KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Yıl: 2015 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 1 - 11 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Öz: Köy Enstitülerinde, köyden alınarak köye gönderilmek üzere köy çocukları yetiştirilmiş ve köy koşullarına uyumsağlayabilen öğretmen tipi yaratılmak istenmiştir. Köy Enstitüleri eğitim ve öğretim etkinliklerinin esasını iş ve iş içinde öğretimoluşturmaktadır. Köy Enstitülerinde "gözlem", "deney", "araştırma", "inceleme" ve "tartışma" gibi öğrenme teknikleri etkinkullanılmıştır. Köy Enstitülerindeki başarının sırrı uyguladığı yöntemlerde saklıdır. Bu araştırmanın temel amacı köy enstitülerimezunlarının görüşlerine göre Köy Enstitülerinde tüm derslerde kullanılan çağdaş yöntem ve teknikleri belirlemektir.Araştırmanın alt problemini yanıtlamak amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden durum araştırmasından yararlanılmıştır.Araştırmanın verilerini elde etmek amacıyla görüşme tekniği ve buna bağlı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formukullanılmıştır. Örneklemin belirlenmesinde nitel araştırmada kullanılan, amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan kartopuörneklemeye (zincir örnekleme) başvurulmuştur. Görüşmeler Denizli, İzmir, Muğla, Aydın, Manisa, Isparta, Uşak, Dikili, Çal,Fethiye, Ortacada ulaşılabilen Köy Enstitüsü mezunu öğretmenlerle gerçekleştirilmiştir (n=59). Araştırmaya ilişkin sonuçlardanbazıları şunlardır: Köy Enstitülerinde proje tabanlı öğrenme, çoklu zeka alanına yönelik uygulamalar, okuduğunu anlamastratejileri, drama, işbirlikli öğrenme gibi çağdaş yöntemler kurallarına uygun bir şekilde yapılandırılmadan da olsa başarı ileuygulanmıştır. Enstitülerde sanat yoluyla eğitim yaşama geçirmiştir. Enstitülerde okuduğunu anlama stratejileri etkin birşekilde kullanılarak okuyan, değerlendiren ve yorumlayan bireyler yetiştirilmiştir.
Anahtar Kelime: TEACHER TRAINING METHODS USED IN VILLAGE INSTITUTES
Öz: In the Village Institutes, it was aimed to educate children by taking them out of their villages and sending themback there to be able to create a teacher model who is used to the village conditions. The essence of the teaching program in theVillage Institutes was composed of practice and teaching by practice. Learning techniques such as observation, experiment,research, examination and discussion were used effectively. The success of the village institutes were laid on the methods theyemployed. The aim of this study is to identify the methods and techniques used in all the courses of the Village Institutes basedon their graduates views. To address the sub-question of the study, case study being one of the qualitative research methods wasused. In the data gathering process, interview method was preferred and consequently a semi-structured interview form wasemployed. Snowball sampling being one of the purposive sampling methods in qualitative research was used in identifying thesample. The interviews were conducted with 59 retired teachers who were the graduates of Village Institutes and could bereached in Denizli, Izmir, Mugla, Aydin, Manisa, Isparta, Usak, Dikili, Cal, Fethiye and Ortaca. The results revealed certainteaching methods: in the Village Institutes, contemporary methods such as project-based learning, practices towards multiple- intelligence types, reading strategies, drama, cooperative learning were used. In the Institutes, learning through arts was put intopractice. With the effective use of reading strategies, individuals were trained to read, evaluate and comment on what they read.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli öğrenme kuram-araştırma-uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
- Allen, S. (2003). An analitic comparison of three models of reading strategy ınstruction. Internal Review of Applied Linguistics in Language Teaching (IRAL), 41 (4), 319-339.
- Arayıcı, A. (2004). Enstitüleri yorumlarken özden ayrılmalı. Eğitim Bilim Toplum, 2 (6), 96-103.
- Arslan, M. (2004). Çağdaşlaşma Bağlamında köy enstitülerinde güzel sanatlar eğitiminin yeri ve önemi. Yeniden İmece, 4, 58-61.
- Atıl, H. (1998). İstatistik. İzmir: Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları.
- Aykaç, N. (2000). Eğitimde canlı bir deney Köy Enstitüleri. Eğitim ve Yaşam, Bahar- Yaz Sayısı, 12-14.
