Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 181 Sayfa Aralığı: 271 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri

Öz:
Araştırma, Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında hedeflenen temel becerilerin öğrenciler tarafından kazanılma durumunu, devlet okullarında görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılmasıyla oluşturulmuş karma araştırma modelinde gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın örneklemini Ordu İli Ünye ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığının resmi okullarında görev yapan 287 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Betimsel analiz sonucu elde edilen bulgulara göre katılımcıların, öğrencilerin iletişim ve temalarla ilgili temel kavramları anlama becerileriniiyi , diğer becerileri ise orta seviyede kazandıklarını düşündükleri görülmektedir. Yapılan t testi, Kruskal-Wallis ve One Way Anova testlerinin sonuçlarına göre ise katılımcıların hayat bilgisi öğretim programındaki temel becerilerin kazanılmasına ilişkin görüşleri katılımcıların cinsiyetlerine, öğrenim durumuna, mesleki kıdemlerine ve girdikleri sınıf düzeylerine göre farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki temel becerilerin öğrencilere kazandırılması için farklı düzenlemeler ve uygulamaların yapılması gerekmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akınoğlu, O. (2003). Hayat bilgisi öğretimi: Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alak, G. ve Nalçacı, A. (2012). Hayat bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 36-51.
  • http://www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/download/491/436 adresinden erişildi.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aytaç, M. ve Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi, 5(1), 14-22.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2. bs.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational Research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Çakır, G. (2007). Yeni hayat bilgisi programında yer alan kazanımların önerilen etkinlikler çerçevesinde gerçekleştirilebilme düzeyinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Bilig, 37, 155-174. www.yesevi.edu.tr/files/article/25.pdf adresinden erişildi. Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2007). Yeni hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 67-88.
  • Kara, K. (2008). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde sorgulama merkezli etkinliklerle yapılan proje çalışmalarındaki öğrenci performansının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Karabağ, G. ve İnal, S. (2013). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı. S.Öğülmüş (Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karaca, N. H. ve Ocak, G. (2011). Hayat bilgisi ders kitaplarının becerilere uygunluk düzeyinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneklemi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 108-125, http://www.keg.aku.edu.tr/index.php/anasayfa/article/viewFile/56/49 adresinden erişildi. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). İlköğretim hayat bilgisi (1, 2 ve 3. sınıf) öğretim programı ve kılavuzu, http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2010-2011/HayatBilgisi- 3.S%C4%B1n%C4%B1f.pdf adresinden erişildi. Mutluer, C. (2013). Sosyal bilgiler programlarında yer alan beceriler hakkında sosyal bilgiler öğretmen görüşleri (İzmir Menemen Örneği). Turkish Studies, 8/7(Summer), 355-362. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/613950249_22Mutluer_Celal-355-362.pdf adresinden erişildi. Narin, D. (2007). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Ocak, G. ve Beydoğan, H. Ö. (2005). İlköğretim okulları 3. sınıf hayat bilgisi ders içeriğinin amaçlarla tutarlılık ve öğrenci seviyesine uygunluk açısından yeterlilik düzeyi (Standart Belirleme-Erzurum İl Örneği). Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, (1), 109-132. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt6Sayi1/JKEF_6_1_2005_109_132.pdf adresinden erişildi.
  • Özden, Y. (2006). 2004 Hayat bilgisi pilot programının, 1998 hayat bilgisi programıyla karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Özkan, H. (2009). 2005 Hayat bilgisi 3. sınıf programı içeriği hakkındaki öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Balıkesir İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Semerci, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim programlarındaki ortak temel becerilere ilişkin öğretmen görüşleri (Elazığ İli Örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 47-54. http://web.firat.edu.tr/daum/docs/82/04%20Temel%20beceriler%20N.%20Semerci%20%20(Tablo %206%20ve%20sayfa%20nolar%C4%B1)-8%20syf%2047-54.doc adresinden erişildi. Swartz, R. ve Parks,J. S. (1994). Infusing the teaching of critical and creative thinking into content instruction. USA. The Critical Thinking Co. Uğur, T. (2006). 2005 İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Uşak İli Örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyonkarahisar.
  • Uygun, S., Genç, S. Z., Ülger, A. ve Damğa, S. (13-15 Eylül, 2006). İlköğretim hayat bilgisi dersi yeni öğretim programının yapılandırmacılık yaklaşımına göre değerlendirilmesi. XV. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri Kitabı. Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Muğla.
  • Yanpar Yelken, T. ve Semerci, N. (1-3 Ekim, 2009). Yeni ilköğretim programlarında yer alan temel becerilere ilişkin öğretmen algıları. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yörükoğlu, A. (1996).Çocuk ruh sağlığı, İstanbul: Özgür Yayınları.
APA Öztürk T (2015). Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. , 271 - 292.
Chicago Öztürk Talip Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. (2015): 271 - 292.
MLA Öztürk Talip Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. , 2015, ss.271 - 292.
AMA Öztürk T Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. . 2015; 271 - 292.
Vancouver Öztürk T Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. . 2015; 271 - 292.
IEEE Öztürk T "Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri." , ss.271 - 292, 2015.
ISNAD Öztürk, Talip. "Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri". (2015), 271-292.
APA Öztürk T (2015). Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 40(181), 271 - 292.
Chicago Öztürk Talip Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim 40, no.181 (2015): 271 - 292.
MLA Öztürk Talip Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.181, 2015, ss.271 - 292.
AMA Öztürk T Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(181): 271 - 292.
Vancouver Öztürk T Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(181): 271 - 292.
IEEE Öztürk T "Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri." Eğitim ve Bilim, 40, ss.271 - 292, 2015.
ISNAD Öztürk, Talip. "Öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programındaki Temel Becerileri Kazanmalarına Yönelik Öğretmen Görüşleri". Eğitim ve Bilim 40/181 (2015), 271-292.