Yıl: 2015 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 883 - 899 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 5-6 yaş çocuklarının annelerine verilen Anne Değerler Eğitimi Programının (ADEP), çocukların sorumluluk, saygı, dürüstlük, işbirliği, paylaşma, dostluk/arkadaşlık değerleri üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden anneler ile 5- 6 yaş grubundaki çocukları arasından seçilen 24 (12 deney, 12 kontrol) anne ile çocuğu oluşturmaktadır. Deney grubundaki çocukların annelerine 21 oturum Anne Değerler Eğitimi Programı uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Okul öncesi Değerler Ölçeği Aile, Öğretmen ve Öğrenci Formu, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve Aile Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler SPSS 20.0 paket programıyla, nitel veriler ise NVİVO programında analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizi sonucunda deney grubundaki çocukların sorumluluk, saygı, dürüstlük, işbirliği, paylaşma, dostluk/arkadaşlık değerler puan ortalamalarının kontrol grubu çocukların puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Deney grubundaki çocukların ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Eğitim programının bitiminden 6 hafta sonra deney grubuna yapılan ölçüm sonucunda son test ve kalıcılık ölçüm puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Nitel verilerinden elde edilen bulgulara göre, anneler programın kendileri, eşleri ve çocukları üzerinde olumlu etkisi olduğunu belirtmişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

The Effect of Mother Values Education Program on the Value Acquisition Processes of the Children of 5-6 Years old

Öz:
The objective of this research is to study the effect of the Mother Values Education Program provided to mothers of pre-school children of the ages of 5-6 on the children values of responsibility, respect, honesty, cooperation, sharing and friend ship.The study group of the research consists of mothers with children having pre-school education and 24 mothers (12 test, 12 control ) and their children in the age group of 5-6. 21 sessions of Mother Values Education Program was applied to the mothers of the children in the test group.Pre-school Values Scale Family, Teacher and Student Form, the semi-structured interview form prepared by the researchers and Family Information Form developed by the researchers were used as data collection means in the research. The quantitative data obtained from the research was analyzed by SPSS 20.0 package program. Qualitative data obtained from the research was analyzied in the NVIVO program. Descriptive analysis technique was used in the analysis of data.As a result of the analysis of quantitative data, it was found that the score averages of values of responsibility, respect, honesty, cooperation, sharing and friendship of the test group children were significantly higher than the score averages of the control group children. Also a significant difference was found between the pre-test and final test points of the children in the test group. No significant difference was found between the post test and heritability measurement score averages after the measurements in the test group 6 weeks after the completion of the education program. According to the findings obtained from the qualitative data of research, mothers stated that the program had positive effect on themselves, their husbands, the children included in the program and their siblings
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkaya, S. (2008). Ortaöğretim (lise) öğrencilerinde rekabetçi tutum ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki düzeyi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktepe, V. (2015). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher: Social Science Studies, 3, 17-49.
  • Aladağ, S. (2012). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini bilişşel düzeyde kazanmalarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (16), 123-146.
  • Alpöge, G. (2011). Okul Öncesinde Değer Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Aslan, Ü. (2008). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. İçinde G. Haktanır (Ed.). Okul öncesi eğitime giriş. (ss. 215-240). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, Ö. (2008). Yardımseverlik ve sorumluluk odaklı karakter eğitim programının 7.sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yedi Tepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda Değerler Eğitimi (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Baş, N. (2011). Hikaye temelli eğitim programının 60-72 aylık çocukların sorumluluk ve işbirliği becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Berkowitz, M. W., & Bier, M.C. (2005). Chacter education: Parents as partners. Educational Leadership. 63 (1) 64-69.
  • Bornstein L. & Bornstein M.H. (2007). Parenting styles and child social development. Encyclopedia on Early Childhood Development, 1-4.
  • Creswell, J., & Plano Clark, V. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çağlar, A. (2005). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi. İçinde M. Sevinç (Ed.). Erken Çocuklukta Gelişim Ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar.(ss. 304-311). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Çağlayan, A. (2005). Ahlak Pusulası: Ahlak Ve Değerler Eğitimi. (1. Baskı). İstanbul: Dem Yayınları
  • Demirgil, H. (2010). Parametrik olmayan hipotez testleri. İçinde Ş. Kalaycıoğlu (Ed.). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. (ss.83-112). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Dereli İman, E. (2014). Değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocukların sosyal gelişimine etkisi: sosyal beceri, psiko-sosyal gelişim ve sosyal problem çözme becerisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (1), 249-268.
  • Dinç, B. (2011). Okul öncesi dönemde değerler eğitiminin yeri ve önemi. İçinde A. Arıkan (Ed.). Okul öncesi Dönemde Değerler Eğitimi. (ss. 149-164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisi.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. İçinde C. Öztürk (Ed.). Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (ss. 255-286). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Ekinci Vural, D. (2006). Okul öncesi eğitim programlarındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri programının çocuklarda sosyal becerinin gelişimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eyre, L., & Eyre, R. (1993). Teaching your children values. New York: Simon &Schuster.
