Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi
Yıl: 2014 Cilt: 47 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 137 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi
Öz: Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algısını; Vikipedi kullanma becerisi, Facebook kullanma becerisi, sınıf seviyesi, cinsiyet, yabancı dil düzeyi ve haftalık Internet kullanım süresine göre sınıflama ve karar ağacı analizi ile incelemek amaçlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak Dokuz Eylül Üniversitesinin 11 fakültesinden 2776 öğrenciye ulaşılmıştır. Anketin birinci kısmında katılımcılara Vikipedi ve Facebook kullanma becerileri, sınıf seviyeleri, cinsiyetleri, yabancı dil düzeyleri ve haftalık Internet kullanım süreleri sorulmuştur. Anket formunun ikinci kısmında ise bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algısını ölçmek için Bilgi okuryazarlığı Öz-yeterlik Algısı ölçeği kullanılmıştır. Facebook ve Vikipedi becerileri bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algısı ile birinci düzeyde ilişkili çıkmıştır. Örneklemin %16.4ünü oluşturan ileri derecede Vikipedi kullanma becerisine sahip bayan öğrenciler en yüksek bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algı düzeyine sahip öğrencilerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
An Investigation of University Students Information Literacy Self-Efficacy Perceptions by Using Decision Tree Method
Öz: This study aims to investigate how university students' information literacy self-efficacy perception is influenced by their Facebook and Wikipedia literacy levels, school year, gender, second language level and weekly Internet usage duration by using decision tree method. The researchers purposefully collected data from 2776 students from 11 faculties of Dokuz Eylul University. The first part of the data collection instrument included questions about university students characteristics such as Wikipedia and Facebook literacy levels, school year, gender, second language level and weekly Internet usage duration. The second part was related to information literacy self-efficacy. The most important result of the study was that Facebook and Wikipedia literacy rather than university students other characteristics were the first rank independent variables explaining information literacy self-efficacy. In addition, female students whose Wikipedia literacy level was at an advanced level were 16.4% of the sample and these students had the highest information literacy selfefficacy perception among the sample.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ACRL (Association of College and Research Libraries) (2006). Introduction to information literacy. Retrieved from http://www.ala.org/acrl/issues/ infolit/overview/intro.
- Aharony, N. (2011). Web 2.0 in the professional LIS literature: An exploratory analysis, Journal of Librarianship and Information Science, 43(1), 3-13.
- Akkoyunlu, B,. ve Yılmaz, M. (2005). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyleri ile Internet kullanım sıklıkları ve Internet kullanım amaçları. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 1-14.
- Akkoyunlu, B., ve Kurbanoglu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
- Akkoyunlu, B., ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
- Ata, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojilerini kullanım durumları ile bilgi okuryazarlığı öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
- Aydın, S. (2012). A review of research on Facebook as an educational environment. Educational Technology Research and Development, 60(6), 1093-1106. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
- Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology, 41(6), E146E149.
- Baran, B., ve Ata, F. (2013). Üniversite öğrencilerinin web 2.0 teknolojileri kullanma durumları, beceri düzeyleri ve eğitsel olarak faydalanma durumları. Eğitim ve Bilim, 38(169), 192-208.
- Bruscas Bellido, G.M., Serrano Mira, J., Romero Subirón, F., & Abellán Nebot, J. V. (2012, July). Active and cooperatıve learning in Manufacturing Engineering Using Wikipedia, the International Conference on Education and New Learning Technologies, 3316-3325.
- Bundy, A. (2004). Australian and New Zealand information literacy framework: principles, standards and practice (2nd ed.). Adelaide: Australian and New Zealand Institute for information Literacy. Retrieved from http://www.library.unisa.edu.au/learn/infolit/Infolit-2nd-edition.pdf.
- Chu, S. K. W., & Du, H. S. (2012). Social networking tools for academic libraries. Journal of Librarianship and Information Science. 0(0), 1-12.
- Click, A., & Petit, J. (2010). Social networking and Web 2.0 in information literacy. International Information & Library Review, 42(2), 137-42.
- Colón-Aguirre, M., & Fleming, R. A. (2012). You just type in what you are looking for: Undergraduates' use of library resources vs. Wikipedia. The Journal of Academic Librarianship, 38(6), 391-399.
- Demiralay, R. ve Karadeniz, Ş. (2010). The effect of use of information and communication technologies on elementary student teachers' perceived information literacy self-efficacy. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(2), 841-851.
- Eisenberg, M. B. (2008). Information literacy: Essential skills for the information age. Journal of Library and Information Technology, 28(2), 39-47.
- Fernandez-Villavicencio, N. G. (2010). Helping students become literate in a digital, networking-based society: a literature review, and discussion. The International Information & Library Review, 42(2), 124-136.
- Godwin, P. (2009). Information literacy and Web 2.0: is it just hype? program: Electronic Library and Information Systems, 43(3), 264 274.
