KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!

Yıl: 2013 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 261 - 288 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!

Öz:
Hayâ duygusu kişi üzerinde bir kontrol mekanizması kurmakta; onu toplumdeğerlerinin karşısında olmamaya zorlamaktadır. Hayâ, sosyal yaptırıma sahippsiko-sosyal bir güçtür. Sosyal bir varlık olan insanın öteki ile insanca yaşaya- bilmesi için esas alacağı sosyal, psikolojik ve ahlâkî bir ölçüdür.İslam evrensel bir din olup Hz. Muhammed (s.a.v.) de bütün insanlığa gönde- rilmiş bir peygamberdir. Hadisler Onun sözü olunca, bazı hadislerin de evren- sel özellikler taşıması doğaldır.Peygamberlerin mesajları büyük ölçüde süreklilik ifade eder. İlk peygamber- den son peygambere kadar bütün peygamberlerin üzerinde durdukları ve buyüzden insanların aklında kalan ilkelerden biri de Utanmadıktan sonra dilediği- ni yap sözüdür. Bütün peygamberler, görevli oldukları coğrafyada, insanlarıhayâ çizgisine çekmeye çalışmışlardır.Bu makalede, Kitab-ı Mukaddes ve Kuran çerçevesinde, hayâ duygusunun ev- renselliğini ele alacağız.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

Universality of Shame in the Holy Bible and the Koran: If You Feel No Shame, Then Do As You Wish

Öz:
Feeling of shame constitues a control mechanism over individual and a societyand forces individual not to be against the values of society. Shame is a psyc- hocial power which has a social compelling force. It is a social, psychosocialand moral creteria for a social being human to live whit the other in a man- ner, which suits the humanity.Islam is a universal religion, Muhammad (peace be open him) who is the lastprophet sent a messenger to all humanity. As the hadisths are the word be- long to him soit is very natural that the hadisths carry an universal features.To a greater extent propets messages express continuity. From the very firstprophet to the last prophet all the prophets emphizes on one of the prinsi- palswhich was for this reasen kept in the minds of human: if yo feel no sha- me; do whatever you want. All the prophets tried to bring the people to themodesty in their geography in which they have a mission.In this article, we re going to deal with universality of the shame feeling in aframework of the Holy Book and Quran.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdulbâkî, M. Fuad, el-Mu’cemu’l Müfehrest li Elfazı’l-Kur’an, Daru İhyai’t Turasi’l- Arabî, Beyrut, ts. Abdullah b. Vehb, Ebû Muhammed el Mısrî, el Camiu fi’l-Hadîs, thk. Dr. Mustafa H. Hüseyin, Ebû’l Hayr, Daru İbni’l-Cevzî, (I-II), Suudî Arabistan, 1996. Abdurrezzak b. Hemmam, el-Musannef, thk., H. Rahman Azamî, (I-XI), el Mektebû’l İslâmî, Beyrut, 1403. Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, Çağrı, (I-VI), İstanbul, 1992. Ahmed Rif’at, Tasvir-i Ahlâk, Dersaadet, 1309. Âşık, Nevzat, “Sünnetin Yerelliği ve Evrenselliği”, (Sünnetin Dünü-Bugünü ve Gele- ceği Sempozyumu), Samsun, 1993. Beyhakî, Ahmed b. el Hüseyn, es-Sünenü’l-Kübra, (I-XI), Beyrut, 1355. Beyhakî, Ahmed b. el Hüseyn, Şuabu’l-İman, (I-VII), thk., M. Z. Besyunî, Daru’l Kü- tübil İlmiyyeti, Beyrut, 1410. Buharî, Muhammed b. İsmail, el-Edebû’l Müfred, Daru’l-Beşâiri’l İslamî, Beyrut, 1989. Buharî, Muhammed b. İsmail, es-Sahih, Çağrı Yayınevi, (I-VIII), İstanbul, 1992. Büyük Türkçe Sözlük, TDK,(I-II), Ankara, 1988. Çağırıcı, Mustafa, “Hayâ”, DİA, (XVI), İstanbul, 1997. Çakan, İ. Lutfi, Hadis Edebiyatı, İstanbul, 1985. Çelik, Ahmet, “Kur’ân’da Tevhîd Kavramının Semantik Alanları”; EKEV Akademi Dergisi, c. III, sayı. 2, (Güz 2001). Çoban, Ali, “Türkiye’nin Enerji Meselesi, Alternatif Enerji Kaynakları ve Nükleer Enerji”, Esam-Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, yıl: 1, sayı: 1, Ankara, 2007. Darimî, Ebû Abdillah b. Abdirrahman et-Temimî, es-Sünen, Çağrı Yayınevi,(I-II), İstanbul, 1992. Durmuş, Zülfikar, “Dilbilim Açısından Meallere Eleştirel Bir Yaklaşım” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 2010. Ebû Davud, Süleyman b. Eş’as es-Sicistanî, es-Sünen, Çağrı,(I-V), İstanbul, 1992. Ebû Nu'aym Esbehanî, Hılyetu’l Evliya ve Tabakatu’l-Asfiya, (I-X), Daru’l Küttabi’l Arabî, Beyrut, 1976. Elbânî, M. Nasıruddin, Silsiletü’l Ehâdisi’s-Sahiha, Mektebetü’l Maarif, Riyad, 1996. Elias, Norbert Uygarlaşma Süreci, çev. E. Ateşmen, İletişim, (I), İstanbul, 2011. Elias, Norbert, Uygarlaşma Süreci, çev. E. Özbek, İletişim,(II), İstanbul, 2009. Ersoy, M. Akif, Safahât, İstanbul, 1984. Gazalî, Muhammed, Ebû Hamid, İhyâu Ulûmi’d Dîn, (I-III), Daru Nehri’n Nîl, ts. Görmez, Mehmet, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Soru- nu, Ankara, 2000. Hâkim en Nisâbûrî, el Müstedrek ale’s-Sahihayn, Dâru’l-Kütübi’i İlmiyye, (I-IV), Bey- rut, 1990. Hâkim en Nisaburî, Marifetu Ulûmi’l Hadis, haz. es Seyyid Mu’zam Hüseyin, Mek- tebû’t-Ticari, Beyrut, ts. Hatib el-Bağdadî, Ebû Bekir, Tarihu Bağdad, Daru’l-Küttabi’l Arabî, (I-XVI), Beyrut, ts. Hattabî, Ebû Süleyman, Ahmed b. Muhammed, el- Meâlimu’s Sünen, Çağrı, İstanbul, 1992, (Ebû Davud’un kenarında). Işık, Mustafa, “Evrensel Bir Hadis Denemesi: Ben ve Öteki”, Erciyes İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 12-2011/1. İbn Ebî Şeybe, Abdullah b. Muhammed, el-Musannef fi’l Ehadisi ve’l Âsâr, Daru’l Fikr, (I-VIII), Beyrut, 1994. İbn Fûrek el Esbehâni, Müşkilu’l Hadîs ve Beyânuh, thk., Musa M. Ali, Alemu’l Kütüb, Beyrut, 1985. İbn Hacer, el-Askalânî, Fethü'l-bârî bi-şerhi Sahîhi'l-Buhârî, Dârü’l-Ma’rife, (I-XIII), Beyrut, 1379. İbn Hibban, Muhammed, Sahihu İbn-i Hibban bi-Tertibi İbni Belban, thk. ve tahric: Şuayb Arnavut, I-XVI (+XVII, XVIII= Fihrist), Müessetu’r Risale, Beyrut, 1993. İbn Kesîr, Tefsiru’l Kur’ani’l Azim, (I-VII), İstanbul, 1985. İbn Kuteybe, Te’vil-i Muhtelifi’l Hadis, Daru’l Ciyl, Beyrut, 1973. İbn Mâce, Muhammed