Yıl: 2014 Cilt: 34 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ

Öz:
Bu çalışma, çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerinde öğrencilerin karşılaştıkları güçlükleri tespit etmek için yapılmıştır. Bu amaçla yazarlar tarafından geliştirilen Dinamik Soru Seti, Niğde il merkezinde altı farklı lisede öğrenim gören toplam 377 öğrenciye uygulanmıştır. DSSden toplanan veriler prakseolojik olarak analiz edilerek öğrencilerin ivme bulma probleminde kullandıkları teknikler ortaya çıkarılmıştır. Bulgular, öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun cinsiyet, sınıf ve okul türü fark etmeksizin çok parçalı mekanik sistemlerde ivme hesaplama problemlerini çözerken onları hatalı çözüme götüren odak tekniği kullandıklarını göstermiştir. Araştırmada toplanan veriler odak tekniğin, özel şartlar altında ortaya çıkmış, bir grup öğrenciye özgü, özel bir teknik olmadığını göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

STUDENT DIFFICILTIES ABOUT CALCULATING ACCELARATION OF MULTIPLE COMPONENT SYSTEMS

Öz:
This study aims to investigate students difficulties related to calculating acceleration for multi- object systems. Dynamic Question Set (DQS) was developed by authors and used as a data collection tool. DQS was administered to 377 high school students in 6 different high schools in Nigde province. DQS solutions were analysed according to the praxeological organization. The distributions of solution were analysed according to variables such as gender, type of high school and class. The findings indicate that most students used an erroneous technique for calculating acceleration in multi-object mechanic systems regardless of gender, class and type of school. This technique called as focused technique is to focus on the object we ask to calculate its acceleration and to ignore the rest of the mechanical system. The findings also show that this technique did not appear under special circumstances and was not specific to a group of students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bolton, J., & Ross, S. (1997). Developing students’ physics problem-solving skills. Physics Education, 32, 176.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chevallard, Y. (1992). Fundamental concepts in didactics : Perspectives provided by an anthropological approach. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 131-168.
  • Chevallard, Y. (1997). Familière et problématique, la figure du professeur. Recherches en Didactique des Mathématiques, 17(3), 17-54.
  • Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques 19(2), 221–266.
  • Chevallard, Y. (2007). Readjusting Didactics to a Changing Epistemology. European Educational Research Journal, 6(2).
  • Compton, C. A. (1970). Exercises are not problems. The Physics Teacher, 8, 235–240.
  • Çalışkan, S., Selçuk, G. S., & Erol, M. (2012). Instruction of problem solving strategies: Effects on physics achievement and self-efficacy beliefs. Journal of Baltic Science Education, 9(1) .
  • Dumas-Carré, A. (1981). Les controles en question. Bulletin de l’Union des Physiciens, 632, 865-869.
  • Dumas-Carré, A., & Goffard, M. (1997). Rénover les activités de résolution de problémes en physique. Paris: Armand Colin/Masson.
  • Guillaud, J.C. (1998). Enseignement et apprentissage du concept de force en classe de Troisième (Doktora tezi). Université Jospeh Fourier Grenoble 1 France. Hallouna, I. A., & Hestenes, D. (1985). Common sense concepts about motion. Am. J. Phys, 53(11), 1056–1065.
  • Hobden, P. (1998). The Role of Routine Problem Tasks in Science Teaching. International handbook of science education, 1, 219.
  • Jonassen, D. H. (2010). Learning to solve problems: A handbook for designing problem-solving learning environments. Routledge.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Leonard, W. J., Dufresne, R. J., & Mestre, J. P. (1996). Using qualitative problem- solving strategies to highlight the role of conceptual knowledge in solving problems. Am. J. Phys., 64, 1495-150.
  • McDermott, L. C., Shaffer, P. S., & Somers, M. D. (1994). Research as a guide for teaching introductory mechanics: An illustration in the context of the Atwood’s machine. Am. J. Phys., 62(1), 46–55.
  • McGinn, M. K., & Boote, D. N. (2003). A first-person perspective on problem solving in a history of mathematics course. Mathematical Thinking and Learning, 5(1), 71–107.
  • Mestre, J. P., Dufresne, R. J., Gerace, W. J., Hardiman, P. T., & Touger, J. S. (1993). Promoting skilled problem-solving behavior among beginning physics students. Journal of Research in Science Teaching, 30(3), 303–317.
  • Reif, F., Larkin, H., & Brackett, G. C. (1976). Teaching general learning and problem- solving skills. Am. J. Phys., 44(3), 212-217.
  • Robardet, G., & Guillaud, J. C. (1997). Éléments de didactique des sciences physiques: de la recherche à la pratique. Presses universitaires de France. Pretz, J. E., Naples, A. J., & Sternberg, R. J. (2003). Recognizing, defining, and representing problems. The psychology of problem solving, 30(3).
  • Sağlam, A. (2004). Les Équations Différentielles en Mathématiques et en Physique (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Université Jospeh Fourier Grenoble 1 France.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taşar, M. (2010). What part of the concept of acceleration is difficult to understand: the mathematics, the physics, or both? ZDM. doi:10.1007/s11858-010-0262-9
  • Temiz, B.K. & Yavuz, A. (2013). Odak tekniğin ortaya çıkmasında etkili olabilecek bazı faktörlerin araştırılması: başarı, mantıksal düşünme yeteneği ve işlem tipi sırası. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 570-592.
  • Tuminaro, J., & Redish, E. F. (2007). Elements of a cognitive model of physics problem solving: Epistemic games. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 3(2), 020101.
  • Venturini, P., Calmettes, B., Amade-Escot, C., Terrisse, A., & others. (2007). Analyse didactique des pratiques d’enseignement de la physique d’une professeure expérimentée.
  • Yavuz, A. (2007). Stratégie de résolution d’exercice en mécanique du point matériel. Stratégie des enseignants et difficultés des étudiants de la première année universitaire: Exemple du problème de la machine d’Atwood (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Université Jospeh Fourier Grenoble 1 France.
APA YAVUZ A, Temiz B (2014). ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. , 1 - 22.
Chicago YAVUZ AHMET,Temiz Burak Kağan ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. (2014): 1 - 22.
MLA YAVUZ AHMET,Temiz Burak Kağan ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. , 2014, ss.1 - 22.
AMA YAVUZ A,Temiz B ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. . 2014; 1 - 22.
Vancouver YAVUZ A,Temiz B ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. . 2014; 1 - 22.
IEEE YAVUZ A,Temiz B "ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ." , ss.1 - 22, 2014.
ISNAD YAVUZ, AHMET - Temiz, Burak Kağan. "ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ". (2014), 1-22.
APA YAVUZ A, Temiz B (2014). ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 1 - 22.
Chicago YAVUZ AHMET,Temiz Burak Kağan ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34, no.1 (2014): 1 - 22.
MLA YAVUZ AHMET,Temiz Burak Kağan ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.34, no.1, 2014, ss.1 - 22.
AMA YAVUZ A,Temiz B ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(1): 1 - 22.
Vancouver YAVUZ A,Temiz B ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(1): 1 - 22.
IEEE YAVUZ A,Temiz B "ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, ss.1 - 22, 2014.
ISNAD YAVUZ, AHMET - Temiz, Burak Kağan. "ÇOK PARÇALI MEKANİK SİSTEMLERDE İVME HESAPLAMA PROBLEMLERİNDE ÖĞRENCİ GÜÇLÜKLERİ". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34/1 (2014), 1-22.