Yıl: 2014 Cilt: 29 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 296 - 301 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ

Öz:
Queer kavramı ve kuramı neye işaret ediyor? Cinsiyet kimliğini ve cinsel yönelimi anlamak için bize nasıl araçlar sunuyor?Buradan hareketle nasıl bir siyasete kapı aralıyor? Bu yazıda kısaca ve giriş niteliğinde, bu sorularla ilgili okumalarımı ve görüşlerimipaylaşmayı umuyorum.Burada özellikle altını çizmeye çalıştığım nokta, queer bir kuram ve tahayyül ile LGBTİ merkezli kimlik politikaları arasındakifarktır. Çünkü queer, kimliği temel almayan bir siyaset önerisidir. Cinsiyetli, sabit ve istikrarlı bir özneden hareket etmez veötekinin tanınması üzerinden işlemez. Daha ziyade tekil bedenler arasındaki indirgenemez farkı ve etkileşimi temel alır. Bu görüşegöre, bir bedenler çokluğu , onları normal veya anormal olarak inşa eden rejimlere karşı çıkar; onları belirli bir okunabilirlik vekavranabilirlik çerçevesi içine sıkıştıran, adlandıran ve sınıfl andıran (bilimsel) dilden, (bedensel) teknolojilerden taşar, onları zorlar,bozar, dönüştürür, saptırır. Bedenlerin siyasetin merkezine çekildiği bu perspektifte, politikleşme olasılığının belirli bir kimliğebağlanması iyi ihtimalle sınırlayıcı, fakat son kertede imkânsızdır. Bunun yerine queer, bulunduğumuz konumu, olduğumuz kişiyitarihsel bir kavşak, bir kesişim noktası gibi alan, bu noktanın değişmezliğini değil olumsallığını vurgulayan, politik eylemi deonunla zorunlu bir ilişki içinde tasavvur etmeyen bir perspektif sunar.
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri

Queer Imagination: Beyond Binarisms in Gender and Sexuality

Öz:
What does queer point to as a concept and a theory ? What kind of tools does it provide to understand gender and sexuality ? Whatsort of politics does it imply ? In this paper, I hope to share briefl y some readings and thoughts as an introduction to these questionsand issues.The main point I try to underline here is the difference between the non-identitarian political stance of queer theory and the politicscentered on LGBTI identities. Queer theory does not start offwith a presumably gendered, consistent and permanent subj ect and doesnot work through the recognition of the other . Rather, it rests upon the non-reducible difference and interaction between singularbodies. According to this view, a multitude of bodies resists regimes (discursive or otherwise) that construct them as normal orabnormal; deviates, transforms and transgresses the (scientific) language and (bodily) technologies that name and classify them, thatsqueeze them into a grid of intelligibility. Once bodies are brought to the center of politics as such, identity politics appears, at best,limiting but eventually impossible. Instead, a queer perspective thinks of political action as not necessarily based on identity positions,and sees the latter as historical j unctions, emphasizing intersectionality and contingency. .
Anahtar Kelime:

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baird, V. (2004) Cinsel Çeşitlilik. Yönelimler, Politikalar, İhlal- ler. İstanbul: Metis. Butler, J. (1998) Toplumsal Cinsiyet Yanıyor: Sahiplenme ve Yıkma Sorunları, Deft er, 34: 123-141. Butler, J. (1999) Perf ormans olarak cinsel kimlik, P. Osborne (der), Eleştirel Bakış: Entelektüellerle Söyleşiler içinde, Ankara: Dost. Butler, J. (2008) Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis. Butler, J. (2013) Kritik Queer, S. Yardımcı ve Ö. Güçlü (der.), Queer Tahayy ül içinde, İstanbul: Sel. Butler, J. (2014) Bela Bedenler. İstanbul: Pinhan. Direk, Z. (2007) Toplumsal Cinsiyet ve Bedenin Maddeleşmesi, Z. Direk (der.), Cinsiyetli Olmak. Sosyal Bilimlere Feminist Ba- kışlar içinde, İstanbul: YKY. Direk, Z. (2013) Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı, Eri- şim Tarihi 15 Mart 2014, http://zey nepdirek.wordpress. com/2013/01/04/queer-kuram-ve-cinsiyet-f arkliligi/. Foucault, M. (2003) Cinselliğin Tarihi. İstanbul: Ay rıntı. Foucault, M. (2013) Kelimeler ve Şeyler. Ankara: İmge. Halperin, D. (2013) Cinselliğin Bir Tarihi Var mıdır? S. Yardım- cı ve Ö. Güçlü (der), Queer Tahayy ül içinde, İstanbul: Sel. Online Etymology Dictionary, “heterosexual” maddesi, Eri- şim Tarihi 17 Mart 2014, http://www.ety monline.com/index. php ?term=heterosexual&allowed_in_f rame=0. Online Etymology Dictionary, “normal” maddesi, Erişim Tarihi 17 Mart 2014, http://www.ety monline.com/index. php ?allowed_in_f rame=0&search=normal&searchmode=none Preciado, B. (2013) Queer Çokluklar. Anormallerin Politikası Üzerine Notlar, S. Yardımcı ve Ö. Güçlü (der), Queer Tahayy ül içinde, İstanbul: Sel. Sedgwick, E. K. (2013) Aşk Üzerine Bir Diyalog. İstanbul: Ay- rıntı. Yardımcı, S. (2012a) Ne O! Ne Bu! Ne Şu! Queer Kuramı ve Kimliksizleşme, e-Skop, Erişim Tarihi 15 Mart 2014, http:// www.e-skop.com/skop bulten/ne-o-ne-bu-ne-su-queer-kurami- ve-kimliksizlesme/749. Yardımcı, S. (2012b) Sakatlık Çalışmalarında Queer Ufk u: Türkiye’de Bu Etkileşimin Zorluğu ve Olası İmkanları Üzerine, C. Çakırlar ve S. Delice, Cinsellik Muamması içinde, İstanbul: Metis. Yardımcı, S. ve Güçlü, Ö. (2013) Giriş, S. Yardımcı ve Ö. Güçlü (der), Queer Tahayy ül içinde, İstanbul: Sel.
APA YARDIMCI S (2014). QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. , 296 - 301.
Chicago YARDIMCI Sibel QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. (2014): 296 - 301.
MLA YARDIMCI Sibel QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. , 2014, ss.296 - 301.
AMA YARDIMCI S QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. . 2014; 296 - 301.
Vancouver YARDIMCI S QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. . 2014; 296 - 301.
IEEE YARDIMCI S "QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ." , ss.296 - 301, 2014.
ISNAD YARDIMCI, Sibel. "QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ". (2014), 296-301.
APA YARDIMCI S (2014). QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. Toplum ve Hekim, 29(4), 296 - 301.
Chicago YARDIMCI Sibel QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. Toplum ve Hekim 29, no.4 (2014): 296 - 301.
MLA YARDIMCI Sibel QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. Toplum ve Hekim, vol.29, no.4, 2014, ss.296 - 301.
AMA YARDIMCI S QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. Toplum ve Hekim. 2014; 29(4): 296 - 301.
Vancouver YARDIMCI S QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ. Toplum ve Hekim. 2014; 29(4): 296 - 301.
IEEE YARDIMCI S "QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ." Toplum ve Hekim, 29, ss.296 - 301, 2014.
ISNAD YARDIMCI, Sibel. "QUEER TAHAYYÜL: CİNSİYET KİMLİĞİNDE VE CİNSEL YÖNELİMDE İKİLİĞİN ÖTESİ". Toplum ve Hekim 29/4 (2014), 296-301.