b. Yezid, es-Sünen, Çağrı,(I-II), İstanbul, 1992. İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab, Dâru Sâdir, I-XV, Beyrut 1968. İbn Receb, Ebü'l-Ferec, Zeynüddin, Câmi’u'l-Ulûm ve'l-Hikem, Daru’l Marife, Beyrut, 1408. İbn Sa’d, Muhammed, Sünenü’n Nebiyyi (s.a.v.) ve Eyyamuh, haz. Abdusselam b. Mu- hammed b. Omer Aluş, Mektebetu’l İslamî,(I-II), Beyrut, 1995. İbnü'l-Esîr, Mecdüddin Mübarek, Câmiü'l-Usul min Ehâdîsi'r-Resul, thk. Abdülkadir Arnaut, Dârü'l-Fikr, Beyrut, 1970. İbnü'l-Esîr, Mecdüddin Mübarek, en-Nihâye fî Garîbi’l Hadîs ve'l-Eser, thk., T. Ahmed Zavî-Mahmud M.Tanahî,( I-V), Beyrut, 1963. İçli, Ahmet, “Hamdullah Hamdi’nin Yusuf u Züleyha Mesnevisinin Kavram ve Sembol Boyutu”, Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 13 Sayı: 39 (Bahar 2009). Kasapoğlu, Pınar, “Küreselleşen Moda Bağlamında Blucin Kültürü Üzerine Bir Araştırma”, Milli Folklor, Yıl: 22, Sayı: 86, 2010. Kılıç, Sadık, Kuran’da Günah Kavramı, Konya, 1984. Kitabı Mukaddes, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul, 2001. Malik b. Enes, el-Muvatta, Çağrı, (I-II), İstanbul, 1992 Maverdî, Ali b. Muhammed, Edebû’d Dünya ve’d-Dîn, (M. Bahaeddin el Amilî’nin ‘Keşkül’ adlı eserinin kenarında), Daru’l Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1998. Müslim, Müslim b. Haccac el-Kuşeyrî, es-Sahih, Çağrı, (I-III), İstanbul, 1992. Necatî, M. Osman, Hadis ve Psikoloji, çev., Mustafa Işık, Fecr Yay. Ankara, 2000, 2008. Nesâî, Ahmed b. Şuayb, es-Sünen, Çağrı Yayınevi, (I-VIII), İstanbul, 1992. Nevevî, Muhyiddin, Kırk Hadis, Ter., Ahmed Naim, DİBY. Ankara, 1967. Özpınar, Ömer, Hz. Peygamber ve Hadislerini Anlamak, Ensar, İstanbul, 2012. Reboul, Oliver, “Değerlerimiz Evrensel midir?”, çev. Hüseyin Izgar, Eğitim Yönetimi, Yıl: 1, Sayı: 3, Güz 1995. Redhouse Sözlük, Redhouse Yayınevi, İst. 1990. Sezgin, M. Fuat, Buhari’nin Kaynakları, İstanbul, 1956. Suyûtî, Celaleddin, Tedribu’r Ravi fi Şerh-i Takribi’n Nevevî, (thk., Ömer Haşim), Da- ru’l Kütübi’l Arabî, Beyrut, 1993. Şemseddin Sami, Kâmûsu Türkî, Dersaâdet, 1317. Taberânî, Süleyman b. Ahmed, el Mu’cemu’l Evsât, Daru’l Harameyn, (I-X), Kahire, 1415. Tahavî, Ebû Cafer, Şerhu Müşkili'l-Âsâr, thk., Şuayb el-Arnavut, Müessesetü'r-Risâle, (15+1), Beyrut, 1994/1415. Tahir el Cezairî, Tevcihu’n Nazar İlâ Usûli’l Eser, haz., A. Fettah Ebû Gudde, (I-II), Halep, 1995. Tirmizî, Muhammed b. İsa, es-Sünen, Çağrı Yayınevi, (I-V), İstanbul, 1992. Türk Atasözleri ve Deyimleri, 1000 Temel Eser, (I-II), İstanbul, 1971. Uysal, Muhittin, “Hadis Meselleri (Mahiyet, Literatür, Örnekler)”, Selçuk Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Yıl: 2007, Sayı: 23. Ünal, İ. Hakkı, Hadis, Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, 2003. Wensınck, el-Mucemü’l Müfehres Li Elfâzı’l Hadisi’n-Nebevî, (Concordance) I-VI, Brıll, 1943; VII, 1969; VIII,1988. Yazır, Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, Eser Kitabevi, (I-VIII), İstanbul, ts. Zebidî, Zeynuddin, Sahih-i Buharî Muhtasarı Tecrid-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi, çev. K. Miras-A. Naim, (I-XII), Ankara, 1973. İNTERNET ADRESLERİ: http://ansiklopedika.org/E%C5%9Fcinsel, erişim tarihi: 05.08.2012. