Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi
Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 181 Sayfa Aralığı: 19 - 39 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi
Öz: Günümüz okullarında öğrenciler arasında görülme sıklığı artmakta olan problem davranışlar; erken çocukluk döneminde, söz dinlememe, kurallara karşı çıkma, başkalarına hafif derecede zarar verme olarak ortaya çıkabilmekteyken, ilerleyen yaşlarda derslere katılmama, kavgalara karışma, okuldan kaçma olarak boyut değiştirmiş bir şekilde gözlemlenebilmektedir. Bu problem davranışlar çeşitli yöntemlerle tespit edilebilmektedir. Bu yöntemlerden biri uzmanlara çocukların iç dünyası ile ilgili bilgiler veren ve projektif bir teknik olarak tanımlanan çocukların Eçizdiği resimlerin incelenmesidir. Bu araştırmanın amacı; öğrencilerintanınmasıveproblemdavranışlarının belirlenmesinde öğrenciler tarafından çizilen resimlerin kullanılmasına yönelik olarak hazırlanmış eğitim programının ilkokul öğretmenlerinin görsel sanatlar dersi uygulamalarına ve yöntemle ilgili öğretmen yeterliklerine etkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma deseni kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilmiş anket formları kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma süresince öğretmenlere verilen eğitim programı uygulamalı çalışmalar, video izleme, resim şenliği düzenleme ve film izleme etkinliklerini de içeren dört eğitim oturumunda tamamlanmıştır. Katılımcıların tümü programın mesleki gelişimlerine katkı sağladığını ve beklentilerini karşıladığını ifade etmişlerdir. Bu çalışma sonucunda katılımcılardan olumlu geri bildirimler alınmıştır ve verilen eğitim programının amacına ulaştığı düşünülmektedir. İleride gerçekleştirilecek araştırmalarda, eğitim programının kapsamının genişletilmesininvekonuylailgiliçalışmaların yaygınlaştırılmasının hedeflenebileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akalın, T. (2008). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin yaptıkları resimlerde aile içi yaşantılarının resimlerine yansıması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ayaydın, M. A. ve Kurtuldu, K. (2010). Sanat eğitimine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Fırat University Journal of Social Science, 20(2), 201-209.
- Ayaydın, M. A. (2011). Çocuk gelişiminde bir oyun olarak sanat ve resim. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 303-316.
- Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Çakmak, A. ve Geçmiş, H. H. (2012). Çocukta sanat ve yaratıcılık. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Diğler, M. (2012). Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Diken H. İ. ve Rutherford, B. R. (2005). First Step to success early intervention program: a study of effectiveness with Native-American children. Education and Treatment of Children, 28(4), 444-465.
- Doğru-Yıldırım, S. S., Turcan, A., Aslan, E. ve Doğru, S. (2006). Çocukların resimlerindeki aileyi tanımlama durumlarının değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 223-235.
- Duman, G. Ç. (2006). Çocuğun zihinsel gelişimi ile sanatsal gelişimi arasındaki ilgi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Ece, A. S. ve Çelik, A. (2008). Öğretilebilir zihinsel engelli öğrencilerin renk seçimleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1).
- Ersoy, A. ve Türkkan, B. (2009). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde internet algısı. İlköğretim Online, 8(1), 53-75.
- Göktaş, Y. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin resim- iş eğitimi dersi sonrası resme ilişkin tutumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 23, 93-106.
- Johnson, P. A. ( 2005). A short guide to action research. Boston, MA: Allynand Bacon.
- Karasu, N., Aykut, Ç. ve Yılmaz, B. (2014). Zihin engelliler öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 15(1), 41-53.
- Kaner, S. ve Uçak Çiçekçi, A. (2000). Gözden geçirilmiş davranış problemleri kontrol listesinin Türkçe ye uyarlanması. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 23 34.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Milli Eğitim Bakanlığı, (2013). İlkokul ve Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı 1 8. Sınıflar (s.5). Ankara: MEB Basımevi. http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/ilk_orta_gorselsanatlar.pdf adresinden erişildi. Milli Eğitim Bakanlığı, (2014). Görsel Sanatlar Ders Kitabı. Ankara: MEB Basımevi. 3 Kasım 2014 tarihinde http://www.meb.gov.tr/Ders_Kitaplari/2014/OzelEgitimOgrencileri/MeslekiEgitimMerkezi/Gorse lSanatlar.zip adresinden erişildi.
- Nalinci, G. Z. (2014). İlkokul birinci sınıf görsel sanatlar eğitimi dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1123-1130.
- Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar. (2. Cilt). Ankara: Yayınodası.
- Paktuna Keskin, S. (2012). Çöp çocuk: çocuk çizgilerindeki giz. İstanbul: Boyut yayıncılık.
- Salderay, B. (2010). Engelli bireylerin yapmış olduğu görsel sanatlar çalışmalarının engelli birey aileleri ve engelli bireylerle çalışan eğitimciler tarafından değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 219-229.
- Şen Beytut, D., Bolışık, B., Solak, U. ve Seyfioğlu, U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2(3), 35-44.
- Türkcan, B. (2013). Çocuk resimlerinin analizinde göstergebilimsel bir yaklaşım. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 585-607.
- Walker, H. M., Seeley, J. R., Severson, H. H., Graham, A. B., Feil, G. E., Serna, L., Golly, M. A. ve Forness, R. S. (2009). A randomized controlled trial of the first step to success early intervention demonstration of program efficacy outcomes in a diverse, urban school district. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 17(4), 197-212.
- Yavuzer, H. (2012). Resimleriyle çocuk resimleriyle çocuğu tanıma. (12. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi. Yurtal, F. ve Artut, K. (2008). Çocukların şiddeti algılama biçimlerinin çizdikleri resimlerine yansımaları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15(3), 149-155.
APA | MELEKOGLU M, TUNÇ PAFTALI A, Melekoğlu M (2015). Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. , 19 - 39. |
Chicago | MELEKOGLU MERAL,TUNÇ PAFTALI AYŞE,Melekoğlu Macid Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. (2015): 19 - 39. |
MLA | MELEKOGLU MERAL,TUNÇ PAFTALI AYŞE,Melekoğlu Macid Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. , 2015, ss.19 - 39. |
AMA | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. . 2015; 19 - 39. |
Vancouver | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. . 2015; 19 - 39. |
IEEE | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M "Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi." , ss.19 - 39, 2015. |
ISNAD | MELEKOGLU, MERAL vd. "Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi". (2015), 19-39. |
APA | MELEKOGLU M, TUNÇ PAFTALI A, Melekoğlu M (2015). Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 19 - 39. |
Chicago | MELEKOGLU MERAL,TUNÇ PAFTALI AYŞE,Melekoğlu Macid Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim 40, no.181 (2015): 19 - 39. |
MLA | MELEKOGLU MERAL,TUNÇ PAFTALI AYŞE,Melekoğlu Macid Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.181, 2015, ss.19 - 39. |
AMA | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(181): 19 - 39. |
Vancouver | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(181): 19 - 39. |
IEEE | MELEKOGLU M,TUNÇ PAFTALI A,Melekoğlu M "Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.19 - 39, 2015. |
ISNAD | MELEKOGLU, MERAL vd. "Öğrenciyi Tanıma ve Problem Davranışları Belirlemede Öğrencilerin Çizdikleri Resimleri İnceleme Eğitim Programının Öğretmen Uygulamalarına Etkisi". Eğitim ve Bilim 40/181 (2015), 19-39. |