Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 203 - 221 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Öz:
Her geçen gün kalabalıklaşan kentlerde bisiklet kullanımının yaygınlaşması önemlidir. Dolayısıyla kent yaşamında bisiklet kullanımının önündeki çeşitli engellerin belirlenmesi yerel ve merkezi yönetimlere yol gösterici nitelikte olacaktır. Çalışmanın amacı Ankara ilinde bisiklet kullanan bireylerin karşılaştıkları sorunları ortaya koymak ve bu sorunların ortadan kaldırılmasına yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiş, Ankara'da bisiklet kullanan toplulukların kurucuları konumunda 3 kadın, 9 erkek olmak üzere toplam 12 bisiklet kullanıcısı oluşturmaktadır. Türkiye genelinde kadın bisiklet kullanıcı sayısının erkeklere oranla daha az olması (Ardahan & Mert 2014), örneklem grubuna da yansımıştır. Veriler, nitel araştırma yöntemi doğrultusunda gerçekleştirilen bireysel görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Katılımcılar başlıca sorunları fiziki alt yapı yetersizliği, kent trafiğindeki sorunlar, sosyo-kültürel sorunlar ve yasal sorunlar olarak ifade etmiş, sorunların çözümü noktasında ise; bisikletli ulaşım için fiziki alt yapı uygulamalarının gerçekleştirilmesi, yerel yönetimlerin bisiklet kültürünün oluşturulması konusunda aktif rol alması, kurum ve kuruluşların işbirliği ile bisiklet konusunda farkındalık çalışmaları yapılması ve yasaların işlevsel duruma getirilmesini önermişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji

The Problems Faced by Individuals Riding Bicyclein Ankara and the Solution Offers

Öz:
It is important that the bicycle use spread in crowded cities. Thus it will be a guiding advice for the local and central governments, to determine the various obstacles in front of the bicycle use in urban life. The aim of this study is to reveal the problems faced by individuals using bicycles in Ankara and to offer solutions to eliminate these problems. The case study method, one of the qualitative research designs, was employed in this study. Based on the purposive sampling method, the sample of the study consisted of 12 cyclists (3 females and 9 males) founding the cycling communities in Ankara. The fact that the number of female cyclists is less than male cyclists in Turkey (Ardahan & Mert 2014), is reflected in the sample group. Data were collected through individual interviews carried out in accordance with the qualitative research methods. Participants determined the lack of physical infrastructure, problems in urban traffic, socio-cultural issues and legal issues as main problems; and offered carrying out physical infrastructure for bicycle transportation, local governments' taking active roles in forming bicycle culture, awareness activities being done with the cooperation of institutions and organizations and bringing the laws to functional status, as their solutions
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay A. (2006). Ulaşımda Bisikletin Yeri ve Ankara Bilkent Koridorunda Bisiklet Yolu Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2006.
  • Ardahan F. & Lapa T. Y. (2011). "Açık Alan Rekreasyonu: Bisiklet kullanıcıları ve Yürüyüşçülerin Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar". Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 8/1 1327- 1341.
  • Ardahan F. & Mert M. (2014). "Bireyleri Bisiklet Kullanmaya Motive Eden Faktörler Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Türk Popülasyonu İçin Güvenirlilik Geçerlilik Çalışması". Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2/1 (2014) 409-427.
  • Arpınar-Avşar P. (2009). Bisiklet ve Sürücü Üzerine Titreşim İletimi: Alan ve Laboratuvar Çalışması. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bölümü, Ankara 2009.
  • Broache A. (2012). Perspectives on Seattle Women's Decisions to Bike for Transportation. Post-Graduate Thesis. University of Washington, Department of Urban Design and Planning, Seattle, WA 2012.
  • Buehler R., Pucher J. (2012). "Walking and Cycling in Western Europe and the United States: Trends, Policies, and Lessons". TR News (2012) 280.
  • Daley M., Rissel C. (2011)." Perspectives and Images of Cycling As a Barrier or Facilitator of Cycling". Transport Policy 18 (2011) 211-216.
  • Elbeyli ù. (2012). Kent İçi Ulaşımda Bisikletin Konumu ve ùehirler İçin Bisiklet Ulaşımı Planlaması: Sakarya Örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul 2012.
  • Huy C., Becker S., Gomolinsky U., Klein T. & Thiel A. (2008). "Health, Medical Risk Factors, and Bicycle Use in Everyday Life in the Over-50 Population". Journal of Aging & Physical Activity 16/4 454-464.
