Yıl: 2015 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 223 - 241 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ

Öz:
Öz: Sahâbe cahiliye dönemindeki şiirlerinde kötü yönleri ıslah etmişlerdir.Bu yüzden de tamamıyla şiire karşı değillerdir. Şiirleri, içerisindeki kelime- lerin anlamlarına göre değerlendirmişlerdir. İçerisinde kötü sözlerinbulunduğu şiirleri okumamışlar ve okunmasına engel olmuşlardır.Müslüman olmadan evvel şiir ile meşgul olan sahâbe bu özelliklerini İslâmyolunda cihat ederken veya farklı hayır yollarında kullanmışlardır. Hz.Peygamberin huzurunda ona biat ederken, savaşta, yardım talebindebulunurken veya hüzünlendiklerinde ağızlarından günah bir sözçıkmadan şiir okumuşlardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

The Role of Companions Poetry After The Era of Ignorance

Öz:
Abstract: Companions changed the bad aspects in the poetry of ignoranceera. Therefore, they are not totally opposed to the poetry. Poems wereevaluated in accordance with the meaning of the words in them. They didn t read the poems in which bad words were found and didn t let themto be read. Companions who had engaged with poetry before being Mus- lims, used that for jihad or for different charities in Islam. During the alle- giance to the Prophet in front of him, during the war, during the request forassistance and in sadness, did they read poems without saying any wordswhich mean sin .
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, thk. Şuayip el-Arnavut, Beyrut: 1998-1419. Aynî, Bedruddin Ebu Muhammed, Umdedü’l-Kârî Şerhu Sahîhi’l-Buhârî, Beyrut: Daru’l- Kütübi’l-İlmiyye, 2001.
  • Azîmâbâdî, Ebû Abdirrahman Şeref, Avnu’l-Ma’bûd Alâ Şerhi Süneni Ebî Dâvûd, Beyrut: Dâru İbni Hazm, 1426-2005.
  • Bardakoğlu, Ali, “Hırsızlık”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), İstanbul 1998, XVII, 384-396.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâil, Câmiu’s-Sahîh, Musahhih ve Mudekkik Takdîm Muhammed Ahmed el-Hallâf, Lübnan: Dâru İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, tsz. Darekutnî, Ali b. Ömer, Sünen, thk. Şuayip el-Arnavut, Beyrut: Müessesetü’r-Risale, 2004- 1424.
  • İsmail Durmuş, “Şiir”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), İstanbul 2010, XXXIX, 144-154.
  • Hamidullah, Muhammed, İslâm Peygamberi, İstanbul: Beyân Yayınları, 2009. Hazer, Dursun, “Hz. Peygamber’in Şairi Hassân b. Sâbit (ö. 682)’in Şiirlerinde Övülen ve Yerilen Değerler”, İslâmî İlimler Dergisi, 2006, I, 85-116.
  • Heysemî, Ebûbekir, Mecmeu’z-Zevâid ve Menbeu’l-Fevâid, Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1414. İbn Abdi’l-Berr, Ebû Ömer, el-İstiâb fî Ma’rifeti’l-Ashab, Lübnan: Mektebetü’l-Asriyye, 1431- 2010.
  • İbn Hacer el-Askalânî, el-İsâbe fî-Temyîzi’s-Sahâbe, Lübnan: Beytu’l-Efkâr, 2004. ------, el-Askalânî, Nüzhetü’n-Nazar Şerhu Nuhbeti’l-Fiker, Dâru İbnu Recep, 2006.
  • İbn Hibban, el-İhsan Bi Tertîbi Sahih-i İbn-i Hibban, thk. Şuayip el-Arnavut, Beyrut: Mües- sesetü’r-Risale, 1991-1414.
  • el-Kureşî, Ebû Zeyd Muhammed b. Ebi’l-Hattâb, Beyrut: Cemheretu eş‘âri’l-‘Arap, 1424- 2003. Kurtubî, Ebû Abdillah Ebûbekir, el-Câmî li-Ehkâmi’l-Kur’an, Kahire: Dâru Âfâki’l-Arabî, 1431-2010.
  • Kutup, Seyyid, Fi-Zilâli’l-Kur’an, Beyrut: Dâru’ş-Şurûk, 2003-1423.
  • Müslim, Ebû’l-Hüseyin b. El-Haccâc el-Kuşeyrî en-Neysâbûrî, Sahîhu Müslim, Tahriç: Mu- hammed b. İyâdî, Kahire: Mektebetü’s-Safâ, 2003-1424.
  • Öğmüş, Harun, Cahiliye Döneminde Araplar, İstanbul: Timaş Yayınları, 2013.
  • Özdemir, Abdurrahman, “Muallaka Şairi Bir Sahabi: Lebid (ö. 660) b. Rabia”, İslâmi İlimler Dergisi, (2006), I, 117-144.
  • Taberânî, Ebu’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed, Mu’cemu’l-Kebir, Tahriç: Muhammed el- Asyûti, Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2007.
  • Tahâvî, Ebû Câfer, Şerhu Meâni'l-Âsâr, thk. Muhammed Zehra- Muhammed Seyyid, Beyrut: Âlemü'l-Kütüb, 1994-1414.
  • Yalar, Mehmet, “İslami Arap Şiiri ve Hz. Peygamber”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2009), XVIII, 61-88.
  • Zebîdi, Zeynuddin, Sahih-i Buhârî Muhtasarı Tecrid-i Sarih Tercemesi, trc. Ahmed Naim, Kamil Miras, Ankara: Emel Matbaacılık, 1980.
APA YEKTAR O (2015). CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. , 223 - 241.
Chicago YEKTAR Osman Nedim CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. (2015): 223 - 241.
MLA YEKTAR Osman Nedim CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. , 2015, ss.223 - 241.
AMA YEKTAR O CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. . 2015; 223 - 241.
Vancouver YEKTAR O CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. . 2015; 223 - 241.
IEEE YEKTAR O "CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ." , ss.223 - 241, 2015.
ISNAD YEKTAR, Osman Nedim. "CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ". (2015), 223-241.
APA YEKTAR O (2015). CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(2), 223 - 241.
Chicago YEKTAR Osman Nedim CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19, no.2 (2015): 223 - 241.
MLA YEKTAR Osman Nedim CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.19, no.2, 2015, ss.223 - 241.
AMA YEKTAR O CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 19(2): 223 - 241.
Vancouver YEKTAR O CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 19(2): 223 - 241.
IEEE YEKTAR O "CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ." Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19, ss.223 - 241, 2015.
ISNAD YEKTAR, Osman Nedim. "CAHİLİYE DÖNEMİNDEN SONRA SAHÂBE ŞİİRİNİN ROLÜ". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/2 (2015), 223-241.