Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 327 - 342 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler

Öz:
Öz: Bu araştırmanın amacı ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının ve Matematik dersi güdüsel inançlarının sınıf, cinsiyet ve Matematik başarı notlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı ile öğrencilerin Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının Matematik dersi güdüsel inançlarını yordama gücünü incelemektir. Çalışma 2013-2014 öğretim yılı ikinci döneminde Antalya ili Alanya ilçesinde 15 okulda, 732 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Öğretmen Güdüsel Desteği ve Güdülenme ölçekleri ile toplan- mıştır. Veriler Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis Testi, Spearmans rho analizi ve Regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma verileri analizi sonucunda kadınların erkeklere, 6. sınıfların 7. ve 8. sınıflara ve başarı notu yüksek olanların düşük olanlara göre Matematik öğretmenlerinin güdüsel desteklerine ilişkin algılarının daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Matematik dersi güdüsel inançlarının içsel hedef yönelimi, sınav kaygısı ve görev değeri alt boyutlarında kadın öğrencilerin erkeklere göre anlamlı derecede farklılaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin sınav kaygısı dışında sınıf düzeyleri artıkça güdüsel inançlarının düştüğü ve başarı notları yüksek olan öğrencilerin güdülerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler The Relationships between Middle School Students Perceptions Regarding Mathematics Teachers Motivational Support and their Motivational Beliefs

Öz:
Abstract: This study aimed to investigate if middle school 6th , 7th and 8th grade students perceptions regarding motivational support provided by mathematics teachers and their own motivational beliefs in mathematics classes differ, based upon grade, gender and mathematics achievement scores and, to examine the predictive power of students perceptions regarding the motivational support provided by mathematics teachers related to motivational beliefs in mathematics. The study was conducted with the participation of 732 secondary school students from 15 schools in the 2013-2014 academic year in the Alanya district of Antalya province. Data was collected through the Teacher Motivational Support and Motivation scales. The Mann-Whitney U Test, Kruskall Wallis Test, Spearman s rho analysis and regression analysis were employed in the analysis of the data. Based upon this data analysis, perceptions regarding the mathematics teachers motivational support were found to be higher in females compared to males, in 6th graders, as compared to 7th and 8th graders and in high achievers compared to low achievers. It was also determined that the students motivational beliefs in mathematics differed significantly for female students, when compared to male students, in intrinsic goal orientation, test anxiety and task value sub dimensions. It was observed that student motivation decreased together with grade levels in all sub dimensions other than test anxiety, and that those students with higher mathematics scores had higher levels of motivation.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz K. Ü. (2012). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İstanbul 2012.
  • Akın A. & Çetin B. (2007). “Başarı Yönelimleri Ölceği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Eğitim Araştırmaları Dergisi 26 (2007) 1-12.
  • Aktan S. & Tezci E. (2013). “Matematik Motivasyon Ölçeğinin (MMÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. International Journal of Social Science 6/4 (2013) 57-77.
  • Ames C. (1992). “Goals, Structures and Student Motivation”. Journal of Educational Psychology 84/3 (1992) 261-271.
  • Bandura A. (1994). “Self-Efficacy”. Ed. V. S. Ramachaudran. Encyclopedia of Human Behavior (1994) 71- 81. New York.
  • Bulut S. (2006). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersinde Kullandıkları Öğrenme Stratejileri ve Başarı Güdüleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Edirne 2006.
  • Büyüköztürk Ş., Akgün Ö. A., Özkahveci Ö. & Demirel F. (2004). “The Validity And Reliability Study of The Turkish Version of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 4/2 (2004) 231-239.
  • Çetin B. & Akın A. (2009). “An Investigation of The Relationship Between Achievement Goal Orientations and the Use of Stress Coping Strategies with Canonical Correlation”. International Journal of Human Sciences 6/1 (2009) 242-255.
