Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 155 - 168 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin bakış açılarını tespit etmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bir uygulamasını yapmaktır. Matematiğin doğası ve bireylerin matematiğe bakış açıları doğrudan gözlenemeyen çok faktörlü değişkenler olduğundan taslak ölçeğin geliştirme aşamasında öncül maddeler oluşturulurken öğretmenlerin görüşleri yerine bu konuda yaygın kabul görmüş teorik kaynaklardan ve uzman görüşlerinden faydalanılmıştır. Hazırlanan 5li Likert tipindeki 30 maddelik taslak ölçek 167 kişiden oluşan pilot gruba uygulanmıştır. Yapılan madde analizi sonuçları ve uzman görüşleri doğrultusunda taslak ölçekten 5 madde çıkartılmış ve bazı maddelerin de ifadeleri yeniden düzenlenmiştir. Son şekli verilen ve MADİFDÖ olarak isimlendirilen ölçek, 2009 2010 öğretim yılı bahar döneminde Doğu Anadolu bölgesinin orta ölçekli bir ilinde bulunan eğitim fakültesinin ilköğretim bölümü Fen Bilgisi, Matematik, Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan toplam 520 öğrenciye uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeği oluşturan maddelerin 4 faktör altında toplandığı ve bu faktörlerin açıkladığı toplam varyans oranının %42.797 olduğu bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin Cronbach-Alpha iç tutarlık katsayısı 0.854 olarak hesaplanmıştır. MADİFDÖnün öğretmen adaylarının matematiğin doğasına ilişkin bakış açılarını tespit edebilecek geçerliği-güvenirliği sağlanmış bir ölçek olduğunu göstermektedir. Uygulama sonuçları öğretmen adaylarının yarıya yakının (%49) matematiği yarı deneyselci felsefeye uygun olarak algıladıklarını ortaya koymuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Preservice Teachers'Philosophical Thoughts About the Nature of Mathematics

Öz:
The purpose of this study is to develop and implement a valid and reliable scale to determine the different views of preservice teachers towards the nature of mathematics. The nature of mathematics and the views of individuals towards mathematics are variables of different factors that could not be directly observed. Instead of using teachers views, commonly accepted theoretical sources and experts views are followed while generating premise items in the process of developing a sample of a scale. For this purpose, a draft instrument with 30 Likert-scale items was administered on a pilot group of 167 participants. According to the results of the item analysis and expert opinions, five items were taken out of the sample scale and expressions of some items were rearranged. The final scale which is called MADIFDO was applied on 520 students of a faculty of education in a medium-scaled province in the Eastern Anatolian region of Turkey, majoring in Science Education, Mathematics Education, Elementary Education, and Social Sciences Education in the academic year 2009-2010. The analysis carried out showed that the items making up the scale clustered under 4 factors, and the total rate of variance explained by these factors is 42.797 %. Besides, The Cronbach s Alpha internal consistency coefficient of the scale was found to be 0.854. MADIFDO is proved to be a valid and reliable scale that can capture the perspectives of teachers on the nature of mathematics. The results showed that half of the participants (49%) view mathematics as a semi-experimentalist human activity.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aghadiuno, M. C. K. (1992). Mathematics: history, philosophy and applications to science. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 23(5), 683-690. Aksu, M., Demir, C. ve Sümer, Z. (2002). Students’ beliefs about mathematics: A descriptive study, Eğitim ve Bilim, 27(123), 72-77. Aktamış, H. (2012). How prospective mathematics teachers view the nature of science. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 690 – 694. Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık. Baydar, S. C. ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 62-66. Blaire, E. (1981). Philosophies of mathematics and perspectives of mathematics teaching. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 12 (2), 147-153. Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Resaerch. London: The Guilford Pres. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık. Chrysostomoua, M. ve Philippou, G. N. (2010). Teachers’ epistemological beliefs and efficacy beliefs about Mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1509–1515 Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education, 6th edn. New York: Routledge DeCarlo, L. T. (1997). On the meaning and use of kurtosis. Psychological Methods, 2(3), 292-307. Deryakulu, D. (2002). Denetim odağı ve bilimsel epistemolojik inançlarının öğretim materyalini kavramayı denetleme türü ve düzeyi ile ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 55-61. Duatepe Paksu, A. (2008). Comparing teachers’ beliefs about mathematics in terms of their branches and gender, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97. Ernest, P. (1989). The Knowledge, beliefs and attitudes of the mathematics teacher: A model. Journal of Education for Teaching, 15, 13-33. Gill, M. G., Ashton, P.T. ve Algina, J. (2004). Changing preservice teachers epistemological beliefs about teaching and learning in mathematics: An intervention study. Contemporary Educational Psychology, 29, 164–185. Grigutsch, S., Raatz, U. ve Törner, G. (1998). Einstellungen gegenüber mathematik bei mathematiklehrern. Journal für Mathematikdidaktik, 19, 3–45. Handal, B. (2003). Philosophies and pedagogies of mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal,17. Işıksal, M., Kurt, G., Doğan, O. ve Çakıroğlu, E. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının epistemolojik kavramlamaları: üniversite ve sınıf düzeyinin etkisi. İköğretim Online, 6(2), 313-321. Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık. Köller, O., Baumert, J. ve Neubrand, J. (2000). Epistemologische Überzeugungen und Fachverstandnis im Mathematik- und Physikunterricht. In J. Baumert, W. Bos & R. Lehmann (Eds.), TIMSS/III (pp. 229–269). Opladen: Leske + Budrich. Kulikowich, J. M. ve DeFranco, T. C. (2003). Philosophy›s role in characterizing the nature of educational psychology and mathematics. Educational Psychologist, 38 (3), 147–156. Laurenson, D.J. (1995). Mathematics and the drift towards constructivism: Are teacher beliefs and teaching practice following the beat of the same drummer? NCSSSMST Journal, 1(2), 3-7. Milli Eğitim Bakanlığı. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/ modules.php?name=downloads&d_ op=MostPopular Moreira, C. ve Noss, R. (1995). Understanding teachers’ attitudes to change in a Logomathematics environment. Educational Studies in Mathematics, 28(2), 155-176. Özkan, Ş. ve Tekkaya, C. (2011). Epistemolojik inançlar cinsiyete ve sosyoekonomik statüye göre nasıl değişmektedir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 339-348. Peterson, P., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teacher’s pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6, 1–40. Prediger, S. (2007). Philosophy of Mathematics in Teacher Training Courses, François, K. & Bendegem, J.P. (Eds.), Philosophical Dimensions in Mathematics Education, ( s. 43-59). New York: Springer Science Business Media. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge comprehension. Journal of Educational Psychology, 82, 498- 504. Southwell, B. (1999). The lowdown on the philosophy of mathematics education. Reflections, 24(1), 44-47. Staub, F. ve Stern, E. (2002). The nature of teacher’s pedagogical content beliefs matters for students’ achievement gains: quasi experimental evidence from elementary mathematics. Journal of Educational Psychology, 94, 344–355. Steinberg, H. (1998). Elements of epistemological knowledge for mathematics teacher. Journal of Mathematics Teacher Education. 1, 157-189. Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Thom, R. (1986). “Modern” mathematics: An educational and philosophic error? In T. Tymoczko (Ed.), New directions in the philosophy of mathematics (pp. 67-78). Boston: Birkhauser. Van de Walle, J.A. (2004). Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally. New York: Pearson Education, Inc.
APA SANALAN V, Bekdemir M, OKUR M, Kanbolat O, BAŞ F, OZTURAN SAGIRLI M (2013). Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. , 155 - 168.
Chicago SANALAN VEHBİ AYTEKİN,Bekdemir Mehmet,OKUR Muzaffer,Kanbolat Oben,BAŞ Fatih,OZTURAN SAGIRLI MERYEM Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. (2013): 155 - 168.
MLA SANALAN VEHBİ AYTEKİN,Bekdemir Mehmet,OKUR Muzaffer,Kanbolat Oben,BAŞ Fatih,OZTURAN SAGIRLI MERYEM Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. , 2013, ss.155 - 168.
AMA SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. . 2013; 155 - 168.
Vancouver SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. . 2013; 155 - 168.
IEEE SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M "Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri." , ss.155 - 168, 2013.
ISNAD SANALAN, VEHBİ AYTEKİN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri". (2013), 155-168.
APA SANALAN V, Bekdemir M, OKUR M, Kanbolat O, BAŞ F, OZTURAN SAGIRLI M (2013). Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(33), 155 - 168.
Chicago SANALAN VEHBİ AYTEKİN,Bekdemir Mehmet,OKUR Muzaffer,Kanbolat Oben,BAŞ Fatih,OZTURAN SAGIRLI MERYEM Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.33 (2013): 155 - 168.
MLA SANALAN VEHBİ AYTEKİN,Bekdemir Mehmet,OKUR Muzaffer,Kanbolat Oben,BAŞ Fatih,OZTURAN SAGIRLI MERYEM Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.33, 2013, ss.155 - 168.
AMA SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 0(33): 155 - 168.
Vancouver SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 0(33): 155 - 168.
IEEE SANALAN V,Bekdemir M,OKUR M,Kanbolat O,BAŞ F,OZTURAN SAGIRLI M "Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.155 - 168, 2013.
ISNAD SANALAN, VEHBİ AYTEKİN vd. "Öğretmen Adaylarının Matematiğin Doğasına İlişkin Felsefi Düşünceleri". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33 (2013), 155-168.