- Gorunescu, F. (2011). Data mining, concepts, models and techniques. Springer, Berlin, Heidelberg.
- Green, T., & Bailey, B. (2010). Academic uses of Facebook: endless possibilities or endless perils? Techtrends, 54(3), 20-22.
- Gündüz, Ş., ve Şahin, Ş. (2011). Internet usage and parents view about Internet addiction. International Journal of Human Sciences, 8(1), 277-288.
- Hendrix, J., Chiarella, D., Hasman, L. Murphy, S., & Zafron, M. (2009). Use of Facebook in academic health sciences libraries. Journal of Medical Library Associations, 97 (1) 4447.
- Holt, D. M., Smissen, I., & Segrave, S. (2006). New students, new learning, new environments in higher education: literacies in the digital age. Proceedings of the 23rd annual conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, (pp. 327-337).
- Junco, R., & Cotten, S. R. (2011). Perceived academic effects of instant messaging use. Computers & Education, 56(2), 370378.
- Kahyaoğlu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi okur-yazarlığı becerileri ile Internet kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(3).
- Kasowitz-Scheer, A., & Pasqualoni, M. (2002). Information literacy instruction in higher education: trends and issues. ERIC identifier: ERD465375. Retrieved from http://surface.syr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1032&context=sul Kayri, M., ve Günüç, S. (2010). Türkiyedeki ortaöğretim öğrencilerinin Internet bağımlılık düzeyini etkileyen bazı faktörlerin karar ağaçları yöntemleri ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 10(4), 2465- 2500.
- Konieczny, P. (2012). Wikis and Wikipedia as a teaching tool: Five years later. First Monday, 17(9).
- Kurbanoğlu, S., ve Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmen adaylarına uygulanan bilgi okuryazarlığı programının etkililiği ve bilgi okuryazarlığı becerileri ile bilgisayar öz-yeterlik algısı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 98-105.
- Kurbanoğlu, S., Akkoyunlu, B., & Umay, A. (2006). Developing the information literacy self-efficacy scale. Journal of Documentation, 62 (6), 730-743.
- Kurt, A. A. (2010). Okuryazarlıkta dönüşümler. H.F.Odabaşı (Ed.) in Bilgi ve İletişim teknolojileri ışığında dönüşümler (ss: 81-102) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kwan, G.C.E., & Skoric, M.M. (2013). Facebook bullying: an extension of battles in school. Computers in Human Behavior, 29(1), 1625.
- Lim, S., & Kwon, N. (2010). Gender differences in information behavior concerning Wikipedia, an unorthodox information source? Library & Information Science Research, 32(3), 212-220.
- Lim, S. (2012). College studentscredibility judgments and heuristics concerning Wikipedia. Information Processing & Management, 49 (2), 405-419.
- Tharayil, S., & Prince-Cohen, N. (2012). High school students perceived effect of facebook use while completing homework. In T. Amiel & B. Wilson (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (pp. 2665-2670). Chesapeake, VA: AACE.
- Walling, D. R. (2012). Tech-Savvy Teaching and Learning Series: The Tech-Savvy Triangle. TechTrends, 56(4), 42-45.
- Walton, G., & Hepworth, M. (2012). Using assignment data to analyse a blended information literacy intervention: A quantitative approach. Journal of Librarianship and Information Science, 0(0), 1-11.
- Yusof, J., Manan, N. A. A., & Alias, A. A. (2012, December). Guided peer feedback on academic writing tasks using facebook notes: an exploratory study. 3rd International Conference on E-Learning(ICEL 2011), 67(10), 216-228.
APA | BARAN B, ATA F (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. , 137 - 160. |
Chicago | BARAN Bahar,ATA Figen Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. (2014): 137 - 160. |
MLA | BARAN Bahar,ATA Figen Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. , 2014, ss.137 - 160. |
AMA | BARAN B,ATA F Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. . 2014; 137 - 160. |
Vancouver | BARAN B,ATA F Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. . 2014; 137 - 160. |
IEEE | BARAN B,ATA F "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi." , ss.137 - 160, 2014. |
ISNAD | BARAN, Bahar - ATA, Figen. "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi". (2014), 137-160. |
APA | BARAN B, ATA F (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 137 - 160. |
Chicago | BARAN Bahar,ATA Figen Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47, no.2 (2014): 137 - 160. |
MLA | BARAN Bahar,ATA Figen Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.47, no.2, 2014, ss.137 - 160. |
AMA | BARAN B,ATA F Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(2): 137 - 160. |
Vancouver | BARAN B,ATA F Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2014; 47(2): 137 - 160. |
IEEE | BARAN B,ATA F "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47, ss.137 - 160, 2014. |
ISNAD | BARAN, Bahar - ATA, Figen. "Üniversite Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlık ÖzYeterlik Algısının Karar Ağacı Analizi ile İncelenmesi". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 47/2 (2014), 137-160. |