Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 371 - 386 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi
Öz: Öz: Sosyal bilgiler lisans programlarında yer alan uygulama dersleri, öğretmen adaylarının bilişsel ve devinişsel gelişimini temele alan derslerdir. Bu dersler öğretmen adaylarının mesleki yeterlilik gelişimine katkı sağladığı gibi, alan bilgisi yeterliliği üzerinde de oldukça etkili olduğu söylenebilir. Bu yüzden farklı alan uzmanları tarafından bu dersler yürütülmektedir. Bu çalışma, sosyal bilgiler dersi öğretmen adaylarının görüşlerine göre sosyal bilgiler lisans programında uygulamalı derslerde yaşanan sorunların tespiti ve bu sorunların mesleki yeterlik üzerine etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma yönteminin, durum çalışması deseni kullanılarak dizayn edilmiştir. Araştırmaya sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programında öğrenim gören 10 öğretmen adayı katılmıştır. Amaçlı örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada veriler odak grup görüşmesi tekniğiyle elde edilmiştir. Veriler içerik analizi yolu kullanılarak bulgulara dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının uygulamalı derslerle ilgili kredi uyumsuzluğu, uygulamalı derslerin içeriği, programın yapısı ve öğretim üyesinden kaynaklanan sorunlar yaşadığı görülmüştür. Öğretmen adayları bu sorunların giderilebilmesi için çözüm önerilerinde bulunmuşlardır.
Anahtar Kelime: Konular:
An Investigation into Teachers Opinions concerning Practical Courses within the Social Studies Undergraduate Program
Öz: Abstract: The practical courses within the social studies undergraduate program are based upon the cognitive and behavioural development of the candidate teachers. As well as contributing to the candidate teachers professional competency, these courses are powerful instruments for competency in content knowledge, which is why these courses are conducted by experts in different areas. The aim of this study was to determine the issues in the practical courses in the social studies education program, and to discover according to the social studies education candidate teachers opinion, the effects of these problems upon professional competencies. This qualitative study was designed as a case study. A total of 10 teacher candidates from the social studies education program participated in the study, selected in accordance with purposive sampling. The collected data was analyzed by content analysis. From the results obtained, the candidate teachers reported they encountered problems relating to credit incompatibility, in the content of the practical courses, the structure of the program, and issues relating to the faculty staff. It was found that these problems played a role in the candidate teachers professional competencies. Moreover, the candidate teachers provided some recommendations to remove these problems. Keywords: Social Studies, Practical Courses, Professional Competency
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aras S. & Sözen S. (2012). Türkiye, Finlandiya ve Güney Korede öğretmen yetiştirme programlarının incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (27-30 Haziran 2012). Niğde.
- Arslan S. & Özpınar İ. (2008). Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2/1 (2008) 38-63.
- Aydın R. (2007). Türkiyede Eğitimle İlgili Yapılan Bilimsel Toplantılarda ve Millî Eğitim Şûralarında Ele Alınan Öğretmen Sorunları ile Millî Eğitim Bakanlığının Politika ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi (1980-2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara 2007.
- Balcı E. (1991). Öğretmenlerin Rolleri, Eğitim Sosyolojisi. Ankara 1991.
- Battal N. (2003). Cumhuriyet Üniversitesinin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar. VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 13-14. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi. Sivas.
- Blandford S. (2000). Managing Professional Development in Schools, Routledge Taylor ve Francis. London 2000.
- Carlsen W. S. (1999). Domains of teacher knowledge. Haz. J. Gess-Newsome & N. G. Lederman. Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (1999) 133-144.
- Dordrecht. Çelikten M. & Can N. (2003). Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen. Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15 (2003) 253-267.
- Çelikten M., Şanal M. & Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19/2 (2005) 207-237.
- Dube O. (2009). Addressing current controversial ıssues through the social studies curriculum: making social studies come alive. European Journal of Educational Studies 1/1 (2009) 25-34.
- Duman T. (1991). Türkiyede Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirme. İstanbul 1991. Eraslan A. (2009). Finlandiyanın PISAdaki Başarısının Nedenleri: Türkiye İçin Alınacak Dersler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 3/2 (2009) 238-248.
- Erçetin Ş. (2001). Biz Akademisyenler Geleceğin Yüksek Öğretim Kurumlarını Yaratmaya Hazır mıyız?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25 (2001) 75-86. Garcia J. (2008). Reinventing social studies: By all means!. Phi Delta Kappan 89/9 (2008) 660-663.
