Yıl: 2015 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 947 - 971 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenlerin, örgütsel sinizm tutumlarının işe yabancılaşma düzeyine etkisini araştırmaktır. Örgütsel sinizm en yalın haliyle çalışanların örgütlerine karşı olumsuz tutum içinde olmalarıdır. Örgütsel sinizmin sonuçlarından biri olan yabancılaşma, günümüzde birçok şekilde karşımıza çıkabilmektedir. İşe yabancılaşmanın iş gören üzerindeki etkilerinin bazıları; iş ve yaşam doyumunun azalması, verimliliğin düşmesi, motivasyonsuzluk, işten kaçma ve işe karşı soğumadır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmada "Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeği" (Sağır-Akpolat ve Oğuz, 2012) ile Elma (2003) tarafından geliştirilmiş "İşe Yabancılaşma Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Samsun Büyükşehir Belediyesine bağlı dört merkez ilçede (Atakum, Canik, İlkadım, Tekkeköy) görev yapan 407 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenler örgütsel sinizmi, en çok performansı düşüren etkenler boyutunda hissetmekte ve işe yabancılaşma düzeyleri ise en çok güçsüzlük boyutundadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of Organizational Cynicism on Primary and Middle School Teacher's Level of Alinetion at Work

Öz:
The aim of this research is to do a research about the effect of organizational cynicism attitudes of the teachers working at public primary and secondary schools on the level of alienation from work. Organizational cynicism, in the simplest form, means the negative attitude of employees against their organizations. We may encounter alienation, which is one of the consequences of organizational cynicism in many ways nowadays. Some of the effects of alienation from work on the employees are decrease of work and life satisfaction, decrease of productivity, lack of motivation, avoiding work and being alienated from work. The research has been carried out with scanning method. During the research, "TeacherOriented Organizational Cynicism Scale" (Sağır-Akpolat and Oğuz, 2012) and "Scale of Alienation from Work" developed by Elma (2003) have been used. The subjects of this study are 407 teachers working at four central provinces of Samsun Metropolitan Municipality. According to findings of the research, teachers feel the organizational cynicism in the level of factors reducing their performance and their level of alienation from work is at the level of weakness
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, Social, and General psychology Monographs, 126 (3), 269-292.
  • Açıkel, S. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin örgütsel kültürleri ile işe yabancılaşmaları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Akman, G. (2013). Sağlık çalışanlarının örgütsel ve genel sinizm düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Altınkurt, Y., Yilmaz, K., Erol, E. & Salalı, E. T. (2013). relationship between the school principals uses organizational power sources and high school teacher' organizational cynicism. European Network for Reseach and Development Educational Leadership and Management Conference, Portoroz, Slovenia, September 19-21.
  • Anderson, L. M. (1996). Employee cynicism: An examination using a contract violation framework. Human Relations, 49, 1395-1418.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balıkçıoğlu, S. (2013). Antalya Bölgesi konaklama işletmeleri çalışanlarının örgütsel sinizm tutumları ile bağlılık ilişkisi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Başaran, İ. E., 2000. Eğitim yönetimi: Nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Büyükyılmaz, O. (2007). İşletmelerde yabancılaşmanın sosyolojik psikolojik etkileri ve türkiye taş kömürü kurumunda bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak: Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Celep, B. (2008). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İşe Yabancılaşması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Çalışır, İ. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işe yabancılaşması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çelik, F. (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Dean, W. J., Brandes, P., & Dharwadkar, R. (1998). Organizational cynicism. The Academy of Managment Review, 23, 341-352.
  • Delken M. (2004). Organizational cynicism: a study among call centers. Unpublished Dissertation of Master of Arts, Maastricht University.
  • Elma, C. (2003). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işe yabancılaşması. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Emir, S. (2012). Ortaöğretim öğretmenlerinin yabancılaşma düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Erdost, H. E., Karacaoğlu, K. ve Reyhanoğlu, M. (2007). Örgütsel sinizm kavramı ve ilgili ölçeklerin türkiye'deki bir firmada test edilmesi. 15. Ulusal Yönetim Ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, (ss. 514- 524). Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Fındık, M. ve Eryeşil, K. (2012). Örgütsel sinizmin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. International Iron and Steel Symposium, 02-04 April, Karabük.