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/513/6345.pdf, erişim tarihi: 30.06.2012. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/513/6345.pdf, erişim tarihi: 30.06.2012. http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/ilahiyat/article/view/3055/2948, erişim tarihi: 29.06.2012. http://ktp.isam.org.tr/?url=makaleilh/findrecords.php, erişim tarihi: 30.07.2012- İSAM, İlahiyat Makaleleri Veri Tabanı. http://tdkterim.gov.tr/atasoz/?kategori=atalst&kelime=utan&hng=tam, erişim tarihi: 20.06.2012 http://tdkterim.gov.tr/bts/, erişim tarihi: 20.06.2012 http://turkoloji.cu.edu.tr/ESKI%20TURK%20%20EDEBIYATI/ahmet_icli_hamdullah _hamdi_mesnevi.pdf , erişim tarihi: 04.08.2012. http://www.esam.org.tr/images/yayinlar/esam%20dergi%202007%20ye%202.pdf#pa ge=33, erişim tarihi: 22.02.2013. http://www.haber7.com/televizyon/haber/985298-olumsuz-ask-hikayesi-komediye- donustu, erişim tarihi:22.02.2013. http://www.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=13&hid=755&pid=995, erişim tarihi: 04.08.2012. http://www.islamweb.net/hadith/hadithServices.php?type=1&cid=2325&sid=4396, erişim tarihi: 04.08.2012. http://www.islamweb.net/hadith/hadithServices.php?type=1&cid=2409&sid=5079, erişim tarihi: 04.08.2012
APA IŞIK M (2013). KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. , 261 - 288.
Chicago IŞIK MUSTAFA KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. (2013): 261 - 288.
MLA IŞIK MUSTAFA KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. , 2013, ss.261 - 288.
AMA IŞIK M KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. . 2013; 261 - 288.
Vancouver IŞIK M KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. . 2013; 261 - 288.
IEEE IŞIK M "KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!." , ss.261 - 288, 2013.
ISNAD IŞIK, MUSTAFA. "KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!". (2013), 261-288.
APA IŞIK M (2013). KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), 261 - 288.
Chicago IŞIK MUSTAFA KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2013): 261 - 288.
MLA IŞIK MUSTAFA KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2013, ss.261 - 288.
AMA IŞIK M KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013; 17(1): 261 - 288.
Vancouver IŞIK M KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013; 17(1): 261 - 288.
IEEE IŞIK M "KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!." Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, ss.261 - 288, 2013.
ISNAD IŞIK, MUSTAFA. "KİTAB-I MUKADDES VE KUR'AN ÇERÇEVESİNDE HAYÂNINEVRENSELLİĞİ: UTANMADIKTAN SONRA İSTEDİĞİNİ YAP!". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/1 (2013), 261-288.