- Güven İ. (2001). Öğretmen Yetiştirmenin Uluslararası Boyutu. UNESCO 45. Uluslararası Eğitim Kongresi, Ankara: Milli Eğitim Yayınları. 2001. Hammond L. D. & Cobb V. L. (1996). The Changing Context of Teacher Education. Ed. F. B. Murray. Teachers Educators Handbook (1996) 40-53. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Karagözoğlu G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde Yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, 10-12.
- Karslı M. C., Yıldız K., Akgün N. & Cerit Y. (2001). Yeni Yönetim Teorilerinin Bazı Kavramları Açısından Eğitim Fakültelerinin Akreditasyonu Uygulamasının Analitik Olarak Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 7 /27 (2001) 347-358.
- M.E.B. (2004). Öğretmen Mesleğinin Genel Yeterlilikleri ve Özel Alan Yeterlilikleri Taslakları. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara 2004.
- M.E.B. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara 2005 Miles M. B. & Huberman M. A. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. London 1994.
- Özbaş Ç. B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmeni olarak, ben kimim? Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Mesleki Kimliklerine Yönelik Görüşlerinin Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 7/2 (2012) 821-838.
- Özden Y. (1999). Öğrenme ve Öğretme. Ankara 1999.
- Senemoğlu N. (1992). İngiltere ve Türkiyede İlköğretime Öğretmen Yetiştirme ve Türkiyede İlköğre- time Öğretmen Yetiştirmenin Geliştirilmesi İçin Öneriler. Türkiyede İlköğretim Sempozyumu. Ankara 1992.
- Sezal İ. & Erkan S. (1997). XXI. Yüzyıl Öğretmeni. Uluslararası Dünya Öğretmen Eğitimi Konferansı, 27 Ağustos-2 Eylül 1995. Ankara.
- Sözer E. (1991). Türk Üniversitelerinde Öğretmen Yetiştirme Programlarının Öğretmenlik Davranışla- rını Kazandırma Yönünden Etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/1-2 (1991) 103-120.
- Shulman L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher 15/2 (1986) 4-14.
- Taş M. A. (2004). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Eğitimi Program Standartlarının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 37/1 (2004) 28-54.
- Tok H. (2011). Öğretmen Yetiştirmede Klinik Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/4 (2011) 1363-1375.
- Yıldırım A. (2013). Türkiyede Öğretmen Eğitimi Araştırmaları: Yönelimler, Sorunlar ve Öncelikli Alanlar. Eğitim ve Bilim 38/169 (2013) 175-192.
- Yıldırım A. & Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara 2005. Yılmaz K. (2009). Lisans Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri; Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2009) 31-53.
- Yılmaz K. (2008). Social studies teachers views of learner-centered instruction. European Journal of Teacher Education 31/1 (2008) 35-53.
- Yılmaz K. & Tepebaş F. (2011). İlköğretim Düzeyinde Sosyal Bilgiler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Mesleğine Yeni Başlayan Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2/1 (2011) 157- 177.
- YÖK (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara 2007.
APA | ÜNLÜ I, KOÇOGLU E, AY A (2015). Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. , 371 - 386. |
Chicago | ÜNLÜ IHSAN,KOÇOGLU EROL,AY ALPASLAN Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. (2015): 371 - 386. |
MLA | ÜNLÜ IHSAN,KOÇOGLU EROL,AY ALPASLAN Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. , 2015, ss.371 - 386. |
AMA | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. . 2015; 371 - 386. |
Vancouver | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. . 2015; 371 - 386. |
IEEE | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A "Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.371 - 386, 2015. |
ISNAD | ÜNLÜ, IHSAN vd. "Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi". (2015), 371-386. |
APA | ÜNLÜ I, KOÇOGLU E, AY A (2015). Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(1), 371 - 386. |
Chicago | ÜNLÜ IHSAN,KOÇOGLU EROL,AY ALPASLAN Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5, no.1 (2015): 371 - 386. |
MLA | ÜNLÜ IHSAN,KOÇOGLU EROL,AY ALPASLAN Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.5, no.1, 2015, ss.371 - 386. |
AMA | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(1): 371 - 386. |
Vancouver | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(1): 371 - 386. |
IEEE | ÜNLÜ I,KOÇOGLU E,AY A "Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5, ss.371 - 386, 2015. |
ISNAD | ÜNLÜ, IHSAN vd. "Sosyal Bilgiler Lisans Programındaki Uygulamalı Derslere Yönelik Öğretmen Adayı Görüşlerinin İncelenmesi". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5/1 (2015), 371-386. |