  • Deci E. L., Vallerand R. J., Pelletier L. G. & Ryan M. R. (1991). “Motivation and Education: The Self- Determination Perspective”. Educational Psychologist 26/3-4 (1991) 325-346. DOI:10.1080/00461520.1991.9653137.
  • Diseth A. & Samdal O. (2014). “Autonomy Support and Achievement Goals as Predictors of Perceived School Performance and Life Satisfaction in the Transition Between Lower and Upper Secondary School”. Soc Psychol Educ. DOI: 10.1007/s11218-013-9244-4.
  • Dursun Ş. & Bindak R. (2011). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının Incelenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 35/1 (2011) 18-21. Elliot A. J. (1999). “Aproach and Avoidance Motivation and Achievement Goals”. Educational Psychologist 34/3 (1999) 169-189.
  • Ergöz G. (2008). Investigation of Self-Regulated Learning and Motivational Beliefs in Mathematics Achievement. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2008.
  • Fortier M. S., Vollerand R. J. & Gay F. (1995). “Academic Motivation and School Performance: Toward A Structural Model”. Contemporary Educational Psychology 20 (1995) 257-274. DOI: 10.1006/ceps.1995.1017.
  • Gülten Ç. D. & Soytürk İ. (2013) “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Geometri Özyeterliklerinin Akademik Başarı Not Ortalamaları İle İlişkisi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/25 (2013) 55-70.
  • Güvenç E. & Güvenç H. (2014). “İlköğretim Matematik İle Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Biçemleri ve Özerklik Desteği Algıları”. NWSA-Education Sciences 9/3 (2014) 311-322. DOI:10.12739/NWSA.2014.9.3.1C0620.
  • Güvenç H. (2011). “Sınıf Öğretmenlerinin Özerklik Destekleri ve Mesleki Özyeterlik Algıları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 17/1 (2011) 99-116.
  • Güvenç H. (2015). “The Relationship between Teachers’ Motivational Support and Engagement versus Disaffection”. Educational Sciences: Theory & Practice 15/3 (2015) 647-657. DOI:10.12738/estp. 2015.3.2662.
  • Jungert T. & Koestner R. (2015). “Science Adjustment, Parental and Teacher Autonomy Support and The Cognitive Orientation of Science Students”. Educational Psychology 35/3 (2015) 361-376. DOI:10.1080/01443410.2013.828826
  • Karadeniz Ş., Büyüköztürk Ş., Akgün Ö. E., Kılıç-Çakmak E. & Demirel F. (2008). “The Turkish Adaptation Study of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) For 12–18 Year Old Children: Results of Confirmatory Factor Analysis”. The Turkish Online Journal of Educational Technology 7/4 (2008) 108-117.
  • Karasar N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 2009.
  • Kılıç A. S. (2011). İlköğretim Ikinci Kademe Öğrencilerinin Genel Başarıları, Matematik Başarıları, Matematik Dersine Yönelik Tutumları, Güdülenmeleri ve Matematik Kaygıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2011.
  • Kılıç Ç. & Tanrıseven I. (2012). “Öz-Düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlar ile Standart Olmayan Sözel Problem Çözme Arasındaki İlişkiler”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2012) 167-180.
  • Kılıç-Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Büyüköztürk Ş. & Demirel F. (2008). “İlköğretim İkinci Kademe ve Lise Öğrencilerinin Ders ve Sınıf Düzeylerine Göre Öğrenme Stratejileri ve Güdülenme Düzeylerinin Belirlenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 5/1 (2008) 1-27. Mıh V. & Mıh C. (2013) “Perceived Autonomy-Supportive Teaching, Academic Self-Perceptions and Engagement in Learning: Toward a Process Model of Academic Achievement”. Cognition, Brain, Behavior An Interdisciplinary Journal 17/4 (2013) 289-313. Niemiec C. P. & Ryan R. M. (2009). “Autonomy, Competence and Relatedness in the Classroom: Applying Self-Determination Theory to Educational Practice”. Theory and Research in Education 133 (2009) 133-144. DOI: 10.1177/1477878509104318.
