ile Araç Rotalama Probleminin Maliyetlerinin Kümeleme Tekniği ile İyileştirilmesi, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇETİN, S., GENCER C. (2010) Kesin Zaman Pencereli - Eş Zamanlı Dağıtım Toplamalı Araç Rotalama Problemi:Matematiksel Model, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 25(3), 579-585.
  • DANTZİG, G.B., RAMSER, J.H. (1959) The Truck Dispatching Problem, Management Science, 6(1), 80-91.
  • ERYAVUZ, M., GENCER, C. (2001)Araç Rotalama Problemine Ait Bir Uygulama, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 139-155.
  • EWBANK, H., WANKE, P., VENCHEH, A.H. (2015) An Unsupervised Fuzzy Clustering Approach To The Capacitated Vehicle Routing Problem, Neural Computing and Applications, 1-9.
  • HO, W., HO, G.T.S., Jİ, P., LAU, H.C.W. (2008) A Hybrid Genetic Algorithm For The Multi-Depot Vehicle Routing Problem, Engineering Applications of Artificial Intelligence, 21(4), 548-557.
  • JOHN CARLSSON, J., GEZ, D., SUBRAMANİAM, A., WU, A., YE, Y. (2007) Solving Min-Max Multi-Depot Vehicle Routing Problem, yinyu- ye@stanford.edu.
  • KOÇ, T.S. (2015) İş Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamalarının Örgütsel Güven ve İş Tatminine Etkisi: Alanya'da Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • NALLUSAMY, R., DURAİSWAMY, K., DHANALAKSMİ R., PARTHİBAN P. (2009) Optimization Of Multiple Vehicle Routing Problems Using Approximation Algorithms, International Journal of Engineering Science and Technology, 1(3), 129-135.
  • NALLUSAMY, R., DURAİSWAMY, K., DHANALAKSMİ R., PARTHİBAN P. (2010) Optimization Of Non-Linear Multiple Traveling Salesman Problem Using K-Means Clustering, Shrink Wrap Algorithm And Meta-Heuristics, International Journal of Nonlinear Science, 9(2), 171-177.
  • ÖNDER, E. (2011) İstanbul Halk Ekmek A.Ş. (İHE)'ye Ait Çok Depolu Araç Rotalama Probleminin Meta-Sezgisel Yöntemler İle Optimizasyonu, İstanbul Üniversitesi İşletmeFakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi- Yönetim, 70, 74-92.
  • ÖZTÜRK, C., HANÇER, E., KARABOĞA, D. (2014) Küresel En İyi Yapay Arı Koloni Algoritması İle Otomatik Kümeleme, Gazi ÜneFakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi- Yönetim, 70, 74-92.
  • ÖZTÜRK, C., HANÇER, E., KARABOĞA, D. (2014) Küresel En İyi Yapay Arı Koloni Algoritması İle Otomatik Kümeleme, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 29(4), 677-6.
  • SHİN, K., HAN, S. (2011) A Centroid-Basedheutistic Algorithmfor The Capacitated Vehicle Routing Problem, Computing and Informatics, 30(4), 721-732.
  • SUREKHA, P., SUMATHİ, S. (2011) Solution To Multi-Depot Vehicle Routing Problem Using Genetic Algorithms, World Applied Programming, 1(3), 118-131.
  • YÜCENUR, G.N., ÇETİN DEMİREL, N. (2011) Çok Depolu Araç Rotalama Problemlerinin Çözümü İçin Genetik Algoritma ve Karınca Kolonisi Optimizasyonundan Oluşan Melez Algoritma Tasarımı, Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi, 340-350.
APA ETÖZ M, TULGa İ (2015). İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. , 53 - 65.
Chicago ETÖZ Murat,TULGa İsmail İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. (2015): 53 - 65.
MLA ETÖZ Murat,TULGa İsmail İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. , 2015, ss.53 - 65.
AMA ETÖZ M,TULGa İ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. . 2015; 53 - 65.
Vancouver ETÖZ M,TULGa İ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. . 2015; 53 - 65.
IEEE ETÖZ M,TULGa İ "İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI." , ss.53 - 65, 2015.
ISNAD ETÖZ, Murat - TULGa, İsmail. "İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI". (2015), 53-65.
APA ETÖZ M, TULGa İ (2015). İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. Akdeniz İİBF Dergisi, 15(32), 53 - 65.
Chicago ETÖZ Murat,TULGa İsmail İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. Akdeniz İİBF Dergisi 15, no.32 (2015): 53 - 65.
MLA ETÖZ Murat,TULGa İsmail İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. Akdeniz İİBF Dergisi, vol.15, no.32, 2015, ss.53 - 65.
AMA ETÖZ M,TULGa İ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. Akdeniz İİBF Dergisi. 2015; 15(32): 53 - 65.
Vancouver ETÖZ M,TULGa İ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI. Akdeniz İİBF Dergisi. 2015; 15(32): 53 - 65.
IEEE ETÖZ M,TULGa İ "İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI." Akdeniz İİBF Dergisi, 15, ss.53 - 65, 2015.
ISNAD ETÖZ, Murat - TULGa, İsmail. "İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HİZMETLERİ İÇİN YENİ BİR MODEL: ARAÇ VE HİZMET ROTALAMA PROBLEMİ (AHRP) VE AMPİRİK UYGULAMASI". Akdeniz İİBF Dergisi 15/32 (2015), 53-65.