  • Güneri, B. M. (2010). Öğretim elemanlarının maruz kaldıkları yıldırma davranışlarının işe yabancılaşmaları üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Johnson, J. L., & O'Learly-Kelly, A. M. (2003). The effect of psychological contract breach and organizational cynicism: Not all social exchange violations are crested equal. Journal of Organizational Behavior, 5, 627-647.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2009). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kılçık, F. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin işe yabancılaşma düzeylerine ilişkin algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi
  • Kınık, F. F. Ş. (2010). Öğretmenlerin yabancılaşma algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kutanis, R. Ö. ve Çetinel, E. (2009). Adaletsizlik algısı sinizmi etkiler mi? Bir örnek olay. 17. Yönetim ve Organizasyon Kongresi Kongre Kitabı, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi, 693-699.
  • Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Analysis of the relationship between the communication of the class teachers and their skills to solve interpersonal problems. Elemantary Education Online, 10 (2), 493-511.
  • Kalağan, G. (2009).Araştırma görevlilerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • O'Connell, B. J., Holzman, H., & Armandi, B. R. (1986). Police cynicism and the models of adaptation. Journal of Police Science& Administration, 14 (4), 307-313.
  • Özgener, Ş., Öğüt, A. ve Kaplan, M. (2008). İşgören, İşveren ilişkilerinde yeni bir paradigma: örgütsel sinzim. Özdevecioğlu,M. ve Karadal, H., (Ed.), Örgütsel Davranışta Seçme Konular: Organizasyonların Karanlık Yöneleri ve Verimlilik Azaltıcı Davranışlar, Ankara: İlke Yayınevi.
  • Polatcan, M. (2012). Okul yöneticilerinin liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • Seeman, M. (1959). On the meaning of alienation. American Sociological Review, 24, 783-790.
  • Sağır, T. ve Oğuz, E. (2012). Öğretmenlere yönelik örgütsel sinizm ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 9 (2), 1094-1106.
  • Şimşek, H., Balay, R., ve Şimşek, A.S. (2012). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinde Mesleki Yabancılaşma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 53-72.
  • Şirin, E. F. (2010). Beden eğitimi öğretmenlerinin işe yabancılaşma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi BESBD, 4 (4), 164-177.
  • Tokgöz, N. ve Yılmaz, H. (2008). Örgütsel sinizm: Eskişehir ve Alanya'daki otel işletmelerinde bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 238-305.
  • Turan, Ş. (2011). Küreselleşme sürecinde örgütsel değişimi etkileyen bir unsur olarak örgütsel sinizm ve karaman ili kamu kurumlarında bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karaman: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Tutar, H. (2010). İşgören yabancılaşması ve örgütsel sağlık ilişkisi: bankacılık sektöründe bir uygulama. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 175-204.
  • Yıldız, K., Akgün, N. ve Yıldız, S. (2013). İşe yabancılaşma ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki. International Journal of Social Science, 6 (6), 1253-1284.
APA AKPOLAT T, oğuz e (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. , 947 - 971.
Chicago AKPOLAT Tuba,oğuz ebru İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. (2015): 947 - 971.
MLA AKPOLAT Tuba,oğuz ebru İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. , 2015, ss.947 - 971.
AMA AKPOLAT T,oğuz e İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. . 2015; 947 - 971.
Vancouver AKPOLAT T,oğuz e İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. . 2015; 947 - 971.
IEEE AKPOLAT T,oğuz e "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi." , ss.947 - 971, 2015.
ISNAD AKPOLAT, Tuba - oğuz, ebru. "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi". (2015), 947-971.
APA AKPOLAT T, oğuz e (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 947 - 971.
Chicago AKPOLAT Tuba,oğuz ebru İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.3 (2015): 947 - 971.
MLA AKPOLAT Tuba,oğuz ebru İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.3, 2015, ss.947 - 971.
AMA AKPOLAT T,oğuz e İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 11(3): 947 - 971.
Vancouver AKPOLAT T,oğuz e İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 11(3): 947 - 971.
IEEE AKPOLAT T,oğuz e "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.947 - 971, 2015.
ISNAD AKPOLAT, Tuba - oğuz, ebru. "İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/3 (2015), 947-971.