  • Oğuz A. (2013). “Öğretmenlerin Öğrenen Özerkliğinin Desteklenmesine İlişkin Görüşleri”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 10/1(2013) 1273-1297.
  • Özkal N. (2013a). “The Relationship Between Achievement Goal Orientations and Self Regulated Learning Strategies of Secondary School Students in Social Studies Courses”. International Journal of Academic Research Part B 5/3 (2013) 387-394. DOI: 10.7813/2075-4124.2013/5-3/B.59.
  • Özkal N. (2013b). “Sosyal Bilgilere İlişkin İçsel ve Dışsal Güdülerin Özyeterlik ve Başarı Yönelimlerine Göre Yordanması”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/27 (2013) 98-117.
  • Özkal N. & Demirkol A. (2014). “Öğrenen Özerkliğinin Desteklenmesinin Gerekliliğine ve Sergilenmesine Ilişkin Öğretmen Görüşleri“. NWSA-Education Sciences 9/3 (2014) 293-310. DOI: 0.12739/NWSA.2014.9.3.1C0619.
  • Öztürk B. (2003). Relationships Among Self-Regulated Learning Components, Motivational Beliefs and Mathematics Achievement. Yayınmlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara 2003.
  • Pintrich P. R. (1999). “The Role of Motivation in Promoting and Sustaining Self Regulated Learning”. International Journal of Educational Research 31 (1999) 459-470.
  • Reeve J., Vansteenkiste M., Assor A., Ahmad I., Cheon S. H., Jang H., Kaplan H., Moss J., Olaussen B. S. & Wang J. (2013). “The Beliefs That Underlie Autonomy-Supportive and Controlling Teaching: A Multinational Investigation”. Motivation and Emotion 38 (2013) 93-110. DOI: 10.1007/s11031-013- 9367-0.
  • Reeve J. (2009). “Why Teachers Adopt a Controlling Motivating Style Toward Students and How They Can Become More Autonomy Supportive”. Educational Psychologist 44/3 (2009) 159-175. DOI: 10.1080/00461520903028990.
  • Reeve J. (2006). “Teachers as Facilitators: What Autonomy- Supportive Teachers Do and Why Their Students Benefits”. The Elementary School Journal 106/3 (2006) 225-236. DOI: 10.1086/501484.
  • Reeve J., Jang H., Carrell D., Jeon S. & Barch J. (2004). “Enhancing Students’ Engagement by Increasing Teachers’ Autonomy Support”. Motivation and Emotion 28/2 (2004) 147-216.
  • Schunk D. H. (1994). “Self-regulation of Self Effiacy and Attributions in Academic Settings”. Ed. D. H. Schunk, B. J. Zimmerman. Self Regulation of Learning and Performence Issues and Educational Aplication (1994) 76-99. Lawrence Erlbaum.
  • Seniye V. (2007). Teachers and Students Perceptions of Teacher Motivational Behavior. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Eğitim Bilimleri. Ankara 2007.
  • Skinner E. & Pitzer J. R. (2012). “Developmental Dynamics of Student Engagement, Coping, and Everyday Resilience”. Ed. S. L. Christenson et al. Handbook of Research on Student Engagement (2012) 21-44. DOI: 10.1007/978-1-4614-2018-7_2.
  • Skinner E., Furrer C., Marchand G. & Kindermann T. (2008) “Engagement and Disaffection in the Classroom: Part of a Larger Motivational Dynamic?”. Journal of Educational Psychology 100/4 (2008) 765-781. DOI: 10.1037/a0012840.
  • Sünbül A. M., Kesici Ş. & Bozgeyikli H. (2003). “Öğretmenlerin Psikolojik İhtiyaçları, Öğrencileri Motive ve Kontrol Etme Düzeyleri”. Selçuk Üniversitesi Araştırma Fonu, Proje No: 2002-236.
