Yıl: 2010 Cilt: 0 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 199 - 210 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları

Öz:
Bu araştırma bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımında yabancı dil öğretmeni adaylarının özyeterlik algılarını etkileyen etmenleri ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 65 son sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri bir anket yardımı ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçları katılımcıların büyük çoğunluğunun bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımı konusunda kendilerini yeterli bulduğunu göstermiştir. Öğrencilerin bu konuda özyeterlik algılarını olumlu yönde etkileyen en önemli etmen, bilgi ve iletişim teknolojilerin ders etkinliklerinde kullanımı olarak ifade edilmiştir. Altyapı eksikliği ve karşılaşılan teknik sorunlar ise özyeterlik algısını olumsuz yönde etkileyen etmenler olarak ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkoyunlu B. ve Orhan F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Öz-yeterlik İnancı ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. The Turkish Online Journal of Educational Tecnology-TOJET, Cilt 2, 3, 86-93.
  • Ashton, P. T. (1985). Motivation and the teacher’s sense of efficacy. In C. Ames & R. Ames (Eds.), research on motivation in education. 2, The classroom. 141-142. Orlondo, Fl: Academic Press.
  • Ashton, P. T., Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student archievement. New York: Longman.
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. Dergisi, 21: 1-8.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognivite theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1994). Social learning theory. From theory into practice database. (Kearsley, G.). Retrieved on 25 March 2003.
  • Celep, C. (2000). The correlation of the factors: The prospective teacher’ sence of efficacy, beliefs and attitudes about student control. National Forum of Educational Administration and Supervision Journal, 4, 99-112.
  • Cronbach, L. J. (1990). Essential of psychological testing. New York: Harper and Row Publishing.
  • Gibson, S., Dembo, M.H. (1984). Teacher Efficacy: A Construct validation. Journal of Educational Psychology. 76,569-582.
  • Güneri O. Y. ve Özdemir Y. (2003, Temmuz). Sınıf Yönetiminde Öz-yeterliğin, Medeni Durumun, Cinsiyetin, Ve Öğretmenlik Deneyiminin Öğretmen Tükenmişliğindeki Rolü. VII. Ulusal Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Işıkal M. ve Aşkar P. (2003). İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik ve Bilgisayar Öz-yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-118.
  • Kapıcı Zengin, U. (2003). İlköğretim Öğretmenlerinin Öz-yeterlik Algıları ve Sınıf-İçi İletişim Örüntüleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Milner R. ve Woolfolk Hoy A. (2002). Respect, social support and teacher-efficacy: A case study. American Educational Research Associacition, 26, 1-10.
  • Murpy, C., Coover, D., Owen, S. (1989). Development and validation of the computer self efficacy scale. Education and Psychological Measurement, 49, 893-899.
  • Özkan Ö., Tekkaya C. ve Çakıroğlu J. (2002, Eylül). Fen Bilgisi Aday Öğretmenlerinin Fen Kavramlarını Anlama Düzeyleri, Fen Öğretimine Yönelik Tutum ve Öz-yeterlik İnançları. V. Ulusal Fen Bilimler ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ- Ankara.
  • Riggs, I. M., Enochs, L. G. (1990). Towards the development of an elementary teacher’s science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74, 625-637.
  • Seferoğlu S. (2005). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Eğitim Araştırmaları, 19, 89-101.
  • Sözer, E. (1991). Türk Üniversitelerinde Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Öğretmenlik Davranışlarını Kazandırma Yönünden Etkililiği. Eskişehir, AnkaraÜniversitesi Basımevi, s: 209.
  • Torzadeh, G., Koufteros, X. (1994). Factorial validity of a computer self -efficacy scale and the impact of computer training, Education and Psychological Measument, Vol. 54, 3, 813-821.
  • Tschanen-Moran, M., Woolfolk, A. H. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure, Review of Educational Research, 68, 202-248.
  • Umay A. (2002, Eylül). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Öğrencilerin Matematiğe Karşı Öz-yeterlik Algısına Etkisi. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş sözlü bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Woolfolk Hoy A. (2000). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching. American Educational Research Association, 43, 1-20.
APA ÇUHADAR C, YÜCEL M (2010). Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. , 199 - 210.
Chicago ÇUHADAR Cem,YÜCEL Mukadder Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. (2010): 199 - 210.
MLA ÇUHADAR Cem,YÜCEL Mukadder Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. , 2010, ss.199 - 210.
AMA ÇUHADAR C,YÜCEL M Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. . 2010; 199 - 210.
Vancouver ÇUHADAR C,YÜCEL M Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. . 2010; 199 - 210.
IEEE ÇUHADAR C,YÜCEL M "Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları." , ss.199 - 210, 2010.
ISNAD ÇUHADAR, Cem - YÜCEL, Mukadder. "Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları". (2010), 199-210.
APA ÇUHADAR C, YÜCEL M (2010). Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(27), 199 - 210.
Chicago ÇUHADAR Cem,YÜCEL Mukadder Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.27 (2010): 199 - 210.
MLA ÇUHADAR Cem,YÜCEL Mukadder Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.27, 2010, ss.199 - 210.
AMA ÇUHADAR C,YÜCEL M Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 0(27): 199 - 210.
Vancouver ÇUHADAR C,YÜCEL M Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 0(27): 199 - 210.
IEEE ÇUHADAR C,YÜCEL M "Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.199 - 210, 2010.
ISNAD ÇUHADAR, Cem - YÜCEL, Mukadder. "Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Özyeterlik Algıları". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2010), 199-210.