  • Fichter, J. (2006). Sosyoloji Nedir. (Çev. Nilgün Çelebi). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Geçit, Y. ve Gençer, G. (2011). Hayat bilgisi dersinde kazandırılması beklenen değerlere ilişkin veli görüşleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences. 6, (1), 78-90.
  • Gökçek, B. S. (2007). 5-6 yaş çocukları için hazırlanan karakter eğitimi programının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güngör, E. (1998). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar (1. Baskı). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Hökeleki, H. (2011). Ailede, okulda ve toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi (1. Baskı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Izgar, G. (2013). İlköğretim okulu 8.sınıf öğrencilerine uygulanan değerler eğitimi programının demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Katılmış A., Ekşi, H. Ve Öztürk, C. (2011). Sosyal bilgiler ders kazanımlarıyla bütünleştirilmiş karakter eğitimi programının etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 839-859
  • Kenndy, A. (2012). Defining values in early childhood education. 20 Mayıs 2012 tarihinde www.cccvic.org.au/view/download.cfm adresinden alınmıştır.
  • Lovat, T., & Toomey, R. (2007). The double helix relationship between quality teaching and values education: Emerging issues for teacher educators. Report on the research under taken by the Australian Council of Deans of Education for the Department of Education, Science and Training as part of its Values Education Partnerships Project.
  • MacNaughton, G., & Hughes, P. (2007). Teaching respect for cultural diversity in Australian early childhood programs: A challenge for professional learning. Journal of Early Childhood Research, 5, 189-204.
  • Neslitürk, S. ve Deniz, M. E. (2014). Anne değerler eğitimi programının (ADEP) 5-6 yaş çocuklarının sosyal beceri düzeyine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4 (4), 103-116.
  • Neslitürk, S. ve Çeliköz, N. (2015). Okul öncesi değerler ölçeği aile ve öğretmen formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 19-42.
  • Özensel, E. (2003).Sosyolojik bir olgu olarak değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (3), 230- 232.
  • Özerbaş, M.A. ve Gündüz, M. (2014). Sorumluluk değerinin proje tabanlı öğrenmeyle öğretiminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin tutumlarına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (32), 520-532.
  • Öztürk Samur, A. ve Deniz, M. E. (2014). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7 (4), 463-481
  • Stephenson, J., Ling, L., Burman, E., & Cooper, M. (2005). Values in education. New York: Routledge.
  • Şengün, M. (2013). Anne-baba tutumuna göre lise öğrencilerinin ahlâki olgunluk düzeyleri. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12 (23), 203-215.
  • Tahiroğlu, M. (2014). Hoşgörülü ve demokratik bir sınıf toplumu uygulaması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (17), 87-110.
  • Tuğrul, B. (2013). Değerlere değer vermek. Antalya Değerler Eğitimi Sempozyumu, 28-29 Mayıs 2014, Antalya: Antalya Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Dil http://tdkterim.gov.tr.bts/ adresinden alınmıştır. Büyük Türkçe Sözlük. 10 Mart 2015 tarihinde
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2012). Değerler eğitimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uyanık Balat, G. ve Balaban Dağal, A. (2009). Okul öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Uyanık Balat, G. (2012). Okul öncesinde değerler eğitimi. İçinde G. Balat Uyanık(Ed), Okul öncesinde Değerler Eğitimi ve Etkinlik Örnekleri (ss.2-33). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Uzmen, S. ve Mağden, D. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaş çocuklarının prososyal davranışlarının resimli çocuk kitapları ile desteklenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 193-212.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme. Yayımlanmamış doktora tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalar, T. ve Yanpar Yelken, T. (2011). Değerler eğitiminin iyileştirilmesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve bir program modülü örneğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (38), 79-98.
  • Yaman, E. (2012). Değerler Eğitimi (2. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
APA NESLİTÜRK S, ÖZKAL N, DAL S (2015). 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. , 883 - 899.
Chicago NESLİTÜRK Seviye,ÖZKAL NEŞE,DAL Sibel 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. (2015): 883 - 899.
MLA NESLİTÜRK Seviye,ÖZKAL NEŞE,DAL Sibel 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. , 2015, ss.883 - 899.
AMA NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. . 2015; 883 - 899.
Vancouver NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. . 2015; 883 - 899.
IEEE NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S "5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi." , ss.883 - 899, 2015.
ISNAD NESLİTÜRK, Seviye vd. "5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi". (2015), 883-899.
APA NESLİTÜRK S, ÖZKAL N, DAL S (2015). 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 883 - 899.
Chicago NESLİTÜRK Seviye,ÖZKAL NEŞE,DAL Sibel 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.3 (2015): 883 - 899.
MLA NESLİTÜRK Seviye,ÖZKAL NEŞE,DAL Sibel 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.3, 2015, ss.883 - 899.
AMA NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 11(3): 883 - 899.
Vancouver NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S 5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 11(3): 883 - 899.
IEEE NESLİTÜRK S,ÖZKAL N,DAL S "5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.883 - 899, 2015.
ISNAD NESLİTÜRK, Seviye vd. "5-6 Yaş Çocuklarının Değer Kazanım Süreçlerine Anne Değerler Eğitimi Programının Etkisi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/3 (2015), 883-899.