  • Hürriyet Gazetesi. (2013, Ağustos 12). Trafik Canavarı Emniyet Tanımadı. Kaynak: http://www.hurriyet.com.tr/ankara/24498648.asp. Erişim tarihi:14.12.2014.
  • Hürriyet Gazetesi. (2014, Temmuz 10). Demir Atında Can Verdi. Kaynak: http://www.hurriyet.com.tr/ ankara/26765352.asp. Erişim tarihi:14.12.2014.
  • İyinam ù. & İyinam A. F. (1999). "Kent İçi Ulaşımında Bisiklet Kullanımı". II. Ulusal Kentsel Altyapı Sempozyum Kitabı (1999) 109-115.
  • Kienteka M., Rech C. R., Fermino R. C., Reis R. S. (2012). "Validity and Reliability of an İnstrument to Measure Barriers to Bike Use in Adults". Brazilian Journal of Kinanthropometry and Human Performance 14/6 (2012) 624-635.
  • Krizek K. J., Poindexter G., Barnes G. & Mogush P. (2007). "Analysing the Benefits and Costs of Bicycle Facilities. Via Online Guidelines". Planning, Practice & Research 22/2 (2007) 197-213.
  • Lin J. R., Yang T. H. & Chang Y. C. (2013). "A Hublocation Inventory Model for Bicycle Sharing System Design: Formulation and Solution". Computers & Industrial Engineering 65/1 (2013) 77-86.
  • Marshall C., & Rossman G. B. (2006). Designing Qualitative Research. London 2006.
  • Mert K. & Öcalır E. V. (2010). "Konya'da Bisiklet Ulaşımı: Planlama ve Uygulama Süreçlerinin Karşılaştırılması". METU Journal of the Faculty of Architecture 27/1 (2010) 223-240.
  • O'brien O., Cheshire J. & Batty M. (2013). "Mining Bicycle Sharing Data for Generating Insights Into Sustainable Transport Systems". Journal of Transport Geography 34 (2013) 262-273.
  • Radikal Gazetesi. (2013, Temmuz 29). ODTÜ Meril İçin Ağladı, Bisiklet İçin Eylem Yaptı. Kaynak:http://www.radikal.com.tr/turkiye/odtu_meril_icin_agladi_bisiklet_icin_eylem_yapti-1143873. Erişim tarihi:14.12.2014.
  • Shaw L., Poulos R. G., Hatfield J., Rissel C. (2015). "Transport Cyclists and Road Rules: What Influences the Decisions They Make?". Inj Prev 21 (2015) 91-97. Doi:10.1136/İnjuryprev-2014- 041243.
  • Süme M. & Özsoy S. (2010). "Osmanlı'dan günümüze Türkiye'de Bisiklet Sporu". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 24 (2010) 345-360.
  • Tomlinson D. (2003). "The Bicycle and Urban Sustainability". FES Outstanding Graduate Student Paper Series 7/6 (2003) 1-32.
  • Uz V. E. & Karaşahin M. (2004). "Kent İçi Ulaşımda Bisiklet". Türkiye Mühendislik Haberleri (TMH) 429/1 (2004) 41-46.
  • Yıldırım A., & ùimşek H. (20139). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara 2013.
APA ÇEYİZ S, KOÇAK F (2015). Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. , 203 - 221.
Chicago ÇEYİZ SENEM,KOÇAK FUNDA Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (2015): 203 - 221.
MLA ÇEYİZ SENEM,KOÇAK FUNDA Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. , 2015, ss.203 - 221.
AMA ÇEYİZ S,KOÇAK F Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. . 2015; 203 - 221.
Vancouver ÇEYİZ S,KOÇAK F Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. . 2015; 203 - 221.
IEEE ÇEYİZ S,KOÇAK F "Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri." , ss.203 - 221, 2015.
ISNAD ÇEYİZ, SENEM - KOÇAK, FUNDA. "Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri". (2015), 203-221.
APA ÇEYİZ S, KOÇAK F (2015). Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5(2), 203 - 221.
Chicago ÇEYİZ SENEM,KOÇAK FUNDA Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5, no.2 (2015): 203 - 221.
MLA ÇEYİZ SENEM,KOÇAK FUNDA Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.5, no.2, 2015, ss.203 - 221.
AMA ÇEYİZ S,KOÇAK F Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(2): 203 - 221.
Vancouver ÇEYİZ S,KOÇAK F Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2015; 5(2): 203 - 221.
IEEE ÇEYİZ S,KOÇAK F "Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 5, ss.203 - 221, 2015.
ISNAD ÇEYİZ, SENEM - KOÇAK, FUNDA. "Ankara İli'nde Bisiklet Kullanan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 5/2 (2015), 203-221.