  • Şan İ. (2013). “Seviye Belirleme Sınavlarının Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlara Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Turkish Studies 8/6 (2013) 697-706. Tahiroğlu M. & Çakır S. (2014). “İlkokul 4. Sınıflara Yönelik Matematik Motivasyon Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 15/3 (2014) 29-48.
  • Tschannen-Moran M. & Woolfolk-Hoy A. (2001). “Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct”. Teaching and Teacher Education 17 (2001) 783-805. Türk Psikiyatri Derneği (2015). Kaynak: http://www.psikiyatri.org.tr/pagepublic.aspx?menu=42 Erişim Tarihi: 18 Şubat 2015.
  • Üredi I. & Üredi L. (2005). “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Öz-Düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel İnançlarının Matematik Başarısını Yordama Gücü”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1⁄2 (2005) 250-260.
  • Yaman S. & Dede Y. (2006). “İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Özyeterlik İnanç Düzeyleri Üzerine Bir Çalışma”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/1-2 (2006) 109-119.
  • Yıldırım İ. (2000). “Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Yalnızlık, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 (2000) 167-176.
  • Yıldırım İ. & Ergene T. (2003). “Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarının Yordayıcısı Olarak Sınav Kaygısı Boyun Eğici Davranışlar ve Sosyal Destek”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2003) 224-234.
  • Yılmaz Ç. (2011). 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Güdüsü, Kaygısı, Öz Yeterlik Inancı ve Öz Kavramı Ile Matematik Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki Ilişkiler: Şereflikoçhisar Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara 2011.
  • Yücel C., Karadağ E. & Turan S. (2013). TIMSS 2011 Ulusal Ön Değerlendirme Raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I. Vanteenkiste M., Sierens E., Goossens L., Soenens B., Dochy F. M., Mouratidis A., Aelterman N., Haerens L. & Beyers W. (2012). “Identifying Configurations of Perceived Teacher Autonomy Support and Structure: Associations With Self- Regulated Learning, Motivation and Problem Behavior”. Learning and Instruction 22 (2012) 431-439. DOI: 10.1016/j.Learn. And Instruc.2012.04.002.
  • Zimmerman B. J. (2000). “Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn”. Contemporary Educational Psychology 25 (2000) 82-91.
APA ÖZKAL N, ERDİK C (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. , 327 - 342.
Chicago ÖZKAL NEŞE,ERDİK Cengiz Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. (2015): 327 - 342.
MLA ÖZKAL NEŞE,ERDİK Cengiz Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. , 2015, ss.327 - 342.
AMA ÖZKAL N,ERDİK C Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. . 2015; 327 - 342.
Vancouver ÖZKAL N,ERDİK C Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. . 2015; 327 - 342.
IEEE ÖZKAL N,ERDİK C "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler." , ss.327 - 342, 2015.
ISNAD ÖZKAL, NEŞE - ERDİK, Cengiz. "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler". (2015), 327-342.
APA ÖZKAL N, ERDİK C (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(1), 327 - 342.
Chicago ÖZKAL NEŞE,ERDİK Cengiz Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5, no.1 (2015): 327 - 342.
MLA ÖZKAL NEŞE,ERDİK Cengiz Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.5, no.1, 2015, ss.327 - 342.
AMA ÖZKAL N,ERDİK C Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(1): 327 - 342.
Vancouver ÖZKAL N,ERDİK C Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(1): 327 - 342.
IEEE ÖZKAL N,ERDİK C "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5, ss.327 - 342, 2015.
ISNAD ÖZKAL, NEŞE - ERDİK, Cengiz. "Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğretmenlerinin Güdüsel Desteklerine İlişkin Algıları ile Güdüsel İnançları Arasındaki İlişkiler". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5/1 (2015), 327-342.