- Aysal, N. (2005). Anadoluda aydınlanma hareketinin doğuşu: Köy Enstitüleri. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 35 (36), 267-282
- Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
- Başçı, Z. & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. İlköğretim Online, 10 (2), 454-467.
- Bilir, P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6 (3), 145-150.
- Demircan, C. ve İnandı, Y. (2008). Köy Enstitüleri Programlarında ana dilinin önemi ve Türkçe öğretimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 1-13.
- Esen, Z. (2007). Kep irtepe ve Arif iye Köy Enstitüleri (1940-1946). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Gardner, H. (1993). Frames of mind: The theory of multiple ıntelligences (Second edition). London: Fontana Press.
- Gedikoğlu, Ş. (2006). Neden Köy Enstitüleri. http://e-kutuphane.egitimsen.org.tr, son erişim tarihi: 01. 04. 2009.
- Gökçora, İ. H. (2007). Kulluktan özgür bireye: üretken eğitim ve aydınlanma yolunda köy enstitüleri. Üniversite ve Toplum, 7 (1), http://www.universite-toplum.org, son erişim tarihi: 20.11.2011 İncesu, K. (2007). Köy Enstitüleri halkı bilinçlendiriyordu. http://www.evrensel.net, son erişim tarihi: 09.04.2012.
- Johnson, D. W., Johnson, R.T. ve Holubec, E., J., (1994). The nuts and bolts of cooperative learning. Edina, Minesota: Interaction Book Company.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Kartal, S., (2008). Toplum kalkınmasında farklı bir eğitim kurumu: Köy Enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 23-36.
- Keer, H. V. ve Verhaeghe, J. P. (2005). Effects of explicit reading strategies ınstruction and peer tutoring on second and fifth graders reading comrehension and self-efficiency perception. The Journal of Experimental Education, 73 (4), 291-329.
- Kocabaş, A. (2004). Müzik eğitiminin çoklu zeka alanlarına etkisi ve Köy Enstitüleri. Yeniden İmece. 4, 53-57.
- Krby, F. (2012). Türkiyede Köy Enstitüleri (4. Baskı). İstanbul: Tarihçi Kitapevi.
- Kurtuluş, Y. (2004). Aydınlanma ve Köy Enstitülerinde sanat eğitimi. Yeniden İmece, 4, 49-52.
- Kurtuluş, Y. (2001). Köy Enstitülerinde sanat eğitimi ve Tonguç. Ankara: Güldikeni Yayınları.
- Kurtuluş, Y. (2002). Sanat eğitimi hareketi ve Tonguç. Eğitim ve Bilim, 123, 31-34.
- Makal, M. (2011). Köy Enstitüleri ve ötesi. http://blog.milliyet.com.tr/koy-enstituleri-ve-otesi, son erişim tarihi: 15. 04. 2012.
- Makal, M. (1997a). Köy Enstitüleri ve ötesi. Ankara: Güldikeni Yayınları.
- Oğuzkan, F. A. (2011). Köy Enstitüleri öğretim p rogramları. www.egitim.aku.edu.tr/ oguzkan.htm, son erişim tarihi: 06.04.2012.
- Oğuzkan, F. (1990). Köy Enstitüleri öğretim p rogramı.
- www.egitim.aku.edu.tr/oguzkan.htm, son erişim tarihi: 20.11.2011
- Oktay, C. (2011). Bir özgürlük p ratiği olarak eğitim. http://www.cengizoktay.com, son erişim tarihi:10.04. 2012.
- Ortaş, İ. (2011). Köy Enstitüleri eğitim modeline olan talep artıyor. www.mehmethekim.com, son erişim tarihi: 01.07. 2011.
- Ortaş, İ. (2007). Kulluktan özgür bireye: Üretken eğitim ve aydınlanma yolunda Köy Enstitüleri. Üniversite ve Toplum, 7,1, 1-8.
- Ortaş, İ. (2005). Ülkemizin kaçırdığı en büyük eğitim projesi: Köy Enstitüleri. Pivolka, 4,17, 3-5.
- Özdemir, O. (2008). Köy Enstitüleri ve yeni ortaçağın eğitim sorunu. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4,1, 46-53.
