Yıl: 2014 Cilt: 34 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 227 - 247 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi

Öz:
ÖZ Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öğretimsel liderlikle ilgili özelliklerini, sınıf öğretmenlerinin algılarına göre belirlemek ve değerlendirmektir. Araştırma, nitel türdedir. Araştırmanın çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine göre seçilen ve Kırşehir ilindeki ilkokullarda görev yapan, üst, orta ve alt sosyo-ekonomik kategoride yer alan 9 farklı ilkokuldaki, 5i kadın, 8i erkek toplam 13 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veriler görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde ise belirlenen temalar doğrultusunda içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarında; okulun misyon ve amaçlarının belirlenmesi,öğretim programlarının yönetimi ve okulda olumlu bir öğrenme iklimin oluşturulması boyutlarında bazı sorunlar görülmektedir.Öğretim liderliği, Liderlik, Sınıf öğretmenliği
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

An Evaluation of School Directors Instructional Leadership Features Based on Classroom Teachers Perceptions

Öz:
This study deals with both defining and evaluating the features of school directors regarding instructional leadership based on the perceptions of school teachers. The study is of qualitative nature and the study group, chosen by means of maximum variation sampling method, consists of elementary school teachers, from low, middle and high socio-economic backgrounds with 5 female, 8 male teachers from 9 elementary schools in Kırşehir. The data were obtained by interview method and content analysis method was applied in the analysis of the data. The results of the study reveal that there exists some problems in such aspects as the instructional leadership behaviors of the school directors, defining the missions and visions of the schools, management of instructional programs and creating a positive atmosphere in schools.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, N. (2001). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretimsel liderliği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Aksoy, E. & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Kırgızistan Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235-249.
  • Arslan, M. (2009). Yeni ilköğretim programının uygulanmasında ilköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerine ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.. Buluç, B. (1998). Bilgi çağı ve örgütsel liderlik. Yeni Türkiye Dergisi, 4(20), 1205- 1213.
  • Celep, C. (2004). Dönüşümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cole, G. A.(1993). Management theory and practice. (4th.Edition). London: DP, Publications Ltd, Aldine Place.
  • Çelik, V. (1995). Eğitim yöneticisinin vizyonu ve misyonu. Eğitim Yönetimi, 1(1), 47- 52.
  • Çelik, V. (2012). Eğitimsel liderlik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demiral, E. (2007). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (1993). How to design and evaluate research in education. New York: Mcgraw-Hill. Gökyer, N. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği rollerini gerçekleştirme düzeyleri ve bu rolleri sınırlayan etkenler. S.Ü, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 113-129.
  • Gümüşeli, A. İ. (1996a). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. III. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Gümüşeli, A. İ. (1996b). Öğretim liderliği. MPM Verimlilik Dergisi, 4.
  • Hallinger, P. (2003). Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), 329-351
  • Hallinger, P. (2005). Instructional leadership and the school principal: A passing fancy that refuses to fade away. Leadership and Policy in Schools, 4, 221–239.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional leadership behavior of principals. Elementary School Journal, 86(2), 217–248.
  • İnceler, S. (2005). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik öğretimsel liderlik davranışları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Keşan, C. & Kaya, D. (2011). Öğretimsel liderlik boyutu üzerine üniversite mezunlarının bakış açıları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 20-37.
  • Khan, Z., Khan, U. A., Shah, R. U., & Iqbal, J. (2009). Instructional leadership, supervision and teacher development. Dialogue, 4(4), 580-592.
  • Krug, S. (1992). Instructional leadership, a constructivist perspective. Educational Administratıon Quarterly, 28(3), 430-443.
  • MEB (2003). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Tebliğler Dergisi, Sayı: 2552. Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Özdemir, S. & Sezgin, F. (2000). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 266-282.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Serin, M. K & Buluç, B. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(3), 435-459.
  • Sofo, F., Fitzgerald R., & Jawas, U. (2012). Instructional leadership in Indonesian school reform: Overcoming the problems to move forward. School Leadership & Management, 32(5), 503-522.
  • Süzeroğlu, M. A. (2006). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarının değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şahin, S. (2011). The relationship between instructional leadership style and school culture (İzmir Case). Educational Sciences: Theory & Practice Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 1920-1927.
  • Şişman, M. (1997, Eylül). Okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları. IV. Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Şişman, M. (2012). Öğretim Liderliği. (4. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Tan, C-Y. (2012). Instructional leadership: Toward a contextualised knowledge creation model. School Leadership & Management, 32(2), 183-194.
  • Tanrıöğen, A. (2000). Temel eğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışları. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 67-73.
  • Tıkır, N. (2005). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile duygusal zekaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Gaziantep ili Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Toker, T. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin okul müdürlerinden öğretim liderliği davranışlarına ilişkin beklentileri ve beklentilerinin gerçekleşme düzeyi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yörük, S. & Akdağ, G.A. (2010). İlköğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarının etkililiği ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 66- 92.
  • Yukl, G. (1989). Managerial leadership: A review of theory and research. Journal of Management, 15(2), 251-289.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Teknikleri. (Geliştirilmiş 5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
APA aktepe v, BULUÇ B (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. , 227 - 247.
Chicago aktepe vedat,BULUÇ BEKIR Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. (2014): 227 - 247.
MLA aktepe vedat,BULUÇ BEKIR Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. , 2014, ss.227 - 247.
AMA aktepe v,BULUÇ B Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. . 2014; 227 - 247.
Vancouver aktepe v,BULUÇ B Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. . 2014; 227 - 247.
IEEE aktepe v,BULUÇ B "Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi." , ss.227 - 247, 2014.
ISNAD aktepe, vedat - BULUÇ, BEKIR. "Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi". (2014), 227-247.
APA aktepe v, BULUÇ B (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 227 - 247.
Chicago aktepe vedat,BULUÇ BEKIR Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, no.2 (2014): 227 - 247.
MLA aktepe vedat,BULUÇ BEKIR Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.34, no.2, 2014, ss.227 - 247.
AMA aktepe v,BULUÇ B Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(2): 227 - 247.
Vancouver aktepe v,BULUÇ B Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(2): 227 - 247.
IEEE aktepe v,BULUÇ B "Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, ss.227 - 247, 2014.
ISNAD aktepe, vedat - BULUÇ, BEKIR. "Sınıf Öğretmenlerinin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Özelliklerinin Değerlendirilmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/2 (2014), 227-247.