- Özer, A. (2004). Eğitim ve demokrasinin Köy Enstitülerindeki yansıması. Yeniden İmece, 2, 60-61.
- Özgen, B. (2011). Eğitimde süreklilik ve Köy Enstitüleri.
- www.egitim.aku.edu.tr/ozgen.htm, son erişim tarihi: 15.04. 2011.
- Özsoy, N. (2004). Yaratıcı drama ve Köy Enstitüleri. Yeniden İmece, 4, 34-36.
- Özyüksel Ersil, G. (2007). Cumhuriyet devrimimizin özgün eğitim kurumları Köy Enstitülerinde müzik eğitimi ve günümüze yansımaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Pazar, M. (2004). Eğitim, Demokrasi ve Köy Enstitüleri. Yeniden İmece. 2, 62-63.
- San, İ. (1991a). Eğitimde yaşayarak öğrenme yöntemi ve estetik bir süreç olarak yaratıcı drama. Eğitimde Nitelik Geliştirme Sempozyumu Kitapçığı. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları.
- San, İ. (1991b). Yaratıcı Drama. Eğitsel Boyutları. 1. İzmir Kongresi Bildiri Kitabı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
- Seyidoğlu, H. (1997). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. (7. baskı). İstanbul: Güzem Yayınları.
- Sönmez, V. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Susar Kırmızı, F. (2004). Okuma-anlama stratejileri ve Köy Enstitülerinde okuma etkinlikleri. Yeniden İmece, 3, 37-39.
- Şahhüseyinoğlu, H. N. (2007). Bozuk Düzende Yaşam. Ankara: Anı-Berfin Yayınları.
- Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle Köy Enstitüleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1, 203-226.
- Taşkaya, S. M. ve Akbaşlı, S. (2008). Okuma yazma öğretiminde Köy Enstitülerinin yeri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 1, 14-22.
- Türer, A. (2006). Türkiyede öğretmen yetiştirme ve sorunlar -I-. Abece Dergisi, Mart-Nisan Sayısı.
- Türkoğlu, P. (2004a). Ünlü eğitimci John Deweyin ülkesinde Tonguç ve Enstitüleri. Yeniden İmece, 2, 6-7.
- Türkoğlu, P. (2004b). Eğitimde sanatın yeri ve Köy Enstitüleri örneği, Yeniden İmece, 4, 46-48.
- Ülkü, C. (2008). Sanat eğitimi, sanat ve Köy Enstitüleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4,1, 37-45.
- Ünal, E. (2004). Celal Bayar Üniversitesi eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin ilköğretimde drama derslerine ilişkin tutumları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5,2, 1-15.
- Uğurlu, C. T. (2011). Çağdaş eğitimde Köy Enstitüleri.
- http://www.mufettisler.net, son erişim tarihi: 01. 07. 2011.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Matbaası.
- Yücel, T. (2004). Yatılı bölge okulu ve Köy Enstitüleri. Yeniden İmece, 2, 58-61.
APA | KIRMIZI SUSAR F (2015). KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. , 1 - 11. |
Chicago | KIRMIZI SUSAR Fatma KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. (2015): 1 - 11. |
MLA | KIRMIZI SUSAR Fatma KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. , 2015, ss.1 - 11. |
AMA | KIRMIZI SUSAR F KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. . 2015; 1 - 11. |
Vancouver | KIRMIZI SUSAR F KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. . 2015; 1 - 11. |
IEEE | KIRMIZI SUSAR F "KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER." , ss.1 - 11, 2015. |
ISNAD | KIRMIZI SUSAR, Fatma. "KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER". (2015), 1-11. |
APA | KIRMIZI SUSAR F (2015). KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(43), 1 - 11. |
Chicago | KIRMIZI SUSAR Fatma KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.43 (2015): 1 - 11. |
MLA | KIRMIZI SUSAR Fatma KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.43, 2015, ss.1 - 11. |
AMA | KIRMIZI SUSAR F KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 0(43): 1 - 11. |
Vancouver | KIRMIZI SUSAR F KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 0(43): 1 - 11. |
IEEE | KIRMIZI SUSAR F "KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER." Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.1 - 11, 2015. |
ISNAD | KIRMIZI SUSAR, Fatma. "KÖY ENSTİTÜLERİNDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRMEDE KULLANILAN YÖNTEMLER". Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 43 (2015), 1-11. |